Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

flamestart

easy ridereasy rider PPO Junkie
edited December 2008 in Algemene Techniek
Wellicht een idee om een slecht startende 1 tanker op 100% PPO aan de gang te krijgen bij temperaturen onder 0 Graden.

Glow Plug for Flame Start Systems (Type GF)

Zit ook in een 1964 Fordson Super Dexta.

Hoe zou je zoiets op een standaard diesel motor moeten bouwen? heeft ie veel voordruk nodig?

Comments

  • TeakeTeake PPO Wannabe
    edited December 2008
    Als ik het goed lees, wordt ie in het inlaatspruitstuk geplaatst, geen voordruk dus.
    Dit hebben ankele japanners ook, 1 in het spruitstuk, en 4 gloeipitten in de cilinders.
    Kijk eens bij een toyota diesel onder de klep, dan weet je ook hoe het ongeveer gemonteerd moet worden.
    Zon toyo doet ook aan nagloeien, afhankelijk van de motor temperatuur.
  • carl PPO Addict
    edited December 2008
    ja mijn toyota corolla 2.0d heeft ook een gloeier in zijn inlaatspruitstuk ,maar dan wel zonder dieseltoevoer,louter om de inlaatlucht ff voor te verwarmen voor het starten.
  • jumperjumper PPO Burner
    edited December 2008
    [QUOTE=carl;44789]ja mijn toyota corolla 2.0d heeft ook een gloeier in zijn inlaatspruitstuk ,maar dan wel zonder dieseltoevoer,louter om de inlaatlucht ff voor te verwarmen voor het starten.


    Wat voor corolla heb jij?
    Heb je ook een 1 tank systeem?
  • carl PPO Addict
    edited December 2008
    het is een toyota corolla 2.0 d van 1995

    1 tank systeem en een elektrisch verwarmde brandstoffilter.
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited December 2008
    Maar deze spuit diesel in die een vlam veraarzaakt in het inwendige van de inlaatpoorten welke dan de cilinders in gezogen worden zodat de motor beter start. Neem toch niet aan dat ik er zomaar een Hardi brandstofpomp op kan zetten anders heb je zo een liter diesel in je cilinders liggen.
  • TjorqueTjorque Livin' and Breathin' PPO
    edited December 2008
    hoogst waarschijnlijk wel een heel fijn nozzle'tje dat daarin zit?? :D

    Wat zou zo'n ding kosten?

    Ik heb hier plots een ideetje :)
  • RaafRaaf Modding Member
    edited December 2008
    Easy, voor de volledigheid,
    Dat Beru systeem zit niet op de Dexta, het Fordson systeem bestaat uit een soort gloeispiraal met daarnaast een sproeiertje waarmee je met een handpompje brandstof op de gloeispiraal spuit.

    Omdat de traktor een 1 tanker is zit dat sproeiertje dus dichtgekoekt en werkt mijn flamestart niet meer, het pompje is sowieso ook niet best meer :rolleyes:
    Starten vanmiddag bij -2 lukte enkel door direkt benzine in het inlaat spruitstuk te gooien en er een 2e goeie accu met kabels naast te zetten.
    Na lang doorstarten kwam er aarzelend 1 cylinder tot leven toen vrij snel de 2e en de 3e , m'n schuur hing toen wel vol grijze rook met frituurlucht :D
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited December 2008
    Heb even navraag gedaan bij Hatraco: ignition systems and instruments for industrial gas engines, dealer voor Nederland van Beru, ze zullen mij een mail sturen met een prijsje. Als de prijs gunstig is kunnen we wellicht een inkoop actie doen.
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited December 2008
    Hier nog meer info over dat systeem. http://www.beru.com/download/produkte/TI01_d.pdf (Duits)
    http://www.beru.com/download/produkte/TI01_e.pdf (Engels)

    Krijg nog wat prijzen door.
  • RaafRaaf Modding Member
    edited December 2008
    Duidelijke uitleg in dat laatste pdf-je
  • neronero Livin' and Breathin' PPO
    edited December 2008
    Ik lees dit berichtje net.
    Zo'n vlamboegies gebruiken wij al jaaaaaaaren in de motoren voor heftrucks en traktoren.
    Kost niet zoveel en is zeer simpel.
    Lichte druk (nog geen 1 bar) brandstof voorzien, 12V voorzien en gat boren in inlaatspuitstuk.
    Werkt perfekt en is wereldwijd veel gebruikt.

    Wij hebben ze ook liggen. 12V en 24V.
    Aansluiten diesel kan makkelijk met T-stuk. ZElfs retourkant heeft voldoende druk . De electrische sturing doet gloeispiraal warmen en dan pas gaat er brandstof door!

    Gr
    Nero

    Bij elke heftruckspecialist of jap-autodealer zijn ze te verkrijgen bij de vleet.
  • penapena Livin' and Breathin' PPO
    edited December 2008
    Interessant ER,

    Maar eigenlijk pas nuttig als het kouder wordt dan -15°C (volgens de grafiek, daar waar de gewone diesel er moeite mee krijgt).

    Herman
    300SD
  • wodanwodan Super Moderator
    edited December 2008
    Eigenlijk een mini-brandertje dus dat in de inlaat zit van de motor en zo de aangezoegen lucht opwarmt...
    Vergemakkelijkt dat zoveel het starten?
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited December 2008
    Ik ga dan ook eerst even een test doen met een hobbybrander in het inlaatspruitstuk te steken om te kijken of dat enig effect heeft.

    @ Nero, je kan hem dus aansluiten op je retour van de IP? maar dan moet er wel een elektomachnetisch afsluitertje tussen. Heb je ze ook liggen met een beetje gangbare schroefdraad zodat ik makkelijk een schroefdraad in mijn inlaatspruitstuk kan tappen?
  • neronero Livin' and Breathin' PPO
    edited December 2008
    Afsluiter zit ingebouwd in Vlamboegie. De draad weet ik niet vanbuiten. Kan volgende week wel eens meten.

    Gr
    Nero
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited December 2008
    O, dat is mooi.

    Moet ie dan ook aangesloten worden op de retour naar de tank of voor het kleine gaatje (0,55MM) op de retour banjobout. Lijkt mij dat als je hem gewoon op de retourleiding naar de tank zet, je niet genoeg of helemaal geen brandstof aangevoerd krijgt op die "vlamboegie".
  • neronero Livin' and Breathin' PPO
    edited December 2008
    tja, er moet natuurlijk voldoende brandstof zijn. Mag ook op toevoer zijn, VOOR je IP. Dan heb je druk genoeg.

    Gr
    Nero
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited December 2008
    Voor IP is alleen te doen als je een opvoerpomp hebt.

    Hoeveel druk staat er trouwens voor dat gaatje in de banjobout?, dacht wel veel he.
  • soapwatersoapwater Livin' and Breathin' PPO
    edited December 2008
    Heeft er al iemand aan gedacht dat die dingen misschien geen plantenolie branden maar alleen petrochemie? Of ben ik fout (denkende aan standkachels, zibro-vuurtjes, ...)
  • neronero Livin' and Breathin' PPO
    edited December 2008
    Voor de outletbanjo? in de pomp loopt de druk op tot makkelijk 10 bar of meer transferdruk. Teveel dus.

    Op ppo brandt deze vlamboegie niet. Heb dat al geprobeerd enkele jaren geleden.

    Gr
    Nero
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited December 2008
    Kijk das goede informatie, dus hij moet ,als je een externe opvoerpomp hebt voor de IP ander op de retour?. We gaan dus een kleine diesel tank aanleggen of is benzine misschien beter?

    Hier nog wat info die ik van Beru heb binnen gekregen.

    [ATTACH]58[/ATTACH] [ATTACH]61[/ATTACH] [ATTACH]62[/ATTACH] [ATTACH]63[/ATTACH] [ATTACH]64[/ATTACH]
  • MiglowieMiglowie Livin' and Breathin' PPO
    edited December 2008
    Dat doet me denken aan de oude Mercedes trucks, die hadden ook een flammstart, geloof trouwens niet dat ik het ooit heb gebruikt.
  • neronero Livin' and Breathin' PPO
    edited December 2008
    geen benzine!!!
    enkel diesel
    Ik zou hem altijd op de toevoer zetten. Staat altijd iets onder druk, ook al is het de pomp die aanzuigt.
    Er moet enkel diesel op toekomen. Geen druk. Ik test de vlamboegies altijd gewoon in m'n handen. Onderdompelen in diesel. Dan eruithalen, en gewoon 12V erop. Gloeispiraal warmt op en wordt rood. Dan komt er vanzelf diesel doorgelopen en krijg je een klein vlammetje.

    Gr
    Nero
Sign In or Register to comment.