Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Rijden (draaien) op PPO in 2009.

Ruud S Livin' and Breathin' PPO
edited April 2009 in PPO in het nieuws
De hele ontwikkeling van het rijden (draaien) op PPO is erg stil geworden de laatste tijd. Dat is ook op dit forum te merken. Dat heeft zonder meer (hoofdzakelijk) te maken met de prijsontwikkelingen (!) van diesel en PPO het laatste jaar. De persers hebben helaas de dieselprijs bewust gevolgd toen die omhoog vloog. Dat is me wel duidelijk geworden (gemaakt). In Belgi

Comments

• jgdenholjgdenhol PPO Master
    edited March 2009
    PPO is een beetje ondergesneeuwd door berichten over voedselschaarste e.d. Tevens hebben mensen er nu geen interesse in doordat de fossiele brandstofprijzen weer op het oude niveau zijn aanbeland.
    Persoonlijk verwacht ik wel een aantal nieuwe ombouwers op dit forum als de economische crisis voelbaarder gaat worden.
  • smulsmul Livin' and Breathin' PPO
    edited March 2009
    Het is een feit dat de meeste mensen hier op het forum door eigen initiatief op PPO zijn gaan rijden. Vaak zit daar een forse investering in. Als je zelf niet toevallig in een garage werkt of technisch onderlegd bent, praat je over 1500 tot 2000 euro. Ja, ik weet dat de losse onderdelen voor een simpele ombouw vaak een paar honderd euro kosten. Maar goedkoop blijkt hierna duurkoop.

Voor een goede ombouw en wel zo praktisch een thuistapinstallatie lopen de kosten hoog op. Vooral als je het goed en proper wilt doen.

Milieu is een nobel uitgangspunt, maar ik vind het heel begrijpelijk dat als particulier zijnde het op den duur terugverdiend moet worden. De hoeveel tijd die erin gestoken wordt, reken ik maar niet mee en merk ik aan als hobby. Er gaat namelijk ontzettend veel tijd in deze hobby zitten, van ombouw tot customizing hiervan, van tanken tot stabiele aanvoer van GESCHIKTE brandstof.

De meesten die al een ombouw hebben of hiermee bezig zijn, zullen niet weerhouden worden om verder te rijden op GPO. Eenmaal aan de PPO, en je bent eraan verslaafd. De nieuwe aanwas van PPO rijders zal bij deze dieselprijzen grotendeels droogvallen. Wanneer de diesel weer stijgt, dan komt de aanwas weer vanzelf op gang.

Aangezien het voor bijna iedereen op het forum een hobby is, is dat ook niet erg. De bestaande (kern) groep wordt hierdoor alleen maar hechter. Op de meetings zie ik telkens dezelfde gezellig mensen, af en toe een enkele nieuweling die daarna vaak zijn neus niet meer laat zien. Voor degenen die met hun broodwinning afhankelijk zijn van PPO-rijden, zullen de broekriem wellicht moeten aanhalen.

Voor kilometervreters als ik....maakt het niets uit. Ik stook nog steeds lekker door.
  • Ruud S Livin' and Breathin' PPO
    edited March 2009
    In Europa wordt momenteel weer over de ouderwetse “voedselbergen” gesproken. De zogenaamde schaarste is weer omgeslagen in overschot. Van het “rijdenopfrituurole” had ik landelijk eigenlijk meer verwacht. Het zal wel komen omdat de meeste mensen gewoon niet geloven dat het kan. En Den Haag doet er ook van alles aan om het te voorkomen.
    edited March 2009
    Smul: Ik heb de broekriem aangehaald..;-)
    Voor mij (en op mijn leeftijd) is het meer "hobby" dan inkomsten. Leuk om te doen en, zoals ik al schreef, in Belgi
  • ericzwiepericzwiep Livin' and Breathin' PPO
    edited March 2009

Voor een goede ombouw en wel zo praktisch een thuistapinstallatie lopen de kosten hoog op. Vooral als je het goed en proper wilt doen.

ja dat denk ik ook. ombouwen is het probleem niet, aan olie komen wel, inclusief de hele filtertoren is voor sommige een hoge drempel. ik heb het filteren ook steeds uitgesteld als ik het ergens kon betrekken of nog in de flesjes tijd.
    En wat ik elders schreef...als de diesel aan de pomp in NL nu 90 cent en in Belgie 80 cent is....filteraars de ruwe olie voor 10-30 cent krijgen maar aanbieden voor 60-70cent, vroeger in de flesjes tijd nog onder de 50cent....tja.....

Ruud, wat vind jij van het feit dat in belgie lpg nu bijv 31 cent is en in NL 50 cent.
    3 jaar geleden was bijv de biodiesel altijd 10 cent goedkoper dan diesel in duitsland, das nu al ruim een jaar niet meer..eerder duurder...

diegene die het voor economisch motief doen haken dan wel af....
  • suzukisuzuki Livin' and Breathin' PPO
    edited March 2009
    Ik vind wat op de pagina van DDPPO.nl staat wel kloppend:

Eerste generatie biobrandstoffen.

Door de toenemende vraag naar bio-brandstoffen
    wordt deze milieu-vriendelijke brandstof steeds meer milieu-onvriendelijk.
    Met name het kappen van tropische wouden om zo ruimte te maken
    voor het verbouwen van lucratieve soja en palmolie is een grote zorg.
    Ook worden gewassen, die eigenlijk bedoeld zijn voor menselijke consumptie,
    verwerkt tot bio-brandstof, met als gevolg oplopende voedselprijzen wereldwijd.

Brandstof uit bioafval .

Bio-olie wordt vervaardigd uit gebruikte plantaardige oli
    edited March 2009
    Ton..."wereldwijd is er echter een gigantisch tekort aan voedsel"...
    Er is geen tekort aan voedsel. Het overschot ligt alleen op de verkeerde plaats.
  • wodanwodan Super Moderator
    edited March 2009
    [QUOTE=Ruud S;46611]Ton..."wereldwijd is er echter een gigantisch tekort aan voedsel"...
    Er is geen tekort aan voedsel. Het overschot ligt alleen op de verkeerde plaats.
    Exactemento! (en als je weet wat monsanto, 's wereld grootste leverancier van vele zaaigoed doet, rijzen je haren ten berge!)
  • Man@workMan@work Livin' and Breathin' PPO
    edited March 2009
    Zodra de Saxo verkocht is gaat de ombouw van de Xantia voorbereid worden. Dan komt er ook weer ombouwnieuws.
  • penapena Livin' and Breathin' PPO
    edited March 2009
    [QUOTE=Man@work;46619].... Dan komt er ook weer ombouwnieuws.

Leuk M@W.

Ook ik sta voor de poort.
    Afgelopen do mijn nieuwe kenteken gekregen en vrijdag de nieuwe platen.
    Za voor het eerst de weg op. Vandaag voor het eerst getankt, 100% Dino (met misschien nog een procentje of 5 Benzine erin voor de roet meting).
    Maar eerdaags zal ik een eigen draadje opzetten. Hoop dat straks voor mij geldt: 'rijden op PPO in 2009' :p.

Herman
    300SD
    edited March 2009
    Rijden op PPO in 2009? Ik hoor zojuist dat Mac Donalds ermee gaat stoppen :-(
  • ingmaringmar Livin' and Breathin' PPO
    edited March 2009
    [QUOTE=Ruud S;46849]Rijden op PPO in 2009? Ik hoor zojuist dat Mac Donalds ermee gaat stoppen :-(

En jij hebt ze al gebeld om een contract af te sluiten ?
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited March 2009
    [quote=Ruud S;46849]Rijden op PPO in 2009? Ik hoor zojuist dat Mac Donalds ermee gaat stoppen :-(

Zat er wel in he, Amerikaans concern. Anything for a buck!!!!!

Nu de diesel prijzen zo laag zijn dat rijden op PPO eigenlijk niet meer interessant is voor ze haken ze af, lekker is dat.

Ik ga gewoon stug door, no matter what.
    edited March 2009
    Ingmar: ik hoorde het bericht van Mac persoonlijk. Via de telefoon.
  • belgbelg PPO Burner
    edited March 2009
    al mc-do er mee stopt wil ik gerust de afnemer worden van de lokale Mc-do, en dit zijn er al 4, en aangezien die mannen om de 3 dagen ongeveer al van olie wisselen zou dat wel een mooie zaak zijn, maar het zal eerder een droom zijn vermoed ik
    edited March 2009
    Volgens mij is de afnemer in Frankrijk roule-ma-frite.......dus er zijn kansen toch ?
  • pjotterpjotter Banned
    edited March 2009
    [quote=Ruud S;46855]Ingmar: ik hoorde het bericht van Mac persoonlijk. Via de telefoon.

ze gaan t anders verfikken: FoodExpress :: actueel » McDonald's: eigen centrale met afgewerkt frituurvet
  • Gerrit Gerritszoon PPO Newbie
    edited March 2009
    [quote=pjotter;46866]ze gaan t anders verfikken: FoodExpress :: actueel » McDonald's: eigen centrale met afgewerkt frituurvet
    Amaai, voor de ene geen deal, en de ander blijkt ook wat gekende problemen tegen te komen.

Lammerink om tafel met McDonald's | Artikel - deOndernemer.nl

Maar doet naast de voetbal ook nog andere sport:
    http://trekkerslep.com/gallery2/main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=13514&g2_serialNumber=2
    edited March 2009
    Pjotter: dat project heb ik in het verleden persoonlijk vlot getrokken. Erik Lammerink is een hele grote jokkebrok. Het project is ook terug te vinden op deze site. De vijftien Mitsubishi motoren.
    PPO-Systems (jacquel) is aanwezig geweest bij de bespreking en het overleg. (alsjeblieft help ons om het project vlot te trekken, ... dagelijks vele telefoontjes).
    En dan moet je achteraf niet de eer alleen naar jezelf toetrekken.
    edited March 2009
    Mac Donalds zou graag op schoon gemaakte frituurolie rijden. Maar moeten daar dan van de Nederlandse overheid meer dan veertig cent per liter accijns over afdragen. Die overheid is dus lekker bezig met het milieu. Ik heb al eerder te horen gekregen: “we hebben liever dat u de gebruikte olie door het riool spoelt”. Dat was dus in een gesprek met het ministerie van Financiën.
    Mac Donalds gaat de olie niet zelf hergebruiken. Die gaat naar de nieuwe biodiesel fabriek in Amsterdam.
    edited March 2009
    Het is duidelijk dat de Nederlandse overheid meer met haar portemonnee begaan is dan het millieu.
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited March 2009
    Het overeind houden van de grote banken (lees geld graaiers) moet ergens van betaald worden.
    edited April 2009
    Vorige week woensdag stond er weer een artikel over biodiesel (en koolzaadolie) in de Telegraaf. Met de vele bekende fouten. Koolzaadolie zou de boosdoener zijn van veel ellende. Op de foto biodiesel met grote stukken vuil erin. Gewoonte getrouw heb ik met de journalist contact gezocht en ook gesproken. Ik heb ook naar deze site en naar de Elsbett site verwezen. In de nog te drukken krant van morgen komt een nieuw artikel naar aanleiding van het vorige en daar vind ik twee zinnen terug. Het is niet veel, maar wie het kleine niet eert....

“Het bedrijf Elsbett, dat zich al 25 jaar met plantaardige olietechniek bezighoudt, stelt dat het probleem wordt veroorzaakt doordat ook van slechtere producten biodiesel wordt gemaakt, zoals frituurvet of kippenvet. ,,Als je dat niet goed filtert, gaat het fout", aldus directeur Ruud S”.
  • pjotterpjotter Banned
    edited April 2009
    Ruud: dat ging toch hoofdzakelijk om landbouwmachines die omgebouwd waren.
    en de vervuiling van de biodino kwam door t lange stilstaan na de oogst.

dr stond ook dat personen en vrachtwagens er geen hinder van hadden.
    omdat deze t hele jaar door gebruikt worden.
  • pjotterpjotter Banned
    edited April 2009
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited April 2009
    edited April 2009
    In het Telegraaf artikel van vorige week stond dat de toevoeging van koolzaadolie aan diesel de oorzaak was van alle ellende. En dat klopt dus niet.
  • CarloCarlo Livin' and Breathin' PPO
    edited April 2009
    [quote=Ruud S;46594]De hele ontwikkeling van het rijden op PPO is erg stil geworden de laatste tijd. Dat heeft zonder meer (hoofdzakelijk) te maken met de prijsontwikkelingen (!) van diesel en PPO het laatste jaar.
    Excuseer, maar de ZBOprijs van 49 ct. heeft mij ooit over de streep getrokken om het eens te proberen. Het was een experiment. Ik heb de tijd meegemaakt dat je je geen bult kon vallen aan twee Siraikleppen van 65€ per stuk.
    Voor een nieuwkomer is de drempel hoog denk ik omdat de brandstof niet meer in de supermarkt verkrijgbaar is.
  • NiekNiek Super Moderator
    edited April 2009
    Carlo,
    Er is brandstof (GPO) zat !! Laat de newbies maar komen.
  • pjotterpjotter Banned
    edited April 2009
    [quote=Niek;47412]Carlo,
    Er is brandstof (GPO) zat .

dat was 1 jaar terug anders.
    en die tijd komt zeker terug..

want stijgt de dino prijs,en dat gaat komen.
    dan wordt in duitsland de biodino weer interssant.
    met gevolg daarvan dat de vetverwerkers de ruwe APO prijs weer opdrijven.
Sign In or Register to comment.