Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Grondwater VS Regenwater

soapwatersoapwater Livin' and Breathin' PPO
edited July 2011 in Water
Zijn er mensen die grondwater gebruiken voor huishoudelijk gebruik? En welke installatie wordt daarbij gebruikt? (filters, pomp, ...)

Ik heb namelijk een regenwaterput van 1000l (te klein) en vandaag ontdekten we een buis die tot in een grondwaterput gaat die we nog niet gevonden hebben. Er komt helder water uit maar volgens de buurman zit er veel "roest" in het water. Ijzer dus...

Mijn idee: Regenwaterput gebruiken voor toilet, tuin, wasmachine, ...
Put zal snel leeg zijn --> regenwaterput vullen met water uit grondwaterput.

Mijn enige bezorgdheid is het ijzer wat een bruine aanslag geeft op toilet en vooral op de was en de wasmachine...

Iemand ervaring hiermee? Is het mogelijk het ijzer eruit te filteren?
Ik vind

Comments

• Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2009
    Soap,

Met ijzerhoudend grondwater wil je niet wassen, tenzij je alleen terrakleur kleding draagt. Wassen moet je zowieso mee oppassen, het water moet goed schoon zijn. Je kan dan ook minder wasmiddel gebruiken, omdat regenwater geen kalk bevat.

Je hebt ontijzering installaties, google maar eens. Om te ontijzeren moet het water pH>7 zijn en door het dan te beluchten zal het ijzer oxideren en deels uitvlokken. Er zijn zat hobbyisten die leuke oplossingen bedacht hebben met schelpengrind goten (pH verhogend en stroompjes water hierin om te beluchten. Stromend water neemt meer zuurstof op dan belucht (bv met steentje) water!

Mijn ouders gebruiken regenwater (6m³ tank) voor wc en tuin. Echter afgelopen winter werd de wc nogal bruin. Alsof je na de plas niet doorspoelde. We hebben de tank leeggepompt en er bleek via de hals grondwater in te lekken. Door het druppen van boven goed belucht en mooi rood gekleurd.

Wassen met regenwater enwc en tuin met grondwater?

Tim
  • neronero Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2009
    nooit grondwater in je regenwaterput doen!!
    De roest krijg je niet meer weg op de duur.
    Ik spreek van ondervinding!

Heb hier hetzelfde probleem. Grondput met veel water, maar zit beetje roest in. Valt mee.
    Kun je makkelijk testen. Pot op vuur zetten en laten koken. Als er een bruin velletje opkomt, dat is de roest!
    Regenwater is het beste, maar 1000L is niks. Wij hebben 6000L en dat is veel te weinig. Nu wordt in onze streeks standaard 16000L gestoken. En als je het gebruikt voor de tuin kom je nog veel tekort.

Grondwater is prima voor de tuin, vermits je het enkel op de grond gebruikt. Niet op de planten zelf (roest aanslag) en zeker nie op de muren van huis op garage. De plekken gaan er niet meer uit (vraag maar aan m'n pa , op z'n nieuwe huis :mozilla_frown: )
    edited May 2009
    roest uit water halen is makkelijk als je het water op kan slaan in open bak.
    Veel lucht en zuurstof en laten rusten.
    Maar dat is meestal het probleem. Als je plaats hebt voor nog een grote put/bak, steek je beter een 2de regenput.

Filterinstallatie voor ijzer bestaat ook, maar ik vond geen goedkope en kleine versie.
    Als je iets vind, laat het me zeker weten, ik wil dit ook!

Gr
    Nero
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited May 2009
    Heren, heren.

Ik gebruik kaarsfilters in koelsystemen bij spuitgiet bedrijven om roest uit het water te filteren.

image

Op deze 1200 tonner Engel spuitgietmachine hangt een batterij van 4 stuks 10" kaarsfilters met patronen van 1 Mu en daar omheen een druk instelbaar bypass ventiel om flow te blijven garanderen. geen spatje roest meer in het koelsysteem.
    edited May 2009
    kan je ijzer en roest dan zomaar uit het water filteren?
    Zit dat niet opgelost of zodanig klein dat het niet zomaar te filteren valt?
    Heb deze vraag vorig jaar namelijk ook gesteld hier en toen nooit een perfekt antwoord gekregen.
    Je wil namelijk filteren direct als je het nodig hebt (dat water) en niet filteren op voorhand en dat gefilterde wateren ergens stockeren. Want dan ben je best af met een extra regenput.
    Maar kaarsfilters zijn natuurlijk wel rechtstreeks in de buis te plaatsten waardoor dit wel zou lukken. Als het dan wel goed werkt h
    edited May 2009
    Dacht dat ik er eerder ook wat over geschreven had maar roest is goed uit te filteren en al helemaal als er nog kalk in zit ook zoals bij een koelsysteem in een spuitgietfabriek of wat dan ook.

Er zijn er hier op het forum (om privacy redenen even geen namen) die ze gebruiken om regen en grondwater te filteren.

Ik heb er ook die filteren leiding water met een actief koolstoffilter er achter. Je hebt dan bijna bronwater uit de kraan en je wil niet weten wat een troep er nog in leidingwater zit. In Nederland is dat echter verboden maar in Belgie dacht ik niet.
    edited May 2009
    Wat zou ik dan bv. nodig hebben om m'n leiding te filteren op ijzer ER?
    Heb een storckpomp staan die ongeveer 1200L per uur oppompt. Gebruik hem enkel voor de tuin, maar als het properder zou zijn......

Laat eens weten hoeveel het zou kosten om een geod filtersysteem van je te kopen.
    MAg dit in de aanzuig van de pomp zitten? Zo blijft ook de pomp en het vat gespaard van roest.

Gr
    Nero

Heb nog een vraag hierover.
    Zijn er middelen filters of wat dan ook om m'n grondwater beter te doen ruiken?
    Ik weet het klinkt raar. Maar het water uit m'n filterput stinkt ongelooflijk. Ruikt naar uitwerpselen.
    edited May 2009
    Een 10" 1 Mu filterpatroon heeft een flowrate van 10 liter per minuut op leidingwaterdruk dus dan kom je ergens op 600 liter per uur uit komen.

Wat ik je zou willen adviseren is Voor de pomp een filter te zetten met een grote maasweidte van b.v. 150 Mu en na de pomp een filter van 1 Mu. het voordeel van deze constuktie is dan maximale flow omdat je vacuum op de ingang van de pomp niet zo groot is waardoor druk en flow toch gegarandeerd blijven. Tevens filter je eerst de grote delen er uit een dan de fijne delen.

Om stank tegen te gaan kan je een actief koolstoffilter plaatsen achter je 1 Mu filter dat moet de meeste stank wel wegnemen. Ik moet wel even een kanttekening plaatsen bij het gebruik van een koolstoffilter. De flow op een koolstof filter kan best niet te groot zijn omdat het filter dan niet genoeg tijd heeft om de stoffen die geur veroorzaken in zich op te nemen. E.e.a. zal je proefondervindelijk moeten bekijken.

Ik zal wel wat filters meenemen naar bierbeek dan maak ik je een mooie "meeting" prijs.

Als je me even je e-mail adres PBed dan stuur ik je even wat info.
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2009
    Nero en ER,

ROEST kun je idd filteren, opgelost ijzer niet. Ijzer in grondwater is opgelost. Je moet het eerst laten roesten, daarna filteren.

Tim
    edited May 2009
    Klopt Tim,

In die koelsystemen waar ik ze voor lever zijn stalen matrijzen met koelkanalen aangesloten. Die komen vanuit een magazijn waar ze maanden hebben gestaan en als er water op komt te staan spoel je meteen alle roest er uit, de roest wordt vervolgens direct uitgevangen door de filters en kan zo niet meer in het koelsysteem terecht komen.

Er zijn ook matrijzen die ze opstoken boven de 60 graden en in de koelkanalen krijg je dan kalkvorming, ook dat wordt er uit geblazen op het moment dat men de koeling open zet en wordt vervolgens weer afgevangen door de filters.

Maar ehhh... ijzer is toch goed voor de mens, spinazie barst er van :D
  • pieterbell0001pieterbell0001 PPO Addict
    edited July 2011
    ben ook bezig met gronwater op te pompen,... heb een stalen buis rond 6 centimeter
    zit nu 9 meter in de grond. komt wel water uit maar nog niet genoeg. water ziet er een beetje groen troebelig uit. dus niet om te drinken ,... maar wil het wel gaan gebruiken voor wc te spoelen en auto wassen e.d.
Sign In or Register to comment.