Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Iemand idee

smulsmul Livin' and Breathin' PPO
edited May 2009 in Algemene Techniek
De meeste recente Volkswagens hebben pompverstuivers. Heeft iemand een idee of je hiervoor een andere ombouw naar een 2-tank systeem voor moet toepassen?

Comments

• Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2009
    Smul,

De recente Volkswagen hebben "gewone" common rail motoren, ongeveer vanaf 2007. Van 1991 tot ongeveer 1998 is het verdelerpomp (zoals je Inca) en je raad het al, van 1998 tot ongeveer 2007 was er de pompverstuiver.

http://www.ppq2006.nl/mediapool/48/480082/data/presentatie_pompverstuiver.ppt

Hier staat een mooie uitleg over PD motoren. Ik denk dat de hogedrukpomp het niet zwaar moet hebben, dus een goeie opvoerpomp zal noodzakelijk zijn.

Ga je een andere kopen? Heb ook jij, ondanks de crisis, toch jezelf nog een bonus kunnen geven :mrgreen:?

Tim
  • smulsmul Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2009
    De motor van de Caddy was eergisteren gereviseerd. 2 dagen later sneuvelt de oliepomp en is alles naar de klote.

Ja, ik ben inderdaad op zoek...
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited May 2009
    [quote=smul;48066]De meeste recente Volkswagens hebben pompverstuivers. Heeft iemand een idee of je hiervoor een andere ombouw naar een 2-tank systeem voor moet toepassen?

Nee, ik niet en ik zou er ook niet aan beginnen. Het is niet voor niets dat de pompverstuivers niet meer gemaakt worden. Het was een waardeloos systeem met veel problemen en dat nog wel op diesel laat staan als je er PPO mee wilt stoken.

[quote=smul;48068]De motor van de Caddy was eergisteren gereviseerd. 2 dagen later sneuvelt de oliepomp en is alles naar de klote....

Je bedoeld dat de kleppen en stoters vervangen zijn, reviseren is iets heel anders. Toch zwaar kl*te voor je. Ik heb ook motoren gereviseerd in het verleden en kan je vertellen dat een olie pomp niet zomaar kapot gaat. gooi de pomp niet weg en neem hem mee naar Bierbeek dan kan ik je wel vertellen wat er mee gebeurd is, kan ik nu eigenlijk al maar wil het je even laten zien.
    edited May 2009
    [QUOTE=smul;48068]Ja, ik ben inderdaad op zoek...Dat Sux, hoe lang heeft dat geduurd dan? Je hebt toch een olie druk lampje? In het boekje staat toch duidelijk, niet starten of direct stoppen....

Wat ging er mis?

Tim
    edited May 2009
    [QUOTE=Tim;48070]Dat Sux, hoe lang heeft dat geduurd dan? Je hebt toch een olie druk lampje? In het boekje staat toch duidelijk, niet starten of direct stoppen....

Wat ging er mis?

Tim

Gelijk toen het lamp ging knipperen en piepen gestopt op de vluchtstrook... maar het was al te laat.
  • CaddyEdCaddyEd Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2009
    Jeetje Smul, jou zit het ook niet mee.

Maar inderdaad tijd voor een nieuwere en een pumpedüse moet prima op PPO kunnen lopen.
    Ik denk dat je het zelfde principe kan toepassen, als met je oude Caddy. Alleen een goede druk geregelde opvoerpomp is inderdaad een must. Bij een PD zit er bij de tank ook een pomp, deze moet je wel uitschakelen als je over schakel naar PPO.
    Ik denk dat de filterkop die jij gebruik nu helemaal goed van pas gaat komen. Een PD gooit veel warmte terug op de retour.

[quote=Tim;48067]
    De recente Volkswagen hebben "gewone" common rail motoren, ongeveer vanaf 2007. Van 1991 tot ongeveer 1998 is het verdelerpomp (zoals je Inca) en je raad het al, van 1998 tot ongeveer 2007 was er de pompverstuiver.

Hoi Tim, da's niet helemaal waar. Mijn Caddy is van eind 2003 en op de weg gezet begin 2004 en heeft nog een ouderwetse verdeelpomp.

Hier trouwens nog meer info over de pumpedüse: Pompverstuiver - TDI Wiki
    edited May 2009
    Ed,

Dat klopt wel, de "goedkope" VAG auto wijken hier van af, bedrijfswagen, seat, skoda...

Tim
  • Sjaak PPO Newbie
    edited May 2009
    Hallo

Sinds 2005 rijdt ik met een Passat 1.9 tdi op PPO. Inmiddels 160.000 km daarmee gereden. De eerste 2 jaar op koolzaadolie en daarna op WVO. Al met al ben ik erg te spreken over de Pumpeduese techniek.

In de ruimte van het reservewiel ligt een 20 liter dieseltank, de grote tank wordt de PPO tank. Het standaardsetje van HeiPro heb ik met de volgende elementen uitgebreid:
    automatische omschakeling bij opwarmen motor-koelwater
    automatische uitschakeling van het brandstof koel-circuit
    de kunststof deksel van de 20 l tank is vervangen door een RVS deksel met ontluchtingen
    een vulopening aan de buitenkant voor de 20 l tank in de bumper
    de standaard opvoerpomp uit de grote tank verwijderd.
    de membraanpomp van HeiPro is te zwak, een tandwielpompje (160 euro) werkt beter
    een schakelbordje met relais voor schakelfunkties plus met tank-inhoud en (klokje is ex-Corsa)

De motor houdt zich prima. Ook mishandelingen als het niet terugschakelen op diesel bij thuiskomst heeft hij meerdere malen (al hoestend) overleefd. Als je de tank helemaal leeg rijd (elke van de twee) kun met de bediening de motor ontluchten en na een half minuutje starten weer aan de praat krijgen.

Wie meer info wil, moet maar een mailadres doorgeven, dan heb ik nog wel wat tips en schema's.

Groetsels
    edited May 2009
    Hoi Sjaak,

Mooi dat je een PD heb omgebouwd. Lijkt me een mooie ombouw, als ik het zo lees.

Je kan je schema's en tips ook op het forum zetten. Dan hebben we er allemaal wat aan. Zo heb ik ook de complete ombouw van mijn Caddy er ook op gezet.

Grtz, Ed
  • Man@workMan@work Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2009
    Dat is niet zo mooi Smul.

Waarom zoveel werk verzetten?
    Hier op de oprit staat nog een prima Saxo overcompleet te wezen.

Licht, zuinig en betrouwbaar.

Het enige nadeel t.o.v. een TDi-tje is dat je er niet zo extreem mee kunt jakkeren. Maar dat is alleen maar slecht voor het milieu en je hart.
    edited May 2009
    Ha Ton (Man@Work),

Je Saxo is inderdaad een prima auto met een mooie ombouw. Helaas valt het niet in de categorie die ik nodig heb: Laadvolume, mogelijkheid om een zware aanhanger te trekken, comfort, cruise control......

@Sjaak: je hebt PB
    edited May 2009
    Loop ik soms tegen een muur te l*llen of zo image

FF googelen Smul, info van diverse fora.

..........2 keer pompverstuiver vervangen, daarna EGR klep vervangen, luchtmassameter, gasklep, diverse keren nieuwe software, in september de HELE MOTOR vervangen......

......ik heb een golf 4 tdi gti 150 pk uit 2002. Daar is 1 pompvertuiver van kapot, bedrading is nagemeten en die is in orde.......Een ouder type voor een "verdeler pomp" kost ook al rond de 300 euro per stuk. Dus die 600 euro voor
    edited May 2009
    Zo goed als een BMW is geen enkel ander merk :D
  • soapwatersoapwater Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2009
    Koop een goeie ouwe diesel... W124 station ofzo... Dan heb je alles wat je zoekt!

Laadvolume, mogelijkheid om een zware aanhanger te trekken, comfort, cruise control......

• Man@workMan@work Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2009
    Zeg Smul,

Bij de lokale garage staat als ik het goed gezien heb zo'n Beemer als ER heeft te koop; 525 TDS.

Daat moet je lekker mee kunnen karren :cool:
    edited May 2009
    Heren,

Smul is klaar met z'n scholing. De "Suits" trekken aan hem om harder te worden. Een econoom heeft het momenteel niet makkelijk, tijd voor sneller geld en sneller handelen. Waar staat mijn Audi?

Smul moet nu mee, anders is het te laat en blijft ie straks hangen bij de Triodos bank voor een idealistisch salaris.......

Ik hoop dat je geen graaier wordt.....

Tim
    edited May 2009
    [quote=Man@work;48119]......Bij de lokale garage staat als ik het goed gezien heb zo'n Beemer als ER heeft te koop; 525 TDS......

Kijk, nou gaan we praten, houd wel even rekening met die 1300 nog wat Euries wegenbelasting per jaar :mozilla_yell:, voor de rest weinig tot geen onderhoud.
    edited May 2009
    [QUOTE=easy rider;48102]Loop ik soms tegen een muur te l*llen of zo image

Jij hebt een voorliefde voor BMW, zo hebben mijn vriendin en ik een voorliefde voor VAG. In de categorie waar ik momenteel zoek, ontkom je niet aan PD. PD's is een prachtige techniek, Nero is er ook zeer lovend over. Maar ook PD's moeten goed behandeld worden, anders gaan ze inderdaad niet lang mee. Als de auto continu op zijn staart wordt getrapt, is dit zeer belastend voor de PD's.

[QUOTE=soapwater;48112]Koop een goeie ouwe diesel... W124 station ofzo... Dan heb je alles wat je zoekt!

Dat zou leuk zijn voor me naast de "dagelijkse auto". Maar de luxe van twee auto's kan ik me nog niet permiteren ;)

[QUOTE=Tim;48120]Smul is klaar met z'n scholing. De "Suits" trekken aan hem om harder te worden. Een econoom heeft het momenteel niet makkelijk, tijd voor sneller geld en sneller handelen. Waar staat mijn Audi?

Smul moet nu mee, anders is het te laat en blijft ie straks hangen bij de Triodos bank voor een idealistisch salaris.......

Ik hoop dat je geen graaier wordt.....

Scholing bijna klaar idd. Momenteel wordt de laatste hand eraan gelegd, eind van de maand wellicht al klaar. Economen hebben het idd niet makkelijk, daarentegen gaat het mij voor de wind.

Graaier? Alleen als het op eten aan komt.

[QUOTE=easy rider;48124]Kijk, nou gaan we praten, houd wel even rekening met die 1300 nog wat Euries wegenbelasting per jaar :mozilla_yell:, voor de rest weinig tot geen onderhoud.
    Daar moet ik inderdaad rekening mee houden.
    edited May 2009
    [quote=smul;48129]Jij hebt een voorliefde voor BMW......

Ja, maar niet alleen vanwege de perfecte formgeving maar ook vanwege de Duitse degelijkheid.

Jammer genoeg zien we dat ook de Duitsers de laatste jaren in China hebben lopen choppen met alle gevolgen van dien. De grote problemen bij alle Duitse automobielfabrikanten zijn in overvloed te lezen op het intenet.

Een goede gebruiksauto kenmerkt zich door het goed functioneren onder alle omstandigheden en niet de robuste klank van het dichtgooien van een portier zoals alleen BMW en Mercedes dat kunnen maken.

Men zei wel eens "er worden tegenwoordig geen slecht auto's meer gemaakt" Nou vergeet het maar. Ik heb de 525TDS niet alleen gekozen vanwege zijn "looks" maar vanwege het feit dat ie bijna onverwoestbaar is gebleken. Iedereen die op het punt staat een andere auto te kopen dient zich dan ook goed in te lezen over de diverse problemen en tekortkomingen van het merk en de verschillende modellen. de ene Touareg is de andere niet zal ik maar zeggen.
  • tdibertje PPO Burner
    edited May 2009
    [quote=Sjaak;48090]Wie meer info wil, moet maar een mailadres doorgeven, dan heb ik nog wel wat tips en schema's.
    Groetsels

Ja, ik rij ook met een pd-passat met twee tank systeem.
    Ik heb wel interesse in info en tips om mijn installatie te verbeteren.
    Ik stuur je een pbtje.

Groetjes tdibertje
  • ingmaringmar Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2009
    Smul,

Dit wat voor je ? Pflanzenöl statt Diesel - Es gilt einen 250 TD (Kombi) vor dem Abwracken zu retten ...

Is geen VAG.....maar wel een perfecte ruime kilometervreter die niet vies is van een slokje plantaardig
  • Lord DrappoLord Drappo Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2009
    Smul ik leef mee en reserveer de Inca wel voor je .. ze bieden als gekken ....

Maar ik gun niet iemand zo maar mijn Ridder der Apo sabi ?
  • soapwatersoapwater Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2009
    [quote=ingmar;48221]Smul,

Dit wat voor je ? Pflanzenöl statt Diesel - Es gilt einen 250 TD (Kombi) vor dem Abwracken zu retten ...

Is geen VAG.....maar wel een perfecte ruime kilometervreter die niet vies is van een slokje plantaardig

Neem die maar... da's een mooie! Heb je ook nog wat comfort als je naar Zwitserland "zweeft"
  • suzukisuzuki Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2009
    Hey, gecondoleerd met het overlijden van je blok. Dubbel zuur omdat je er net centen in had geduwd.
    Mocht je er toch weer een ander blok in gaan hangen, kan je bij mij wel een motortakel lenen.

sterkte ermee!

gr Ton
    edited May 2009
    Bedankt voor alle idee
  • Lord DrappoLord Drappo Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2009
    [QUOTE=smul;48232]Bedankt voor alle idee
  • MiglowieMiglowie Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2009
    En, ik ben n keer meegereden met LD, z'n rijstijl is diesel/ppo-waardig :D
    edited May 2009
    [quote=Lord Drappo;48238].......gratis roemeens meisje erbij .... 18 jaar, nog niet ingereden.....

Daar is ie wel voor te porren :D
Sign In or Register to comment.