Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Pölheizer van VECAR - Is dit wat?

CaddyEdCaddyEd Livin' and Breathin' PPO
edited May 2009 in Algemene Techniek
Deze kwam ik tegen.

Pflanzenöl Pflanzenoel Vecar VECAR Umrüstanlage umrüsten PÖL POEL

Is voor mij, vooral bedoeld, ter ondersteuning van een 1-tank systeem.

Comments

• easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited April 2009
    Die vind je wel meer op Ebay en zo.

'T is gewoon een blok aluminium met wat gaten voor gloeibougies en een geboord kanaal voor de olie. Niet veel overdracht van warmte dus.

Een echte Polheizung heeft een heel labyrinth van binnen waar de olie langs gaat waardoor de warmte overdragt dus veel beter is.
  • CaddyEdCaddyEd Livin' and Breathin' PPO
    edited April 2009

[B]maximaler Wirkungsgrad - ca. 500 mm Durchflussl

• ingmaringmar Livin' and Breathin' PPO
    edited April 2009
    Ed,

Hier Sam Hottes Poelseite staat de heizer waar Easy aan refereert, er is veel namaak. De doorstroomtijd is niet belangrijk, het is meer de oppervlakte en het allerbelangrijkst is dat de gloeiers het blok verwarmen en niet direct de olie.....die anderen doen dat wel !
    edited April 2009
    [quote=ingmar;47348].....er is veel namaak. De doorstroomtijd is niet belangrijk, het is meer de oppervlakte en het allerbelangrijkst is dat de gloeiers het blok verwarmen en niet direct de olie......

Exact, kijk maar naar deze, dat ziet er iets anders uit he.
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited April 2009
    Ha,

En deze: Elektro-Heizer Kraftstoff

Tim
  • ingmaringmar Livin' and Breathin' PPO
    edited April 2009
    Het spul wat Jochem van Dieselumbau levert is doorgaans goed van kwaliteit...als je twijfels hebt over een bepaald product, stuur dan gewoon een mailtje aan Sam...hij heeft ook al wat ervaring volgens mij met de el-cheapo producten.....natuurlijk niet met zo'n gesloopte koffiezetter aankomen he :D:
  • suzukisuzuki Livin' and Breathin' PPO
    edited April 2009
    Zoeen als monopoel heb ik ook, kostte 3 jaar geleden echter nog maar 70-80 euri's.

gr Ton
  • NeoNeo PPO Addict
    edited April 2009
    Wat volgens mij niet klopt aan die blokjes is dat minstens een deel van de warmte van de elektrische voorverwarming na de koude start gelijk wordt weggevoerd door je nog koude koelvloeistof.

Elektrisch voorverwarmen moet je altijd op een andere plaats doen dan de warmtewisselaar van de koelvloeistof...
    edited April 2009
    @Neo: Als je de elektrische verwarming als laatst voor de ingang van de dieselpomp plaatst, dan heeft de koelwaterwarmtewisselaar daar geen effect op.

Wat ik begreep is dat je met een Poelheizer blok ongeveer 10°C tot 20°C winst kan maken, als de olie nog koud is.

Maar ik ga Sam Hotte maar eens een mailtje sturen, ik ben ook wel benieuwd of hij zijn Poelheizer nog levert en voor hoeveel.
    Zijn site kon ik wel. Zo was ik ook op deze gekomen: http://www.poelheizer.de/images/Afriso07.jpg en heb zijn 2-tank schema's ook doorgenomen, toen ik vorige jaar begon met mijn 2-tank. Sam heeft zelfs een Caddy gehad met de zelfde motor als in mijn Caddy. Alleen mijn Caddy is nog heel ;)

Grtz, Ed
  • ericzwiepericzwiep Livin' and Breathin' PPO
    edited April 2009
    kheb hier nog 2 poelheizers van emrich liggen. ongebruikt en dus hagelnieuw.
    edited April 2009
    H
    edited April 2009
    [quote=CaddyEd;47438]......Wat ik begreep is dat je met een Poelheizer blok ongeveer 10°C tot 20°C winst kan maken, als de olie nog koud is.......

Was dat maar waar, een beetje Polheizung krikt de temp met max. 10 graden op na de WW en dan moet je nog KGR draaien ook anders blijft er helemaal niets van de toegevoegde warmte over.

Voorgaande zijn gegevens uit de praktijk, ik heb 6 meters in de installatie staan dus ik kan het weten.
    edited April 2009
    Aha, dat is ook wel te begrijpen. Een platenwisselaar krijgt de koude olie ook niet in
    edited April 2009
    [quote=CaddyEd;47452]......maar alle beetjes helpen natuurlijk.

Exact, daarom heb ik hem ook direct voor de IP hangen, er zit een stukje leiding tussen van 10 CM.
    edited April 2009
    ......afhankelijk van welke clixon je gebruikt.....doorstroom snelheid.....vroeger met tim ergens al eens in een topic over gehad.....max 10-15 graden erbij.....kgr heeft in beginperiode zero effect.....warmte verdwijnt geheel in pomphuis. in de winter kan je voor't starten eerst je poelheizer helemaal op temperatuur brengen, zo'n 3 minuten. praat hier over de emrich versie.
    yep zo dicht mogelijk bij IP plaatsen zonder extra filtertje.....voor hen die denken dat'r verbrande kooltjes uit de poelheizer/emrich komen. is niet zo. zie topic smul poelheizer
    edited April 2009
    [quote=ericzwiep;47461]......afhankelijk van welke clixon je gebruikt.....

Ik heb er een 120 graden clixon op staan, de clixon op de IP (65 graden bepaald wanneer de Polheizung niet meer mee mag doen.

[quote=ericzwiep;47461]......doorstroom snelheid.....

Is belangrijk, er moet natuurlijk wel warmte overdacht plaats vinden

[quote=ericzwiep;47461]......vroeger met tim ergens al eens in een topic over gehad.....max 10-15 graden erbij.....kgr heeft in beginperiode zero effect.....warmte verdwijnt geheel in pomphuis.

'T is wat lastig te bepalen of alle warmte verdwijnt in het pomphuis. Als de temp toevoer van de WW achter loopt op de Polheizung sta je met de Polheizung ook de WW op te warmen (in KGR bedrijf dat is).

[quote=ericzwiep;47461]......in de winter kan je voor't starten eerst je poelheizer helemaal op temperatuur brengen, zo'n 3 minuten.

Voor het starten bedoel je?, moet je wel een vette accu hebben.

[quote=ericzwiep;47461]......voor hen die denken dat'r verbrande kooltjes uit de poelheizer/emrich komen. is niet zo......

Klopt, tenzij je een Polheizung hebt waarbij de gloeibougies direkt in de olie staan.

Wat ook niet verwaarloosd mag worden is het volgende: staan de gloeibougies van de Polheizung in een holle ruimte gedraaid of maken ze vol contact met het huis van de Polheizung? e.e.a. beinvloed ook de warmte overdracht van gloeibougie -> huis Polheizung -> olie.
    edited April 2009
    :p flashback....of je gebruikt effe de zoekfunctie en dan vind je al datgeen wat hierboven staat terug in oude topics :D
    edited April 2009
    [quote=ericzwiep;47485]....of je gebruikt effe de zoekfunctie......

Psies, maar je kan nooit genoeg info geven he :D
    edited April 2009
    Haha, ik had me wel goed ingelezen hoor ;)

Maar ondertussen heb ik ook wat boodschappen gedaan:

Een bi-metaal schakelaar 120°C en een automotive relais 40A. En natuurlijk de Emrich-Pölheizer die ik van Ericzwiep ga overnemen.

De rest van de aansturing ga ik weer elektronisch oplossen en integreren in mijn bestaande stuurkastje.
    De zekering ga ik halen bij de VW garage. Ik wil de originele zekeringkast gaan gebruiken die op de accu zit geklemd. Die blingbling zekering,voor de installatie achterin de wagen, ga ik er ook afhalen.

Het vervolg van de aanpassingen aan de Caddy ga ik verder in mijn Caddy thread schrijven.
    (Waarin ik nu zie dat ik voor Carlo nog wat moet tekenen :mozilla_oops:)

Grtz, Ed
    edited May 2009
    [quote=easy rider;47450]Was dat maar waar, een beetje Polheizung krikt de temp met max. 10 graden op na de WW en dan moet je nog KGR draaien ook anders blijft er helemaal niets van de toegevoegde warmte over.

ER, ik heb afgelopen weekend de Pölheizer ingebouwd.
    En bij koude start krijg ik van de Pölheizer direct 40°C brandstof temperatuur op de ingang van de IP. En de motor loopt direct als een zonnetje op PPO.
    Op de Pölheizer zit een bi-metal schakelaar van 85°C volgens EricZwiep.
    edited May 2009
    En wat is dan de temp van je WW op dat moment?
    edited May 2009
    [quote=easy rider;48126]En wat is dan de temp van je WW op dat moment?

Het was buiten 15°C. Dus was de WW dat ook, bij een koude start.
  • CarloCarlo Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2009
    Bi metal??
    Klinkt wel kinky! :D
    edited May 2009
    @CaddyEd,

Na hoeveel minuten haalt ie de 40 graden met een buiten/start temperatuur van 15 graden?

Zal die van mij ook es meten.
Sign In or Register to comment.