Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Shell stopt met investering in duurzame energie

easy ridereasy rider PPO Junkie
edited June 2009 in De Koffiehoek
Investeren in duurzaamheid als een van de middelen om de huidige crisis het hoofd te bieden. En dan is daar Shell die bekend maakt geen geld meer te steken in zonne- , wind- en waterstofenergie: te duur en te weinig rendabel.

Radio kassa artikel / Vara Kassa-online

Comments

• ingmaringmar Livin' and Breathin' PPO
    edited March 2009
    Tja, maar ik vind ze niet zielig hoor:

Het olieconcern zal zich op het alternatieve vlak richten op biobrandstoffen en de opslag van kooldioxidegas CO2. De keuze voor biobrandstoffen is volgens de topman logisch. ,,Het ligt dicht bij de kernactiviteiten van ons bedrijf, we zijn er goed in en we zijn er groot in.''

Waar waren de patenten op de Elsbett motor ok al weer gebleven ?
  • Gerrit Gerritszoon PPO Newbie
    edited March 2009
    Overwegend naar Klöckner-Humboldt-Deutz AG
  • Ruud S Livin' and Breathin' PPO
    edited March 2009
    Dat was een licentie verlening.
  • pjotterpjotter Banned
    edited March 2009
    [quote=easy rider;46949]. En dan is daar Shell

ieder voor zich en God voor ons allen.

doen we toch zelf ook.
    dus gekijk hebben ze
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited March 2009
    Enig idee hoeveel winst die gasten maken per jaar? 21,4 miljard Dollar!!!!!!!, en winst is wat er overblijft na investering he, onthoud dat goed.

Daar kan dan wel een windmolentje vanaf dacht ik zo, al was het alleen maar om het imago op te poetsen.
  • Man@workMan@work Livin' and Breathin' PPO
    edited March 2009
    Aardolieconcerns en duurzame energie: een wassen neus.

Mijn beeld van de situatie is het volgende:
    De aardolieconcerns konidgen met veel bombarie aan dat ze in duurzame energie gaan. Via hun zeer efficiente lobbyisten en comissarissen (vaak oud-politici) worden de dikste onderzoekssubsidies binnengehaald zodat voor de bedrijven die echt wat willen niets overblijft.
    Het onderzoek wordt gedaan. Als de subsidie gelden op zijn gaat bij het minste of geringste de boel in de ijskast.
    De patenten worden aangevraagd een tijdje op de plank gelegd zodat niemand er iets mee kan en we gewoon door moeten met het stoken van fossiele brandstoffen waarop ze die dikke winsten maken die vooral naar de aandeelhouders gaan.
    Koninklijke olie is niet voor niets
    edited March 2009
    [quote=Man@work;46982]Aardolieconcerns en duurzame energie: een wassen neus........

goed gezien [EMAIL="M@W"]M@W[/EMAIL], en laten we zijn kleine broertje, de automobiel industrie niet vergeten he. Die hebben ook niets met duurzame energie.

De aardolie industrie en de automobiel industrie kunnen niet zonder elkaar. Een aardig voorbeeld: De automobiel industrie gebruikt kunststoffen welke uit aardolie gemaakt worden. Om een nieuwe techniek te ontwikkelen, b.v. kunststof inlaatspruitstukken vraagt de automobiel industrie aan de aardolie industrie een nieuwe kunststof te ontwikkelen. de aadrolie industrie doet dat voor hen (met subsidie van de staat, ons belasting geld dus) en in ruil daar voor steld de aardolie industrie dat men om de 10.000 Km de motor olie moet verversen. M.a.w. men loopt elkaars zakken te vullen. En dit is maar 1 van de vele voorbeelden.

Wat veel mensen echter niet weten is dat je motorolie niet hoeft te verversen, d.w.z. je moet pas verversen als de olie op is en dat interval ligt ergens tussen de 50.000 en 500.000 kilometer afhankelijk van de algehele conditie van de motor en de belasting onder diverse omstandigheden. Maar ja...de automobiel industrie steld in het onderhouds boekje dat men na 10.000 KM de olie moet verversen anders vervald de garantie. Wie zou dat nou verzonnen hebben???
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited March 2009
    Hahaha,

Ik heb meestal alleen garantie om te betalen, zelfs hier op het forum staat daar een voorbeeld van.

Shell is er nooit aan begonnen, snel geld, dat willen de aandeelhouders. Daarmee gaat alles kapot.

Ik heb een huisje gevonden, nu de eigenaar uitkleden :mrgreen:

Tim
  • TjorqueTjorque Livin' and Breathin' PPO
    edited March 2009
    [quote=easy rider;47028])
    De aardolie industrie en de automobiel industrie kunnen niet zonder elkaar. Een aardig voorbeeld: De automobiel industrie gebruikt kunststoffen welke uit aardolie gemaakt worden. Om een nieuwe techniek te ontwikkelen, b.v. kunststof inlaatspruitstukken vraagt de automobiel industrie aan de aardolie industrie een nieuwe kunststof te ontwikkelen. de aadrolie industrie doet dat voor hen (met subsidie van de staat, ons belasting geld dus) en in ruil daar voor steld de aardolie industrie dat men om de 10.000 Km de motor olie moet verversen. M.a.w. men loopt elkaars zakken te vullen. En dit is maar 1 van de vele voorbeelden.

Volgens mij kan je kunsstoffen zoals poly-ethyleen* ook van andere grondstoffen als olie maken?
    * (een van m'n favorieten, want is quasi onverwoestbaar en ook heel milieu-ongevaarlijk, alleen beter geschikt voor high-tech of langdurig gebruik)

Ik hoop echt dat ook bio-plastics veel meer succes zullen hebben in de toekomst. Zodat zulke situaties

image

image

minder / niet meer voorkomen...
    Als was het maar omdat die dingen sneller vergaan, want er zijn spijtig genoeg nog veel te veel ********* die zich te goed voelen om een vuilbak te gebruiken.

In principe zou de aardolie sector verplicht moeten worden alleen nog olie te leveren voor productie van kunsstoffen die langdurig gebruikt kunnen worden. En op het einde van hun levensduur gerecycleerd worden maar niet verbrand. (Na gebruik de koolstofketens terug in de grond steken :D)

Ik vind het niet erg dat Shell zich niet meer met de windmolens bezig houdt. Laat dat maar over aan mensen die
    edited March 2009
    [quote=Tjorque;47034]Volgens mij kan je kunsstoffen zoals poly-ethyleen* ook van andere grondstoffen als olie maken?....

polyethyleen kan alleen gemaakt worden uit aardolie. Je hebt wel
    polymeren uit zetmeel, hier is nog een fraai artikel over het maken van een boodschappen zak uit biopolymeer.

By the way.. Ik neem NOOIT een plastic tas als ik iets koop, gewoon niet vanuit principe.

[quote=Tjorque;47034]In principe zou de aardolie sector verplicht moeten worden alleen nog olie te leveren voor productie van kunsstoffen die langdurig gebruikt kunnen worden. En op het einde van hun levensduur gerecycleerd worden maar niet verbrand....

Het gaat b.v. shell er om dat er zoveel mogelijk omzet gemaakt wordt. Door ze allerlij restricties op te leggen vanuit overheidswege daald de omzet en dat kan niet omdat dan de inhoud van de staatskas in het geding komt, immers shell is een Nederlands bedrijf en betaald ook als zodanig belasting.
    edited March 2009

polyethyleen kan alleen gemaakt worden uit aardolie

Hiermee ben ik het niet helemaal eens want:

Etheen is een hormoon in planten. In planten heeft etheen verschillende effecten. Een ervan is dat etheen wordt geproduceerd door sommige rijpende vruchten. Deze worden climacterische vruchten genoemd. Enkele voorbeelden van climacterische vruchten zijn appels, bananen, avocados en tomaten. Niet-climacterische vruchten zullen slechts spoorhoeveelheden etheen aanmaken bij fruitrijping en exogeen toevoegen ervan zal de rijping niet doen toenemen.
    Ethyleen kan gebruikt worden voor het sneller laten rijpen van bananen (een mengsel van ca. 5 % etheen en de rest stikstof wordt als "banana gas" verkocht). Doordat bananen van nature al veel etheen afscheiden, werden ze vroeger in fruitkoelhuizen gebruikt om het rijpingsproces van andere vruchten te versnellen. Sinds 1999 is bekend dat men etheen kan gebruiken voor de kiemremming bij uien en aardappelen[1]. Snijbloemen verwelken onder invloed van etheen. Daarom mogen vruchten en bloemen nooit samen vervoerd worden. Om dit effect tegen te gaan wordt wel gebruik gemaakt van 1-methylcyclopropeen.

Etheen is een stof die ook elders in de natuur voorkomt. Dus als men aardolie etheen tot polyetheen kan synthetiseren moet dat ook met etheen van andere afkomst kunnen... Ook senternovem bevestigt dat van uit de bio-hoek etheen te winnen valt...

Dus als de aardolie op is hoef jij helemaal niet zonder werk te vallen ER :D:D:D

ER, de reden dat je geen plastiek zakjes neemt in de winkel, is dat omdat je het zonde vind dat zulke grondstof aan zo'n laagwaardige toepassing wordt verspilt? Of gewoon om meer algemene redenen?

Ik gebruik wel heel regelmatig plastiek zakjes, maar dan ook 1 zakje voor meerdere weken :D:D
    edited March 2009
    [quote=Tjorque;47057]Hiermee ben ik het niet helemaal eens want:.......

Zie onderstaande voor het verschil. Etheen is nog geen polyethyleen. Er zijn wel meer zaken die "kunnen" maar niet gebeuren omdat ze eenvoudig weg te duur zijn. Zolang polyethyleen uit aardolie de goedkoopste opie is zal men er mee door gaan.

image

[quote=Tjorque;47057]ER, de reden dat je geen plastiek zakjes neemt in de winkel, is dat omdat je het zonde vind dat zulke grondstof aan zo'n laagwaardige toepassing wordt verspilt? Of gewoon om meer algemene redenen?......

Exact en vanwege het feit dat als een plastic zak in de natuur terecht komt, zij flinke schade aan kan richten. Bovendien heb ik altijd een mooie leren tas bij me waar al mijn meuk in zit, telefoons, kentekenbewijs, sigaren, agenda, enz. In die tas heb ik doorgaans genoeg ruimte voor andere zooi die ik in de winkel koop dus heb ik helemaal geen plastic zakjes nodig.
    edited March 2009
    Sjah kostprijs... Als de olie op is moeten ze wel h
  • Gerrit Gerritszoon PPO Newbie
    edited March 2009
    [quote=easy rider;47039]polyethyleen kan alleen gemaakt worden uit aardolie. Je hebt wel
    polymeren uit zetmeel, hier is nog een fraai artikel over het maken van een boodschappen zak uit biopolymeer. .
    wat een onzin! Ondanks het tekeningske, chemisch gezien; brolverhaal.

Waar aardgas in ruime mate voorhanden is, verkiest men de naftafractie uit aardolie te gebruiken voor benzineproductie, meer profijtelijker. Ethyleen is veel makkelijker en goedkoper te maken uit aardgas met stoom. Het maakt in der aard niet uit wat de oorsprong is, aardolie is vooraleer geen noodzaak voor de verkrijging van ethyleen!

amaai, het is toch niet dat de wens de vader van de gedachte is door slecht scheikundig inzicht? Biopolymeren zijn eerstens niet elementair anders dan hun broeders en zusters van fossiele oorsprong!
    En zij (biopolymeren)hebben zeker en vast geen unieke binding met uitsluitend ethyleen. die wereld is zo groot.

Het verhaal over ethyleen als plantaardig hormoon klopt wel.
    edited June 2009
    [citaat] Uit het onderzoek van Milieudefensie, haar internationale organisatie Friends of the Earth en de milieuorganisaties Oil Change International en Platform blijkt dat het bedrijf, ondanks pogingen van Van der Veer om Shell een groen imago aan te meten, jarenlang gekozen heeft voor een lijn die in grote tegenstelling is met de wereldwijde behoefte om minder CO2 uit te stoten. Zware investeringen in juist d
Sign In or Register to comment.