Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Wie van ons heeft afgelopen weken de ANWB gebeld??

smulsmul Livin' and Breathin' PPO
edited January 2009 in PPO in het nieuws
De ANWB heeft een nieuw soort pech zien opduiken. Een dichtgevroren uitlaat. Moderne auto's die kleine stukjes rijden hebben veel vocht in de uitlaat. Bij vrieskou groeit de uitlaat dicht en wordt starten onmogelijk.

De Wegenwacht heeft de afgelopen weken ruim 82.000 auto's geholpen bij pech, liet de ANWB weten. Ook werd de Wegenwacht geconfronteerd met nieuwe elektronische problemen van moderne auto's.

Extreme kou

Naast de bekende winterse problemen als bevroren deurrubbers, handremkabels, sloten, lege accu's en vlokkende diesel blijken er nieuwe problemen te ontstaan bij vorst.

De periode tussen vrijdag 26 december, toen de extreme kou begon, en afgelopen maandag leverde de Wegenwacht veel extra werk op.

Dinsdag 6 januari was de drukste dag, 6751 pechgevallen. De Wegenwacht moest maar liefst 4350 nieuwe accu's plaatsen.

Bevroren uitlaat

De efficiente motor van de moderne auto wordt tijdens korte ritjes bijna niet meer opgewarmd. Door het rijden van korte afstanden wordt de uitlaat niet warm genoeg om het vrijgekomen condenswater af te voeren. Het water verzamelt zich op het laagste punt in de uitlaat, bevriest en blokkeert de uitlaatgassen.

Biobrandstof vlokt

Ook automobilisten die op 'biobrandstoffen', zoals koolzaad-olie, rijden kampten vaker met pech. De brandstof gaat bij vorst vlokken, de motor loopt niet goed en veroorzaakt verstopte filters. "De nieuwerwetse koudeproblemen bij de moderne auto zijn niet door simpele adviezen te verhelpen maar vraagt om ingrijpen van wegenwacht of garage", liet de bond weten.

De ANWB adviseert de auto regelmatig te onderhouden en om bij vorst korte ritten zoveel mogelijk te vermijden.

De organisatie laat bij monde van de woordvoerder Ad Vonk weten verbaasd te zijn over de nieuwe pechgevallen en doet bij de zusterclubs in onder andere Zweden en Duitsland navraag of de euvels daar wel voorkomen. De instantie is benieuwd of er verschillen zijn tussen de auto's voor verschillende landen, aangezien het in genoemde landen vaker voor langere tijd hard vriest.

Comments

• penapena Livin' and Breathin' PPO
    edited January 2009
    Hoi Smul,

Leuk stukje.
    Als mijn Sterretje al klaar was geweest had ik de ANWB zeker nodig gehad.
    Want de mijne wilde ook niet starten bij -7°.

Hier heb ik 2 plaatjes.
    De eerste is bij 21,5°. Zie de vacuummeter (links onder) die bij stationair tegen de aanslag (rechts) staat en hier bij 3000 tpm er 2 mm vanaf komt. Dit alles op 100% zomerdiesel.

image

De tweede is bij -1°. De vacuummeter slaat nu bij stationair al 3 mm uit en bij 3000 tpm al bijna halverwege de schaal. Dit dan op 100% winterdiesel.

image

Het verschil is dus aanmerkelijk.

Herman
    300SD
  • Man@workMan@work Livin' and Breathin' PPO
    edited January 2009
    It wasn't me ! :p

De Saxo laat mij niet in de steek :D
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited January 2009
    [quote=smul;45417]De ANWB heeft een nieuw soort pech zien opduiken. Een dichtgevroren uitlaat.........

Het is toch nog geen 1 April he?

Dit verhaal van de ANWB is enig in zijn soort en de text is overgenomen door vele auto sites. Verder is er niets te vinden over bevroren uitlaten door andere instanties.

Het lijkt mij een ANWB-excuus om uit te leggen dat auto's tegenwoordig zo vol elektronica zitten dat de wegenwacht eigenlijk constant met de mond vol tanden staat en niet veel verder komt dan auto's te laten afslepen.

En als je echt wil voorkomen dat er water in je uitlaat blijft staan boor dan op de laagste punten een klein gaatje zodat het water weg kan. Is trouwens toch wel een goed idee omdat dan je dempers minder snel weg rotten. Het kan echter wel zijn dat je een probleem kan krijgen met de APK, je uitlaat is immers niet meer gas dicht tot het uiteinde van de uitlaat.
  • pjotterpjotter Banned
    edited January 2009
    heb bij mn 1e VW eens een binnendraad sok op de uitlaat gelast.
    ( voor een uitlaat WW projectje)

project zit nog steeds onder in de vrieskast.
    sok is afgedopt en is/gaf voor de APK geen probleem.

zou dus wel kunnen op de laagste plek van de uitlaat
    edited January 2009
    Volgens mij een broodje aap verhaal.
    Een uitlaat heeft meestal geen zwanehals waarin je zoveel water kunt vezamelen dat de boel dicht vriest.
    Het waait meestal behoorlijk in die pijp. Het meest water waait mee naar buiten.

[quote=easy rider;45425]En als je echt wil voorkomen dat er water in je uitlaat blijft staan boor dan op de laagste punten een klein gaatje zodat het water weg kan. Is trouwens toch wel een goed idee omdat dan je dempers minder snel weg rotten. Het kan echter wel zijn dat je een probleem kan krijgen met de APK, je uitlaat is immers niet meer gas dicht tot het uiteinde van de uitlaat.

Zelftapper met een beetje teer er in draaien en de boel is weer gasdicht.
  • pjotterpjotter Banned
    edited January 2009
    [quote=Man@work;45431]Zelftapper met een beetje teer er in draaien en de boel is weer gasdicht.

ben wel benieuwd wat voor hittebestendige teer jij bezit [EMAIL="M@W"]M@W[/EMAIL].

:rolleyes:
    edited January 2009
    Och als er net genoeg teer onder de kop blijft hangen om de boel gasdicht te houden lijkt het mij ok.

Water in de uitlaat is voor ons geen probleem.
    Bij ons worden de auto's zo goed gebruikt dat het beetje water dat er in condenseert er zo weer uit geblazen wordt door de warme uitlaatlucht.

Binnen onze woonplaats pakken we altijd de fiets. 8)
  • soapwatersoapwater Livin' and Breathin' PPO
    edited January 2009
    Uitlaat die diechtvriest? Eerst zien en dan geloven. We hebben het toch over auto's en niet over duikboten? Heb je ooit al eens een volle waterstraal uit een uitlaat zien komen bij een koude start? Het zal, zoals ER aangeeft wel weer een fabeltje zijn om hun onwetendheid te verdoezelen.
    Wat ik hier wel hoorde is dat de diesel bevroor in de tank en dat auto's daardoor niet meer wilden starten. -22°C in België... dat is dan ook een uitzondering te noemen en ik zou het de auto niet kwalijk nemen als hij dan niet meer wilt...

Hier overigens geen enkel startprobleem. Koudste nacht in Leuven -16°C. 's morgens brandstoftemperatuur -6.5°C, één keer gloeien en direct aanslaan. Wel op 99.9% diesel. Eens de brandstof op 10°C, reed ik gewoon 100% KZO.
    Koudste temp op KZO: -12°C, geen enkel probleem (brandstof na een tijdje +/-50°C.)

Grtz
  • MiglowieMiglowie Livin' and Breathin' PPO
    edited January 2009
    Ik kan me best voorstellen dat een demper deels bevriest, maar of er zich ZOVEEL vocht in kan verzamelen dat ie dichtvriest...
  • knutselsmurfknutselsmurf PPO Burner
    edited January 2009
    Je ziet nog wel eens bij auto's die altijd in de stad rijden en nauwelijks warm worden, als ze optrekken voor de stoplichten een hele golf water uit de pijp komen. Als dat zich gaat verzamelen in de demper in het steenwol, of wat er ook maar in zit, zal die volgens mij best wel eens dicht kunnen vriezen in een nachtje bij -15. ik weet echter niet of jonge auto alleen expansiekamers in een demper hebben of ook nog dempende vulling.
  • TeakeTeake PPO Wannabe
    edited January 2009
    Het gaatje kan geen afkeur reden zijn:
    Kijk maar eens naar een (nieuwe) uitlaat van de 2CV.
    Die heeft standaard in de haakse bocht, in het midden van de auto, een gat van 2 mm zitten.
    Daar loopt al decennia lang het condenswater uit.
    Er zijn vast meer lezers die zich dat gaatje herinneren.
  • TjorqueTjorque Livin' and Breathin' PPO
    edited January 2009
    Anwb brengt mij op idee
  • pjotterpjotter Banned
    edited January 2009
    [quote=Tjorque;45469]
    Effe met een spuit iemands uitlaat dichtspuiten :lol::lol::lol:
    Schadeloze manier om aso bakken stil te leggen :D:D:D:D
    :)

verder alles okee met je:confused:

[quote=Teake;45444]Het gaatje kan geen afkeur reden zijn:
    .

dit gaat over oldtimers toen was de APK dr nog niet.
    en voor de lelijke eend zal voor de APK wel een uitzondering gemaakt zijn.
    of word t pijpje voor de keuring misschien wel afgedopt

normaal moet een uitlaat echt dicht zijn
    edited January 2009
    met mij zal nooit alles ok zijn ;) :D:D:D:D
  • wodanwodan Super Moderator
    edited January 2009
    [QUOTE=Tjorque;45469]Effe met een spuit iemands uitlaat dichtspuiten :lol::lol::lol:
    Schadeloze manier om aso bakken stil te leggen :D:D:D:D

Schade aan de auto zal inderdaad nog meevallen. Schade aan diegene die ze dichtspuit, dat is iets anders.
    Van andermans eigendom blijf je af, punt.
    Dit voor zij die Tjorque's post serieus lezen en slechte gedachten krijgen :evil:
  • pjotterpjotter Banned
    edited January 2009
    [quote=Tjorque;45479]met mij zal nooit alles ok zijn ;) :D:D:D:D

vreesde ik al: therapie een optie misschien.
  • ericzwiepericzwiep Livin' and Breathin' PPO
    edited January 2009
    stukje van smul stond ook in de telegraaf. moest ff lachen over het stukje dat de anwb ook zeer veel pechgevallen van rijders met biobrandstoffen had.
    Nu vraag ik jullie....niemand van ons natuurlijk...en dat aantal biodieselstations hier in nederland kan je op 1 hand tellen.....dus waar hebben we het over, toch?
  • pjotterpjotter Banned
    edited January 2009
    [quote=ericzwiep;45485]dus waar hebben we het over, toch?

over niks Eric: want we zijn PPO-ers en hebben ander zorgen dan water in onze auspuff.
    ( ja water in de APO misschien, wat slecht voor de brndstfpomp is)

voor de rest wat in deze draad gepost word: tja waar gaat t over.

tzal me verder ook worst zijn zijn :

grtn grtn grtn grtnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnn.

en weltrustennnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnn.
  • hanzo PPO Burner
    edited January 2009
    Maar eh... ik heb de wegenwacht OOK niet gebeld.

Zit net een nieuwe accu in de Seat. Trouwens ook ten onrechte vervangen want later bleek dat een slecht contact bij de startmotor de oorzaak was van slecht starten (startmotor kreeg-ie niet meer rond).

Ik had die garageman nog gevraagd de accu eerst te testen voor vervanging (is nl. nog geen 2 jaar oud). Maar goed "uit voorzorg" vervangen, en dus weer 95 euro plus installatiekosten lichter.

Heb nu nog een reserve-accu staan want ik heb 'm wel teruggevraagd. Die dingen zijn tegenwoordig - in orde of niet - namelijk geld waard!
  • soapwatersoapwater Livin' and Breathin' PPO
    edited January 2009
    Hanzo, die komt nog wel eens van pas... Laad hem af en toe eens bij als je hem opbergt... Dan blijft hij goed.
    edited January 2009
    [quote=wodan;45481]Schade aan de auto zal inderdaad nog meevallen. Schade aan diegene die ze dichtspuit, dat is iets anders.
    Van andermans eigendom blijf je af, punt.
    Dit voor zij die Tjorque's post serieus lezen en slechte gedachten krijgen :evil:

Ge moet gene schrik hebben... ik ken het verschil tussen denken en doen wel hoor :D:D:D
  • CarloCarlo Livin' and Breathin' PPO
    edited January 2009
    Ha! weer wat geleerd :D
    Als het vriest dat het KKRRaakt kun je buurman's auto gewoon dichtpissen :D
    (geintje :mozilla_kiss:)
  • wodanwodan Super Moderator
    edited January 2009
    [QUOTE=Carlo;45607]Ha! weer wat geleerd :D
    Als het vriest dat het KKRRaakt kun je buurman's auto gewoon dichtpissen :D
    (geintje :mozilla_kiss:) Of met de tuinslang eventjes besproeien... (Grapje)
  • pjotterpjotter Banned
    edited January 2009
    stokers: heb ie echt de schurft aan de buurman.
    gooi dan int voorjaar regelmatig wat vloeibare kunstmest over de schutting op t gras.
    kan ie de hele zomer zich de schompes grasmaaien.

hebt ie geen gras, dan een zak winter vogelzaad over zn bestrating en/of tuin.
    dan blijft ie t hele jaar schoffelen.:D:mrgreen:
  • jumperjumper PPO Burner
    edited January 2009
    [QUOTE=pjotter;45631]stokers: heb ie echt de schurft aan de buurman.
    gooi dan int voorjaar regelmatig wat vloeibare kunstmest over de schutting op t gras.
    kan ie de hele zomer zich de schompes grasmaaien.

hebt ie geen gras, dan een zak winter vogelzaad over zn bestrating en/of tuin.
    dan blijft ie t hele jaar schoffelen.:D:mrgreen:

Heb jij de hele zomer last van de grasmaaier...... Zeker wanneer het net als ik een motormaaier is.....
    Bemesten doe ik mijn grasmat toch wel.....
    edited January 2009
    Grasmaaien is zo gepiept maar voor het wieden van onkruid ben ik niet in de wieg gelegd :D
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited January 2009
    'K heb vroeger wel es over de schutting van de buurman staan kotsen, was wel lachen toen hij daarna zijn gras ging maaien :D.
  • pjotterpjotter Banned
    edited January 2009
    ER;dan toch wel met een handmaaier zonder opvangbak hoop ik:D
    ( al die shoarma mit knobi,drank en weet ik veel) door de versnipperraar:D
  • pjotterpjotter Banned
    edited January 2009
    [quote=Man@work;45679]Grasmaaien is zo gepiept :D

niet met overbemesting vriend, want je maait int volle seizoen 3x extra per week
    je ziet t gras groeien.
    en in zomer met lagedruk en regen kiept de buurman(als jij slaapt) weer verse vloeibare mest weet je.:D
    en dan komt de hoge druk met mooie BBQ weer weer:mad:,weer dus aant maaien en shoffelen:twisted:

k heb t hier meegemaakt, tis al 20 jaar gelee.
    maar dr wordt nu nog over gesproken/gelachen.
    hij bleef maaien en schoffelen
    edited January 2009
    Leuk idee voor als ik m'n biogas vergister ga maken die gas voor m'n PPO WKK gaat leveren... (PPO als ontsteking en basis brandstof) gas gewoon als aanvullende brandstof ifv de beschikbare hoeveelheid :)

In de loop van de volgende maanden eens een klein watergekoeld blokje zoeken denk ik... :)
Sign In or Register to comment.