Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

wegenbelastingvrijstelling 1 januari 2010

Sunnyflowerpower PPO Burner
edited October 2010 in Wetgeving Nederland
beste stokers

een vraagje die mij bezig houd is: hoe wordt er bepaald welke auto vrij gesteld wordt van wegenbelasting. Is dat omdat deze zuinig is en weinig co2 uitstoot, of omdat deze nieuw gekocht is met A-label???
en dat zuinige rijden....................geld dat dan ook voor een "vervuilend" dieseltje van "92 die 1 op 23 rijdt??? met bijna geen roet en co2???
ik weet het niet meer vanwege het graaigedrag van onze huidige regering, daardoor lijkt het of er geen voordeel meer is voor de consument.
ik lees het wel.
met dank van de Sunnyflowerpower man
( ps.............de hatsu rijdt nog steeds,......hulde,hulde voor daihatsu)

Comments

• penapena Livin' and Breathin' PPO
    edited June 2009
    Hoi Sunny,

Het lijkt heel wat: wegenbelastingvrij.
    Maar in 2011 is iedereen toch wegenbelastingvrij image, met de km-heffing?

Herman
    300SD
  • Man@workMan@work Livin' and Breathin' PPO
    edited June 2009
    Verbaas je niet wanneer zelfs de Lupo met z'n 3 liter/100km (=33km/liter) hier niet voor in aanmerking komt.
    De Saxo van 2001 met 22 km per liter zal ook wel buiten de boot vallen.

uiterard met dank aan de aardolie- en automobielindustrielobby :evil:
  • hanzo PPO Burner
    edited June 2009
    [quote=Man@work;49365]Verbaas je niet wanneer zelfs de Lupo met z'n 3 liter/100km (=33km/liter) hier niet voor in aanmerking komt.
    (...):evil:

Die Lupo is dan weer niet uitgerust met een roetfilter. Qua verbruik natuurlijk een gunstige auto, qua luchtkwaliteit (denk aan drukke wegen in steden) niet. Waarom overal een lobby achter zoeken?

De criteria zijn:

Benzine: minder dan 110 g/km CO2 (en natuurlijk met moderne, schone technieken)

Diesel: minder dan 95 g/km CO2 (en natuurlijk met roetfilter etc.)

Volgens mij dus dezelfde categorie als waar de BPM voor weggevallen is:

BPM-vrijstelling voor energiezuinige auto vanaf 2009 | Auto en vervoer: Auto
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited June 2009
    Waarom zou je in godsnaam BPM willen betalen? ik snap dat niet.

Koop gewoon een tweede hands auto in Nederland :mozilla_wink:.
  • suzukisuzuki Livin' and Breathin' PPO
    edited June 2009
    Of voer een belastingvrije in:)

gr Ton
  • suzukisuzuki Livin' and Breathin' PPO
    edited June 2009
    Wil ik nog ff toevoegen:

Als je met een smart of aygo een serieus ongeluk krijgt ben je minimaal invalide.
    Zou je er een mes bij krijgen om jezelf bij een dergelijk ongeluk uit je lijden te verlossen?
    Of ben je vanaf die tijd een extra belasting voor de maatschappij........

We zijn met teveel mensen in NL, dat is duidelijk, maar om dan net deze doodskisten op wielen bpm/houderschap belastingvrij te maken gaat te ver.........
    Ongelofelijk dat Nederlanders voor de poen in zo'n ding willen rijden en dus NIET aan hun eigen veiligheid denken.

gr Ton
  • ingmaringmar Livin' and Breathin' PPO
    edited June 2009
    Ton,

Nou dat valt nog wel mee hoor, klein hoeft niet altijd onveilig te zijn, bijgaande test Smart vs. S-Class is weliswaar een overkill, maar ik denk dat er toch grotere auto's zijn die slechter scoren. De schade aan de S-Klasse is ook behoorlijk hoor.
    YouTube - Mercedes S-Class vs. Smart
    Toegegeven dat ik er niet graag in zou willen zitten hoor.....in die Smart dan. :lol:
    edited June 2009
    Voor mij hoeft een Smart ook niet.

Een kennisje uit het Ruhrgebiet heeft de cabrio versie.
    Daarmee mocht ik een keer een ritje door onze oude binnenstad over de kinderkopjes maken; door de korte wielbasis leek het wel een shetlandpony in draf.:rolleyes:
    M'n nieren zaten zowat tussen m'n oren.:?
    Mijn zwager is er een keer 250 km mee over de snelweg gereisd; hij was gebroken.
    Doe mij maar een lange wielbasis en het lekkere hydropneumatische comfort van de Xantia :)
  • hanzo PPO Burner
    edited June 2009
    [quote=Man@work;49384]Voor mij hoeft een Smart ook niet.

Een kennisje uit het Ruhrgebiet heeft de cabrio versie.
    Daarmee mocht ik een keer een ritje door onze oude binnenstad over de kinderkopjes maken; door de korte wielbasis leek het wel een shetlandpony in draf.:rolleyes:
    (...)
    Dat van die korte wielbasis klopt; laatst heb ik even in de Toyota iQ gereden, zelfs met 50 km/u hobbelt dat er flink op los. Iets langer (Aygo etc.) is veel comfortabeler.
    edited June 2009
    Verbaast me niets; de Aygo is voor zover ik weet een frans ontwerp maar dan met een dubbele ellips op grill, stuur, en achterklep.
    edited June 2009
    [quote=hanzo;49415]Dat van die korte wielbasis klopt; laatst heb ik even in de Toyota iQ gereden, zelfs met 50 km/u hobbelt dat er flink op los.....

Je kan er toch gewoon twee aan elkaar schroeven image.

Of natuurlijk een echte auto kopen.
  • MiglowieMiglowie Livin' and Breathin' PPO
    edited June 2009
    Toch zit ik eraan te denken om volgend jaar eens serieus te gaan shoppen voor zo'n koekblik. Er zullen vast wel meer auto's komen die aan die normen voldoen denk ik.
  • pjotterpjotter Banned
    edited June 2009
    [quote=suzuki;49382]Wil ik nog ff toevoegen:
    om jezelf bij een dergelijk ongeluk uit je lijden te verlossen?

of die trng trt:rolleyes::mozilla_wink:

kleine auto s:die troep hebben we toch al jaren.
    en scheepten we onze vrouwen toch mee af.( nu nog steeds)
    en met de kleine etters achterin zonder gordel.

Whiplash

citaat eruit:
    ; zij begeven zich meer in het drukke stadsverkeer, en rijden bovendien in minder schokbestendige auto's (de tweede auto).
  • hanzo PPO Burner
    edited June 2009
    De koekblikken waar het hier over gaat zijn dan wel weer de nieuwste generatie en als zodanig uitgerust met diverse airbags (optioneel ook curtain airbags). Ik bedoel dus heel duidelijk niet die zwarte Suzuki Swiftjes uit 1990... (geintje!)

In het stadsverkeer zijn de snelheden trouwens ook lager.

Een grote auto is geen garantie voor veiligheid, zeker als je het verschil in leeftijd meetelt.
  • pjotterpjotter Banned
    edited June 2009
    [quote=hanzo;49516]Ik bedoel dus heel duidelijk niet die zwarte Suzuki Swiftjes uit 1990...
    .

slap/laag en ondermaats om een ouwe zwarte swift aan te halen.

laat t drbij,.

grtn.

ring A-dam en andere steden.

ben ik blij dat ik in de kop van N-Holland werk.
    en dus A-foort.H-versum en A-dam niet meer te hoeven rijden,met al die opgefucte trutten op de hiway in een afgetrapte Jap, verrot Frans blikkie, of geadopteerde VW polo
  • pjotterpjotter Banned
    edited June 2009
    [quote=hanzo;49516](geintje!)
    .

je zit dr wel bovenop
  • DeBruin PPO Burner
    edited June 2009
    [QUOTE=pjotter;49517]of geadopteerde VW polo

WTF is wrong with a polo? :)

In het duits zijn er wat leuke one-liners/bumperstickers over groot versus klein, nieuw versus oud. In de praktijk is het gewoon altijd onverstandig betrokken te raken bij een ongeluk.

kiezen voor een oude Mercedes (of andere sloep) ipv een nieuwe Peugeot 106:
    "Motorhaube statt airbag"

of, vrij naar bovenstaande, keuze voor een oudere auto, ipv een nieuw koekblik:
    "Gehirn statt airbag"

Kiezen voor een kleine, wendbare auto ipv een grote sloep ( met of zonder airbags)
    "Gehirn statt Motorhaube"

Uiteindelijk kies ik liever voor een auto waarbij je in een noodsituatie op tijd stil staat, nog kunt uitwijken, of nog beter: waarbij de 'noodsituatie' helemaal niet ontstaat: Je blijft op de weg blijft ipv eraf te glijden als je te hard komt aanrijden bij een flauwe knijpende bocht. Het begint echter al met het je hersenpan: Als je de bocht verkeerd hebt inschat, is er nog niets mis met jouw auto..
  • pjotterpjotter Banned
    edited June 2009
    [QUOTE=DeBruin;49535]WTF is wrong with a polo? :)

..
    helemaal niks: doel dat je ze billig kunt kopen daar en invoeren

[QUOTE=hanzo;49516]
    In het stadsverkeer zijn de snelheden trouwens ook lager.
    .

waar vallen de meeste verkeers doden in een auto
    op de snelweg,of in stad en sucundaire wegen???

[QUOTE=DeBruin;49535] Het begint echter al met het je hersenpan:

klopt:maar dan wel een stadium eerder.
    nl: welke type schaffen we aan.
    een degelijke voor de kostwinner, en een sjompie voor vrouw en kids.:rolleyes:

persoonlijk voel ik me op de snelweg veiliger(en dat is ook zo).
    dan op de binnenwegen.
    ongeacht wat voor een wagen ik rijd,
    edited June 2009
    [QUOTE=DeBruin;49535]..........Kiezen voor een kleine, wendbare auto ipv een grote sloep.......

Grote sloep?, ik rijdt een slagschip en die is behoorlijk wendbaar voor een auto van 4,72 meter lang.

Met dubbele knapzak en veel staal om me heen voel ik me toch doorgaans behoorlijk veilig op 'S lands wegen.

Ja, je hebt af en toe wel de neiging zo een eigenwijs Altotje met twee kwebbelende huisvrouwen van de weg te rammen als die met 70 op de linker helft van de snelweg zit, maar goed, dat mag niet he :D.
  • furyfury Livin' and Breathin' PPO
    edited June 2009
    Het begint me allemaal een beetje te doen denken aan DDR achtige praktijken.

Strax een soort staats goedgekeurde en gesubsidieerde voertuigen...begint te denken aan de keuze trabant of wartburg.... en om eerlijk te zijn vind iik een trabantje nog leuker om te zien dan de voertuigen die nu door de staat zijn "goedgekeurd" strax nog de Hollandse Democratische Volks Republiek...HDVR..

stempel erop...HDVR approved.. en de overige wagens maken ze zo duur dat toch geen normaal mens er meer meee kan rijden vanwege de crisis....BRRR...doet je toch kouwe rillingen over de ruggegraat krijgen bij het idee.,..in de meeste straten nog maar heel weinig auto's..en allemaal AYGO achtige modelletjes voorzien van het km heffings GPS systeem en een streepjescode voor het makkelijk scannen en een automatische max snelheid... hmm.. ik draaf wa door mss.... maar er zitten toch wel enge kanten aan. Maar ok..voor degene die toch al zo'n koekblikje wilden is het wel gunstig.

Ben benieuwd hoe NL / HDVR er met 10 a 20j uitziet.

grtzz
  • Sunnyflowerpower PPO Burner
    edited June 2009
    het ging hier over wegenbelasting, volgens mij niet over notoir verkeers negerende, slap ouwehoerende, semi schizofrene huiswijven die de aygo volgooien met kruipolie ipv brandstof en de linker weghelft in opperste arrogantie gaan bepalen als hun territorium en zichzelf daarna gaan beschouwen als de rijdende rechter.

tis maar een opmerking.

Yuri
    edited June 2009
    [QUOTE=fury;49587].....en de overige wagens maken ze zo duur dat toch geen normaal mens er meer meee kan rijden vanwege de crisis.....

Wakker blijven Fury....

Daar is men al een aantal jaar mee bezig, het auto rijden moet zo duur gemaakt worden dat het ons uit de auto zal jagen of dat alleen de rijken en/of criminelen onder ons nog fatsoenlijk een redelijk automobiel kunnen besturen.

Ik mag bijvoorbeeld van die wezelozen in Apeldoorn dit jaar weer 104 Euro extra gaan betalen bovenop de 1544 Euro die ik voorheen betaalde, dat wordt dus per jaar voor mij 1648 Euro aan wegenbelasting.

Nu om mijn koopkracht achteruitgang te compenseren zal ik allerlei truukjes uit moeten halen waarvan ik hier geen verslag ga doen omdat dit een openbaar forum is en er liedens van diverse instanties stiekkum meekijken.
  • DeBruin PPO Burner
    edited June 2009
    [QUOTE=easy rider;49562]Grote sloep?, ik rijdt een slagschip en die is behoorlijk wendbaar voor een auto van 4,72 meter lang.

Met dubbele knapzak en veel staal om me heen voel ik me toch doorgaans behoorlijk veilig op 'S lands wegen.

Ja, je hebt af en toe wel de neiging zo een eigenwijs Altotje met twee kwebbelende huisvrouwen van de weg te rammen als die met 70 op de linker helft van de snelweg zit, maar goed, dat mag niet he :D.

Daar begint het he: autorijden is allang niet meer voorbehouden aan mensen ie nadenken over wat ze aan het doen zijn. Sterker nog: zelfs al zouden ze het willen: auto's zijn zo enorm comfortabel dat de aandacht vanzelf verslapt. Een bak staal maakt de auto op alle fronten veiliger. Ik ben van mening dat je eigenlijk voor elke situatie een andere auto (of zo u wilt: vervoersmiddel ) nodig hebt: woon werk in je
    edited October 2010
    [QUOTE=Sunnyflowerpower;49591]het ging hier over wegenbelasting................tis maar een opmerking.

Omdat ik een nieuw topic wilde starten over dit onderwerp en deze draad vond gaan we maar weer even verder.

Mijn auto is nu omgebouwd om op PPO te kunnen rijden en stoot derhalve geen CO2 uit.

Idee: Ik vraag vrijstelling van wegenbelasting aan d.m.v. dit formulier en bij "ander verzoek" vul ik in:

"Ik verklaar dat mijn auto is omgebouwd om te kunnen rijden op puur plantaardige olie zoals bijvoorbeeld koolzaadolie welke gewoon in Nederland verkrijgbaar is om een auto op te kunnen laten rijden. Vanwege voorgaande heeft deze auto geen CO2-uitstoot. Deze auto kan niet meer op diesel rijden zodat hij mijnsinziens in de catagorie "CO2 zuinige" auto's thuis hoort alwaar geen wegenbelasting over betaald hoeft te worden"

Schiet maar lek.
  • RaafRaaf Modding Member
    edited October 2010
    Nihiltarief voor personenauto’s met een lage CO2-uitstoot

Vanaf 1 januari 2010 betalen bezitters van personenauto's met een lage CO2-uitstoot geen motorrijtuigenbelasting meer.

Voor auto's met een dieselmotor is de maximale uitstoot 95 gram per kilometer. Voor auto's met een andere motor is de maximale uitstoot 110 gram per kilometer.

Ik denk dat jou Co2 uitstoot te hoog is ook al rij je Co2 neutraal, maar dat laatste begrip "Co2 neutraal" word niet gehanteerd dus niet van toepassing.

Pang >> Pssssssjjjjjjhhhhh ;)

***lig dat een Benzine bak meer Co2 mag uitstoten waarom dat nu weer is ?
  • penapena Livin' and Breathin' PPO
    edited October 2010
    Hoi ER,

Ik zou een paar dingen veranderen:

[QUOTE=easy rider;58293]
    "Ik verklaar dat mijn auto is omgebouwd om te kunnen rijden op puur plantaardige olie zoals bijvoorbeeld koolzaadolie welke gewoon in Nederland verkrijgbaar is om een auto op te kunnen laten rijden.

...welke in NL verkrijgbaar is o.a. in Leewarden bij de firma ......
    Dit omdat ze dan meteen weten dat je over de KZO of belasting hebt betaald of dat ze belasting vrijstelleing hebben.

[QUOTE=easy rider;58293]
    Vanwege voorgaande heeft deze auto geen CO2-uitstoot.

Ben het met Raaf eens. Je hebt gewoon CO2-uitstoot. Je moet het dus anders omschrijven. In een groter plaatje ben je CO2 neutraal.

[QUOTE=easy rider;58293]
    Deze auto kan niet meer op diesel rijden ...

Dat gelooft niemand.

[QUOTE=easy rider;58293]
    ...zodat hij mijnsinziens in de catagorie "CO2 zuinige" auto's thuis hoort alwaar geen wegenbelasting over betaald hoeft te worden"

Laatste stukje is wel goed.

Herman
    300SD
    250D
Sign In or Register to comment.