Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Vet verstoken tijdens het rijden?

jgdenholjgdenhol PPO Master
edited January 2009 in Algemene Techniek
Zit al een tijdje te denken of het mogelijk zou zijn om vloeibaar of vast VET te verstoken.

Dit door het spul tijdens het rijden met warmte van de koelvloeistof te verwarmen tot het goed vloeibaar is.
Daarna (bij tweetank systeem) tussen WW en ppo-filter bijmengen bij de rest van de warme brandstof. waarna het lekker affikt in je motor die dat weer omzet in de beweging die je van A naar B brengt.

Het zou dan bv een bakje moeten zijn wat je onder je motorkap vult met het vet. In het bakje dus een soort verwarmingsspiraal waar koelvloeistof door vloeit. Wanneer een bepaalde temperatuur is bereikt laat je een lampje oplichten zodat je weet dat het spul vloeibaar zou moeten zijn. Je schakelt het magneetklepje en het opgewarmde en nu vloeibare vet mengt zich met de warme ppo die afkomstig is van de warmtewisselaar. Bakje mag niet helemaal leeg omdat je dan lucht zou kunnen aantrekken ben ik bang. Misschien een indicator bij een bepaald minimum vloeistofniveau.

Gedachtevoer!

Comments

• easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited December 2008
    Je kan heel goed rijden op vast of vloeibaar vet zolang je de viscositeit maar onder de 30 cSt weet te krijgen. Normaal gesproken kan je dit doen door te verwarmen. PPO moet je verwarmen naar ongeveer 65 graden om zover te komen. Wat vast of vloeibaar vet nodig heeft aan temperatuur weet ik niet.
  • knutselsmurfknutselsmurf PPO Burner
    edited December 2008
    Je frituurpan stap voor stap opvoeren in temperatuur en zien wanneer alles voeibaar genoeg is ?
  • TeakeTeake PPO Wannabe
    edited December 2008
    Je begint er inderdaad mee, met het vaststellen van de juiste verwerkingstemperatuur.
    Daarnaast is het vreselijk handig, dat deze ideale temperatuur (ruim) beneden je koelwatertemperatuur ligt, om niet teveel energie in het opwarmen te hoeven stoppen.

Maar: heb je wel eens nagedacht over het probleem wat je krijgt als je onverwacht de motor moet uitzetten? En het vet dan beneden de stollingsgrens komt?

Je hebt dan een partij werk, om je brandstofpomp weer in beweging te krijgen, met het daarbij horende risico op schade.
    Ik heb de ervaring met parafine, met een smelt temperatuur van 70 tot 90 graden, en een onverwachte stolling van een (deel) van het systeem.
    De servicemonteurs waren dan zo enkele uren aan het werk om alles weer in beweging te krijgen. Bij een omgevingstemperatuur van 20+.
    Met het weer van vandaag (-1) wordt het nog vervelender.
    Je moet het hele leidingstelsel, inclusief de pomp, inpakken, en de mogelijkheid geven om voor te verwarmen voor zulke calamiteiten.
    En het onbereikbare hoekje wat je overslaat, is de eerste plek waar het vast gaat zitten als het teveel afkoelt.
  • carl PPO Addict
    edited December 2008
    ik denk dat het ook alleen maar lonend is voor de langere ritten .

alles eerst op temperatuur krijgen =tijd en degelijk spoelen voor je stopt met rijden =ook je tijd nemen want dit moet dan grondig gebeuren .
  • jgdenholjgdenhol PPO Master
    edited December 2008
    De afstand naar mijn werk is 60km. In die tijd moet het toch mogelijk zijn om het spul aardig op te warmen. Het gaat maar om een klein bakje onder de motorkap. Puur om het vet weg te stoken, dus je gaat maar kleine beetjes tegelijk doen. En ja je moet er op tijd mee stoppen om de resten weg te spoelen. Hoe en wat weet ik allemaal nog niet. Deze discussie is bedoelt om te hersenstormen en de verschillende voor en nadelen op een rijtje te zetten.
    edited December 2008
    Houd er rekening mee dat je het vet ook eerst nog moet filteren, hoe ga je dat doen, verwarmen? kost je wel veel energie. 'T is denk ik beter er biodiesel van te maken.
  • carl PPO Addict
    edited December 2008
    het is misschien wel een idee om gefilterde zomer gpo te verrijden met deze koude :p
  • wodanwodan Super Moderator
    edited December 2008
    [QUOTE=carl;44560]het is misschien wel een idee om gefilterde zomer gpo te verrijden met deze koude :p
    Ik snap niet wat je wil zeggen.
  • jgdenholjgdenhol PPO Master
    edited December 2008
    [QUOTE=easy rider;44557]Houd er rekening mee dat je het vet ook eerst nog moet filteren, hoe ga je dat doen, verwarmen? kost je wel veel energie. 'T is denk ik beter er biodiesel van te maken.

En bij biodiesel hoef je niets te filteren??
    Of doe je dat na het proces?
    edited December 2008
    [QUOTE=jgdenhol;44572]En bij biodiesel hoef je niets te filteren??
    Of doe je dat na het proces?

Na het proces en koud natuurlijk om nog wat over gebleven glycerine af te vangen. Biodiesel kan weer gemixed worden bij GPO zodat het Des Winters ook goed te gebruiken is.
  • carl PPO Addict
    edited December 2008
    [quote=wodan;44563]Ik snap niet wat je wil zeggen.

Wodan, ik heb nog een partij gefilterde zomer gpo en deze is bij deze temperatuur dikke smeerboter maar bij + 20 perfect verrijdbaar.

maar ik moet als 1 tanker verplicht het filterseizoen meevolgen naar de koude toe .
  • DyslectieDyslectie PPO Master
    edited December 2008
    inderdaad bij mij ook zo

olie van de zomer is nu zo dik dat het niet meer uit de jerrycan komt:D
    dus deze zet ik eerst in huis .
    Duurt 2dagen om te ontdooien en gaat dan mijn tank in.
    waar het zeker met deze temperaturen ook weer stolt .
    maar gelukkig met de ww in mijn tank wordt alles weer vloeibaar:mozilla_innocent:

dus dan verstook je ook vet maar dat doe je in de zomer ook :cool:

dyssie:arrow:
  • CarloCarlo Livin' and Breathin' PPO
    edited January 2009
    Tap je dat water voor de tankverw ook bij je interieurverwarming af?
  • DyslectieDyslectie PPO Master
    edited January 2009
    dat doe je ook met je ww voor bij de pomp ook
    deze zet je ook op het primeren circuits van je koelvloeistof wand die woord het eerste warm.

de kachel zit daar ook op zo dat het binnen ook lekker snel warm woord.

de bus heeft 2 kachels dus kunnen 2ww ook geen kwaad;)

vandaag en gisteren 200km gereden (400totaal:D)
    binnen lekker warm en de tank ook:cool:

antwoordt op je vraag JA:-P

ps voordeel van dikke olie die je nog net kan schenken:dat morst niet:D:D:D
Sign In or Register to comment.