Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Prbleem: Ik moet naar de RDW...

Nyulli PPO Burner
edited February 2009 in Wetgeving Nederland
Goede morgen allemaal!

Ik moet mijn Mercedes uiteindelijk vaanuit Oostenrijk naar Nederland improteren. Daar baal ik nu aal van, gezien diesels in Oostenrijk minder belasting hoeven te betalen. Gelukkig is de te betalen BPN op fatsoenlijke 571 Euro (inkl. keuring) gezakt. (Ik schok van een nieuwwaarde van boven 50.000 Euro-in 1993 al!!!)

MAAAAAAR:

Het is ja niet meer alles 100% originaal...

Het meest zichtbare zijn: Dikke brandstofleiding (de originele zit re nog naast, zou dus nog een keer gebruikt kunnen worden...) en de warmtewisselaar (kan uiteraard ook zoder grote moeite even eraf).

Was mij zorgen maakt zijn de verstuivers met 150 bar druk en de vervroegde (of verlate-ik heb dit nooit 100% begrepen..) inspuit tijdstip.

Heeft dit impact op de roetmeting, CO2 uitstoot,...???

Kan ik met PPO in de tank naar de keuring of beter met 100% Diesel (dan maakt 'ie wel wat herrie...).

Het auto komt immers uit het buitenland waar dit (uiteraard) mag en ik zou kunnen zeggen "Das hab ich nicht gewusst...!).
Maar ben ik er zo makkelijk van af? Als hij "zakt", is er een kans voor een herkeuring?

Of maar ik mij helemaal druk om niets?

Ik ben wel van plan om die Mercedes bij een Garage van te voren helemaal APK - fit te laten maken. Als ze bij de RDW iets te mopperen hebben zou het niet over versleten rubbertjes of roestplekken gaan...

Graag hoor ik het wel, ik heb er namelijk een beetje haast me...

THANX

Frank

Comments

  • ericzwiepericzwiep Livin' and Breathin' PPO
    edited January 2009
    Dus waar het op neer komt is dat je je auto moet invoeren en op nederlands kenteken moet zetten van de NL staat...en deze dus moet voldoen aan de NL normen.
    weet men hier vast wel :D (ik niet)
  • suzukisuzuki Livin' and Breathin' PPO
    edited January 2009
    Wat een hoop paniek om niks, ombouw gewoon laten zitten en naar de rdw toe.

    gr Ton
  • Man@workMan@work Livin' and Breathin' PPO
    edited January 2009
    Niet van dat benauwde; dino in de tank en rijden met die hap.
    Er wordt niet beoordeeld of de motor soepel gnoeg loopt.
    WW er tussenuit en doorverbinden.
    Du hasst doch nichts gewusst...

    Het gaat er vooral om of dat type auto ook met dat type motor goedgekeurd is voor gebruik in Nederland.
  • pjotterpjotter Banned
    edited January 2009
    Frank: k sluit me bij de rest aan .
    stelt geen ene reet voor.

    niks uitbouwen of verbergen: daar kijken ze niet naar.

    ze contoleren alleen chassie nr, meten de wielmaten na.
    en nemen verdere standaart gegevens over van jou Oostenrijkse papieren.
    ze kijken ook geen APK punten na

    en verder is t ffn wachten op t klaarmaken van de papieren/of dan wel te gaan verwerken in t systeem.
    en je mag gaan dokken.

    kenteken krijg je later toegestuurd.
  • pjotterpjotter Banned
    edited January 2009
    wbt APK: hun zegden letterijk tegen mij, dat zijn punten die wie sinds de de invoering van de APK niet meer na hoeven/mogen te kijken.

    je kan de auto daar wel APK laten keuren,maar dat doe je natuurlijk niet.
    dat doe je in jou eigen omgeving na dat je t kentekenbewijs hebt en de kentekenplaten gekocht hebt,
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited January 2009
    Je kan deze auto alleen laten keuren RDW en/of APK op diesel.

    Ze gaan dan ook even een roetmeting doen. Met een IP die vervroegd is voor gebruik op PPO kan je wel brokken maken omdat ie eigenlijk te vroeg staat voor diesel. Om safe te gaan zou ik de IP een graad of 3 tot 5 verlaten om even door de roetmeting te komen zonder schade. Een beetje (5%) benzine door de diesel scheelt een berg minder roet bij de roetmeting.
  • ingmaringmar Livin' and Breathin' PPO
    edited January 2009
    Nyulli,

    Het lijkt goedkoper om de auto bij de RDW tegelijk in te voeren en APK te keuren, soort twee vliegen in een klap....maar dit never, never ever doen. De RDW keurt echt op de lettters van de regels en geloof me ze vinden echt wel wat. Het probleem is dan dat je alsnog naar een garage moet, omdat de RDW zelfs geen eens een lampje verwisseld.
    Dus gewoon naar RDW met eendagskenteken, de afdracht doen aan de douane en later een APK keuring ergens laten doen.

    Wel even goed van te voren kijken wat de catalogus-prijs zou moeten zijn, anders ben je van de grillen van de douane afhankelijk.

    Het feit dat een auto in Nederland gee type-goedkeuring heeft maakt ook niet meer uit, zolang ie maar in een land van de unie is goedgekeurd.
  • ericzwiepericzwiep Livin' and Breathin' PPO
    edited January 2009
    PPO voor apk is geen probleem. alleen goed warm rijden en de mogelijke roet uit de uitlaat trappen. nu al 3x op mix ppo door de APK zonder problemen. eerste meting door.
  • TeakeTeake PPO Wannabe
    edited January 2009
    Al 2 x met een auto bij de RDW geweest, beide keren omdat oom agent het na een deuk belangrijk vondt het kenteken in te nemen.
    De eerste keer was het een auto, die ik met schade en al gewoon veilig naar huis kon rijden (op groene platen). Alleen links instappen ging niet omdat de deur klemde, en de airbags moest ik even terugdrukken het stuur in ;)
    de tweede keer moest er een draagarm van 80 eurotjes verwisseld worden.
    Airbags heel, wat deuken hier en daar, en er waren wat ruiten stuk.

    Maar beide keren ging de APK er direkt achteraan. Nodig of niet, de keuring was in beide gevallen niet verlopen. Aan een tweede auto voor moeders de vrouw geeft je geen kapitalen uit.

    Ik zou dus de auto zeker even nalopen op de basispunten: banden goed, lampen werkend en goed afgesteld, uitlaat gasdicht, gordels niet beschadigd, ruitenwisserbladen in orde, wiellagerspeling even met de hand voelen en dergelijke.
    De lagerspeling gaat vrij snel: bovenkant wiel met 2 handen vastpakken, en even op en neer trekken.
    voel je niets, is het in de meeste gevallen ook wel in orde.
    Een herkeuring is altijd mogelijk, en neem bij de keuring zelf een notitieboekje mee.
    Werkt goed voor jezelf, als je van de opmerkingen een aantekening wilt maken, en je komt serieus over bij de ambtenaar in kwestie.
    Soms zien ze een ***ligheidje "over het hoofd" als ze ervan overtuigd zijn dat je het direkt repareerd na het verlaten van het pand.
    Is me al eens overkomen met een kromme stabilisatorstang, waar op het oog niets aan te zien was. Toen stond het linkerwiel verder naar achter dan het rechterwiel.
    De oude stang ligt nu ergens op een rommelzolder....
  • Nyulli PPO Burner
    edited January 2009
    Eerst eens bedankt voor het uitgebreide feedback!

    Het auto is opzich optisch en technisch in een relatiev goede staat, met uitzondering van een poreuze remleiding achter en een niet werkende handrem (in dit geval: voetrem - is zo een Mercedes-specialiteit).

    Ik benm al in Schiedam bij de RDW langs geweest om te vragen hoe het met de te betalen BPM zit. Bij deze gelegenheid vroeg ik of er moelijkheden met mijn warmtewisselaar zouden kunnen ontstaan. Volgens de man van de douane geen probleem!

    Ik ben er nu bina van over tuigt om hen gewoon te laten zitten. Mijn uitleg: In oosterrijk werd (al door de vorige eigenaar...) een biodiesel-ombpuw geplaatst. Gezien de Oosterrijkse winters erg koud zijn en de biodiesel niet het spul heeft waardoor de zooi niet gaat stollen heeft men hier ooit een warmtewisselaar geplaatst.

    Ik zal er zeker eerst mijn "mengsel" uit de tank halen en met een bijna leege tank (ik gooi er even nog 5 L diesel bij) naar de keuring gaan. (Ben ja net uit Oostenrijk terug en mijn eerste weg gaat naar de RDW: netjes is netjes, toch...)

    Hoe zit het eigenlijk met warmtewisselaar en puur diesel? of toch beter even de leidingen VOOR de ww met elkaar verbinden?

    Frank
  • smulsmul Livin' and Breathin' PPO
    edited January 2009
    [QUOTE=Nyulli;45948]Hoe zit het eigenlijk met warmtewisselaar en puur diesel? of toch beter even de leidingen VOOR de ww met elkaar verbinden?

    Geen probleem.

    Als je heel lang op diesel rijdt door je WW wordt je pomp niet goed gesmeerd. Maar voor zo'n korte tijd als bij jou is dat werkelijk geen enkel probleem!
  • knutselsmurfknutselsmurf PPO Burner
    edited February 2009
    [quote=Nyulli;45948]Ik zal er zeker eerst mijn "mengsel" uit de tank halen en met een bijna leege tank (ik gooi er even nog 5 L diesel bij) naar de keuring gaan. (Ben ja net uit Oostenrijk terug en mijn eerste weg gaat naar de RDW: netjes is netjes, toch...)

    Frank

    Kijk even de regels door als je die ergens kan vinden, want volgens mij moet de tank voor het wegen minimaal half vol zijn.
  • johnny5 PPO Burner
    edited February 2009
    ik keur regelmatig auto,s bij de rdw , ik haal zelfs het reservewiel en alles eruit, bij een 4x4 aluvelgen eronder tank zogoed als leeg ( des te lager het gewicht op kenteken ) nog nooit 1 probleem gehad ( met deze zaken dan ) wel er voor zorgen dat chassisnummer goed zichtbaar en leesbaar is ,en alle leidingen onder de auto goed vastzitten, ( en eerst je rem probleem oplossen )
  • TeakeTeake PPO Wannabe
    edited February 2009
    Een half volle tank was bij mij ook verplicht, toen ik een keer een auto moest wegen na een carosseriewijziging.
    Maar niet verder vertellen: als je de draad van de tankmeter eventjes doorverbind, lijkt ie op het dashboard vol. En bijna niemand kijkt in de tank wat er echt in zit. :)

    Die remmen zijn absoluut belangrijk, een poreuze remleiding is ook voor je eigen veiligheid.
    Ik heb zelf eens de verrassing mogen hebben, om bij een noodstop erachter te komen dat de auto achter me, ook een poreuze leiding had.
    Die het net op dat moment begaf.

    Had ik een Ford Fiesta op de achterbank liggen.
    Ik schoof gelukkig niet op mijn voorligger, maar toch, de ellende die je er van hebt.

    Die leiding rap repareren dus. Al is het alleen maar voor je voorligger ;)
  • Nyulli PPO Burner
    edited February 2009
    Zo, gisteren bij de RDW geweest! Om de verassing alvast te verklappen: Alles goed verlopen!

    Ik ben gisteren naar Schiedam gereden - om 10.25 stond de afspraak! De tank inmiddels nog maar een kwart gevuld met de "90% melange" Warmtewisselaar zat er gewoon ook nog in. Om mijn eigen teruststelling nog in Schiedam 5 L diesel getankt...
    Maar let op: Geen 500 m voor het RDW stonden op een parkeerplaats een hoop blauw-rood-witte en een aantaal geel-groene mannetjes... Inderdaad: De sheriff vergezeld door de douane. Toen ik lagsreed keek er< een mannetje op, verder gebeurde er niets. he, he...
    Geen minute later zag ik in de spiegen een motoragent optrekkenen korte tijd later werden wij gestopt. "Spreekt U Nederlands?" - "Ja" -"Dan mag U nu achter mij aan rijden". K**! Ik zei dat mij dat even niet schikte, want ik heb over 10 minuten een afspraak bij de RDW. "Dat maakt niet uit - wij zitten er vlaakbij!"

    Toen ik uitstapte en rij- en kentekenbeweis had ingeleverd de vraag: "Waar woont u dan?" - "Voorhout!" - "U weet wel daat U BPN verschuldig bent, meneer?"

    Tuurlijk wist ik dat! Ik toverte met een handgreep een stapel met blauwe, reeds ingevulde belastingformulieren uit mijn zak met onder meer het datum en tijdstip van de afspraak (Inmiddels al over 5 minuten!).

    "Dag meneer en tot ziens!"

    Shit! Nu nog even starten en langs drie douaniers en een aantal agenten met mijn friet-lucht-benz rijden zonder op te vallen...

    De RDW stelde echter niets meer voor: Klep open, cassisnumer afgelezen, wielbasis opgemeten en klaar!

    De vent wees in eens wel op de goed geisoleerde slangetjes van de warmtewisselaar. "Ja" zei ik "ik reed in Oostenrijk altijd met biodiesel. Maar deze mist het spul waardoor hij in de winter niet gaat stollen. En als ik dus van mijn hoge berg af moet rijden bij -15 graden door de meterhoge sneeuw is dat wel praktisch!"

    Dat vond hij een goede idee, ook dat ik met mijn oude auto een oog voor het millieu heb...

    Tjonge jonge, wat een dag!

    THANX aan iedereen die mij hier op het forum gesupport heeft!

    Wat ik mij wel blijf afvragen...

    ...had ik tegen de motoragent alleen maar duits gepraat (engels spreek ik ja ook niet:D) en op de vraag van de douane-man "Salzburg" als woonplek (hooguit nog een hotel in Nederland, als ik een gekke bui had gehad...) had genoemd - WAT was er dan gebeurd? Vijne vakantie en doorrijden? Of alsnog mijn naam opgezocht en vergeleken of ik ergens in NL woonachtig ben...?

    FRANK
  • Man@workMan@work Livin' and Breathin' PPO
    edited February 2009
    Ben je nu gerustgesteld? ;) (We hadden toch gezegd dat het mee zou vallen.)

    Als ze gezeurd hadden over hun toegenomen trek in snacks had je kunnen zeggen dat jij niet verantwoordelijk bent voor wat de vorige eigenaar in de tank heeft laten zitten. :D
  • pjotterpjotter Banned
    edited February 2009
    [quote=Man@work;46186]vorige eigenaar in de tank heeft laten zitten. :D

    wel lastig uitleggen als je al meer dan een jaar in betrefende auto rijd.
    en helemaal dat die periode ook t Oostenrijks kenteken op Frank zn naam staat:rolleyes:.

    :D
    http://www.ppo.nu/forum/f49/ombouw-mercedes-w124-300d-24-klepper-2355/
  • Nyulli PPO Burner
    edited February 2009
    E I N D E L I J K alle voor mekaar gekregen!!!!!

    Na de keuring bij de RDW heb ik de auto bij mijn "specialist" neergezet en die heeft hem dan ook (nadat de remleiding was verfangen) meteen goedgekeurd. Ook de roetmeting was volgens hem (hij wist uiteraard om het olie in de tank...) geen probleem. Hij had hem eerst goed over de snelweg gejaagd en dan meteen gemeten!

    Gisteren ochtend (mijn eerste dag met Nederlandse kennteken) - ik stond op de stoep voor mijn een aanhaanger voor de komende verbouwing van mijn huis te lossen - werd ik tijdens een 10min-koffiepauze meteen door de politei op de bon geslingerd!!! Voor mijn eigen huis!!!!

    Tot nu toe had ik geen enkele bon moeteen betalen (en heb N.B. ok geen enkele gvangen- ondanks zoms iets roekeloos rij- en parkeergedrag...)

    "Welcome in Nederland" zeg ik daan maar...:evil:

    Frank
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited February 2009
    [quote=Nyulli;46362]..............werd ik tijdens een 10min-koffiepauze meteen door de politei op de bon geslingerd!!! Voor mijn eigen huis!!!!..........."Welcome in Nederland" zeg ik daan maar...

    Het kan nog veel gekker hoor is mijn ervaring, Je hebt natuurlijk ook een gaatje in je hoofd als je agent wil worden.

    Trouwens gaaf dat de auto nu helemaal goedgekeurd is.
  • penapena Livin' and Breathin' PPO
    edited February 2009
    Ook ik mocht vanochtend naar de RDW. Dit na een dik jaar sleutelen (jullie weten inmiddels dat ik niet (meer) zo snel ben :D.

    image

    Veel papierwerk. BPM invullen, ook al is het na 25 jaar € 0,-.
    BTW bewijs laten zien aan de Douane (omdat hij van buiten de EU komt).

    Keuring, alles ok op 2 puntjes na.
    - De 'running lights', die bij de Benz aan de zijkant zitten, mogen voor niet (omdat ze oranje zijn) maar achter wel (deze zijn rood). Moet nog kijken bij mijn Volvo V40 - volgens mij zijn die ook oranje. Hij had ook nog iets over dat ze achter één stuk zijn met het achterlicht en dan mocht het wel. Ok, dus moest ik ze voor loshalen. Dat viel niet mee (duolamp) omdat het stadslicht wat hier aan vast zit wel moest blijven branden, en het knipperlicht natuurlijk ook.
    - 2e puntje was de roetmeting. Dit wist ik al omdat ik dat al had gemeten. Hij heeft ook een jaar lang alleen maar stationair gedraad. Vorige week nog eerst 10, toen 6 en als laatste 8. Maar voor een turbo maar 3 zijn. Ook vorige week (zie elders) 10% benzine toegevoegd. Vandaag dus over de 4, maar gelukkig toch goed gekeurd. Hij begreep mijn verhaal en verder zag hij wel dat hij hier en daar goed was aangepakt.

    Nu dus wachten op het kenteken, 3-5 dagen.

    Oh ja, bijna vergeten. Ook nog aangehouden in Maassluis, op de weg terug naar Delft. Papieren nagekeken van de groene platen en alles ok.

    Herman
    300SD
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited February 2009
    [quote=pena;46414]...........- De 'running lights', die bij de Benz aan de zijkant zitten, mogen voor niet (omdat ze oranje zijn) maar achter wel (deze zijn rood). Moet nog kijken bij mijn Volvo V40 - volgens mij zijn die ook oranje.........

    Volvo heeft dat ook, heb wel es zitten denken dat op de Beemer te schroeven, zie je in het donker ook de zijkant aankomen, is in Amerika verplicht.

    Mooi dat ie wel goed gekeurd is.
  • penapena Livin' and Breathin' PPO
    edited February 2009
    Hoi ER,

    Heb inderdaad oranje 'running lights' voor en wel in de bumper (V40).
    Geloof dat dat bij jouw model (in de US) ook zo is.

    Herman
    300SD
  • pjotterpjotter Banned
    edited February 2009
    proficeat Herman, t mooie weer komt dr an .
    dus lekker genieten met de benz
  • penapena Livin' and Breathin' PPO
    edited February 2009
    Dank Pjot image

    Herman
    300SD
Sign In or Register to comment.