Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Test Peilstok chip bij gebruik PPO

easy ridereasy rider PPO Junkie
edited May 2009 in Overige discussie
Ik wist even niet waar ik het moest zetten dus dan maar even bij "Overige discussies".

Begin 2007 ben ik in contact gekomen met de heer De Groot, voormalig Directeur van Castrol Nederland. De heer de groot heeft de "peilstok chip" uitgevonden, een indicator welke op een peilstok van iedere motor gesoldeerd kan worden en aangeeft wanneer de motor olie ververst moet worden. De chip kost 40 Euro en bespaard de gebruiker honderden Euro's aan "ververste' motorolie. Tevens wordt de "afgewerkte motorolie plas" veel minder waardoor het milieu gespaard word.

image

De werking is als volgt: Door indringing van vocht in de motorolie hebben de dopes welke voor een goede werking van de olie zorgen (lees smering) hun werking verloren en gaat de motorolie "verzuren". Dat verzuren is een een proces waarbij de motorolie gaat oxideren en zichzelf afbreekt, dopes voorkomen dit verschijnsel. De peilstokchip is gemaakt van een hoog corrosief materiaal (legering) en wordt bespat door de motorolie. Op het moment dat de motorolie gaat verzuren, gaat de chip van kleur veranderen. Deze kleur verandering geeft aan wanneer de motorolie ververst moet worden.

Download hier de gebruiksaanwijzing.

De heer De Groot heeft deze uitvinding al enige jaren terug gedaan toen hij nog bij Castrol werkzaam was. Toen hij zijn uitvinding openbaar maakt is hij per direct ontslagen. Sindsdien is de heer De Groot bezig bekendheid te geven aan zijn vinding met grote gevolgen. Hij werd tegen gewerkt door de automobiel industrie, olie maatschappijen en de media. Veel mensen stonden bijzonder sceptisch tegenover zijn uitvinding maar testen wezen uit dat gewone automotoren wel tot 1 miljoen kilometer kunnen rijden zonder ook maar 1 keer olie te verversen mits de carterontluchting goed is. Zo heeft men de chip ingezet op auto's van de ANWB. Toen de testresultaten bekend werden verbaasde men zich dat er service auto's rondreden met 500.000 kilometer op de teller zonder de olie ververst te hebben. Gevolg was dat de manager bij de ANWB welke het project had begeleid direct ontslagen werd.

Ook ik ben op veel ongeloof en tegenwerking gestuit. Voorbeeld: Een idee was dat de "chip' geplaatst zou gaan worden in een auto die op PPO naar Dakar zou gaan rijden. E.e.a. wordt georganiseerd door een hoge school. Men was in eerste instantie zeer anthousiast over het idee en wilde het onderzoeken. Later werd er afwijzend op gereageerd en dus men wilde geen gebruik maken van dit product. Door onderzoek te doen over het waarom van de afwijzing moest ik helaas constateren dat deze hoge school gesubsidieerd wordt door, u raad het al, de automobiel industrie en een olie maatschappij.

Voorgaande is maar 1 van de bekende voorbeelden. Niemand wil de chip verkopen, garage bedrijven zien hun omzet dalen omdat er minder motorolie wordt verkocht. Bij een automaterialenzaak hoef je al helemaal niet aan te komen, die willen gewoon veel olie verkopen, enz. enz. enz.

Omdat er veel getest is met motoren die op diesel, benzine en LPG lopen zijn er genoeg test resultaten voorhanden maar niet van motoren die draaien op PPO. Sinds 2008 ben ik onderzoek aan het doen naar de werking van de peilstok chip in combinatie met PPO als brandstof. Een flink aantal chip's zijn geplaatst in motoren die draaien op PPO maar nog niet genoeg om voldoende test resultaten te kunnen genereren.

Graag wil ik jullie bij deze oproepen mee te doen aan dit experiment. In ruil voor 50% korting (u betaald dus alleen de inkoop prijs van 20 Euro) stuur ik u elk half jaar gedurende een periode van twee jaar (4X dus) een mail met daarin een vragen formulier, deze vragen hebben betrekking op de werking van o.a. de chip, motor, begruikte motorolie, gebruikte brandstof en nog wat andere zaken. Er worden geen persoonlijke vragen gesteld en u doet volledig anoniem mee. Er zijn op dit moment nog 10 peilstok chip's beschikbaar voor mensen die aan deze test willen meedoen. Aanmelden kan door mij een PB te sturen.

Zonder vooruit te lopen op de test resultaten die al binnen zijn kan ik jullie melden dat ik zelf met mijn 525 TDS al 70.000 kilometer weg heb zonder maar 1 keer motorolie te verversen, de olie welke ik gebruik is Plantomot, een minerale olie. De fabriek schrijft voor om een vol-synthetische olie te gebruiken voor de BMW motor en die moet om de 10.000 ververst worden?????
«1

Comments

• soapwatersoapwater Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2009
    ER, ik heb er vorige week zelfs nog aan zitten denken deze chip aan te kopen (zit nu bijna 10.000km over het verversingsinterval) maar had volgende bedenking:

Wat als de motor toch al wat versleten is en er brandstof in het carter komt. Normaal zou je dit merken bij olieverversen maar als je geen olie meer gaat verversen, merk je dit toch gewoon te laat. Als hij stuk gaat m.a.w.

Is er een andere manier om dit te achterhalen, zonder de olie af te laten, dan doe ik heel graag mee. Sinds ik fiets, rij ik wel nog maar zo'n 25.000km per jaar.

Ik vind het persoonlijk wel een mooie uitvinding en als het echt werkt, zouden nieuwe auto's hier gewoon mee uitgerust moeten worden. Ik vermoed dat de 'juiste' mensen op de hoogte zijn? (groene partijen)...

Gaat dit initiatief van testen uit van jezelf of van de uitvinder/zijn firma ?
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited May 2009
    [quote=soapwater;47904]..........Wat als de motor toch al wat versleten is en er brandstof in het carter komt. Normaal zou je dit merken bij olieverversen maar als je geen olie meer gaat verversen, merk je dit toch gewoon te laat. Als hij stuk gaat m.a.w...

De motor gaat alleen stuk als de smering niet meer gewaarborgd is en dat komt vaak doordat de olie verzuurt/geoxideerd is door inwerking van vocht of te veel brandstof in de olie, de chip geeft dit aan door verkleuring van de chip zelf.

[quote=soapwater;47904]..Is er een andere manier om dit te achterhalen, zonder de olie af te laten, dan doe ik heel graag mee.....

Je kan de olie aftappen en laten test door een onafhankelijk instituut, die zal je vertellen dat "opgewerkte" olie met veel onverbrandde koolwaterstof delen absoluut onbruikbaar terwijl deze olie juist prima is en juist beter smeert door die onverbrandde koolwaterstof delen dan nieuwe olie.

[quote=soapwater;47904]....Ik vermoed dat de 'juiste' mensen op de hoogte zijn? (groene partijen)...

Ja, zo een beetje iedereen in Den Haag die maar iets te maken heeft met het milieu is op de hoogte. Men doet er echter niets mee omdat Shell hier een iets te grote voet in de aarde heeft, een beetje het bekende PPO verhaal.

[quote=soapwater;47904]....Gaat dit initiatief van testen uit van jezelf of van de uitvinder/zijn firma ?

Van mijzelf, ik wil het verhaal kompleet hebben dus ook met plantaardige brandstoffen. Vervolgens ga ik samen met de zoon van de heer De groot dit product proberen verder in de markt te krijgen maar dat zal waarschijnlijk niet in Nederland worden, hier hebben we te veel tegenwerking.

En ehhh... zouden nieuwe auto's hier gewoon mee uitgerust moeten worden? Ja natuurlijk maar dat gebeurd niet. De automobiel industrie is een verlengstuk van de olieindustrie dus dat kan je wel vergeten.
  • pjotterpjotter Banned
    edited May 2009
    [quote=soapwater;47904] of van de uitvinder/zijn firma ?

Levelplus - Producten - Niveauplus | Een beter milieu begint bij de oliepeilstok-sensor

[quote=easy rider;47905]Van mijzelf,

. Vervolgens ga ik samen met de zoon van de heer De groot dit product proberen verder in de markt te krijgen maar dat zal waarschijnlijk niet in Nederland worden, .

dus gewoon een comercieel onderzoek/experiment

[quote=easy rider;47905], hier hebben we te veel tegenwerking.

.

via internet meer kans
    of zullen de oliebaronnen daar ook invloed hebben?
    edited May 2009
    [quote=pjotter;47906].........dus gewoon een comercieel onderzoek/experiment......

Klopt, het is niet zo dat ik dit alleen doe om de oliebaronnen te pesten, hoe leuk dat ook is. Het David en Goliath verhaal spreekt mij al jaren aan en ik ben van mening dat een klein groepje gedreven mensen veel kunnen berijken.

Ik ben nu bezig met de zoon van de heer De Groot om de chip beter in de markt te krijgen, de heer De Groot zelf is nu 84 jaar en heeft de energie niet meer om het land in te trekken en ruchtbaarheid te geven aan zijn vinding. Het is wel zo dat als je hem belt je niet weg komt met een gesprekje van een kwartier, de man is zo gedreven dat ie in staat is om je een uur aan de telefoon te houden, geweldig gewoon.

Hij is ook de uitvinder van de "tijger ballen" die op zijn website staan.
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2009
    [QUOTE=soapwater;47904]Wat als de motor toch al wat versleten is en er brandstof in het carter komt. Normaal zou je dit merken bij olieverversen maar als je geen olie meer gaat verversen, merk je dit toch gewoon te laat.Hoe voorkom je dan dat de motor ppo als motorolie gaat krijgen?

Plantomot kan omgaan met ppo. Echter als je lange tijd zonder wissel rijdt, dan zal zich relatief veel ppo verzamelen in de olie. Diesel zal verdampen, maar ppo niet!

Zeker (T)DI en CR motoren (zoals oa je bmw) "lekken" onder nullast en deellast een klein deel brandstof naar je carter.

En hoe detecteer je slijtage deeltjes, roet, vuil ed?

Ik kan me iets voorstellen dat je met de zuurtegraad een indicatie van de kwaliteit van de olie meet, echter denk ik dat je cartervulling aan meer zaken onderhevig is dan alleen verzuring.

Tim
    edited May 2009
    [quote=Tim;47909]Hoe voorkom je dan dat de motor ppo als motorolie gaat krijgen?....Plantomot kan omgaan met ppo. Echter als je lange tijd zonder wissel rijdt, dan zal zich relatief veel ppo verzamelen in de olie. Diesel zal verdampen, maar ppo niet!...

Dat ligt er maar aan hoeveel "blow by" je hebt langs je zuigers/zuigerveren/cilinderwand naar het carter toe. feit is echter wel dat diesel zal verdampen, maar ppo niet. Deze test gaat er dan ook over om te meten wat de PPO doet met de dopes in de olie, gaan die stuk zodat de motorolie gaat verzuren/oxideren? dat wil ik graag weten.

[quote=Tim;47909]En hoe detecteer je slijtage deeltjes, roet, vuil ed?...

slijtage deeltjes? je bedoeld metaal deeltjes afkomstig van lagers en distributie ketting. Die worden deels opgenomen door het olie filter en blijven deels onderin het carter liggen omdat ze te zwaar zijn om opgezogen te kunnen worden door de oliepomp. Op zich valt het wel mee met metaaldeeltjes, als je meer dan een theelepel metaaldeeltjes in je motor hebt is het meestal einde oefening.

Roet: met roet bedoel je onverbrandde koolwaterstof deeltjes? deze onverbrandde koolwaterstof deeltje hebben dezelfde eigenschap als grafiet en beschermen de bewegende delen tijdens de koude start, hoe meer je er van in je olie hebt hoe beter.

Vuil: In principe is het niet mogelijk om vuil in je carter te hebben omdat het een druksysteem is, er kan dus nooit van buitenaf vuil aangezogen worden. Het enige vuil wat in een carter kan komen is via, luchtfilter > inlaatspruitstuk > tussen zuiger en cilinderwand door > het carter in. Het gebruik van een goed luchtfilter is dus zeer belangrijk evenals een goede carterventilatie.
    edited May 2009
    Het PPO in olie verhaal is ook waar ik me zorgen om maak... Waarom schrijf elsbett een halvering van het wisselinterval voor? Ik vermoed dat zij er een reden voor hebben die niet door oliebaronnen gestuurd wordt?
    Ik zou eerder zeggen: wisselinterval verdubbelen, desnoods verviervoudigen... Een kapotte motor kost ook weer energie en belast het milieu dus meer dan die 5 liter afgewerkte olie...
    Daarom mijn vraag: is er een manier om (eenvoudig) vast te stellen of er PPO in de olie zit?
    Ik heb namelijk enkele schrikbarende verhalen gehoord.
  • jgdenholjgdenhol PPO Master
    edited May 2009
    Mijn motorolie hoef ik niet te verversen. Het is op voor ik er erg in heb ;-)

Het verhaal spreekt me wel aan, ik zal eens kijken of ik er mensen voor kan interesseren. Jij bent echter voor je test alleen op zoek naar ppo'ers?
  • CaddyEdCaddyEd Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2009
    ER,

Krijg je ook de mogelijkheid om de olie in een laboratorium te laten testen versus de chip op de peilstok. Ik ben daar namelijk ook wel benieuwd naar.
    Vooral omdat ik een nogal grote schade gehad heb, zoals je ook weet.
    De chip gaf nog niks verontrustends aan en de motor had al +-20.000km op PPO gereden zonder olie verversing. Toch was mijn turbo defect geraakt op de as.

Nu wil ik niet direct de peilstok chip de schuld geven, omdat het ook een andere oorzaak gehad kunnen hebben. Maar als ik binnenkort mijn olie ververs, ben ik benieuwd naar de status van de oude olie.

Dus ga je ook monsters van motorolie testen bij een laboratorium?

Ed
  • NiekNiek Super Moderator
    edited May 2009
    ER,
    Ik heb de peilstok chip nog niet aangebracht. Beetje nalatig. Stel voor om het proefje uit te breiden en de pH van de motorolie elk kwartaal te meten. Zodra ik de peilstikchip gemonteerd heb, meld ik me aan voor de proef.
    Niek
    edited May 2009
    Goed plan Niek.

Je moet dan eerst wel even de pH van de "verse" olie meten om ergens vanuit te kunnen gaan.
    edited May 2009
    Niek,

Doe het wel met pH papier (bij de vijvershop). Je nieuwe metertje gaat olie niet leuk vinden.

Tim
    edited May 2009
    [quote=soapwater;47911]Het PPO in olie verhaal is ook waar ik me zorgen om maak... Waarom schrijf elsbett een halvering van het wisselinterval voor? ...........Daarom mijn vraag: is er een manier om (eenvoudig) vast te stellen of er PPO in de olie zit?.....

Waarom elsbett een halvering van het wisselinterval voorschrijft komt omdat men veelal op gewone motorolie rijdt in combinatie met PPO als brandstof. Dus mineraal/half-syntheet/vol-syntheet. Bij het gebruik van een plantaardige motorolie is het een ander verhaal. Wij weten allemaal dat rijden op PPO risico's met zich meebrengt, ook Elsbett weet dat en vanwege die rede stellen ze voor om de olie wisselinterval te halveren, gewoon om aan de veilige kant te zitten terwijl men eigenlijk niet goed weet wat er nu exact met de motorolie gebeurd als er PPO in komt. Het is natuurlijk wel d.m.v. een laboratorium vast te stellen dat er PPO in de motorolie zit maar is dat dan een groot probleem en gaat daarmee de motorolie kapot? niemand weet immers hoelang je kan rijden zonder te verversen, e.e.a is helemaal afhankelijk van o.a. de algehele toestand van de motor, de gebruikte motorolie, welk type PPO enz. enz.

[quote=jgdenhol;47912]......Jij bent echter voor je test alleen op zoek naar ppo'ers?

Ja, voor de test ben ik inderdaad alleen op zoek naar mensen die op PPO rijden. De chip is reeds getest op motoren welke lopen op benzine, diesel en LPG en daarbij werkt de chip prima.

[quote=CaddyEd;47913]...Krijg je ook de mogelijkheid om de olie in een laboratorium te laten testen versus de chip op de peilstok. Ik ben daar namelijk ook wel benieuwd naar...

Nee maar dat kan wel eventueel bewerkstelligd worden. Vanuit testen met de chip bij motoren die op b.v. diesel lopen is de olie door een laboratorium getest. De testen wezen uit dat de motorolie absoluut onbruikbaar voor verder gebruik, auto had 100.000 kilometer weg, de chip gaf niets aan en de motor liep nog als een zonnetje???? Je begrijpt, e.e.a. wordt ook hier een lastig verhaal.

[quote=CaddyEd;47913]Vooral omdat ik een nogal grote schade gehad heb, zoals je ook weet. De chip gaf nog niks verontrustends aan en de motor had al +-20.000km op PPO gereden zonder olie verversing. Toch was mijn turbo defect geraakt op de as. Nu wil ik niet direct de peilstok chip de schuld geven, omdat het ook een andere oorzaak gehad kunnen hebben. Maar als ik binnenkort mijn olie ververs, ben ik benieuwd naar de status van de oude olie.

Exact, je chip gaf niets aan. dat betekend in principe dat de olie nog goed was. Ik schrijf hier bewust "in pricipe" omdat we nog steeds niet goed weten wat de chip doet bij het gebruik van PPO als brandstof, vandaar dit experiment.

De oorzaak van jou motorschade is dan ook nooit gevonden toch? Ik kan mij herinneren dat we toen der tijd allerlei opties hebben gegeven op het forum maar er is nooit iets duidelijk geworden dacht ik?.
    edited May 2009
    Waar het nu uiteindelijk op gebleven is de olie of oliedruk. Maar precies zal ik nooit te weten komen.

Dus daarom ben ik ook zeer benieuwd, wat een PPO gehalte doet op de smering van de turbo. Om nieuwe schade tegen te gaan. Ook voor mede PPO'ers, er komen ook steeds meer turbo rijders bij.

De olie word toch ook dunner met een aandeel PPO? Vooral als de motor zwaarder word belast, zoals bij mij; tegen een berg op klimmen in Oostenrijk.
  • CarloCarlo Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2009
    pH van olie? Nooit van gehoord..
    Ik denk dat pH papier gewoon zwart wordt! :)
  • hanzo PPO Burner
    edited May 2009
    Hier nog een discussie over de peilstokchip:

www.camperforum.nl :: Onderwerp bekijken - Niet meer olie verversen

Daar beweert de
  • loekieloekie PPO Burner
    edited May 2009
    Misschien ben ik wel weer t
    edited May 2009
    [quote=loekie;47954]....maar daar heb ik dus geen chip voor nodig...quote]

Kijk, voorbeelden genoeg zou ik zo zeggen.

Maar Loekie, juist jij zou de chip goed kunnen gebruiken omdat jij heel vergaat met je olie. In pricipe weet je niet wat er met de olie gebeurd maar met de chip wel.

Ik wil je niet dwingen of zo maar ik zou het geweldig vinden als ook jij aan de test mee deed
  • NiekNiek Super Moderator
    edited May 2009
    Carlo,
    Gebruikte olie is altijd wat zurig. Komt door het bakken en braden: er onstaan vrije vetzuren.
    Niek
  • pjotterpjotter Banned
    edited May 2009
    hoeveel KM rijd Loekie per jaar.??

en ER: ga je de 10 chips nog opdelen in kilometer vreters en rond de kerk tuffers.??
    edited May 2009
    [quote=easy rider;47919]Exact, je chip gaf niets aan. dat betekend in principe dat de olie nog goed was. Ik schrijf hier bewust "in pricipe" omdat we nog steeds niet goed weten wat de chip doet bij het gebruik van PPO als brandstof, vandaar dit experiment.

ER,

Na het antwoord van Hanzo gelezen te hebben en ook nog andere deskundige gesproken te hebben, ga ik stoppen met het "experiment". En ga/blijf de voorgeschreven intervallen aanhouden. Ik heb liever dat de turbo heel blijft.

Ed
  • Gerrit Gerritszoon PPO Newbie
    edited May 2009
    Deels broodje aap verhaal. Al is het in de aanbieding, zo een stukje metaal (totaal ontaard om het in deze tijd chip te noemen, beter is te spreken van een vlok, zoals een chocoladevlok) is bij 20 euries al dik duurder dan puur goud. Gaat bij PPO helemaal niks opleveren, zal eerder de olie 'afkeuren' omdat PPO nu eenmaal by nature veel meer vrije vetzuren heeft dan diesel. GPO heeft ook door het gebruik nog is meer vrije zuren, die het stukje metaal (welk?) eerder zouden doen eroderen.
    Getuddik met pH papier heeft idd al helemaal geen zin, wat bij elke olie geldt is het zuurgetal, en dat wordt uitgedrukt in een titratie met KOH. Zelfs met de beste filtering krijg je dat niet beter, en dat is precies de beperking van alleen gefilterde olie.
    Beperken van oliewissels is alleen aan de orde bij constant zwaar belaste (industrie) motoren zoals in de scheepvaart of baggerindustrie of wegtransport. Dan staan er ook wel andere filters achter dan hier bekent.
    Ander misbruikt misverstand is de smerende eigenschap van koolstof, dat is alleen in de kristallijne vorm van grafiet, de rest doet alleen maar je zuigerveren vastbakken, je kleppen verfikken en trompetjes aan je verstuiver groeien.
    Voor gewoon automotive bij de gemiddelde gebruiker is het niks, zolang je er niet naar kijkt weet je er niks aan, en ik heb ook geen referentiebeelden van het verschil tussen duidelijk goed of fout kunnen vinden. Blijft vaag, ook van uit de firma zelf
    edited May 2009
    [quote=pjotter;47958]...ga je de 10 chips nog opdelen in kilometer vreters en rond de kerk tuffers.??

Alle auto's die op PPO rijden komen in aanmerking, ik wil zoveel mogelijk gegevens verzamelen van uiteen lopend gebruik.

[quote=CaddyEd;47960]ER, Na het antwoord van Hanzo gelezen te hebben en ook nog andere deskundige gesproken te hebben, ga ik stoppen met het "experiment". En ga/blijf de voorgeschreven intervallen aanhouden. Ik heb liever dat de turbo heel blijft. Ed

Dat is je goed recht. Als jij denkt dat je turbo in de soep gelopen is door het gebruik van PPO als brandstof dan zou het mooi zijn als mensen na jou dit bespaard zou blijven. Juist daarom die ik deze test om te kijken of PPO in de motorolie zoveel negatief effect heeft dat de chip dat aan gaat geven.

[quote=Gerrit Gerritszoon;47964]Deels broodje aap verhaal. Al is het in de aanbieding, zo een stukje metaal (totaal ontaard om het in deze tijd chip te noemen, beter is te spreken van een vlok, zoals een chocoladevlok) is bij 20 euries al dik duurder dan puur goud............... en ik heb ook geen referentiebeelden van het verschil tussen duidelijk goed of fout kunnen vinden. Blijft vaag, ook van uit de firma zelf

Ik heb hier testen liggen van al vanaf 1973 en die liegen er niet om maar dan hebben we het over motor die op diesel, benzine en LPG lopen. De vraag is nu, en daar gaat de test over, Wat doet PPO met de motorolie en geeft de chip dit aan?

Je mag het van mij een broodje aap verhaal noemen hoor, waar ik wel bezwaar tegen maak is dat je eigenlijk niet goed weet hoe deze chip, plaatje of hoe je het ook verder wil noemen werkt, m.a.w. je snapt het principe niet en toch heb je al een (negatief) oordeel. Ik kan je wel vertellen waar de chip van gemaakt is maar dat doe ik niet, je zou hem dan zo na kunnen maken.
  • Gerrit Gerritszoon PPO Newbie
    edited May 2009
    [quote=easy rider;47975]
    Je mag het van mij een broodje aap verhaal noemen hoor, waar ik wel bezwaar tegen maak is dat je eigenlijk niet goed weet hoe deze chip, plaatje of hoe je het ook verder wil noemen werkt, m.a.w. je snapt het principe niet en toch heb je al een (negatief) oordeel.
    Helaas, mijn relaas aangaande zuurgetal mis je fantastisch, je beseft zelf niet hoezeer je je daar door in een Fantastisch Bob verhaal plaatst.

[quote=easy rider;47973]Ik kan je wel vertellen waar de chip van gemaakt is maar dat doe ik niet, je zou hem dan zo na kunnen maken.
    En dat is nu precies wat ik wilde aantonen, het kost mij geen moeite om het te verzinnen hoe of het zou moeten werken, want het ding is gewoonweg simpel na te maken, en vooral geen 40 euries waard! (Bij de oorspronkelijke aanbieder is tie een euro goedkoper trouwens, dus jij bent niet de voordeligste).

Het is gewoon geleuter, zou aardig kunnen werken bij uitsluitend dino gebruik, maar bij PPO is er absoluut meer aan de hand en is de investering op dit systeem op voorhand nutteloos te noemen, jammer maar helaas.

Wie het echt wil testen, doe eerst diesel, koop daarna alleen goed of slecht gefilterde gebruikte plantaardige olie, en als er dan niets te zien valt, weet je er werkelijk niks aan. Zie ook nog geen linken met 'aanwijsbare verschillen'.
    edited May 2009
    [quote=Gerrit Gerritszoon;47985]........En dat is nu precies wat ik wilde aantonen, het kost mij geen moeite om het te verzinnen hoe of het zou moeten werken, want het ding is gewoonweg simpel na te maken.......

Nou kom maar op met je uitleg dan, ik ben benieuwd.

[quote=Gerrit Gerritszoon;47985]........Zie ook nog geen linken met 'aanwijsbare verschillen'........

Daar gaat dit experiment nu juist over, we willen weten wat de chip doet bij motoren die draaien op PPO.
    edited May 2009
    [quote=CaddyEd;47960].......ik heb liever dat de turbo heel blijft. Ed

Schoot mij iets te binnen vandaag, en niet verveld bedoeld he maar.....

Was het niet zo dat je voordat je lagers uit je turbo liepen je een autotransporter met een Caddy er op vanuit Zwitserland, bergje op, bergje af, naar Nederland getrokken had?

Daar is een Caddy niet voor gemaakt en zal de turbo toen al een flinke opn-e-u-ker gehad hebben.
  • MiglowieMiglowie Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2009
    Dat was Bas met z'n Hyundai :)
    edited May 2009
    [quote=easy rider;48006]Schoot mij iets te binnen vandaag, en niet verveld bedoeld he maar.....

Ik ben altijd heel lief voor mijn Caddy geweest. En af en toe mag ie hard werken. Maar dat was inderdaad H200 Bas die Smul heeft gerepatrieerd.

Ik ga je verder ook geen schuld toe schuiven hoor, ik had zelf besloten om volledig te vertrouwen op de chip. Maar een waarschuwing is wel op z'n plaats.
    edited May 2009
    [QUOTE=easy rider;48006]Daar is een Caddy niet voor gemaakt en zal de turbo toen al een flinke opn-e-u-ker gehad hebben.Assumption.....
  • suzukisuzuki Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2009
    Bij een paar type's tdi schijnt de turbo zowieso gevoelig te zijn.

gr Ton
    edited May 2009
    [quote=suzuki;48024]Bij een paar type's tdi schijnt de turbo zowieso gevoelig te zijn.

Klopt, dat zijn vooral de TDI'tjes voor 2000. Op die van mij zit een overgedimensioneerde turbo(Garrett GT1749v), omdat mijn blokkie een geknepen 110pk'er is.

Maarùh, verder met de pijlstok.......
    edited May 2009
    [quote=CaddyEd;48020]........Ik ga je verder ook geen schuld toe schuiven hoor, ik had zelf besloten om volledig te vertrouwen op de chip. Maar een waarschuwing is wel op z'n plaats.

Aan de chip kan het niet liggen, die werkt goed, daar zijn bewijzen genoeg van.

Ik heb vanaf het begin verteld tijdens de meeting toen in Melissant al dat het ging om een experiment. Mede om die rede kan je de chip tegen inkoop prijs krijgen mits je mee deed aan de test. Normaal gesproken kost hij 39 Euro.

[quote=CaddyEd;48026].........Maarùh, verder met de pijlstok.......

OK, goed plan maar... ik zou toch graag willen weten wat er nu exact gebeurd is met je turbo, als je het goed vind bel ik je van de week even dan houden we het topic schoon.
  • ingmaringmar Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2009
    [QUOTE=suzuki;48024]Bij een paar type's tdi schijnt de turbo zowieso gevoelig te zijn.

Een turbo is sowieso altijd een gevoelig apparaat, kan behoorlijk warm worden als de motor zich moet inspannen. Na zo'n inspanning altijd een cool-down doen, door de motor nog even te laten lopen. Dan koelt de olie de turbo af en voorkom je lagerschade doordat de olie vast gaat koeken. Je zal ze de kost geven die zo van de snelweg af scheuren en bij de pomp de boel direct afzetten.....
    edited May 2009
    Pff... een goeie reden om een auto zonder turbo te kopen... Al dat gedoe met 2-tanksystemen en daar nog eens een turbo bij waar je voor moet zorgen...
    Doe mij maar een gewone D :D
    edited May 2009
    Yup,

De turbo's op de gasmotoren staan vol gas, roodgloeiend mee te joelen. Na stopzetten neemt een elektrische oliepomp nog zeker 10 minuten nalopen.

Het is wel een zwaar opgevoerd motor"tje" met een turbodruk van 3bar!

Tim
  • ingmaringmar Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2009
    [QUOTE=soapwater;48047]Pff... een goeie reden om een auto zonder turbo te kopen... Al dat gedoe met 2-tanksystemen en daar nog eens een turbo bij waar je voor moet zorgen...
    Doe mij maar een gewone D :D

T'geeft natuurlijk wel wat extra power :lol: gelukkig is een turbo op zich een redelijk simpel ding, mechanisch zonder elektronica...stel je voor..
  • CarloCarlo Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2009
    Is dat niet zo'n ding dat 200000 rpm draait in een oliebadje?
    Gaat echt niet kapot door het rijden op PPO.
    edited May 2009
    [QUOTE=easy rider;48030]Aan de chip kan het niet liggen, die werkt goed, daar zijn bewijzen genoeg van.

Er,

Dit is een beetje voorbarig. Polymerisatie vertaald zich niet in het veranderen van pH. Het kan dus best een combinatie zijn van gepolymeriseerde (smeert slechter) olie en een turbo die onder stress dit juist wel nodig had.

http://www.ppo.nu/forum/f45/vaker-olie-verversen-met-ppo-wvo-echt-nodig-492/

Tim
    edited May 2009
    Dat is niet voorbarig Tim, de chip veranderd niet van samenstelling door het gebruik ervan. Ik moet het nog een keer herhalen, de chip getest is getest en in gebruik op motoren die draaien op diesel, benzine en LPG.

Het gebruik in combinatie van een minerale, half, of vol-synthetische olie en PPO is nog niet goed onderzocht, vandaar deze test.

verandering van de pH is niet het enige waar ik in geintereseerd ben, ook met name oxidatie van de olie.

Goed dat je het topic van de gen-set even aanhaald, ik zal de foto op de eerste pagina doorsturen naar de uitvinder van de chip en hem om commentaar vragen. Ik vraag me ook werkelijk af of deze generatorset wel een carter ventilatie heeft gehad welke op het inlaatspruitstuk is aangesloten. Bij het ontbreken hiervan gaat de motorolie onherroepelijk naar de donder.
    edited May 2009
    Er,

Ik doelde op het crashen van de turbo van Ed. Deze kan best te weinig gesmeerd zijn agv polymerisatie waardoor hij kapot gedraait is.

Dus chips testen en turbo's blijven vervangen, vind ik voorbarig antwoorden dat het niet aan de chip kan liggen. Het kan zeker een gevolg zijn van het gebruik van de chip op ppo. Goed lezen h
    edited May 2009
    [quote=Tim;48107]........de chip is natuurlijk niet de oorzaak......

Dat zeg ik!!

[quote=Tim;48107]Deze kan best te weinig gesmeerd zijn agv polymerisatie waardoor hij kapot gedraait is.........maar bv door de lange standtijd van je olie, de polymerisatie ed. ......

Dat is een aanname en derhalve in de praktijk niet bewezen. We hebben 1 kapotte turbo en 1 generator met bananevla in het carter en niemand weet wat er nu exact gebeurd is, Ik wil bewijzen zien.

[quote=Tim;48107]........Want als straks de helft van de auto's hier kapotte turbo's ed heeft, heb je dan ook een garantie fonds?......

Torbo's gaan niet kapot door gebruik van de chip. Wel door: constructie fout, verkeerd gebruik, slechte olie, bij warme turbo motor direct uit zetten, enz. enz.
    edited May 2009
    [quote=easy rider;48128].... Ik wil bewijzen zien.

Dus moeten er meer turbo's kapot worden gedraaid? :D

Wat voor bewijzen wil je eigenlijk zien?

[quote=easy rider;48128]
    Torbo's gaan niet kapot door gebruik van de chip. Wel door: constructie fout, verkeerd gebruik, slechte olie, bij warme turbo motor direct uit zetten, enz. enz.

Ik had trouwens nog geen antwoord of je nog een monster wil van mijn huidige carter olie, als ik een verversing ga doen.

De oude motor was nog gedemonteerd door Jos, om er nog bruikbare onderdelen van te kunnen gebruiken. Maar alles is afgevoerd. De schade aan de turbo was goed waar te nemen en ook de schade die de defecte turbo daarna had aangericht. Jos kon herleiden dat het probleem aan de smering lag. Toen ik stil stond na de pech, heb ik nog even Vag-Com aan de wagen gehangen. Er stond geen foutmelding geregistreerd.
    Maar dit had ik je al wel eens verteld en meer valt er ook niet meer te achterhalen. Gebeurt is gebeurt en ik zeg het nogmaals: ik geef niemand of wat dan ook de schuld. Het enige afwijkende is dus dat ik op niet ververste motorolie reed.

Ik heb nog meer verhalen gehoord van kapot gereden turbo's door gebruik van PPO en geen olie verversing. En dat waren verschillende merken.
    edited May 2009
    [quote=CaddyEd;48134]Dus moeten er meer turbo's kapot worden gedraaid? :D Wat voor bewijzen wil je eigenlijk zien? .

Jou kapote turbo bijvoorbeeld maar die heb je niet meer als ik het goed lees. Ook de olie pomp is wel handig om te hebben voor onderzoek.

[quote=CaddyEd;48134]....Ik had trouwens nog geen antwoord of je nog een monster wil van mijn huidige carter olie, als ik een verversing ga doen..

Neem maar een monster mee naar Bierbeek.

[quote=CaddyEd;48134]....Jos kon herleiden dat het probleem aan de smering lag.....

Wat voert hij aan als bewijs? is de olie geanaliseerd door een lab?

[quote=CaddyEd;48134]....Gebeurt is gebeurt en ik zeg het nogmaals: ik geef niemand of wat dan ook de schuld......

Dat had ik begrepen.

[quote=CaddyEd;48134]....Het enige afwijkende is dus dat ik op niet ververste motorolie reed.....

En niet te vergeten PPO als brandstof...., die combinatie zou wellicht dodelijk kunnen zijn maar echte bewijzen zijn er niet. Ik rijdt al 70.000 zonder motorolie te verversen in combinatie met een 1 tank systeem, hoe verklaar je dat dan?

[quote=CaddyEd;48134]....Ik heb nog meer verhalen gehoord van kapot gereden turbo's door gebruik van PPO en geen olie verversing. En dat waren verschillende merken....

Ik heb gehoord dat er buitenaards leven is maar bewijzen zijn er niet :mozilla_wink:. Even zonder dollen, laten we ons beperken tot de feiten.
    edited May 2009
    edited May 2009
    Heren,

Elsbett doet al erg lang onderzoek naar rijden op ppo, en adviseren ten sterkste je DI motortje na 7500km te verversen met Plantomot. Zij hebben geen belang in Plantomot, noch in extra milieubelasting agv oliewissels, gezien hun bedrijfsfilosofie.

Zij zullen bewijzen zat hebben (ondervonden), dat de olie onder invloed van ppo, geen goede werking meer heeft, zeker niet met turbo's. De Elsbett motor was ook een DI met turbo.

Ik vind het daarom geen goed idee, nu een product aan te bieden, waarmee je dus eigenlijk van mensen vraagt, hun motor op het spel te zetten.

[QUOTE=easy rider;48128]Torbo's gaan niet kapot door gebruik van de chip. Wel door: constructie fout, verkeerd gebruik, slechte olie, bij warme turbo motor direct uit zetten, enz. enz.Dit is verkooppraat van de bovenste plank. Je sluit alles uit waaraan het nog meer kan liggen, zodat een eventuele schade nooit te achterhalen is. Anderen moeten risico's nemen die duizenden euries kunnen kosten, zonder dat de verkoper daar enig risico mee loopt....

Deze grap heb ik ook gehad met Elsbett NL, je moet op Weihestephanshit rijden voor de garantie. Echter verkoopt Elsbett deze niet, dus het ligt bij voorbaat aan de olie, weg garantie. Ook de verkoper van olie, die dan mogelijk wel een norm op de olie heeft, kan hier mee sjoemelen zoals ie wil. Niemand die het controleert.

Cheerio,
    Tim

ps: ER, dat onderstaande link naar het topic lijkt me een beter plan. Dan kunnen we voorzichtig uitproberen en eerst data verzamelen wat er werkelijk met de olie gebeurt oiv ppo. Daarna komt de stok, waarbij je moet blijven monitoren.
    edited May 2009
    [quote=Tim;48154]....Ik vind het daarom geen goed idee, nu een product aan te bieden, waarmee je dus eigenlijk van mensen vraagt, hun motor op het spel te zetten....

Dan begrijp je (en wellicht anderen) de opzet van deze test niet.

Het is niet de bedoeling dat mensen net zo lang door blijven rijden tot de chip iets aan gaat geven of dat de motor aan bonken gaat, sorry dat ik niet duidelijk genoeg ben geweest.

Het gaat er om dat men de chip plaatst en kijk of ie iets aan gaat geven, wil men de olie om de 7500 KM verversen of helemaal niet daar ben je vrij in. Op die manier krijg je zeer uiteenlopende test resultaten die zaken duidelijk moeten maken.

Omdat ik serius bezig ben met dit consept heb ik besloten te investeren in het testen van motorolie in combinatie met het gebruik van PPO als brandstof zodat iedereen kan zien dat dit niet zomaar een l*l verhaal is en ik bewijzen wil hebben.
    edited May 2009
    Wow, ik ben nog nooit zoveel gequoteerd ;)

[quote=easy rider;48148]Jou kapote turbo bijvoorbeeld maar die heb je niet meer als ik het goed lees. Ook de olie pomp is wel handig om te hebben voor onderzoek.

Alles al lang naar de auto hemel. Helaas.

[quote=easy rider;48148]
    Neem maar een monster mee naar Bierbeek.

Yeps, ok
    edited May 2009
    Ennu,

Als je dan al 70.000 hebt gereden zonder verversen, waarom dan dit?

[QUOTE=easy rider;46466]Doe voor mij ook maar, prima spul, heb er al 60.000 mee weg zonder verversen.
    [QUOTE=easy rider;46473]We kunnen het toch ook verdelen? 'K weet niet hoeveel je nog hebt? Doe mij maar 20 liter.

Of verbruikt de neemt de beemer zoveel olie dat je ook meedoet aan het long life syndroom. Waar hij in het begin nog 1:10.000 verbruikte, na Xado verbruikt hij immers niets meer?

Beetje flauw natuurlijk, maar ik twijfel nogal aan de verhalen.

Tim
    edited May 2009
    Zet er maar een slotje op Mods, ik ben het zat om mijzelf elke keer te moeten verdedigen.

Toch leuk dat er zich al een aantal mensen hebben aangemeld voor de test. Wordt vervolgt.
    edited May 2009
    Hoi ER, Ik denk ook een beetje je boterham, toch?
This discussion has been closed.