Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

zelfgemaakte brandstofpomp

neronero Livin' and Breathin' PPO
edited May 2009 in Algemene Techniek
:mozilla_cool::mozilla_cool:hallo allemaal,
Gisteren op 't werk een leuke bezigheid gehad. Heeft niks met ppo te maken maar wel vermelden waard vind ik.

We hadden van een klant een 2-cil motor binnen. Pomp was kapot (kleine lijnpomp). Onderdelen voor de pomp konden niet meer geleverd worden. Was al een oud model, maar voor de eigenaren was deze motor onmisbaar, dus moest hersteld worden.

Leuk!!

Dus even zitten nadenken wat er op zou kunnen (qua plaats dan). Er was geen ruimte voor grotere lijnpomp.
De pomp moest linksdraaiend zijn zoals originele. 90% van de pompen draaien rechts.
Hoeveelheden moesten haalbaar zijn en afstelling toerentallen en timing ook.

Dan maar zelf een rotatieve pomp samengesteld uit 5 donorpompen.
Lijf van bosch VE-pomp 4 cilinder. 2 perkleppen doorboord zodat de plunjer geen druk opbouwd. Dan afgestopt.
Vervroegingsmechanisme erafgehaald en vervangen door systeem van andere pomp. (kop en lijf zijn van pomp uit een auto!!). Regelaar moeten vervangen omdat deze in auto's veel te hoge toerentallen doen. Ander van heftruck ingestoken. Deksel van nog een andere niet-turbopomp genomen.
Enz....
Uiteindelijk getest op testbank en dan pomp op motor geplaatst.
En wat denk je?
Jaaa....lekker draaien, niet meer roken. Fantastisch. 4-cilinder rotatieve boschpomp op een 2-cilinder motortje. haha.
Was zeer leuk om te mogen doen. Als je maar iets tijd mag insteken en veeeeeel onderdelen liggen hebt. De timing was ook leuk om te achterhalen. Bij de meeste 2 cilinders heb je cilinder 2 die arbeid levert en 1/4 toer later doet ciliner 1 hetzelfde. Dan het je 3/4 waar geen arbeid in geleverd wordt.
Bij oude traktoren is dit goed hoorbaar.
Dak.dak...dak.dak......dak.dak....dak.dak.... telkens tussenpauze erin.
Ik moest dus verstuiveruitgang 1 nemen en deze er net VOOR. (kwarslag ervoor).

Daarvoor doen we het!! Iets oplossen wat anderen niet meer zien zitten.
Leukl!!!

Gr
Nero

Heb ook al eens een Vw-pomp in een ford geplaatst ook. Rijdt nog altijd rond.

Comments

• Dappere DouweDappere Douwe PPO Master
    edited May 2009
    Dat zijn de leuke dingen in het leven.
    Chapeau.
  • CarloCarlo Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2009
    Je houdt van puzzelen, mooimooi ;)
  • penapena Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2009
    Hoi Nero image,

Mooi werk heb je.

Dat dak, dak..... komt me bekent voor, maar voor een leek:
    Bij een 4 cylinder is de inspuiting om de 180° (1/2 slag).
    Hoe krijg je zo'n pomp om de 90° (1/4 slag).
    Is dat in te stellen?

Herman
    300SD
  • suzukisuzuki Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2009
    Nero de uber customizer!!!

Geweldig dat je dat hebt gerealiseerd:)

gr Ton
  • Man@workMan@work Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2009
    Op een inventieve manier iets weer werkend krijgen; dat is prikkelend voor het probleemoplossend vermogen van ons techneuten.

[quote=pena;48537]..... maar voor een leek:
    Bij een 4 cylinder is de inspuiting om de 180° (1/2 slag).
    Hoe krijg je zo'n pomp om de 90° (1/4 slag).
    Is dat in te stellen?
    Bij mijn weten ploft een elke cilinder ééns per 720 graden (van de krukas), een twee cilinder eens per 360 graden, een 3 cilinder eens per 240 graden en een vier cilinder eens per 180 graden.

Nero heeft van de pomp, die er voor zorgt dat er voor zorgt dat er eens per 180 graden (van de krukas) ingespoten wordt, twee "tegenover liggende standen" doorgeboord zodat er nog maar eens per 360 graden een stootje brandstof naar één van de cilinders geperst wordt.
  • neronero Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2009
    Neen.
    Een 4-cilinder motor spuit elke 2 toeren (van de krukas) (=1 toer van de pomp) alle 4 de cilinders in. Dat wil zeggen elke 180° van de krukas 1 cilinder.(maar slechts 90° van de pomp!).
    Bij deze 2-cilinders spuit de pomp in op cilinder 1 bij bv. 0° krukas. Dat wil zeggen dat de 2de cilinder inspuit op 180° VOOR deze 0° van de 1ste cilinder.
    Tussen de 0° en de volgende 540° gebeurd er geen inspuiting meer.

Om dit over te zetten van een rotatieve pomp neem je de een persklepuitgang vanachter op de pomp. Deze gebruik je voor 1ste cilinder. Daarna de 2 volgende perkleppen NIET gebruiken. Pas de laatste terug gebruiken als 2de cilinder.
    Dus geen tegenoverelkaar opgestelde perskleppen, maar naast elkaar.

schema van de 2-cilinder (bekeken op krukas)
    0° inspuiting 1ste cilinder. (NEt ervoor eigenlijk) kleppen 1ste cilinder alle 2 gesloten
    uitlaatklep cilinder 2 gaat open, inlaat blijft dicht

180° uitlaatklep 1ste cilinder gaat open
    uitlaat 2de gaat dicht, inlaat gaat open
    360° uitlaatklep 1ste gaat dicht en inlaat 1ste gaat open
    Inlaat 2de sluit zich, uitlaat blijft dicht
    540° inlaat 1ste sluit zich, uitlaat blijft dicht. 2de cilinder spuit nu in. Beide kleppen dus gesloten

0° terug inspuiting 1ste cilinder en uitlaat 2de cilinder

Hopelijk zie je het nu voor je.

Gr
    Nero
  • wodanwodan Super Moderator
    edited May 2009
    Simpel is het allemaal niet en 1 foutje onderweg in de redenering en het is gans verkeerd :D
    Loop zelf al lang met het gedacht in mijn achterhoofd eens een lijn injectiepomp op mijn V8 te zetten... (Maar het zal eerst een turboke worden denk ik ;))
    De huidige rotatieve pomp zit op de nokkenas die ook 1/2 van de krukas van toerental draait. In principe zou ik deze rotopomp kunnen vervangen door
    edited May 2009
    Valt wel mee hoor Wodan. Je moet eens denken en vooraal veel materiaal hebben om mee te spelen.
    Heb al veel rare oplossingen gemaakt door te denken en te proberen.Is het niets, dan ben je enkel wat tijd kwijt en hoogstens enkele dichtingen.

Maar vooraal leuk om zoiets te doen!!

Heb laatst een 8-cilinder lijnpomp gedaan uit een traktor V8. MF was het. Zou prima gaan in jouw auto. Enkel niet te hoog in toeren gaan daarmee.

Gr
    Nero
  • penapena Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2009
    image Nero,

Dank, nu snap ik het.
    Is de volgorde van een 4 cyl dan altijd 1342?

Herman
    300SD
    edited May 2009
    meestal wel. ER zijn uitzonderingen.
  • RaafRaaf Modding Member
    edited May 2009
    Goe gedaan en mooi dat je de gelegenheid krijgt voor zon projekt, das toch eigenlijk veel mooier dan het gewone revisiewerk lijkt me :mozilla_cool:
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited May 2009
    [quote=nero;48549].....ER zijn uitzonderingen.

Goed gezien :D

Toch een beste klus Nero, het standaard dagelijkse op en neer gebeuren lijkt mij te gaan vervelen op den duur en met zo een klus geeft dat toch weer een beetje kleur aan het werk.
  • soapwatersoapwater Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2009
    jaja, er zijn nog vakmannen... gelukkig maar, het wordt een zeldzame soort. Petje af!! Dit maakt nu
Sign In or Register to comment.