Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

egr klep

pjotterpjotter Banned
edited February 2009 in Algemene Techniek
welke flens moet nu afgeblind worden.
die voorste,of die met de rechtse pijp met expansiekreukel

image

Comments

  • ingmaringmar Livin' and Breathin' PPO
    edited January 2009
    Pjotter,

    Maakt niets uit zolang je er maar voor zorgt dat de aanvoer vanuit het uitlaat-gedeelte (gekreukelde pijpje) niet meer in je inlaat terecht komt.
  • pjotterpjotter Banned
    edited January 2009
    bedankt Ingmar.
  • ingmaringmar Livin' and Breathin' PPO
    edited January 2009
    Vaak komt er op neer welke je makkelijker kunt loswerken (en welke het minst zichtbaar is voor de APK natuurlijk).
  • CaddyEdCaddyEd Livin' and Breathin' PPO
    edited January 2009
    Het maakt niks uit voor de APK.
    Bij mij is heel de EGR buis weggehaald.
    Zelfs de roetmeting zal positiever uitvallen.
  • Man@workMan@work Livin' and Breathin' PPO
    edited January 2009
    Ed,

    Als die buis weg is zuigt de EGR dan lucht uit de motorruimte aan of is de boel op beide bevestigingspunten van die buis afgesloten?
  • CaddyEdCaddyEd Livin' and Breathin' PPO
    edited January 2009
    Op de flensen bij de inlaat en uitlaat zit nu een afdichtplaatje ;)

    Toen afgelopen zomer de andere motor er in is gelepeld is dit gelijk zo gemaakt.
    Daarvoor had ik een plaatje en een extra pakking er tussen gezet, tijdens de meeting bij Raaf en Fury. Daarvoor had ik gewoon het vacuüm slangetje afgekoppeld en afgesloten met een boutje.
  • ingmaringmar Livin' and Breathin' PPO
    edited January 2009
    [QUOTE=CaddyEd;45768]Het maakt niks uit voor de APK.
    Bij mij is heel de EGR buis weggehaald.
    Zelfs de roetmeting zal positiever uitvallen.

    Ben hem met je eens dat NOx niet gemeten wordt tijdens APK, maar je mag nu eenmaal geen mileiutechnische voorzieningen verwijderen die deel uit maken van de type-goedkeuring. Vooroverleg met de APK-Keurmeester zou ik wel even doen.
  • pjotterpjotter Banned
    edited January 2009
    image image

    pijpje net ffn verwijderd om op karton een t model te zetten.
    k zie verder geen bijzondere koolafzetting.

    heb nog 3mm rvs plaat liggen, maar denk zelf dat deze ivm met kromtrekken door hitte kan kan lekken.
    of zou 5mm alluminium een optie zijn??
    ik laat t pijpje nl weg.

    (k wil wel extra maken voor evt VW meelezers die ook willen gaan afdoppen) roept u maar.
  • Man@workMan@work Livin' and Breathin' PPO
    edited January 2009
    [quote=ingmar;45790]je mag nu eenmaal geen mileiutechnische voorzieningen verwijderen die deel uit maken van de type-goedkeuring.
    Dan maar een "tijdelijke" blokkade die enkel opgeheven wordt t.b.v. de APK
  • CaddyEdCaddyEd Livin' and Breathin' PPO
    edited January 2009
    We gaan het zien.

    Aanstaande 3 februari gaat mijn Caddy naar de APK. De APK-keurmeester is trouwens al op de hoogte van mijn PPO installatie en missende EGR buis.

    Het bijkomend voordeel zonder EGR is, dat de turbo eerder oppakt bij lagere toeren. Is ook hoorbaar. Maar dus ook een beetje merkbaar in het verbruik, wat iets zuiniger word. Is bij mij tenminste zo.

    @Pjotter: Heeft jou nieuwe bolide nu ook een turbo? Ik zag iets staan staan 1900TD.
  • CaddyEdCaddyEd Livin' and Breathin' PPO
    edited January 2009
    [QUOTE=pjotter;45791]
    heb nog 3mm rvs plaat liggen, maar denk zelf dat deze ivm met kromtrekken door hitte kan kan lekken.
    of zou 5mm alluminium een optie zijn??
    ik laat t pijpje nl weg.

    Aluminium strekt makkelijker krom en kan minder goed tegen hitte, dan RVS.

    BDW: Met googlen kwam ik dit nog tegen: http://www.weetjewel.com/downloadmap/EGR%20klep.pdf
  • ingmaringmar Livin' and Breathin' PPO
    edited January 2009
    Zelf maken van RVS of staal, je kunt er ook een handeltje in beginnen: rvs-egr-plaatje-voor-td-tdi-golf-passat-transporter
  • Man@workMan@work Livin' and Breathin' PPO
    edited January 2009
    RVS kan goed tegen hitte. Alu niet.

    I zie op de foto's van pjotter dat het een verbinding met flenzen aan beide zijden is.
    Ik zou er gewoon een plaatje van 1 mm RVS tussen klemmen. Dit dicht echt voldoende af. Wel even wat kopervet op de vlakken doen zodat je het voor de APK weer kunt verwijderen.
  • ingmaringmar Livin' and Breathin' PPO
    edited January 2009
    2 euro-stuk kan ook en geeft de auto ook meerwaarde, maar een stukkie rvs is vaak goedkoper.
  • pjotterpjotter Banned
    edited January 2009
    klus is al klaar.
    heb de kortste klap genomen en een 1mm stalen blindpakking gemaakt .
    in alleen dus de bovenkant pijpje weer losgedraaid .
    had genoeg speling op t pijpje om de pakking dr tussen te steken.
  • Man@workMan@work Livin' and Breathin' PPO
    edited January 2009
    en dan nu een bus inlet / EGR cleaner in het inlaatsysteem?

    Ingmar heeft daar al ervaring mee...
  • wessenduramaxwessenduramax PPO Burner
    edited January 2009
    [quote=pjotter;45791]
    heb nog 3mm rvs plaat liggen, maar denk zelf dat deze ivm met kromtrekken door hitte kan kan lekken.
    of zou 5mm alluminium een optie zijn??
    ik laat t pijpje nl weg.
    (k wil wel extra maken voor evt VW meelezers die ook willen gaan afdoppen) roept u maar.

    bij mij zit er een 0,8MM rvs plaat tussen en lekt nog steeds niet.
  • pjotterpjotter Banned
    edited January 2009
    WDM: onzinnige lange Quote.

    ging om deze situatie
    [quote=pjotter;45791]ik laat t pijpje nl weg.
    .
    met pijpje houd zelfs allu folie denk ik.

    CE. klopt tis een TD, wat pittiger dan de vorige 1900D maar niet sneller.

    verder: RVS trekt ook als een gek krom bij hitte
  • TjorqueTjorque Livin' and Breathin' PPO
    edited January 2009
    ik denk dat kromtrekken geen (spreekwoordelijke) moer uitmaakt...

    Als dat toch het geval is, is trouwens dikker slechter dan dunner...
    Een dunne plaat heeft minder kracht dan een dikke wanneer ze door thermische verschillen krom trekt.
  • pjotterpjotter Banned
    edited January 2009
    kromtrekken hebt te maken met hitte en de nikkel die in RVS zit.
    en t hitteopnamevermogen.
    dikkeplaat kan meer hitte verwerken/opnemen dan dunne.
    en zal dus minder trekken dan dunne plaat

    das mijn praktijkervaring.
  • jumperjumper PPO Burner
    edited January 2009
    Ik heb begrepen, dat wanneer je de EGR-klep er tussenuit haalt dat het dan langer duurt voor de boel op temperatuur komt. Dat willen wij oliestokers toch niet hebben......?
  • pjotterpjotter Banned
    edited January 2009
    met koude motor en tot ie warm is en bij vollast werkt de EGR klep niet.
    dus leg ik geen verbant met t later heet worden van koelwater
  • CaddyEdCaddyEd Livin' and Breathin' PPO
    edited January 2009
    [quote=jumper;45883]Ik heb begrepen, dat wanneer je de EGR-klep er tussenuit haalt dat het dan langer duurt voor de boel op temperatuur komt. Dat willen wij oliestokers toch niet hebben......?

    Het duurt bij de huidige winter temperaturen ongeveer 5 minuten en dan heb ik warmte genoeg, 60°C. En schakelen bij mij de kleppen om.
    Daarna duurt het wel langer voor de bedrijfstemperatuur is gehaald. Maar dat geeft niet, ik rij dan al op PPO.
    Zomers is ie al binnen 7 minuten op bedrijfs temperatuur.

    Ik doe er 2 minuten over om de wijk uit te komen, 3 minuten 80km/u tot de A16. Inmiddels draai ik dus de A16 op en bij Knooppunt Ridderkerk staat de meter vast op 90°C. Als ik de Brienoordbrug hebt bereikt, staat inmiddels mijn ingangstemperatuur al op 65°C.

    bdw: Met de kachel op standje rood.

    Dit is mijn ervaring. Met een afgesloten(verwijderde) EGR.
  • CarloCarlo Livin' and Breathin' PPO
    edited January 2009
    [quote=ingmar;45797]2 euro-stuk kan ook en geeft de auto ook meerwaarde
    Whahahah
    Die EGR kon je toch gebruiken om met je uitlaatgassen je koelwater te verwarmen? Dan ben je weer sneller op temp.
  • knutselsmurfknutselsmurf PPO Burner
    edited January 2009
    [quote=pjotter;45815]kromtrekken hebt te maken met hitte en de nikkel die in RVS zit.
    en t hitteopnamevermogen.
    dikkeplaat kan meer hitte verwerken/opnemen dan dunne.
    en zal dus minder trekken dan dunne plaat

    das mijn praktijkervaring.

    Als je de doorstroming van hete gassen afsluit, wordt alles toch veel minder warm? Ik heb zelfs een keer aluminium plaatjes gebruikt bij een Opel Monterey.
  • CaddyEdCaddyEd Livin' and Breathin' PPO
    edited February 2009
    [quote=CaddyEd;45793]We gaan het zien.

    Aanstaande 3 februari gaat mijn Caddy naar de APK. De APK-keurmeester is trouwens al op de hoogte van mijn PPO installatie en missende EGR buis.

    De Caddy is weer APK goed gekeurd. Met vlag en wimpel.

    PPO installatie en de EGR die weg is, was totaal geen probleem.
  • smulsmul Livin' and Breathin' PPO
    edited February 2009
  • belgbelg PPO Burner
    edited February 2009
    vandaag ook de EGR van de citroen afgedicht met metalen plaatje en het geeft een wereld van verschil, motor draai mooier, en rijd veel vlotter... ik ben zo het idee gaan krijgen dat er iets mis was met de aansturing van deze klep zodat er constant vervuilde gassen in mijn inlaat terecht kwamen..

    vandaar, we zijn heel gelukkig zonder EGR
  • CarloCarlo Livin' and Breathin' PPO
    edited February 2009
    Die EGR is volgens mij eigenlijk om de uitstoot van NOx'en omlaag te krijgen middels een lagere brandtemp.
    Injectie van water snijdt dus aan twee kanten: meer power en lagere NOx uitstoot.
    Nu de uitvoering nog...
  • TjorqueTjorque Livin' and Breathin' PPO
    edited February 2009
    [quote=Carlo;46243]Die EGR is volgens mij eigenlijk om de uitstoot van NOx'en omlaag te krijgen middels een lagere brandtemp.
    Injectie van water snijdt dus aan twee kanten: meer power en lagere NOx uitstoot.
    Nu de uitvoering nog...

    Ruitenwisser sproeierpomp, relais, fijne nozzle en koppelen aan de stuurstroom van de EGR...

    voila :)

    zo wil ik het doen...
  • CaddyEdCaddyEd Livin' and Breathin' PPO
    edited February 2009
    Ja, alleen als je juist het vermogen gaat aanspreken, gaat de EGR dicht.
  • soapwatersoapwater Livin' and Breathin' PPO
    edited February 2009
    [quote=Tjorque;46262]Ruitenwisser sproeierpomp, relais, fijne nozzle en koppelen aan de stuurstroom van de EGR...

    voila :)

    zo wil ik het doen...

    En hoe wil je de hoeveelheid dan gaan doseren?
  • TjorqueTjorque Livin' and Breathin' PPO
    edited February 2009
    Dat doet de lambdasonde wel...? :)

    gewoon zien dat je debiet niet te hoog is zodat je je motor "verzuipt" (letterlijk in het water dan :) )
    als ik me niet vergis zal het motormanagement sowieso de egr niet bedienen als de motor koud staat...

    Dus in principe is er ook daar geen probleem mee.

    Elektronisch kan een elektronicatechneut zoals gij da zeker wel oplossen als je ook buiten de NOx beperking onder bepaalde voorwaarden water wil injecteren :)
  • TjorqueTjorque Livin' and Breathin' PPO
    edited February 2009
    [quote=CaddyEd;46264]Ja, alleen als je juist het vermogen gaat aanspreken, gaat de EGR dicht.

    je bedoelt open... :)

    Als je je vermogen aanspreekt, gaat de egr klep open omdat je NOx produceert wanneer je veel vermogen aanspreekt.

    In principe maakt het niet echt uit welk signaal je egr sturing geeft h
  • penapena Livin' and Breathin' PPO
    edited February 2009
    [QUOTE=Tjorque;46295]je bedoelt open... :)

    Dat doet hij bij mij ook.
    Is bij mij gas stand afhankelijk.
    Eerste 2/3 geen EGR.
    Laatste 1/3 wel EGR, mits de temp. boven de 17°C is.

    image

    Hier nog even de opstelling bij mij:

    image

    lucht inlaat (van links onder naar boven)
    lucht filter (trommel)
    kromme buis naar de turbo (naar voren en weer terug)
    turbo uitgang (ronde alu stuk, rechtsaf) naar de inlaat, waar het EGR gat zit
    flexibele EGR buis komt onderlangs van de uitlaatkant van de turbo

    EGR aansturing. Komt van de vacuumpomp, naar de gasstand
    die geeft het dus door, alleen van 2/3 gas tot volgas
    dan komt het door het slangetje met dat vierkante witte vlakje
    vandaar naar de groene/koperen temp. voeler van 17°C (zit naast de watertemp voeler, met zwarte aansluit draad)
    deze geeft het vacuum door (op de foto ligt het slangetje weer omhoog) naar de EGR

    Herman
    300SD
  • TjorqueTjorque Livin' and Breathin' PPO
    edited February 2009
    Even voor de duidelijkheid:

    Mijn idee is gewoon de EGR te vervangen door een waterinjectie.
    Dus enkel wanneer de boordcomputer als gevolg van de motortemperatuurmeting en de uitlaatgassonde de egr zou openen (dus het comando geven van te beginnen met recirculeren) zou ik water laten injecteren.

    Het maakt mij in principe niet uit of dat nu in deellast of vollast is.

    Als je bijkomend nog water wil injecteren om je koppel/vermogen aan te passen moet je dat op een andere manier sturen.
    Heb er nog niet over nagedacht hoe.
Sign In or Register to comment.