Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

lasklus MB 300D

pjotterpjotter Banned
edited April 2010 in Mercedes
bij deze wat restoratie plaatjes van mn 300D.
vandaag vrij: en nu de plaatwerker/lasser verstek laat,pak ik t zelf maar ffn op.

image

is al 90% nieuwe plaat in gelast.

image

zelfde: nu van binnen geschoten,

image

deze vanmorgen uitgeslepen.

image

binninin bij kriksteun is t nog gaaf.

image

wat plaatwerk op maat gemaakt.
vanavond inlassen.

verder: doe alleen t nodige voor de apk.
hier en daar zitten zwakke plekken,
die komen eind van jaar aan de beurt.
eerst moet mn garage klaar.

Comments

  • suzukisuzuki Livin' and Breathin' PPO
    edited June 2009
    Eindelijk fotoos van die 300D.
    Succes met het apk lassen.
    Het echte werk komt idd daarna.

    gr Ton
  • pjotterpjotter Banned
    edited June 2009
    [quote=suzuki;48971]Het echte werk komt idd daarna.
    gr Ton

    na vandaag 6 uurtjes te hebben aangeklooijooit.
    moe k zeggen dak er wel zin in krijg.
    t ding te helemaal te strippen.
    en t af te maken zoals jij deed Ton.

    foto s wilie niet uploaden.
    das jammer want bijna alle gaten zijn vanavond dicht gelast.

    de 2 Polen gaan vanavond verder.ik moest kappen ,want moet op tijd in mn nest.
    verwacht dat alles morgen in de sjit zit.

    kan de boel weer opgebouwd worden.
    kleppen stellen, en dan APK
  • suzukisuzuki Livin' and Breathin' PPO
    edited June 2009
    Pjotter, je gaat toch wel alles met rupslassen leggen neem ik aan? Pikwerk is maar voor 3-4 jaar he.

    Je moet er ff inkomen idd Pjotter, en dan wil je door heimage


    gr Ton
  • pjotterpjotter Banned
    edited June 2009
    is met hechtlassen om de cm gefixt Ton.

    met 3a4 jaar hoop ik in een golf 1 te rijden .
    concour staat dan wel te verstaan

    mooie PPO ombouw dr in,en dan weer echt PPO-en.
    k m mis een soort spanning met de bens,die ik met de VW varianten wel had.
  • suzukisuzuki Livin' and Breathin' PPO
    edited June 2009
    Niet mijn stijl, maar ieder zijn meug uiteraardimage Doorrupsen kost toch niet veel extra moeite?
    Of ga je de kieren dichtsmeren met strijkkit?

    Golf 1 is ook tof, zeker 2tank met een TDI blokje erin uiteraard. Maar is op zeker veel laswerk ook.

    Ik pak nog een warsteinerimage en blijf het volgen uiteraard.

    gr Ton
  • ingmaringmar Livin' and Breathin' PPO
    edited June 2009
    Pjotter,

    Ik weet niet of die methode van lassen door de APK keurmeester wordt goedgekeurd, zie ook De APK en laswerk voor wat spel-regels hieromtrent.
  • pjotterpjotter Banned
    edited June 2009
    klooten co2 lasapparaat.
    en de Polen smeren id de boel dicht.

    tuurlijk laswerk met golf1.
    zeker van voor 1980.
    erna zijn beter.

    en tuurlijk TD blokkie drin,5bak.
    en 2 tank natuurlijk.

    drink mn halve liter leeg .
    en log uit.
    tis bijna 23.00 uur.:mozilla_foot:

    grtn:mozilla_wink:
  • suzukisuzuki Livin' and Breathin' PPO
    edited June 2009
    Horen idd proplassen te zijn, maar als dat geprimerd en daarna de bodyschutz erop gezet wordt, ziet de keurmeester dat toch niet meer.

    Wil niet zeggen dat Ingmar geen punt heeftimage


    gr Ton
  • pjotterpjotter Banned
    edited June 2009
    Ingmar: als t maar om de centimeter gehecht is.is t APK okee.
  • pjotterpjotter Banned
    edited June 2009
    Ingmar:open net jou link,maar vind niks over lassen??
  • ingmaringmar Livin' and Breathin' PPO
    edited June 2009
    Tja,

    Wat niet weet deert niet he...maar als je toch die toorts in je handen hebt, dan zou ik het hebben doorgelast en omdat je die puntjes toch als gezet hebt dan is het toch een kleine moeite. Risico is wel het kromtrekken door dat je veel warmte inbrengt...maar ja lasser is ook een vak. Heb laatst wat stukken aan de onderzijde van mijn bus vervangen, moet zeggen dat de stukken die ik ertussen gelast hebt, het kromtrekken toch meegevallen is. Eerst de puntjes en dan de stukken ertussen dichtrupsen zoals Ton aangaf. Andere stukken had ik initeel alleen met proplassen gemaakt, maar later toch ook gewoon dichtgerupst.
  • ingmaringmar Livin' and Breathin' PPO
    edited June 2009
    Pjotter,

    Ik zie dit als ik de link open...ff scrollen dat wel:
    [quote="van Rustbuster.nl"]
    De APK lasvoorschriften

    Hieronder volgen een paar aanwijzingen voor het volgens de regelen der kunst uitvoeren van het laswerk:

    Puntlassen & Proplassen:

    Je knipt of boort een serie gaatjes van 5 millimeter. Deze gaatjes mogen niet meer dan 2 cm van elkaar liggen. Dit gaatje las je vol. Dit worden ook wel 'proplassen' genoemd. Zie voor een voorbeeld hiervan het artikel over kokerbalkreparatie. Puntlassen mag natuurlijk ook.

    Onderbroken lassen:

    Je last de platen onderbroken aan elkaar. Dat wil zeggen je last 2 cm en slaat dan 2 cm over, daarna las je weer 2 cm etc etc.

    Deze 2 manieren zijn voorgeschreven voor het APK laswerk. Puntlassen is de sterkste van de twee methoden.
  • pjotterpjotter Banned
    edited June 2009
    mannen/stokers/MB-ers/daimler-B sers ,restaurateurs


    k weet t.
    maar t moet snell fertig.
    hebt al te lang geduurt.

    300D MOET deze maand de snelweg op.

    en: zou ik m echt aanpakken dan last Pjotter zelf, en dan komt er voor de klus begint een profi co2 toestel.
    want das t halve werk.
  • pjotterpjotter Banned
    edited June 2009
    heb m Ingmar;

    [quote=pjotter;49173]
    Bij deze herkeuring dien je jouw kunstwerk 'blank' te laten zien. Je mag dus nog niet plamuren en aflakken. De keurmeester wil dus de kwaliteit van je bak- en braadwerk kunnen beoordelen.

    .

    is ook om te onthouden.

    geld deze x nie voor mij, hij was niet afgekeurd hierop.
    k had m net voor de APK geschorst.

    of ik tref een mierekrikker die gaat zoeken.
  • pjotterpjotter Banned
    edited August 2009
    [QUOTE=pjotter;49173]mierekrikker die gaat zoeken.

    was dus inderdaad een mierenkr.

    gedane laswerk was okee.
    maar keurder vond nog wat extra dingen die verrot waren.
    zoekt en ik zal vinden.:evil:.

    intussen is vrijdag jl. laswerk goedgekeurd.

    vanmorgen chassie rubber vervangen.
    t ding binnen 10 minuten dr af gesloopt.
    en 2 uur bezig de nieuwe te monteren.:confused::mad:
    terwijl k getipt was dat afslopen meestal een drama is.


    maar affein : morgen dus nieuwe apk op de 300D.
  • ingmaringmar Livin' and Breathin' PPO
    edited August 2009
    Pjotter,
    Meestal moeten ze inderdaad met veel geweld verwijderd worden....in dat opzicht had je dus geluk...toen ik het een keer aankaartte bij mijn garagist sprak zijn gezicht boekdelen. De dealer rekende er ongeveer 250 Euri ex voor.
  • pjotterpjotter Banned
    edited August 2009
    Ingmar: dat bedrag spookte ook in mijn hoofd.
    want de garage zou t doen vandaag.

    bedoeling was dus om de boedel flink in de kruipolie te zetten.zodat dit een nacht flink kon inwerken.

    toch maar ffn een sleutel dr op om te zien hoe vast t zat.
    en toen klus maar afgemaakt

    en dus toch maar weer een paar100 eurie bespaart:D
  • ingmaringmar Livin' and Breathin' PPO
    edited August 2009
    Dan heb je geluk gehad, meestal is het hakwerk, als de trekkertjes niet meer werken. Die paarhander Euri (zeker 400) ga ik ook besparen, want afgelopen zaterdag werd geconstateerd dat mijn condensor hemelen is.
  • pjotterpjotter Banned
    edited August 2009
    nieuwe APK zit dr op.
    geen steekproef gelukkig.

    nu maar is wat gaan poetsen,want na een half jaar stalling ziet t dr nie uit.
    en is gaan zien of ik een nood opstelling filterinstelatie kan bedenken.
    heb nog wat 1mu filterzakken liggen.

    en anders maar ffn bij N&N langs.

    grtn

    wat is een condensor??
  • ingmaringmar Livin' and Breathin' PPO
    edited August 2009
    Condensor, dat is een onderdeel van de airco, zit voor de koelradiator, waarschijnlijk een steentje op gekregen en daar kunnen ze slecht tegen.
    Op een Amerikaans Benz forum, kwam ik deze diy tegen Photo DIY- A/C Condensor Replacement - Benzworld.org - Mercedes-Benz Discussion Forum

    Valt wel mee, ochtendje sleutelen.
  • pjotterpjotter Banned
    edited October 2009
    gister een filterwissel moeten doen langs de snelweg.
    daarna weer rijden als vanouds.
    tot vlak bij thuis weer giga smoot rijden.

    30L dino bijgetankt,maar geen verbetering.
    zelfs afslaan van motor.

    vermoed tankfilter verstopt.
    vanmorgen via kanister (uitsluiten) gestart.
    maar veel lucht in systeem.
    accu leeg,wegenwachter gebeld.
    maar k heb 3 auto op naam.
    en aan 2 wordt per jaar hulp verleend.
    of 150 eurie toebetalen.:twisted::twisted:

    vanavond verder met andere auto om over te starten.
    morgen hopelijk tankfilter verwijderen.

    dat wordt nog knijp wat meeten betreft.:-|
  • pjotterpjotter Banned
    edited November 2009
    inhoud tank overgehevelt in 60L vat.

    300D op de krik,blijkt de tankzeef los te moeten met sleutel 46 schat ik.
    hadden we niet.
    dus met een schroevendraaier maar door t filter heen geramt.
    en de aanvoerleiding weer ingedraaid.

    volgende x een brug huren en alnog de zeef gaan verwijderen.

    de aanvoerslang tussen pomp en voorfiltertje was ook poreus .
    waarschijnlijk zoog deze lucht aan.
    deze vernieuwd.

    de automaat schakelde op terugweg als een nieuwe bak op,en zat in no time an de 130km/uur.

    zou dat smoote lopen invloed hebben op t vacuum gebeuren???
  • RaafRaaf Modding Member
    edited November 2009
    [QUOTE=pjotter;52363]
    de automaat schakelde op terugweg als een nieuwe bak op,en zat in no time an de 130km/uur.

    zou dat smoote lopen invloed hebben op t vacuum gebeuren???

    Volgens mij niet, de bak is aan de IP gekoppeld en afgesteld bij optimaal draaiende motor.
    Omdat je blijkbaar last had van lucht draaide je motor eerst niet optimaal, en nu wel, daarom schakelt
  • SinnefjildSinnefjild PPO Addict
    edited November 2009
    Een automaatbak van een MB is wel degelijk aangesloten op het vacuumsysteem!
    Klachten over de automaatbak komen dikwijls voort uit een lek vacuumsysteem.......
    (vraag me niet naar de techniek maar ik lees deze klacht/oplossing regelmatig op het w123-forum)
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited November 2009
    [QUOTE=pjotter;52363]......de automaat schakelde op terugweg als een nieuwe bak op,en zat in no time an de 130km/uur. zou dat smoote lopen invloed hebben op t vacuum gebeuren???

    Ja, bij Mercedes wel. Feitelijk is het schakelen van de bak zowel mechanisch als vacuum geregeld. Ooit gemerkt dat je bak bij volgas motor schakeld op maximum koppel? daar zorgt het machaniche gedeelte in de bak samen met do koppelomvormer voor.

    Je merkt vaak ook met een automaat dat ie anders gaat schakelen op PPO. dat heeft niets met vacuum te maken maar met het maximum koppel wat veranderd op je toerenschaal bij o.a. vollast van de motor.

    Bij BMW is e.e.a. elektronisch en mechanisch geregeld. is er iets met de elektronika loos dan kan je of: al je bedrading nalopen en hopen dat je een draadbreuk vind of een rotte sensor tegen komt of je kan de computer uitwisselen.
  • cyclonedriver PPO Wannabe
    edited November 2009
    [QUOTE=pjotter;48967]bij deze wat restoratie plaatjes van mn 300D.
    vandaag vrij: en nu de plaatwerker/lasser verstek laat,pak ik t zelf maar ffn op.

    image

    is al 90% nieuwe plaat in gelast.

    image

    zelfde: nu van binnen geschoten,

    image

    deze vanmorgen uitgeslepen.

    image

    binninin bij kriksteun is t nog gaaf.

    image

    wat plaatwerk op maat gemaakt.
    vanavond inlassen.

    verder: doe alleen t nodige voor de apk.
    hier en daar zitten zwakke plekken,
    die komen eind van jaar aan de beurt.
    eerst moet mn garage klaar.
    In Belgie moet het stuk uit 1 deel bestaan, dus geen aan mekaar gelaste stukken. In Nederland niet ?
  • pjotterpjotter Banned
    edited November 2009
    geen flauw idee,en intresseerd me eingelijk ook nie.

    k heb dr een APK op en daar gaat t me om.

    ( wel een ellenlange onnodige quote)met die foto s
  • pjotterpjotter Banned
    edited April 2010
    mag SLOT op.
    hij is verkocht.
This discussion has been closed.