Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

2 tank systeem maar dan anders

Albert PPO Newbie
edited February 2009 in Algemene Techniek
Ik zit met mijn werk of heel dicht bij of best een eindje karren. Voor de lange stukken wil ik dan een klein tankje ppo in het motor ruim van ongeveer 3 liter.
dit zou dan genoeg moeten zijn om op diesel te starten en als de gehele tank dan warm is automatisch over te gaan op ppo, als ik dan op bestemming ben rijd ik weer op diesel.
Het zal dan een tank in tank systeem worden die verwarmd word door het koelwater. Dus de tank met ppo met daaromheen een omhulsel waar het koelwater doorheen loopt. Als het zaakje op temperatuur is gaan magneet kleppen open en dicht die er voor zorgen dat alleen nog de ppo tank word aangesproken. De retour van de IP gaat dan ook terug naar de ppo tank (4 kleppen in totaal? of zijn er ook wissel kleppen?)
Ik vermoed dat er ongeveer 1/2 tot 1 liter brandstof in de IP en filter zit dus dan krijg je een verhouding van 15 tot 25% dino en de rest ppo.
Als dan de ppo tank bijna leeg is zal een niveau schakelaar het systeem weer op puur diesel zetten. Dit met een keuze schakelaar binnen in de auto die ik

Comments

• NiekNiek Super Moderator
    edited January 2009
    Albert,
    een warmtewisselaar werkt sneller: je hoeft niet te wachten tot je drie liter geheel opgewarmd is.
    Niek
  • Albert PPO Newbie
    edited January 2009
    hmmm, dat lijkt wel beter dan wat ik bedacht had. En dan schakelen op de temperatuur van de wisselaar. Deze kan ik evengoed inbouwen onder de tank zodat het toch een compact systeem is.

Bedankt daar heb ik wat aan. :D

ter info: ik wil niet veel verbouwen omdat ik niet verwacht dat ik met deze auto nog jaren zal rijden. Maar wie weet slaat de gekte toch toe na dit project en gaan we verder.
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited January 2009
    [quote=Albert;45879]......Maar wie weet slaat de gekte toch toe na dit project en gaan we verder.

Dat is wel zeker, als je eenmaal de PPO geur uit de uitlaat geroken hebt ben je verslaafd en kwak je er een 2 tank systeem in voor je het weet.
  • CarloCarlo Livin' and Breathin' PPO
    edited January 2009
    Je houdt niet van sleutelen maar je wil een tank in tank systeem volledig door koelwater omsloten en alles moet automatisch werken en je gaat 2 x per dag tanken?
    hahahahahahaha
    Volgens mij heeft de gekte al degelijk toegeslagen! ;)
    Doe net zo als ik; knutsel iets provisorisch in elkaar alleen om te proberen en blijf er dan jaaaren mee rondrijden!!
    Werkt perfekt! hahaha
  • DyslectieDyslectie PPO Master
    edited January 2009
    he Carlo

ik vind het 2tank systeem waar ik mee rij
    zekker niet provisorisch.

het is hier door meerde personen getest op verschillende manieren

het is simpel en snel in te bouwen (een dag)

een aanrader voor de ppo beginner

hier al vast een lijsje met boodschappen

ww met slangtule
    2 2/3 magneetschakelaars (13mm )
    ford brandstof filter met pompje (filters kosten 6€)
    2 schakelaar voor op je bashbord
    brandstof tank van 60L.
    8m 10mm brandstof slang
    4m 15mm koelvloestof slang
    slang klemen

dyssie
  • Albert PPO Newbie
    edited January 2009
    @ Carlo: Ik ben juist een enorme sleutel/knutsel freak. Daarom zoek ik het ook in een rare hoek met meer werk. Maar ik ben eigenlijk helemaal geen bmw type en zou het liefst weer zo snel mogelijk een benz kopen. Vandaar dat ik niet veel trek heb om leidingen van voor naar achter te leggen en het liever centraal in het vooronder heb.

Maar ik moet echter eerlijk bekennen dat een BMW beter stuurt dan een benz en als ik dan ook nog wat onderhoud pleeg heb ik weer een auto voor jaren. Er staan al 360k op de teller en dat is goed te merken aan de gehele ophanging. Wiellagers, rubbers, hier en daar een torsie stangetje, stuurhuis, en dif keringen. Het motortje loopt wel boterzacht alleen zit er een rateltje in bij het rijden, de vanos misschien?.
  • CarloCarlo Livin' and Breathin' PPO
    edited February 2009
    Ik weet niet wat een vanos is ik weet wel dat toen ik begon de ZBO 49 ct kostte. Wat als een geintje begon resulteerde in een complete filterinstallatie in de garage met olie v/d visboer. Mijn auto is nooit af; eergisteren heb ik bv. een KGR ingebouwd. Als jij iets wil ombouwen heb je ook brandstof nodig natuurlijk. Heb je die al?
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited February 2009
    [quote=Albert;45944]........Het motortje loopt wel boterzacht alleen zit er een rateltje in bij het rijden, de vanos misschien?.

Versleten kettingspanner?

[quote=Carlo;45966]......Wat als een geintje begon resulteerde in een complete filterinstallatie in de garage met olie v/d visboer.........

Hier het zelfde..... begon met een flesje zonnebloemolie van 52 cent in de Dodge. Nu heb ik een volledig omgebouwde 525TDS en een semi-professioneel filter installatie :D.
Sign In or Register to comment.