Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

verwarmen verstuiverleidingen

cyclonedriver PPO Wannabe
edited June 2009 in Algemene Techniek
aangezien DX52 nog niet toelaat om te (koud)starten met hoge KZO percentage's (afhankelijk van de temperatuur) heb ik, op aanraden van de leverancier, een leidingverwarming gemonteerd.
heb ik hier gekocht : www.sabbeco.be klik vervolgens op "bioplantrix"
site fabrikant :http://www.bioplantrix.at
systeem is makelijk te plaatsen en zat er op een namiddag in. eerste testen zijn positief.
volgende stap is, ook op aanraden van de leverancier, het plaatsen van een bijkomende brandstofpomp (van tank naar motor).

Comments

• UGK PPPO PPO Newbie
    edited June 2009
    ik ben ook van plan mijn verstuiverleidingen te verwarmen. Mijn vraag is echter hoeveel effect dat dit heeft. u spreekt over "eerste testen zijn positief" . Maakt het het verschil tussen wel starten en niet starten?
  • cyclonedriver PPO Wannabe
    edited June 2009
    dat warmt serieus op.
    maakt zeker verschil bij het starten. heb het vorige zondag gemonteerd en rij eigenlijk weinig met de auto (liever moto of fiets).
    deze middag gestart met 80% KZO zonder enig probleem (13° buiten). t'is een HDI zonder verdere ombouw, dus enkel DX52 + leidingverwarming.
  • NiekNiek Super Moderator
    edited June 2009
    Ik heb het systeem van Luuk ook gezien, toen hij op Texel was. Ziet er heel simpel uit, maar is een inductiesysteem: snel warm en op de juist plaats. Beetje prijzig, maar dan heb je ook iets. Luuk het het systeem overigens als aanvulling op een gewone warmtewisselaar.
    Niek
  • pjotterpjotter Banned
    edited June 2009
    [quote=cyclonedriver;48997]dat warmt serieus op.

puff zucht:

plaats eens temperatuur meters aub.
    en start is met die verwarmers zonder die bijvoeging.
    en bemerk de verschillen,en meldt deze.

tis allemaal zo vaag, op deze manier
    edited June 2009
    [quote=Niek;49017]Ik heb het systeem van Luuk ook gezien, toen hij op Texel was. Ziet er heel simpel uit, maar is een inductiesysteem: snel warm en op de juist plaats. Beetje prijzig, maar dan heb je ook iets. Luuk het het systeem overigens als aanvulling op een gewone warmtewisselaar.
    Niek

hoezo prijzig ? 230 euro lijkt mij een faire prijs of niet ?
  • MiglowieMiglowie Livin' and Breathin' PPO
    edited June 2009
    Mij lijkt 230 een pittige prijs. Daar heb je een complete ombouw voor die je brandstof naar minimaal 70° brengt.
    edited June 2009
    [quote=Miglowie;49027]Mij lijkt 230 een pittige prijs. Daar heb je een complete ombouw voor die je brandstof naar minimaal 70° brengt.

een complote ombouw voor 230 euro ??? waar heb je die gezien ?
  • UGK PPPO PPO Newbie
    edited June 2009
    hoe dan ook. de complete ombouw set bevat dan geen verstuiverleiding verwarming.

ik vind het een mooi stukje techniek omdat ik zelf ook mijn hoofd breek over hoe ik mijn verstuiverleidingen kan verwarmen zonder er 230 euro aan uit te geven. ik vind inductie een mooie oplossing. maar ik dacht dat verstuiverleidingen van koper zijn en die hebben een relatieve magnetische permeabiliteit van "1" dus zullen er niet zo snel magnetisatie stromen gaan lopen.
    edited June 2009
    [quote=UGK PPPO;49053]hoe dan ook. de complete ombouw set bevat dan geen verstuiverleiding verwarming.

ik vind het een mooi stukje techniek omdat ik zelf ook mijn hoofd breek over hoe ik mijn verstuiverleidingen kan verwarmen zonder er 230 euro aan uit te geven. ik vind inductie een mooie oplossing. maar ik dacht dat verstuiverleidingen van koper zijn en die hebben een relatieve magnetische permeabiliteit van "1" dus zullen er niet zo snel magnetisatie stromen gaan lopen.
    verkeerd gedacht, zijn niet van koper
  • soapwatersoapwater Livin' and Breathin' PPO
    edited June 2009
    Verwarmen van verstuiverleiding...? Waarom dan?
    Met een goeie WW is alles snel op temperatuur.
    Verstuivers zitten in het warme blok en zijn dus ook warm.
    Brandstof vliegt er pijlsnel doorheen....
    Ach jah... Voor alles is een afzetmarkt te vinden. Ik ga morgen aan de slag met een oude microgolfoven denk ik.
  • Man@workMan@work Livin' and Breathin' PPO
    edited June 2009
    Ik sluit me bij Soapwater aan.

Met een goede WW (2kW) kun je de uitgaande brandstofslang maar amper vasthouden.

Als het heel erg tocht onder je motorkap zou je er bij extreme koude over kunnen denken om een stuk rubber slang over de verstuiverleidingen te trekken ter isolatie.
    edited June 2009
    heb geen plaats voor een ww, was al moeilijk om dit te plaatsen. nadeel van een ww is dat de brandstof al terug afgekoeld is tegen dat deze in de verstuiver komt. een ww kan ook niets veranderen aan de koudstart, dit wel. ideaal is een combinatie van beide.
    de leidingen van cilinder 3 en 4 lopen onder de intercooler, ook niet ideaal dus. heb alles geisoleerd om zoveel mogelijk verlies te beperken.
  • pjotterpjotter Banned
    edited June 2009
    [quote=cyclonedriver;49021]hoezo prijzig ? 230 euro lijkt mij een faire prijs of niet ?

ga nou eerst eens temperaturen.
    metertje: totale kosten schat ik 3eurie.

en kom eens met feiten .

1 ding weet ik alvast wel te voorspellen.
    nl:hij geeft niks meer winst als de WT2 van ach Jansen.

en wbt koude start: ook geen winst, want de voorverwarmde PPO is na de koude start in no time via de retourleiding terug naar filter/ww en kgr.
    en jou ding kan dan niet waarmaken met wat jij je wijs hebt laten maken.

ik/wij trappen daar in ieder geval nie in.
    edited June 2009
    daar gaan we weer, ze weten het weeral beter..........
  • pjotterpjotter Banned
    edited June 2009
    ik wel ja: nl inductie warmte is langzamer dan een gloeier.
    ik heb in verleden moeite genomen om te temperaturen.
    jij nooit.

nou jij weer.

waarom 230 eurie uitgeven.terwijl je voor nog geen 100 eurie beter resultaat hebt
    edited June 2009
    voor nog geen 100 euro ? een ww kost wel meer denk ik en heb er de plaats niet voor.
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited June 2009
    Cyclon,

Een koude motor is voor een ppo geschikte auto geen probleem. Doorrijden met koude ppo is wel een probleem. Een warme motor heeft een heleboel warmte "over".
    Die paar watties die de draden aan warmte produceren, waarvan de vraag ook nog is hoeveel ze overbrengen, zijn veel te weinig om serieus iets te betekenen. Ik heb dit ook gemeten met een gloeier. Ook met draad. Rendement 0 of je moet 750 Watt aan draad installeren met een hoog rendement aan overdracht.

Dus eigenlijk heeft het opwarmen van je leidingen geen zin. De verstuivers blijven koud, je filter blijft koud, je IP blijft koud en de ppo onderweg blijft koud.

Een standkachel voor koude start is wel een goed idee, omdat dan alles onder de motorkap warm blijft. Anders, gewoon koud starten en een ww toepassen en beter gloeien. Evt timing/verstuivers aanpassen.

Als je creatief zoekt vind je een ww voor 30 euries. Elektrisch bedoel PJ deze.

In elke auto is plaats voor een WW. Zo niet, dan toch.

Tim
  • ingmaringmar Livin' and Breathin' PPO
    edited June 2009
    [QUOTE=cyclonedriver;49083]daar gaan we weer, ze weten het weeral beter..........
    Ervaringen hebben dit aangetoond....het kan weliswaar een bijdrage leveren, maar daar blijft het dan ook bij...niet voor niets passen profesionele ombouwers ook een fatsoenlijke ww in...waar volgens mij in elke auto wel een plaatsje in te vinden is...
  • pjotterpjotter Banned
    edited June 2009
    LAAT MAAR, zitten.
    mn broek zakt inmiddels af.

tis bijna 11fen ,en ga/moet kappen.

o ja.hoezo geen ruimte.
    kan je topic van ombouw nie vinden.
    ook geen foto s,van hoe krap t is onder die kap van je boliede
  • CaddyEdCaddyEd Livin' and Breathin' PPO
    edited June 2009
    Ja, ik ben ook benieuwd naar foto's. En wat jou inductie verwarming nu echt levert aan effectieve warmte.

Ik dacht dat ik bij mijn Caddy ook geen ruimte had, maar op een
  • UGK PPPO PPO Newbie
    edited June 2009
    Het lijkt mij dat tijdens het starten warme PPO van groot belang is. als de PPO maar koud genoeg ik zal de motor niet eens starten toch?(mijn ervaring iig) Het lijkt me wel overbodig als de motor eenmaal loopt, kan houdt het blok de leidingen zelf warm .

volgens de fabrikant kunnen de leidingen tot 140 graden worden verwarmd. ik ben ook erg benieuwd naar de temperatuur in de praktijk.

Ik vind het een mooi alternatief op de bestaande oplossingen.
  • suzukisuzuki Livin' and Breathin' PPO
    edited June 2009
    [irritatie mode aan]Gaan jullie jezelf eerst eens inlezen aub, dit is allemaal al lang geleden de revue gepasseerd en kansloos+overbodig bevonden.
    Of denken jullie dat het bij Elsbett prutsers zijn ofzo?

Er was hier ook ooit een figuur die wou z'n olie met 120graden de pomp injagen want dan had deze dezelfde viscositeit als diesel. Er ondertussen niet bij nadenkend dat er rubber delen in de pomp zitten.[irritatie mode aan]

gr Ton
    edited June 2009
    mezelf inlezen : kan je dit eens vertalen aub ?
  • UGK PPPO PPO Newbie
    edited June 2009
    ik ben me aan het inlezen, daarom ben ik op dit forum. Het was niet mijn bedoeling je te irriteren maar je kan je misschien voorstellen dat inlezen makkelijker gezegd is dan gedaan. Middels dit forum is het in ieder geval maar geluk hebben als je een oud topic opent of er wat nuttigs tussen staat of niet.

waar ik benieuwd naar ben ik waarom het kansloos en overbodig is. Want ik zou denken. de olie die het tijdens het starten word gebruikt zit in de verstuiverleidingen, als dit (te) koud is verstuift het toch niet goed?

Wat waren de bevindingen van elsbett dan met dit systeem? (of waar kan ik dat vinden?)

of is het niet de bedoeling dat we in een topic wat "verwarmen verstuiverleidingen" deze details doorspreken?
  • smulsmul Livin' and Breathin' PPO
    edited June 2009
    Elsbett verwarmd geen verstuiverleidingen. Ik heb in mijn Audi A6 een Elsbett 1-tank ombouw. Naast een sterke opvoerpomp zit er een elektrisch verwarmd filter in en een warmtewisselaar.

Het motormanagement is ook aangepast, waarbij het tijdstip van inspuiten door de pompverstuivers waarschijnlijk is aangepast. En er zitten nieuwe gloeikaarsen in die nagloeie.

dus....verstuiverleidingen worden niet verwarmd want dat is niet nodig.
    edited June 2009
    Exact zulke zelfde draadjes zijn er al eerder geweest......dat bedoel ik.

De verneveling van de apo zul je in de verstuivers moeten zoeken, bij een w123d is de standaard openingsdruk v/d verstuivers 115bar, die laat je dan verhogen naar 135bar openingsdruk, en zo verbeter je de verneveling. Ook een nagloeirelais+gloeiers draagt daar aan bij met de koude start.

Elektrisch verwarmen is achter de feiten aanlopen, mijn poelheizer van 300watt geeft bij de koude start zo'n 15graden extra warmte aan de olie, dat is echt peanuts dus. Ik heb em er tussen zitten om de pomp bij de koude start te ontlasten. Maar mischien is het niet eens echt nodig, ik ben namelijk de enigste v/d MB 1 tank rijders die em er tussen heeft zitten.
    De rest gebruikt geen poelheizer.

Inlezen is prima uiteraard, en omdat je nieuw bent kan je ook nog niet de waardeloze van de waardevolle posten onderscheiden......
    Bepaalde mensen hebben nooit iets getest of omgebouwd maar ***len zomaar wat...zoals de man die ik geblokkeerd heb:)

gr Ton
  • RaafRaaf Modding Member
    edited June 2009
    UGK, de reden waarom je PPO voorverwarmd is omdat anders je brandstofpomp het kan begeven met koude dikke olie.
    Natuurlijk verstuift warme PPO beter dan koude, maar je verstuivers warmen vanzelf op .
    Om een betere verbranding te krijgen bij koudstart kun je een nagloeisysteem plaatsen en/of de inspuit druk van je verstuivers laten verhogen .
  • UGK PPPO PPO Newbie
    edited June 2009
    ah duidelijke info.
    Hoe verhoog ik de inspuitdruk van mijn verstuivers?
    worden dat gewoon 4 nieuwe verstuivers of valt er wat aftestellen?

Toch blijf ik het wel een beetje vreemd vinden. Een WW is wel perse nodig. maar die zal je niet helpen bij een koude start. of is een ww altijd icm een nagloeirelais.

en is een nagloeirelais een schakelaar die de voorgloeiers nog laat "nagloeien"
  • RaafRaaf Modding Member
    edited June 2009
    Aan verstuivers niet zelf gaan prutsen maar naar een revisiebedrijf gaan die kunnen de inspuitdruk verhogen .
    Een nagloei systeem doet je gloeikaarsen inderdaad langer nagloeien.
    Een WW is zeker bij een Benz met lijnpomp niet nodig er zijn mensen (zelfs diesel revisiemonteurs) die zonder enige aanpassing op 100% PPO rijden.
    edited June 2009
    Lees dit maar eens, probeer eerst te begrijpen waar je mee bezig bent, dan wordt het allemaal wat gemakkelijker:

http://www.ppo.nu/forum/f45/brandstofpomp-waarom-kan-ze-stuk-gaan-breekt-de-899/

Ps: MB heeft een lijnpomp ipv een rotatiepomp
  • soapwatersoapwater Livin' and Breathin' PPO
    edited June 2009
    Elektrisch systeem dat je helpt bij koude start: Dat heet dan "gloeibougies"...
  • ingmaringmar Livin' and Breathin' PPO
    edited June 2009
    Pak een fietspomp...houd je vinger erop en druk de pomp krachtig in en wat voel je dan een je vinger.....zie dat gaatje van die fietspomp nu eens als een verstuiver die in een voorkamer zit vlak bij een bougie die 900 graden is...zou het dan echt zoden aan de dijk zetten als je warme lucht zou gebruiken? Die verstuiver is binnen de kortste keren veel heter dan dat je de leidingen elektrisch zou kunnen krijgen.

De pomp heeft het het zwaarst zoals al aangegeven en die ontlast je niet door de verstuiver leidingen teverwarmen.
  • pjotterpjotter Banned
    edited June 2009
    [quote=cyclonedriver;49121]mezelf inlezen : kan je dit eens vertalen aub ?

[quote=cyclonedriver;49083]daar gaan we weer, ze weten het weeral beter..........

Ingmar/Stokers.
    k zou zeggen : hier verder posten is posten in een bodemloze put.
    en komt zoekfunctie nie te goede.

CD: vind zn eigen belangrijker/weet t allemaal inmiddels wel.beter dan wij
Sign In or Register to comment.