Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Hotfill

soapwatersoapwater Livin' and Breathin' PPO
edited February 2009 in Besparing
Een nieuwe episode in mijn zoektocht naar ecologische innovatie voor mijn 'zuinigere' woning... De hotfill voor wasmachines en vaatwassers...

Iemand ervaring met deze apparaten? Ik denk eraan zelf zoiets te maken (microcontroller en elektrische kleppen) om elektriciteit te sparen bij het opwarmen van het water en op termijn te wassen met water uit de zonneboiler.

Comments

• ingmaringmar Livin' and Breathin' PPO
    edited January 2009
    Soap,

Zijn je vaatwasser en wasmachine hiervoor wel geschikt (warm en koud aparte aansluiting), anders ga je spoelen met "duur" warm water. De meeste mogen volgens mij maar tot 60 graden gaan je zal dan ook een mixer moeten hebben of thermostaatkraan die dit verzorgd.
  • soapwatersoapwater Livin' and Breathin' PPO
    edited January 2009
    Neen, wasmachine heeft geen hotfill aansluiting. Daarom wil ik zelf een hotfill-aansluiter maken. Ze zijn te koop maar kosten +/-€270 wat ik te veel vind voor een apparaat met maar 2 jaar garantie.

Mijn idee: zelf een controle-unit maken met instelbare temperatuur en timer. Tijdens de eerste 'periode' (wassen), voorziet de unit warm water met een ingestelde temperatuur. Die stel je zelf in, evenveel als op de wasmachine.
    Tijdens de tweede 'periode' (spoelen), schakelt hij alleen nog koud water.
    Temperatuursensor komt op het T-stuk waar warm en koud de wasmachine ingaan.
    Optioneel moet hij nog een timer krijgen voor het vertraagd wassen. Die kan ik dan instellen op dezelfde tijd als de timer op de wasmachine om zo van het daltarief gebruik te kunnen maken...

Althans... dat is het idee. Of ik het ooit uit zal voeren is nog een andere zaak. Maar, ik probeer zoveel mogelijk ideeën op te doen en te plannen, als ik dan even wat tijd over heb, kan ik ze ook uitvoeren. Ik begin toch vanaf 0 met het huis, dan kan ik deze snufjes maar beter direct voorzien.

Hier wou ik even horen of er mensen ervaring hebben en of het nuttig is.
  • ingmaringmar Livin' and Breathin' PPO
    edited January 2009
    Soap,

Leuk idee natuurlijk en je zult er zeker energie mee kunnen besparen, maar je moet er wel wat tijd insteken...wat je je natuurlijk ook van te voren moet realiseren is of dat je het lukt om het zo ...laat ik zeggen soms vrouwvriendelijk..moet maken zodat het ook gebruikt gaat worden. Zelfde overwegingen heb je soms ook met twee-tanksystemen voor dezelfde doelgroep.

Ik heb mijn (niet hotfill) vaatwasser gewoon op de warmwater aangesloten, gaat al 5 jaar goed. Maar het duurt even voordat het van de cv ketel bij de machine is en ze gebruiken zo weinig water dat tegen de tijd dat het vulventiel dicht gaat, volgens mij de temp nog geeneens 60 graden zal zijn. Nadeel is wel dat ie spoelt met warm water, is dan weer een voordeel dat de vuile past borden er netjes schoon uitkomen.
  • SinnefjildSinnefjild PPO Addict
    edited January 2009
    Een vriend van mij heeft zijn "gewone" vaatwasser en wasmachine op de warmwaterkraan aangesloten. Je zit i.d.d. met een eerste beetje koude water. Verder gaat het bij hem ook al jaren goed.
    Besparing tussen gas of electrische verwarming? Geen idee...
    Het is meer een gevoelskwestie dat gas schonere energie is dan electriciteit.
  • Man@workMan@work Livin' and Breathin' PPO
    edited January 2009
    Je kunt met een thermostaat(douche)kraan van de bouwmarkt een betaalbare gebrukersvriendelijke temperatuurinstelling maken.

Achteraf gezien zit bij ons de combiketel (te) ver van de keuken en de garage (staat de wasmachine). Anders had ik er al lang thermostaatkranen tussen gezet.

Een combinatie met een zonneboiler is hiervoor natuurlijk prachtig; je gebruikt dan maar een fractie van de energie ten opzichte van helemaal met gas of elektra verwarmen.
  • penapena Livin' and Breathin' PPO
    edited January 2009
    Niet alle vlekken, bv. bloedvlekken, gaan er goed uit met warm water (40 - 60°). Deze moeten juist met een lagere temperatuur oplossen (25 - 37° :p). Echt waar.
    Langzaam opwarmen geeft hier dus een beter wasresultaat.

Herman
    300SD
  • mennomenno Webmaster
    edited January 2009
    Wij hebben wel zo'n officieel hotfill apparaat. Bewust voor gekozen omdat we op die manier de wasmachine met warm water van de zonneboiler kunnen vullen zonder dat er voorgespoeld wordt met warm water. ( boilervat en wasmachine staan ca 30 cm van elkaar, dus je hebt in no-time warm/heet water door de leiding)

Systeem bevalt me goed en is simpel in gebruik.
  • TeakeTeake PPO Wannabe
    edited January 2009
    Er is 1 merk, wat ombouwsetjes levert voor de gewone machines: Asko.
    Ik heb zon setje aangeschaft voor 65 euro. Origineel.
    Ze hebben dan 2 water aansluitingen, eentje voor koud en eentje voor warm.
    Elke Asko wasmachine kan op die manier worden omgebouwd, in tegenstelling tot de Miele's.
    Daar koop je met of zonder.
    Zonder betekend dan ook echt voorgoed zonder.

Alleen moet die stomme WW leiding vanaf de warmtepomp, nog steeds onder de vloer door naar de schuur, waar de wasmachine staat...
    edited January 2009
    Het probleem is regenwater... Stel dat we regenwater willen gaan gebruiken, dan is zo'n hotfill al geen optie meer... tenzij het regenwater ook door een zonneboiler kan verwarmd worden... Maar dat maakt het geheel dan weer heel complex. Het is ook niet zeker
  • TeakeTeake PPO Wannabe
    edited January 2009
    Ik weet niet of je een mechanische ventilatie in je woning hebt, maar die zou je ook kunnen vervangen door een tweedehands LWA 252 van Stiebel.
    Zon ding neemt de ruimte in van een vrijstaande koelkast.
    Zet hem in je badkamer, naast de wasmachine, dan is het lange leiding probleem niet meer aanwezig
    Heb je de wasmachine in de douche staan, dan kun je douchen en wassen met het warme (regen) water uit die boiler.
    Regenwater kun je het beste filteren, en met een hydrofoorpomp op druk brengen.
    Dan loopt de pomp alleen maar bij het gebruik van water.
    Neem dan filterbehuizingen van doorzichtig plastic, dan kun je zien hoe vuil de filters zijn.
    En je hebt de zwaarste afzuiging direkt op de meest vochtige plek.
    Wij hebben de LWA direkt achter de douche staan, alleen staat bij ons de wasmachine een flink eind verderop.

Een hydrofoorsysteem met filters gebruikten we bij mijn vorige baas regelmatig, als we "test" aansluitingen voor water aan en afvoer nodig waren midden in een fabriekshal.
    De afvoer kwam dan in een bak uit, en een (luchtgedreven) pompje zorgde dat er 10 liter op druk was.
    4 wielen eronder, en we hadden een mobiele waterleiding met afvoer.
  • monkee21 PPO Burner
    edited February 2009
    [QUOTE=Teake;45715]
    Elke Asko wasmachine kan op die manier worden omgebouwd, in tegenstelling tot de Miele's.
    Daar koop je met of zonder.
    Zonder betekend dan ook echt voorgoed zonder.

Ik heb met succes een miele w831 wasmachine omgebouwd voor hotfill. Heel simpel:
    een extra magneetklep voor de thermostatische warmwaterkraan en een timer/relais zodat je de eerste 17 minuten Warm water krijgt toegeleverd vanaf de start, de klep krijgt (via het relais )de stroom mee van de hoofdwas magneetklep ( er zijn 3 ventielen , t'is de middelste )zodat de voorwas welke toch al gauw 10 minuten in beslag neemt wordt gedaan met koud water. Als de timer afslaat is het weer het hoofdwasventiel dat zen normale werk doet

grtjes Mon
    edited February 2009
    Mooi zo, Mon... Geen problemen bij hogere temperaturen? Is een voorwas altijd koud?

Om te besparen en het ecologisch meer verantwoord te doen, heb ik al
  • wodanwodan Super Moderator
    edited February 2009
    Ga naar containerpark of oud ijzerhandelaar... zit in iedere wasmachine.
  • monkee21 PPO Burner
    edited February 2009
    [QUOTE=soapwater;46130]Mooi zo, Mon... Geen problemen bij hogere temperaturen? Is een voorwas altijd koud ja koud om bloedvlekken e.d los te weken. hogere temperaturen dan warmt ie toch gewoon bij. Onze cv-boiler staat ingesteld op 55° met de thermostatische kraan kan je milderen.

[QUOTE=soapwater;46130]Om te besparen en het ecologisch meer verantwoord te doen, heb ik al één elektrische afsluiter van een oude afwasmachine gesloopt. Nu nog op zoek naar een 2de. .
    bij de machines vanaf 1980 zijn dat toch meerkleppige afsluiters 2 of 3 kleppen en je hebt er maar 1 nodig.

[QUOTE=soapwater;46130]Mijn idee is om de wasmachine direct te voorzien van warm water van de zonneboiler en indien deze niet warm genoeg is, bij te warmen met de elektrische weerstand. is de electrische weerstand van je wasmachine NDK?
    [QUOTE=soapwater;46130] Groene stroom lijkt me toch nog beter dan aardgas.
    aardgas is goedkoper dan stroom.

[QUOTE=soapwater;46130]De uitwerking laat echter nog even op zich wachten.

Om een ingewikkeld timer-systeem te vermijden, denk ik eraan om af te takken van de toever-klep (in de wasmachine) en deze als start voor het programma te laten dienen.

Proficiat het warm water is weer opnieuw uitgevonden.
    Ik gebruik welgeteld 1 klep en dit timertje Multicomat Programmable Plug-in time delay relays RS, C, CX-series
    de rs 121

grtjes Mon.
    edited February 2009
    Mon, ik had het over een ingewikkeld timer-systeem met microcontroller want... ik wil alles in
  • monkee21 PPO Burner
    edited February 2009
    het schema

image
  • monkee21 PPO Burner
    edited February 2009
    verandering op til

Er zijn maar 4 temperaturen nodig om goed te wassen. Koud 40 , 60 en 90 °
    je gebruikt 1 bijkomende extra Klep , een T-stuk , 1 extra (keuze-)schakelaar en een drukknop om het spel te starten / of niet (koud )

De boiler van je CV stel je af op 60 ° hier extra klep
    je stelt de mengkraan in op 40 ° hierna de al gekende xtra klep
    T' is eigenlijk een simpele aanpassing aan vorige opstelling

voor de rs 121 onderbreek je Slechts één van de 2 stroomvoedingsdraden de andere onderbreek je met de schakelaar. 1 zijde voor de 60°, 1 voor de 40° klep.

was je op 90° dan open je de klep 60° ( je moet dan toch bijverwarmen )

Voordelen: bij duidelijke signalisatie/ gebruiksaanwijzing : veel minder kans op fouten en efficienter werken. Geen dure sturing

schema is geteekend met 40 ° klep open.
    image
Sign In or Register to comment.