Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Oxidatiekatalysator vermindert oliebollen lucht

CaddyEdCaddyEd Livin' and Breathin' PPO
edited February 2009 in Algemene Techniek
Sinds gisteren heb ik geen oxidatiekatalysator meer onder de wagen zitten en het valt me op dat de oliebollen lucht nu veel sterker is geworden. Terwijl de motor echt niet slechter is gaan lopen, zelfs beter door deze aanpassing.

Dat betekent dus dat een oxidatiekatalysator zorgt voor vermindering van de baklucht uit de uitlaat.

Leuk detail vandaag: Ik had even mijn moeder opgehaald ergens voor. We stonden voor een kruising te wachten, toen ze in de rondte zat te kijken naar een oliebollen kraam. Want ze rook verbrande oliebollen :D

Comments

• penapena Livin' and Breathin' PPO
    edited February 2009
    Hoi Ed,

Vertel meer.....maar eerst dit:

[QUOTE=CaddyEd;46073]....dat de oliebollen lucht nu veel sterker is geworden.
    .... oxidatiekatalysator zorgt voor vermindering van de baklucht.

image

Nu de vragen:
    Je had pas een keuring gehad, niet? Weet je nog de 'roetwaarde'? En is die nu gezakt?
    Vergoedt VW dit, net als Volvo dit doet (vanaf een bepaalde leeftijd)?

Herman
    300SD
    edited February 2009
    PS.
    Vandaag heeft mijn Sterretje een stuk keuring gehad (voordat ik naar de RDW ga).
    Remmentest was goed :p, maar de roettest niet :(.
    Eerste keer tegen de 10, 2e keer 5-6 en 3e keer 7-8.
    We moeten dus maar eens een litertje benzine toevoegen.
    Hij heeft natuurlijk het laatste jaar alleen maar stationair gelopen. Dat help ook vast niet.

Herman
    300SD
  • CaddyEdCaddyEd Livin' and Breathin' PPO
    edited February 2009
    Hoi Herman,

De lucht is sterker geworden, sinds de kat er onder vandaan is. Dus dit bracht mij tot deze conclusie. Verder reikt mijn kennis niet, over de werking van de katalysator.
    Het is bij mijn Caddy in iedergeval niet verplicht, om de katalysator er onder te hebben.

De roetmeting is trouwens niet uitgevoerd, dat werd wel vertrouwd. Vorige jaar is er ook geen roetmeting uitgevoerd. Dus daar kan ik niks over melden.

Je zou voor je Mercedes eens Dieselplus van Wynn's kunnen gebruiken.

:?:Maar wie kan mijn conclusie onderbouwen?
  • MiglowieMiglowie Livin' and Breathin' PPO
    edited February 2009
    Heb je geen stukje terrein waar je ff veilig de auto warm kan laten worden en roet uit de uitlaat blazen? Verder natuurlijk beetje benzine of olie van boer peter erin, goed in laten werken en hoppa :D Trouwens, doen ze bij de RDW wel een roetmeting? Gewoon eerst een kenteken krijgen en dan naar een goed keuringsstation ;)
    edited February 2009
    Dank Ed en Miggly,

Ga eerst wat benzine toevoegen en kijken of dit voldoende is (heb nog wat staan - van verkeerd getankte dieselaars :p).

Over de RDW, keuring en de roetuistoot:
    Bij de RDW doe ik alleen de papierwinkel.
    Daarna moet ik eerst thuis keuren voordat ik de staat op kan (kom op eigen terrein niet verder dan 20 km/h). En voor de roetmeting moet ik eerst rijden. Dit is dus een probleem. Ik zal eens kijken of ik een uitgestelde keuring kan krijgen?

Herman
    300SD
  • MiglowieMiglowie Livin' and Breathin' PPO
    edited February 2009
    Ik zou keuren bij rdw met eendagskenteken, dan al toeren makend door naar de APK :D En neem dan een goeie, zodat ie weet hoe het allemaal werkt zogezegd.
  • ingmaringmar Livin' and Breathin' PPO
    edited February 2009
    Bij de RDW moet ie ingevoerd worden, keuring kan maar is niet verplicht. je zou hem gewoon op een oplegger kunnen vervoeren...rijden hoeft ie ook niet.
    Het is niet aan te bebevelen een APK bij de RDW t'zijn nogal tja miereneukers.
    edited February 2009
    Ga eens kijken of ik groene platen kan regelen voor het tripje naar de RDW.
    Keuren doen we dan hier (als het kenteken er is).

Vandaag 2 liter benzine toegevoegd (op de iets meer dan een kwart tank - denk 20 liter). Mocht hij gaan pingelen dan zal ik er 10 liter Dino bij doen.

Herman
    300SD
    edited February 2009
    Ok
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited February 2009
    Tuurlijk, die katalysator wordt zo heet dat ie het laatste restje onverbrandde PPO verbrand en daarom ruik je de oliebollen minder.

Je kan er ook voor zorgen dat je verbranding beter verloopt door de IP te vervroegen en of wat benzine toe te voegen.
    edited February 2009
    Nu valt de sterkte van de lucht wel mee, ik heb het een beetje overdreven in mijn verhaal. Maar de lucht is wel wat zoeter geworden, als ik het zou moeten omschrijven.

Maar in de katalysator word toch niks verbrand? Driewegkatalysator - Wikipedia

Pomp timing is ok
    edited February 2009
    tuurlijk worden de laatste restjes in de katalysator verbrand, dat geraamte wat er in zit wordt witheet.
    edited February 2009
    Kan je een temperatuur noemen?
    edited February 2009
    Sorry Ed (van mijn OFFtopic).

Maar jouw 3-weg katalisator is voor benzine auto's en voor de diesels heet dit een oxydatie katalysator.
    Meer weet ik er (nog) niet van :p.

Herman
    300SD
    edited February 2009
    Yeps, je heb gelijk:

Bij dieselmotoren wordt tegenwoordig een zogenoemde oxydatiekatalysator gebruikt; dit is een tweewegkatalysator die in principe hetzelfde werkt als een driewegkatalysator bij benzinemotoren, met dien verstande dat het omzetten van NOx tot Nx hier niet plaatsvindt.

Bron: Autokompas - De metaalkatalysator wordt belangrijker

Dus het is een tweewegkatalysator.
  • hanzo PPO Burner
    edited February 2009
    [quote=easy rider;46121]Tuurlijk, die katalysator wordt zo heet dat ie het laatste restje onverbrandde PPO verbrand en daarom ruik je de oliebollen minder.
    (....).
    Lijkt me juist; "verbranden" ofwel eerst katalytisch ontleden bij 300-400 graden en dan alsnog verbranden. Geurstoffen zijn organische verbindingen, koolwaterstoffen dus. H en C (en natuurlijk H2O en CO2) zijn geurloos.
  • soapwatersoapwater Livin' and Breathin' PPO
    edited February 2009
    Dat verklaart dan ook het geurverschil van dezelfde KZO, verbrand in mijn 1.9D met katalysator en verbrand in de oude 2.5D MB zonder katalysator. Het is een opmerkelijk verschil en ik vroeg me al af hoe dit kon. (of ben ik fout?)
    Vervroegen van de IP heeft de geur sterk doen afnemen (je ruikt het nog amper) maar de geur zelf is het zelfde gebleven.
  • wodanwodan Super Moderator
    edited February 2009
    Is het ook niet zo dat de niet volledig verbrandde brandstof ook niet 'gekraakt' wordt tot gasvormige zaken in zo een katalysator mede doordat die zo heet wordt intern? (Is maar een gedacht van me.)
    edited February 2009
    Ik heb geen katalysator en daarom meurt mijn auto ook heerlijk naar APO, geweldig :D, je zou er haast verslaafd aan raken.
  • hanzo PPO Burner
    edited February 2009
    [quote=wodan;46133]Is het ook niet zo dat de niet volledig verbrandde brandstof ook niet 'gekraakt' wordt tot gasvormige zaken in zo een katalysator mede doordat die zo heet wordt intern? (Is maar een gedacht van me.)
    Het zou kunnen, maar in de chemische industrie gebruikt men daarvoor andere materialen als katalysator. Kraken (chemie) - Wikipedia

Verder kan ik nergens vinden welke reacties er in een uitlaatkatalysator plaatsvinden, alleen dat er onverbrande koolwaterstoffen in gaan en CO2 en H2O eruit komen. (Idealiter.)
    Ik houd het daarom op katalytisch oxideren (=verbranden).
Sign In or Register to comment.