Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Dynamo schade?

browniebrownie Livin' and Breathin' PPO
edited May 2009 in Algemene Techniek
Toen ik iemand vertelde over mijn automatische PPO systeem, vertelde hij me dat dat mogelijk erg schadelijk is voor mijn dynamo. Ik laat de motor immers nog een 30 seconden draaien nadat ik het contact afgezet heb. Volgens hem kan de dynamo dan zijn laadstroom niet kwijt, met schade aan de spanninngsregelaar tot gevolg.
Hoe denken jullie daarover? Is dit echt riskant? Ik kan met een extra relais misschien wel zorgen dat de verbinding dynamo-accu ook in stand blijft tijdens het spoelen.

Comments

• wodanwodan Super Moderator
    edited May 2009
    Dat is wel degelijk een stelling van 'lik me vestje'.
    Uw dynamo (alternator) heeft daar geen last van.
    (Bekrachtigd of onbekrachtigd, 1 draad of 3 draads systeem.)
  • soapwatersoapwater Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2009
    Ik heb nochthans nog gehoord dat je nooit de motor mag laten draa
  • Paul Siemons PPO Burner
    edited May 2009
    Ik heb in een vorig leven een aantal jaren bij een revisiebedrijf voor starters en alternatoren gewerkt en wat me daarvan altijd is bijgebleven is dat we (toen) NOOIT of NOOIT een batterij- of laadkabel van de alternator mochten losmaken bij een draaiende motor!
    Het bleek iets te maken te hebben met hoge piekspanningen die er dan werden in opgewekt en die niet gezond waren voor de diodes in de gelijkrichterplaat.
    En dat het kon gebeuren heb ik zelf ondervonden bij een test van een pas herstelde alternator op de testbank, die ook als startertestbank dienst deed, en dat door een foute handeling van de startertester de verbinding uitgeschakeld werd van de alternator naar het batterijenblok met enkele gesneuvelde diodes als gevolg.

Dat was wel een paar decennia geleden en misschien dat het nu geen kwaad meer kan wegens aangepaste electronica (of weet ik wat) maar ik vermeld het hier toch maar even.

Mvg,

P.Siemons
  • wodanwodan Super Moderator
    edited May 2009
    Wat PS vermeldt, klopt.
    Wat je doet bij motor laten draaien zonder dat dit via het normale contactslot gebeurt, is NIET de alternator loskoppelen van de accu, dus geen probleem.
  • CarloCarlo Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2009
    Zo denk ik er ook over.
Sign In or Register to comment.