Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

tank bouwen

johnny5 PPO Burner
edited December 2008 in Algemene Techniek
Ben ik eindelijk weer, Na lang te lopen kwakkelen ben ik weer begonnen met de ombouw van de patrol!
ik heb het idee om een dubbele tank te gaan maken ( org tank eruit ) op de plaats van de org tank een ppo tank ,en daaronder ( op de plaats van het reserve wiel de diesel tank ongv 25 ltr, de ppo tank wil ik verwarmen door er een spiraal in te maken waar de koelvloeistof door heen loopt, er moet ook een tankvlotter in komen met eigen brandstof meter,
verder ben ik er nog steeds niet uit welke kleppen ik moet gaan gebruiken en waar ze moeten komen ( met electronica ben ik een sukkel )
Maar eerst de tank en dan zie ik wel verder :-)

Comments

• TeakeTeake PPO Wannabe
    edited December 2008
    Voor het bouwen van een tank, heb je een goede laskennis nodig, of ben je een goede laskennis nodig.
    Die laatste heb ik voor je, er zit een bedrijf in Roden wat (rechthoekige) tanks van RVS op maat maakt.
    Om een ronde tank te maken, ben je even bezig.

Daarnaast is het van belang een "flow" schema te maken vooraf, dan kun je de juiste flenzen aan de tank (laten) lassen.
    Want je moet ook rekening houden met een retourslang, een tank ontluchting / beluchting, in en uitgang voor de verwarming en dat soort zaken.
    Ook kun je een schakelaar voor hoog / laag nivo i een standaard 1/2 " gat laten draaien.

Daarnaast kun je een vierkante tank (laten) vorzien van een "mangat", een deksel dus wat er voor zorgt dat je er bij kunt.

Dus niet eerst beginnen met een tank, maar gelijk alles op papier, en dan de tank.
  • DyslectieDyslectie PPO Master
    edited December 2008
    hoi johnny

dus toch een 2tank systeem?
    wat betreft de tank
    waar om meen je niet gewoon een ppotank in de auto.
    de tank onder de auto zit mestal in de rij wind
    en dat is in de winter echt niet handig.
    daar kan geen verwarming spiraal tegen op hoor.

hier is een link je voor een ring tank
    [URL="http://www.oeko-motor-systems.de/?c=6&sc=2&categorie_id=11&PHPSESSID=20e4d32e3ef9f8df9e98550be55cda52"]
  • NiekNiek Super Moderator
    edited December 2008
    Johnny,
    Geheel eens met Dyssie: zet hem in je auto en isoleer hem goed. Warme tank die steeds afkoelt: condens in je brandstof. Dat wil je vast niet hebben.
    Niek
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited December 2008
    John,

Als je zelf een tank gaat lassen, kan het goed van bv rvs. Laat je het doen, dan wordt ie snel duurder dan de kunststof exemplaren.

@Teake, waarom zou je lang bezig zijn met een ronde tank? Twee cirkels uitslijpen, en een stuk stip/plaat voor de hoogte van de tank. Dan hoeven er alleen nog maar sokjes op en een mangat. Deze kan wel vierkant.

Tim
  • TeakeTeake PPO Wannabe
    edited December 2008
    Met rond bedoel ik eigenlijk bol....
    Een cilindervorm past ook nog niet "strak" in een uitsparing van het reserve wiel.
    Als je een cilindervormige tank wilt maken, heb je tevens als nadeel dat het lassen lastiger is.
    Je zult de zijwanden moeten "rollen" om ze netjes te krijgen.
    Maar 2 cirkels uitslijpen, is nou ook weer flink primitief.
    Dat bedrijf in Roden snijdt ze desgewenst met een klein waterstraaltje uit een plaat, en dat is een stuk netter dan met de flex.
    Lasersnijden is ook een optie.
    Bij ons op de zaak zou ik evt zon cirkel nog met de cnc plasma bank kunnen snijden, maar die rand is minder mooi dan een laser of watergesneden rand.

Maar hoe dan ook: eerst voorbereiden, documentaie lezen, nadenken hoe je het wilt, en bedenken wat voor jou de beste oplossing is.

Daarna pas beginnen met iets te bouwen.
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited December 2008
    Teake,

Dat klopt, snijden is het mooist. Ik heb veel AutoCad gedaan, dus voorbereiden is makkie. Als ik eens een dxf voor je kan maken, shoot. Maar ook duurder, gezien de meesten van ons dat niet bij de baas hebben staan. Mijn 2 gelaste tank was gesneden, het mooie van het snijden heb ik er weer afgeprutst met lassen.

Maar het wel gelukt en zit nu ergens onder een Xantia in het westen!

Tim
  • TeakeTeake PPO Wannabe
    edited December 2008
    Het klinkt gek, maar een van mijn huidige projekten is een automatische koker knip/buig apparaat. Bij de "buren".
    Aan de ene kant zit ie aan het netwerk, en vreet de CAD export data op, en vervolgens maakt ie van rollen staal, vierkante of rechthoekige kokers van 1500 mm lang.
    Alleen geen RVS, het is voor luchtkokers.
    Oftwel: Cad stations bij de vleet op mijn werk.
    Daarnaast heb ik ooit lopen programeren aan zon snijmachine, ik zit dus aardig geworteld in de metaal bewerking.
    Bij mijn vorige baas, hadden we een "waterleiding" met 4000 bar in de werkplaats, voor de watersnijtafels.
    Mijn vloertegels heb ik daarmee ook gesneden, das handig met binnenhoeken en ronde gaatjes.
    Mijn huis heb ik zelf in solid edge getekend, voor ik begon.
    Met een "solid" pakket kun je je ook een betere voorstelling maken hoe een iets uitgebreider projekt er uit gaat zien.
    En zon PPO tankje in 3-D, voor je hem gemaakt hebt, heeft wel iets ;)
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited December 2008
    Wel veel gedoe voor een "reserve wiel" tank. Neem gewoon een oude reserve wiel gastank van een zelfde type auto die jij hebt en bouw die om naar PPO.

Moet je wel weer ergens anders je reserve wiel kwijt of anders een thuiskomertje nemen of spuitbus.
  • johnny5 PPO Burner
    edited December 2008
    ha ha een thuiskomertje van 18 inch? liggen banden onder van 285/50/18
  • johnny5 PPO Burner
    edited December 2008
    was nog nie klaar :-) een ufo tank is geen optie want ik heb geen reserve wielkuip :-0
    onder m,n nissan zit een 85 ltr diesel tank ( die lek en verrot is) en reserve wiel hangt daaronder !!
    Dus mijn idee was op de plek van de dieseltank de ppo tank van ongv 80 ltr, en daaronder een platte dieseltank van ongv 30 ltr, vangt de diesel tank de rijwind op en de ppo niet :-)
  • TeakeTeake PPO Wannabe
    edited December 2008
    En het reservewiel, ga je die gewoon op de motorkap monteren?
    Of op het dak, net als bij die Afrika piloten...
    Toyota heeft hem (soms) aan de achterdeur hangen, als je scharnieren sterk genoeg zijn is dat ook een optie.

Een dubbele laag kun je ook nog extra isoleren: voordat je de diesel tank tegen de PPO tank aanschroeft, eerst een flinke laag anti dreun ertegenaan, desnoods dubbel.
    Ligt ie lekker ingepakt onder de auto.
    Zorg wel voor de bereikbaarheid, als je ellende hebt en je tank is vol, wil je niet uren sleutelen.
Sign In or Register to comment.