Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

petroleum

kristof PPO Burner
edited February 2009 in Algemene Techniek
een vraagje, ik voeg petroleum toe bij mijn tweetank systeem om in de winter mijn olie vloeibaar te houden.
Maar een tijdje terug was ik te laat, de olie was al gestolt,en had bovenop de gestolde olie petroleum bijgevoegd. de pomp zoog dus enkel het petroleum mee, en niet de gestolde olie. Nu is mijn vraag ofdat rijden op enkel petroleum schadelijk is voor de diesel pomp of de motor? heb redelijk wat km gereden op enkel petroleum.

alvast bedankt!

Comments

• wodanwodan Super Moderator
    edited February 2009
    Het antwoord is heel simpel: Wij weten alles (of toch veel) over rijden op PLANTAARDIGE brandstoffen...
    Het rijden op petroleum is bij wet verboden bij mijn weten, dus raad ik je sterk af dit te doen.
    Wat dat betreft zal je dus op de blaren moeten zitten.
    Kort gezegd: Je stelt de vraag op het verkeerde forum.

Als je zelf nadenkt, weet je eigenlijk het antwoord al.

PS: Als je in de toekomst een antwoord op een (andere) vraag wilt, geef je zelf best alle mogelijke info... Auto, type enz.
  • soapwatersoapwater Livin' and Breathin' PPO
    edited February 2009
    Kristof: Als je petroleum bovenop de gestolde olie had, hoe kan de pomp dat dan van bovenaf aanzuigen? Normaal ligt de aanzuigleiding onderaan in de tank...
    Rijden op puur petroleum is slecht voor motor en injectiepomp omdat het slecht smeert en te vroeg ontsteekt...
    Post eens wat foto's van je ombouw...
  • wodanwodan Super Moderator
    edited February 2009
    @SW: Pomp zuigt eerst de halvvaste PPO aan, dan alles wat daarop 'drijft' via het gemaakte kratertje in de PPO ;)
  • pjotterpjotter Banned
    edited February 2009
    [quote=wodan;46194]
    Als je zelf nadenkt, weet je eigenlijk het antwoord al.
    .

niet of half gelezen is altijd mis:koe::rolleyes:
    en een voorbeeld van verkeerde PPO zuunigheid.

was jou bijna om een paar euro petroleum voordeel ipv dino, die motor naar de filipijnen gedraaid:D
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited February 2009
    In de Betriebsanleitung van mijn Beemer 525TDS staat:

50% petroleum ca -31 C.

Im Notfall kann bis zu 30% Normalbenzin zur Vermeidung von paraffinausscheidung beigegeben werden.

Ik weet niet wat voor pomp jij hebt maar hoge percentages moeten kunnen. Maar goed, zoals Wodan schreef: weten wij alles over het rijden op PPO.
  • kristof PPO Burner
    edited February 2009
    het is niet de bedoeling om op pure petroleum te rijden.
    Ik meng het samen met de ppo om het stollen tegen te gaan bij de koude temperaturen.
    Probeer zo weinig mogelijk bij te mengen, maar nu was het opeens sterker gaan vriezen en was mijn olie al gestold zonder dat ik het wist. Na het weerbericht dat het die nacht sterk ging vriezen had ik dus extra petroleum toegevoegd.(boven op de gestolde olie blijkt dus later).
    misschien dat jullie het nog herinneren, ik ben diegene met een elektrisch verwarmde installatie. Ik heb een voorverwarmings vatje met een verwarmingsweerstand in. Dit vatje staat in verbinding met mijn grote tank van 60 liter. Als ik aan het verwarmen ben, wordt de warmte via de leiding doorgegeven naar het grote vat, en zoals wodan verteld kreeg ik onderaan het vat een kraterje van de terplekke gesmolten olie waarlangs dan de pure petroleum wordt aangezogen.
    Toen ik 's avonds ging controlleren ofdat de olie vloeibaar was zag ik dus dat het een vaste brok was en dat mijn petroleum aangezogen was door de pomp.
    ik heb een opel combo met een bosch pomp.
    soapwater heeft mijn vraag dus al beantwoord, het is slecht voor de pomp, smeert niet. Hoop nu alleen niet dat ik schade heb opgelopen aan de pomp. Alles draaid nog perfect, dus denk dat ik geluk gehad heb. Vervolg mengen voordat ik het in de tank gooi.
  • CarloCarlo Livin' and Breathin' PPO
    edited February 2009
    [quote=kristof;46215]Als ik aan het verwarmen ben, wordt de warmte via de leiding doorgegeven naar het grote vat
    :?: photo bitte?
  • smulsmul Livin' and Breathin' PPO
    edited February 2009
    Ik raad aan om diesel / (of andere vloeistoffen) alleen te mengen met PPO wanneer beiden vloeibaar is. Ben je te laat met meemengen en is je PPO reeds gestold, hang dan een dompelaar in je PPO tank, warm je PPO totdat deze weer vloeibaar is en meng dan alsnog de diesel mee.

Dompelaar
  • kristof PPO Burner
    edited February 2009
    http://www.cardomain.com/ride/2995018

hier enkele foto's van de installatie. Ik heb geen foto's van in de tank waar het "kraterje" zichtbaar is. Ook de verbindingsleiding van het kleine voorverwarmingsvatje naar het grote vat is niet te zien op de foto's

smul,

ja, nu let ik er beter op ofdat de olie nog vloeibaar is of niet. Heb een verwarmingselement om hem terug vloeibaar te maken. maar vanaf nu gebruik ik diesel om bij te mengen.
  • soapwatersoapwater Livin' and Breathin' PPO
    edited February 2009
    Juist, Ik herinner me de auto nog... was dat inventief systeem.
    Bij deze mijn excuses, ik dacht dat het weer om een zuinigaard ging die PPO gebruikte als smoesje om erachter te komen of hij op Boer Peter's olie kon rijden. Welkom terug op het forum dus ;)
    Ikzelf hou het toch alleen bij diesel als verdunner omdat het legaal is.

Grtz
  • kristof PPO Burner
    edited February 2009
    had een tijdje bijgevoegd met diesel. Ik hoorde toen dat ze in de winter petroleum bij de diesel doen om starten te vergemakkelijken. Dus dacht, nu met een strenge winter, direct petroleum bijvoegen. maarja, weer een les geleerd. Bedankt voor de informatie.
  • CarloCarlo Livin' and Breathin' PPO
    edited February 2009
    Die fotoos ken ik. Maar ik denk ik snap; jij circuleert olie van kleine vatje => grote vatje daardoor krater in grote vat.
  • kristof PPO Burner
    edited February 2009
    ja, ik heb een grote vat, en dat staat in verbinding met een klein vatje. Dit kleine vatje is voorzien van een verwarmingsweerstand en ook van de toevoer en retour leiding.
    Het vatje wordt elektrisch verwarmd tot 75-80 °C.
    Die warmte wordt ook wat doorgeleid naar het grote vat waardoor je dan het "kratertje" krijgt.
Sign In or Register to comment.