Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

welke dichting lekt?

kristof PPO Burner
edited January 2009 in Algemene Techniek
Een dichting achteraan de dieselpomp lekt heel traag.
De motor is een 1.7 isuzu turbo diesel bouwjaar 95, boch pomp.

http://www.cardomain.com/member_pages/show_image.pl?image=http://memimage.cardomain.com/ride_images/3/2419/2941/31046470026_large.jpg?232711-364

Je ziet op de foto de "gele smurrie". Maar het is mij niet duidelijk waar de pomp lekt. Heb vroeger in school wel gezien hoe dieselpompen werken, en dat er veel veertjes enzo inzitten. Weet iemand ofdat het eenvoudig is de dichting te vervangen? Heb de motor uit de wagen gehaald om goed aan de pomp te kunnen.

http://www.cardomain.com/member_pages/show_image.pl?image=http://memimage.cardomain.com/ride_images/3/2419/2941/31046470025_large.jpg?232711-364

Alvast bedankt!

Comments

  • wodanwodan Super Moderator
    edited December 2008
    Met koude motor naar afstoomplaats voor auto's, even wachten
    tot alles wat extra afgekoeld is, alles schoonstomen en naar huis rijden.
    Dan, desnoods mbv wat bloem (meel) en je ziet direct waar het exact lekt.
  • kristof PPO Burner
    edited December 2008
    Heb de lek gevonden.
    Was dus de stop achteraan de pomp, tussen de 4 hogedrukleidingen.
    Dichting was een beetje verduurt.
    toch bedankt!
  • soapwatersoapwater Livin' and Breathin' PPO
    edited December 2008
    Geen foto's van de reparatie?
  • kristof PPO Burner
    edited December 2008
    jawel, ga straks voor de nieuwe dichting.
    Omdat ik geen speciaal materiaal heb/had om de stop achteraan los te krijgen heb ik een engelse sleutel gebruikt. Hierdoor heb ik wel de choke van de pomp stuk gemaakt. De twee buisjes waar koelwater wordt op aangesloten om het stationair toerental te laten zakken als de motor warm is, zijn afgebroken.

    http://www.cardomain.com/member_pages/show_image.pl?image=http://memimage.cardomain.com/ride_images/3/2419/2941/31046470032_large.jpg?263123-365

    Weet iemand ofdat ik deze blok/unit er gewoon kan afschroeven? Zit hier nog ergens een dichting achter of kan ik gewoon de choke eraf schroeven en vervangen zonder problemen?
  • neronero Livin' and Breathin' PPO
    edited December 2008
    Kristof: als je deze plug eraf haalt, moet je deze vervangen. volleidge plug, niet enkel de O-ring. Op de binnenkant zit immers een snijrand, die slechts 1X kan gebruikt worden. Deze stompt af en dicht inwendig niet goed meer af.
    Geloof me, en doe het direct goed. Plug kost (bosch) niet zoveel en kan los besteld worden. Ik vervange deze plug altijd bij volldedige revisie van een pomp. Het is immers een probleem dat je niet meer kan zien, enkel ondervinden als de motor draait.

    Speciale sleutel? Tja, ofwel ga je naar een reviseibedrijf, koop de plug daar en laat hem er direct inzetten. Uiutdraaien en indraaien. Ze vragen daar geen extra geld voor hoor. 1 minuutje werk.

    Gr
    Nero
  • kristof PPO Burner
    edited December 2008
    Hallo,

    bedankt nero!
    wat bedoel je met "probleem dat je niet meer kan zien, enkel ondervinden als de motor draait."

    Waar moet de snijrand in snijden?

    Als de stop niet vervangen wordt gaat deze gewoon terug lekken? Of wat kan er nog mis gaan?

    alvast bedankt!
  • neronero Livin' and Breathin' PPO
    edited December 2008
    als je hem niet vervangt, krijg je drukverlies en inwendig lek binnenin. Dan gaat een deel van de samengeperste hogedruk verloren naar het lagedrukgedeelte van de pomp.
    Snijrand zit aan achterkant (binnenkant) en "snijdt zich dicht/vast) in de hogedrukkop.
    Vervangen is een must.
    Zien doe je dat inwendig lekken niet! Enkel horen aan het slechter draaien van de motor.

    Gr
    Nero
  • kristof PPO Burner
    edited January 2009
    bedankt nero.

    Had de stop al gemonteerd met de nieuwe dichting. Maar de motor zit er nog niet terug in. Dus kan er nog aan om de stop terug te demonteren.
    Heb geen snijrand gezien of gevoeld. Ziet er gewoon een doodgewone stop uit met een dichting rond. Midden zit dat een schroef om met een klokje de pomp af te regelen.
    Goed dat je nog snel gepost hebt. Ga proberen morgen een nieuwe stop vast te krijgen.
    Dan kan ik hem dit weekend nog monteren en kan ik er volgende week terug mee naar het werk rijden.
Sign In or Register to comment.