Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

vermoedelijk IP probleem

Albert PPO Newbie
edited January 2009 in Algemene Techniek
het volgende is met mijn BMW 318tds.

Mijn dieselpomp lekte heel behoorlijk ineens. Hij stonk al weken wel een beetje als ik hem stilzette. Maar afgelopen vrijdag
was het tijdens een lange rit binnen niet eens te harden. Bij het openen van de motorkap zag ik het gewoon weglopen
langs het bovenste deksel van de pomp. Ik meteen naar een diesel service man hier in de buurt gereden, en de goede man blijkt
net weg te zijn voor vakantie.
Nu leek mij een pakking vervangen niet zo heel moeilijk en heb ik bij een Bosch revisie bedrijf een pakking set gekocht a 9 euro.
(Zij doen alleen pompen die op de testbank liggen en niet in en uit bouwen)

Ik heb toen de inlaat losgenomen, luchtsensor los, vacuum slang, EGR? slang los en de uitlaatgas retour?
Alle retour leidingen van de injectors waren zeer poreus of kapot dus die heb ik ook allemaal vevangen.
Daarna heb ik het deksel van de pomp losgemaakt 3x torx en 1x iets dat met een engelse maat wel paste.
Ik dacht ik ben nu toch bezig dus ik doe de pakking onder de EDC ook even. Nog 3 torx en de stekker los zodat ik er bij kon.
Geen probleem allemaal, alles terug gebouwd en starten maar....niks.
Systeem onluchten bij de injectoren, moeren los en starten. Nu weet ik niet zo heel veel van diesels maar toen de injectors nat werden
alles maar dicht gedraaid, starten en nog niks.

Garagist gebelt en die zij dat als hun iets aan een diesel gedaan hadden ze deden ontluchten door de auto aan te trekken.
Vandaag gedaan maar nog niks. toen we de auto weer stil zette gaf de pomp wel een ratelend geluid. kan niet zeggen ofdat het
de afsluitklep was of de EDC.

Ik heb daarna alles nog een keer los gemaakt en weer vast om zo alles nog een keer door te lopen en te kijken ofdat er niks vergeten is.
Na een paar seconden starten begon de motor mee te lopen noor ongeveer 400 rpm maar bij het loslaten van de sleutel valt het allemaal stil.
Ook met snelstart loopt hij niet, iig, hij slaat aan en op hetzelfde moment valt het ook dood en gaat de dashbord verlichting uit alsof je een lege accu hebt. nadat de snelstart verdampt is gaat de motor wel weer rond bij het starten.

Nu heb ik ergens een post op een forum gezien dat het terug zetten van het EDC gedeelt heel nauw komt maar dat heb ik nergens bevestigd gezien.
Dat ga ik morgen even proberen als ik al op mn werk kan komen en ook weer op tijd terug ben.
Zoals boven te zien is heb ik naar mijn weten helemaal niks met timing veranderd dus dat zal het probleem niet mogen zijn. Van te voren liep de motor echt heel soepel en deed deze niet "kloppen" zoals bij te vroege of te late inspuiting. Over 2 weken ga ik toch even langs bij die diesel man om alles te laten afstellen of dat deze nu loopt of niet, maar ik zou in de tussen tijd ook graag op mijn werk komen. Revisie pomp vind ik geen optie omdat de pomp niet kapot is maar alleen lekte.

Groeten,
Albert

edit: Waarom ik dit op een PPO forum post? omdat ik van alle forums die ik bezocht heb het gevoel heb dat de mensen hier de meeste kennis beschikken m.b.t. diesel. Ergens anders roepen ze maar wat of zeggen ze ga maar naar de specialist.

Comments

  • Man@workMan@work Livin' and Breathin' PPO
    edited January 2009
    [quote=Albert;45748]edit: Waarom ik dit op een PPO forum post? omdat ik van alle forums die ik bezocht heb het gevoel heb dat de mensen hier de meeste kennis beschikken m.b.t. diesel. Ergens anders roepen ze maar wat of zeggen ze ga maar naar de specialist.

    Bedankt voor dit schouderklopje. :roll::oops:

    Zelf heb ik helaas nog niet zo'n specialistische diepgang maar er zullen wellicht reacties komen van ervarener sleutelaars.
  • wodanwodan Super Moderator
    edited January 2009
    [QUOTE=Albert;45748]Revisie pomp vind ik geen optie omdat de pomp niet kapot is maar alleen lekte. Het een sluit het ander niet uit, hij kan lekken EN kapot zijn...
    Mijn raad is: Laat er een specialist naar kijken, via het forum een echte diagnose stellen wordt lastig en langdradig.

    De specialisten hier werken voor een deel als, juist ja, dieselspecialist en worden ook graag betaald voor hun expertise... tenzij je dus zelf beslagen op het ijs zal komen, zullen ze je niet direct alles uit de doeken doen, althans, IK doe dat toch niet op mijn vlak van expertise. Het brood moet belegd kunnen worden he ;)
  • Albert PPO Newbie
    edited January 2009
    Ik ben ook wel bereid om er een specialist naar te laten kijken, maar die is nu net op vakantie en nog 2 weken doorrijden met 1 op 5 lijkt mij ook niet juist. Daarom heb ik besloten om het zelf te doen, want zeg eerlijk, hoe moeilijk lijkt het om een pakking te vervangen.


    Maar ik kan het ook anders stellen:
    kan het zijn dat bij het demonteren de regelschuif ten opzichte van de regelschuifverplaatsingsgever is verdraait, waar door bij het monteren de as van de stelinrichting voor inspuithoeveelheid niet meer ingrijpt op de regelschuif zodat de pomp geen brandstof meer geeft?
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited January 2009
    Hi Albert,

    Welkom op dit forum.

    Als je ons plechtig beloofd om direct op PPO te gaan rijden als de motor weer in orde is verklap ik je wat het probleem met je IP :D.

    Deel 1/ In de pompkop zit een servomotor, onderaan die servo motor zit een pennetje. Als je de pompkop los hebt kan je in het huis van de IP kijken en daar zie je een schuif die over een as heen loopt, die kan je bewegen van voor naar achter in de lengte richting van de auto. Het is de bedoeling dat het pennetje van de servomotor exact in het gaatje van de schuif terecht komt, het luisterd nogal nou en om dit te doen zal je de schuif exact op de juiste plek moeten zetten om het pennetje er in te laten zakken.

    Deel 2/ Afstellen van de servo. Als je zeker weet dat het pennetje van de servo in de schuif zit moet je de rervo afstellen. Dit moet eigenlijk gebeuren met draaiende motor. draai alle bouten waarmee de pompkop op het huis zit lichtjes los zodat je de pompkop met een hamer voor en achteruit kan "slaan". Laat iemand de motor starten en "sla" de pompkop naar achteren net zolang tot de motor start (let op, het verschil tussen een stationair toerental van 750 en 4000 is slechts een paar tienden van een milimeter. Als de motor eenmaal loopt dan heb je het uitgangspunt gevonden. Kijk hoe de motor reageerd op het gaspendaal en hoe de motor trekt. Is ie wat langzaam op het gaspendaal en trekt ie niet dan geef je hem nog een paar tikken naar achteren (richting het stuur).

    Laat maar eens horen of je er uit komt, zo niet dan moet ie echt naar de dealer of Bosch service center.
  • Albert PPO Newbie
    edited January 2009
    [quote=easy rider;45754]Hi Albert,

    Welkom op dit forum.

    Als je ons plechtig beloofd om direct op PPO te gaan rijden als de motor weer in orde is verklap ik je wat het probleem met je IP :D.

    Dat zal ik dan maar meteen moeten doen want ik denk dat dit wel de oplossing is. Wat jij in deel1 in normaal nederlands zegt bevestigd mijn vermoeden in vaktermen ;).
    Ik heb dat pinnetje wel gezien onder aan dat asje maar er zit ook een ovaal ding aan net als je nokkenas. ik was in de veronderstelling dat die de schuif bediende en met een veer terug komt.
    En dan is voor mij ook meteen dat afstellen duidelijk waarom de positie van de kop belangrijk is.

    Ik ga hier morgen meteen na het werk mee aan de gang. Heb inmiddels de auto van de vrouw gekaapt al moet ik haar wel halen en brengen. Is weer goed voor W. Bos 200km in een benzine :cry:.

    Dat rijden op PPO moet ik nog op terug komen bij je ivm aanpassingen aan een bmw. Ik lees al wel een tijdje mee maar weet nog niet echt genoeg hoe en wat.
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited January 2009
    [quote=Albert;45755].......Dat rijden op PPO moet ik nog op terug komen bij je ivm aanpassingen aan een bmw. Ik lees al wel een tijdje mee maar weet nog niet echt genoeg hoe en wat.

    Is goed, lees jezelf goed in, gebruik de zoekfunctie en kom bijvoorbeeld eens naar een meeting. Je kan altijd een afspraak maken om eens naar mijn auto te komen kijken. Ik rijdt zelf een 1 tank systeem maar mijn buurman rijdt een twee tanksysteem, er is keus zat en mogelijkheden te over zeker met een TDS motor.
  • pjotterpjotter Banned
    edited January 2009
    Albert: bezoekje op de komende meeting in Bierbeek.
    en je bent om.(en een dagje gezellig uit)
    al was t voor de PPO speklappen van boer Jan

    welkom trouwens:
  • Albert PPO Newbie
    edited January 2009
    Missie geslaagd!

    Hoe stom kan je zijn denk ik dan bij mezelf. Als dat pinnetje niet precies boven dat gat komt past de kop niet eens en je kan gewoon voelen of dat hij "pakt". Ik heb hem even ruw afgesteld op 1000rpm maar toen ging het licht uit in mijn werkplaats :wink:. Even een rondje gereden en alles voelt goed, alleen: als ik het gas los laat blijft hij even een seconden hangen. Ik hoop dat dit beter word als hij morgen beter afgesteld is. Mijn buurman begreep niks van dat afstellen met een hamer :o.

    Maar Bier-Beek is dat net zoals een sloot bier haha. klinkt nu al goed, alleen denk ik dat dan de vrouw mee moet voor het terug rijden.
  • CaddyEdCaddyEd Livin' and Breathin' PPO
    edited January 2009
    Haha, Bierbeek is een plaats in Belgi
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited January 2009
    [quote=Albert;45767]......alleen: als ik het gas los laat blijft hij even een seconden hangen......

    Dan moet je hem een tikkie naar voren (richting de koplampen) zetten, hij staat nu te rijk. Pas op, het zijn maar tienden van milimeters.
  • Man@workMan@work Livin' and Breathin' PPO
    edited January 2009
    Mooi dat je weer mobiel bent.

    [quote=Albert;45767]Maar Bier-Beek is dat net zoals een sloot bier haha. klinkt nu al goed, alleen denk ik dat dan de vrouw mee moet voor het terug rijden.

    Als ze geen zin heeft om mee te gaan kun je waarschijnlijk ook blijven slapen.
    De PPO meetings zijn meestal b(i)ere-gezellig tot in de kleine uurtjes.
    Dat laatste mag voor een Brabo geen probleem zijn.
  • pjotterpjotter Banned
    edited January 2009
    Gallery :: Meeting Bierbeek mei 2007

    http://www.ppo.nu/forum/f56/groepsfoto-bierbeek-1434/

    tent mee, en heb je een toering dan slaap je in je wagen.
    ik sliep in een VW variant,en dr sliepen meer in hun auto.

    Brabo: dus mazzelpik ook nog een thuismeeting
  • Albert PPO Newbie
    edited January 2009
    [quote=pjotter;45776]Brabo: dus mazzelpik ook nog een thuismeeting

    Als je zuid Brabant thuis kan noemen? In 1830 hebben ze besloten om het zelf wel uit te zoeken (waarschijnlijk onder druk van de Fransen). Maar het is inderdaad niet ver weg en ik vind het beter vertoeven dan in holland waar ze veel niet begrijpen van wat ik zeg, al praat ik toch aardig abn.

    Ik zal het zeker in de gaten houden want mijn voornemen van dit jaar is: er meer uit gaan om mooie plaatjes te trekken, mits ik niks om handen heb natuurlijk.
  • CarloCarlo Livin' and Breathin' PPO
    edited January 2009
    OK, ik zie nu deze draad pas, sorrie dat ik in jouw andere draad over je tank in tank gegniffled heb. :confused:
    Fijn dat de Beemer het weer doet. Ik heb jarenlang BMW gereden, superfijn en hebben mij nooit laten staan.
    En weer wat geleerd!
    Grtz
  • Albert PPO Newbie
    edited January 2009
    Geen probleem Carlo. ;)

    Vandaag weer lekker in het zonnetje gestaan en eindelijk de IP afgesteld. Maar wat luistert dat nauw zeg! Het verschil tussen niet op het gaspedaal reageren en iets wat lijkt op lopen op 2 cilinders is echt niet waar te nemen. Maar het is gelukt iets van 700rpm en lekker fel, voorzover je van fel kan spreken bij een diesel.
    Ook heb ik vandaag een plaatje gemaakt voor de EGR buis. Hij zit nu dicht maar het is niet echt netjes omdat de aansluiting conisch is. Een keer uit een dikker stuk rvs iets laten frezen lijkt me dan beter. Ik denk wel dat ik een kleine vermogenswinst kan waarnemen. Nu nog hopen dat het ook zuiniger is. Ik mag volgende week weer lekker veel rijden en ik hoop dat ik nu beter scoor dan 1 op 16.
Sign In or Register to comment.