Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Boeing 747 vliegt op Jatropha olie

smulsmul Livin' and Breathin' PPO
edited January 2009 in PPO in het nieuws
Boeing-747 vliegt op biobrandstof

Een Boeing-747 van de Nieuw-Zeelandse maatschappij Air New Zealand heeft dinsdag met succes een testvlucht met biobrandstof uitgevoerd.

Synthetische brandstof
Een van de motoren van het toestel werd aangedreven door een synthetische brandstof die wordt gemaakt van de zaadjes van de jatrophaplant.

Doorslaand succes
Air New Zealand liet in een verklaring weten dat het unieke experiment een doorslaand succes is. Een van de piloten van het toestel, David Morgan, zei na de testvlucht van twee uren dat jatropha moet worden gerekend tot de vliegtuigbrandstoffen.

Plant
De jatropha is een plant die drie meter hoog kan worden en talrijke zaadjes krijgt die een olie bevatten. Die olie behoort tot de tweede generatie biobrandstoffen die vrijwel uitsluitend wordt gewonnen uit gewassen.

Boeing-747 vliegt op biobrandstof

Comments

• penapena Livin' and Breathin' PPO
    edited December 2008
    Leuk Smul en jgdenhol,

Als ik het goed begrijp is het dus 50% A1 Jetfuel en 50% Jatropha.

Hier nog iets voor ER misschien:

"Biofuels were once regarded as impractical for aviation because most freeze at the low temperatures encountered at cruising altitudes. But tests show jatropha, whose seeds yield an oil already used to produce fuels like biodiesel, has an even lower freezing point than jet fuel."

Ik dacht dat het daarboven -50°C was?

Herman
    300SD
  • Ruud S Livin' and Breathin' PPO
    edited December 2008
    Volgens mij heeft de vliegmaatschappij Virgin dit al eerder gedaan dit jaar. Januari of Februari.
  • pjotterpjotter Banned
    edited December 2008
  • pjotterpjotter Banned
    edited December 2008
    WEDDEN dat: er nooit 1 piloot te vinden zal zijn op deze wereld die t ooit in zn kop haalt om met 50% ppo mix in al zn motoren zal gaan vliegen op 10 km hoogte :D
    ( ja mischien een doorgedraaide getraumatiseerde Jap)
    of een neef van Binladen:oops:

op zich wel leuk dat er ontwikkelingen zijn op dit gebied.
    maar laat t nou aub geen mega sucses worden, want straks is de APO prijs wereldwijdt net zo duur als kerosine:shock:
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited December 2008
    Op zich een bijzonder fraai experiment te noemen maar..... Jatropa is zo giftig als de pest en derhalve niet geschikt voor consumptie. Das mooi zou je denken omdat je dan geen geneuzel hebt met het voedsel tekort verhaal. Wat er nu wel gebeurd is dat al het afval van de Jatropa plant geloosd wordt in rivieren die vervuild raken (lees: alle vissen gaan dood en het water is niet meer te drinken) en er wordt ook afval van deze plant gestort waardoor na regenval het grondwater ook giftig wordt.

Ik wil geensinds negatief over komen maar vaak heeft een goed idee wat neven effecten waar niet goed over nagedacht is.
  • wodanwodan Super Moderator
    edited December 2008
    Kan de afval niet verbrand worden en als mest verbruikt worden?
    edited December 2008
    Dat zou ik niet weten, zover gaat mijn kennis niet over Jatropa.
    edited December 2008
    [QUOTE=easy rider;44847]Dat zou ik niet weten, zover gaat mijn kennis niet over Jatropa.
    Wel ER, dan zal je dat voor ons toch wel opzoeken? Please, pretty please ;) :D ?
    edited December 2008
    Daar is weinig van te vinden. Als je bedenkt dat het eten van 10 van die nootjes de dood tot gevolg heeft wil niemand het daar over hebben he.

De schil van de noot bevat onderandere tannine ofwel looizuur (zit ook in mindere mate o.a. wijn) en kan bij inname de maag-darmwand beschadigen, waardoor o.a. maagzweren , maagdarm-verstoppingen en bloedarmoede kunnen ontstaan. Er zijn wel dieren die tegen grote hoeveelheden tannine kunnen zoals: Herten, wilde zwijnen en eekhoorns.

De enige manier om tannine te verwijderen uit de noten is door ze te behandelen met ethyleen of CO2 gas, een kostbare bewerking.
    edited December 2008
    Tannines is dat ook niet wat thee bitter maakt als je ze te lang laat trekken?
    edited December 2008
    Yep. zelfde spul. Normaal gesproken onschadelijk maar bij grote hoeveelheden giftig.
  • ookjan PPO Burner
    edited December 2008
    Ik denk niet dat jatropha zo giftig is. Je krijgt er het schijt van ,das alles.
    daarom dat dieren de plant met rust laten en dus makkelijk extensief te telen is.
    Wat betreft voedselconcurrentie, herhaal ik hier nogmaals mijn stelling.
    Jatropha is dan wel niet eetbaar, maar brengt op goede landbouwgrond meer op dan extensief geteeld.
    En dan kan je je afvragen waar de mensheid het meest mee gediend zou zijn in tijden van voedselschaarste, met een paar miljoen ha Jatropha of met een paar miljoen ha eetbaar gewas.

Ik blijf er bij dat op goede landbouwgrond eetbare gewassen moeten geteeld worden , en dat er niks mis mee is om die om te zetten in bio-brandstof bij locale overproductie, zoals de laatste 30 jaar in de EU.
    edited December 2008
    Voor de goede orde: Jatropha groeit op gronden die zo schraal zijn dat andere gewassen er niet kunnen groeien. In India zijn stukken op de thee plantages die ze niet kunnen gebruiken omdat deze niet geschikt zijn. Jatropha groeit daar prima. Net zoals stukken woestijn waar niets wil groeien. De olie is perfect om op te rijden. De Dakar wagen uit Arnhem gaat er ook op rijden. Het product wat overblijft (de perskoek) wordt teruggegeven aan de grond.
    edited December 2008
    [QUOTE=Ruud S;44893].........Het product wat overblijft (de perskoek) wordt teruggegeven aan de grond.

En daar zit hem nu juist het probleem.
    edited December 2008
    Waarom is dat een 'probleem'? Als het daar zo droog en nvruchtbaar is dat er niets anders wil groeien,
    dan hou je dat toch gewoon zo en kweek je er enkel jatropha.
    Als he daar zo droog is, denk ik niet dat er iets van de koek zijn zuren in het 'grondwater' gaan komen, dat zal wel diep genoeg zitten...
    edited December 2008
    Het plantje groeit zelfs in de woestijn....maar nu nog niet. Waar het nu nog gekweekt wordt wonen mensen.
    edited December 2008
    Easy Rider: ..."Het plantje groeit zelfs in de woestijn....maar nu nog niet. Waar het nu nog gekweekt wordt wonen mensen"...
    Dat klopt volgens mij niet. Een voorbeeld in Tanzania:
    image
    edited December 2008
    Zojuist was het op VTM in het nieuws over dat 1 van de 4 motoren op Jatropha olie draaide.
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited December 2008
    ER,

Dus eigenlijk zou de omgeving waar de plant normaal groeit, bloeit en verrot, Lekkerkerk² moeten zijn?

Ik denk dat het, eenmaal afgestorven, weer opgenomen wordt door de natuur. Er zijn vast bacteriën en andere organismen die in symbiose met deze plant leven hem dust to dust maken.

Denk je niet?
    Tim
  • pjotterpjotter Banned
    edited December 2008
    [quote=wodan;44924]Zojuist was het op VTM in het nieuws over dat 1 van de 4 motoren op Jatropha olie draaide.

ook al acuute Beo gedrags symptonen ,of je leest niet.
    [quote=pjotter;44823]dacht ook al oud nieuws
    dat was deze Ruud: 1 van de 4 motoren liep dr op

:mozilla_tongue:
    edited January 2009
    [QUOTE=pjotter;44930]ook al acuute Beo gedrags symptonen ,of je leest niet.
    :mozilla_tongue:
    Hey, oppassen h
  • pjotterpjotter Banned
    edited January 2009
    had dan bijvermeld dat jullie tv zender ookal een maand of 7 achter loopt met t nieuws.:rolleyes:.(dan had ik jou post begrepen)

verder wbt deze draad: na de ommezwaai over onderwerp jatropha schud ik meerdre malen met mn kop.
    gaat men ineens intressant posten over jatropha, van hoe giftig t is, en grondwatervervuiling en vruchtbare grond :confused:

Ruud en diegeen die de moeite nemen om te lezen hebben t bij t juiste end en weten van de hoed en de rrand.

t gedijdt alleen op super schrale grond, dus geen gevaar voor de wereld voedsel voorziening.
    voor de rest is jatropha al zo vaak besproken hier.
    zelfs Miglowie wou een scheepsvracht laten overvaren:cool:.

verder zoek t maar uit.
    kga een borrel en appelflap halen bij de buren.grtn.
    ;)

hikkblurp: bendrweer:

[quote=easy rider;44832]Wat er nu wel gebeurd is dat al het afval van de Jatropa plant geloosd wordt in rivieren die vervuild raken (lees: alle vissen gaan dood en het water is niet meer te drinken) en er wordt ook afval van deze plant gestort waardoor na regenval het grondwater ook giftig wordt.

.

we zijn al 30 jaar bezig om al die mannen in die Apelanden t nut in te laten zien van RUBBER om hun LEUTER.
    en nu nog steeds gaan de kidjes eerder dood aan aids dan aan honger

dus maak je nou niet druk over een beetje vies grondwater.
    en die vissen gaan ook wel kapot aan andere viezigheden int water dan jatropha afval
    edited January 2009
    [QUOTE=pjotter;44968].......we zijn al 30 jaar bezig om al die mannen in die Apelanden t nut in te laten zien van RUBBER om hun LEUTER. en nu nog steeds gaan de kidjes eerder dood aan aids dan aan honger.....

En zonder gedegen management van het westen zal dat altijd zo blijven.

Sinds mensen heugenis maken die lui elkaar al af, vroeger met speer en pijl en boog, tegenwoordig met machine geweer en camera en die laatste is de rede dat wij er weet van hebben en het zo verschrikkelijk vinden.
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited January 2009
    Dit gaat nergens meer over......

Weg met het topic......
  • pjotterpjotter Banned
    edited January 2009
    en niet opsplitsen

onderwerp was VLIEGTUIG op jatropha,
    had ook koolzaad kunnen zijn.

vloog begin dit jaar met 1 motor en nu ook.
    meer zal t ook niet worden.
  • jgdenholjgdenhol PPO Master
    edited January 2009
    Begin vorig jaar was het op algenolie dacht ik. Dit is dan weer een nieuwe test.
    Echt over een tijdje vliegt er alleen nog paar PPO!
  • pjotterpjotter Banned
    edited January 2009
    niet dacht ik: lezen

olie van noten van babassu palm en kokos olie.
    algen is nog onderzoek naar.

nogmaals geen enkele piloot zal 10km hoog op PPO gaan vliegen
  • pjotterpjotter Banned
    edited January 2009
    [quote=easy rider;44978]En zonder gedegen management van het westen zal dat altijd zo blijven.
    .

dat gedegen management vant westen loopt al vanaf de 16de17de eeuw
    ( mooie plaatjes op de lagere school van de vloot naar Indie)
    nu weten we wel beter

[quote=easy rider;44978] camera en die laatste is de rede dat wij er weet van hebben en het zo verschrikkelijk vinden.

met de nadruk op verschrikkelijk: nou ik ben behoorlijk bezig om mn netvliezen te ontspiegelen
    edited January 2009
    [QUOTE=pjotter;44997]dat gedegen management vant westen loopt al vanaf de 16de17de eeuw ( mooie plaatjes op de lagere school van de vloot naar Indie) nu weten we wel beter

Tja dat waren nog eens tijden, verdeel en heers, de koppen in slaan en vervolgens de hele boel leeg roven en mee naar huis nemen. 'T is niet voor niets dat Europa toen de tijd zo rijk was (en nog is). VOC mentaliteit he, daar had JP balkelende het afgelopen jaar nog over.

Laat het duidelijk zijn, het is niet dat soort management waar ik het over had maar dat begrijpt iedereen wel.
  • pjotterpjotter Banned
    edited January 2009
    je zegt t zelf:
    [quote=easy rider;45004], verdeel en heers, .

dr is niks veranderd:tis nu nog net zo.
Sign In or Register to comment.