Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Gefilterde olie ineens niet meer helder

NeoNeo PPO Addict
edited December 2008 in Filteren van GPO
Gisteren gefilterde olie bijgetankt maar het was meer een witgele drap dan mooie olie....
of ik heb me vergist bij het vullen van mn jerrycannetjes of het is door de kou ofzo verandert.... heb denk ik zo'n 8 liter getankt voordat ik me begon af te vragen of het wel slim was... rest diesel, sta ik straks stil?

Comments

• MiglowieMiglowie Livin' and Breathin' PPO
    edited December 2008
    Niet echt slim denk ik, kijk maar naar jgdenhol met z'n gestolde olie. Hoorde zojuist op t nieuws dat het weer kouder wordt (vooral rond kerst), dus denk ik beter leegpompen zolang het nog kan. Mocht je geen pomp hebben, haal dan de retour van je pomp eraf, andere slang erop, in de jerrycan(s) en motor laten lopen.
  • stoterstangen90stoterstangen90 PPO Burner
    edited December 2008
    ik denk dat ie van die 8 liter echt niet stil komt te staan. Is je brandstoffilter verwarmd?

Dan komt het echt wel goed. Ik heb dr ook wel eens wat prut ingehad, maar das ook goed gekomen.
  • NeoNeo PPO Addict
    edited December 2008
    [quote=stoterstangen90;44220]ik denk dat ie van die 8 liter echt niet stil komt te staan. Is je brandstoffilter verwarmd?

Dan komt het echt wel goed. Ik heb dr ook wel eens wat prut ingehad, maar das ook goed gekomen.

niet verwarmd...
    zo maar eens proberen de boel eruit te krijgen...
  • wodanwodan Super Moderator
    edited December 2008
    Niet verwarmd = miserie.

BTW: Pantest gedaan met de gebruikte olie?
  • NeoNeo PPO Addict
    edited December 2008
    [quote=wodan;44223]Niet verwarmd = miserie.

BTW: Pantest gedaan met de gebruikte olie?

geen pantest maar filter al maanden op zelfde manier en gaat al tijden goed. Krijg ook alleen de olie van mn bron zonder water erin.

Vrees dat met die gestolde olie mn filter gelijk dichtslibt? of zou ik wel kunnen gaan rijden en steeds zsm bijtanken(verdunnen) met diesel?
  • wodanwodan Super Moderator
    edited December 2008
    Drap zal enkel oplossen in WARME diesel... anders er gewoon in blijven zweven.
    Best eerst eens visueel testen in een fles buiten de tank, wie weet heb je geluk en verdunt koude diesel het wel door op te lossen ;)
  • pjotterpjotter Banned
    edited December 2008
    [quote=Tim;32389]Neo,
    Het blijven Hollander :lol:
    Jij moet zelf weten waarom je ppo gaat rijden, zolang je goed leest en veel foto's van je ombouw post :mozilla_tongue::mozilla_tongue:
    Tim

ffn quote van Tim dr bij gehaald(toen je newbie werd in de DURE dino periode).

je reden waarom lidmaatschap en PPO gaan rijden is me inmiddels worst.
    maar je slaat goede raad af.(niet lezen,en ombouwen)
    en nu heb jeje VET.

sterkte ermee ( kgun eigenwijze APO-ers geen motorschade,maar wel een paar uur panne op de vluchtstrook) en s nachts natuurlijk
  • NeoNeo PPO Addict
    edited December 2008
    [quote=pjotter;44232]ffn quote van Tim dr bij gehaald(toen je newbie werd in de DURE dino periode).

je reden waarom lidmaatschap en PPO gaan rijden is me inmiddels worst.
    maar je slaat goede raad af.(niet lezen,en ombouwen)
    en nu heb jeje VET.

sterkte ermee ( kgun eigenwijze APO-ers geen motorschade,maar wel een paar uur panne op de vluchtstrook) en s nachts natuurlijk

Kom kom laten we het gezellig houden ;)
    Ik heb geen ombouw gedaan omdat ik nog niet weet hoelang ik deze auto houd.

Daarnaast leer ik graag door schade en schande :)

Kheb de retour losgemaakt en naar 'n jerrycan gedaan. Wat eruit komt ziet er helder en dun uit.

Zal er wat benzine bijgooien en morgen op hoop van zegen naar eerste werkdag bij nieuwe baan :)
    Volgens de wet van Murphy zou ik dus uitgerekend m
  • carl PPO Addict
    edited December 2008
    Ik tank soms ook olie van een paar maanden terug (warmer gefilterd)en bemerk soms ook een witte waas in de olie , maar ik tank met een gieter en meng zo de brandstof 80%gpo 20%petro en giet dat telkens in mijn tank .

wanneer de tank vol is , vul ik de gieter al klaar met dezelfde verhouding ,zodat ik kan zien wat de toestand van de olie is die in mijn tank zit .

nu is het zo dat ik bij de volgende tankbeurt altijd controleer wat de toestand is van de olie in de gieter ,en bemerk dat deze tot nu toe altijd al helder is geworden door de toevoeging van de petro.

ook is mijn branstoffilter verwarmd en heb ik tot nu toe nog geen problemen gehad
  • pjotterpjotter Banned
    edited December 2008
    Neo: door jou ffn met de neus op de feiten te drukken (zal ik de sfeer wel verzieken).
    nou nee helemaal : kzeg gewoon hoe t is. je had door bij te blijven lezen als geintersseerde APO-er bij de eerste scheut vet in je tank al kunnen weten dat je moest stoppen.
    maar nee je kapt dr 8 liter in, en gaat dan is nadenken.

verder een Kww : kun je meenemen naar elke andere volgende auto van je.

nog iets over sfeer verzieken en gezellighouden:
    als we steeds maar weer de vinger in elkanders reet moeten steken , om de sfeeer gemoedelijk te houden, zijn we goed verkeerd bezig.

k heb jou volgens mij jou gewoon ffn licht ingepeperd, meer niet.
    lees de problemen van JGdH: en zie dat ikook wel meedenk.
    hij hebt/had t zelfde probleem als jij
  • jgdenholjgdenhol PPO Master
    edited December 2008
    En toen ik het er in gooide was het nog helder... 15 minuten later liep de boel vast.
    Door de tweetank ombouw kon ik terugschakelen op pure diesel.

Adviseer om nu nog je hele tank leeg pompen via de retour op je pomp...
  • NiekNiek Super Moderator
    edited December 2008
    Neo:
    morgen extra vroeg weg en neem een reservebrandstoffilter mee. Ergens tussen 50 en 400 km zal hij dichtslibben
    Niek
  • CaddyEdCaddyEd Livin' and Breathin' PPO
    edited December 2008
    [QUOTE=Neo;44218].... heb denk ik zo'n 8 liter getankt voordat ik me begon af te vragen of het wel slim was... rest diesel, sta ik straks stil?

Kans is groot dat je brandstoffilter dicht slibt, door het vet wat er nu in zweeft.
  • ericzwiepericzwiep Livin' and Breathin' PPO
    edited December 2008
    Pjotter, ksnap je "frustratie" maar laat die jongen toch. vind dat wel gezellig zulke verhalen over olie rond de kerst, laat de kou maar komen...en bijbehorende PPO probleem verhalen.....brengt wat leven hier in de brouwerij :mozilla_tongue:
  • MiglowieMiglowie Livin' and Breathin' PPO
    edited December 2008
    Ey Zwiep, denk eraan, gezellig houden he, dus biertje en n stukje kaas erbij ;)

back ontopic: Neo, ik heb eens een tijdje op dino gereden en bij de meeting in Melissant enthousiast een liter of 15 (heldere) APO erin gekapt @voorjaar/zomer (?) Ik was de straat nog niet uit en m'n filter zat dicht. Ik vind het verstandig dat je je tank heb leeggepompt, het zal nu wel goed gaan. Wil je zonder ombouw rijden, dan is het beter niet zo veel risico te nemen in koude tijden.
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited December 2008
    [QUOTE=Neo;44218]Gisteren gefilterde olie bijgetankt maar het was meer een witgele drap dan mooie olie....

Dat GPO gaat stollen bij lage temperaturen heeft te maken met de samenstelling van de olie. Als je een hoog aandeel palmolie hebt zal de olie al heel snel stollen en vervolgens wit worden. Als je alleen soja of zonnebloem hebt dan gaat dat op een gegeven moment vlokken als het kouder wordt. Koolzaadolie houd het het langst vol, die schijnt onder nul nog mooi vloebaar te zijn.

Het is een feit dat elke olie/mengsel zich anders gedraagd bij koude temperaturen en dan bedoel ik temperaturen onder de 10 graden, daarboven is er vrijwel niets aan de hand en blijft de olie doorgaans mooi vloeibaar.

Het kan ook nog zo zijn dat je een aandeel vloeibaar frituurvet in je olie hebt gehad, die zakt na verloop van tijd uit omdat het soortelijk gewicht iets hoger is dan andere olie, je schenkt dus eerst je heldere olie uit en daar achteraan komt het vet. Dierlijke vetten spelen dan ook nog een rol, als je met temperaturen boven 10 graden filterd gaan dierlijke vetten zo door je filters heen tewijl ze onder 10 graden weer samenpakken en terug stollen in je schone olie.

Je ziet het, lastig verhaal met veel variabelen. Er is echter 1 remedie om ellende te voorkomen. Olie gefilterd boven 10 graden niet gebruiken onder 10 graden,... of anders bijmengen met fossiele brandstof natuurlijk.
  • pjotterpjotter Banned
    edited December 2008
    [quote=pjotter;41599]aub wat leesvoer.uit de oude doos

: de wt2 ervaring van Pieter.http://www.ppo.nu/forum/f48/vw-caddy-1-9-tdi-149/
    Pieter was behoorlijk positief erover.
    alleen jammer dat hij nooit de echte temperaturen gemeten heeft.
    maar dat doen velen hier.

alleen :ja als ik voel wordt ie behoorlijk warm:rolleyes:.

gezien jij de zelfde kilometers maakt als Pieter toen met zn caddy,
    zou deze verwarming mits verstandig mixen wel voldoen voor je.

trouwens: Pieter ging op t laats toch overstag.en bouwde toch nog een platenww in.

[quote=pjotter;44259]Eric: frustratie wat is dat:ja de volgende euro verhoging van weet ik veel volgend jaar,en weet ik veel meer.

PPO frustatie heb ik al lang gehad,( ben ontgroend/.op mn bek gegaan/ divXren te laat op werk/ snachts op de vluchtstrook gestaan BRRR.
    VW van binnen totaal vergumt.

dus PPO frustatie: HAHA.;)

ik laat die jongen (Neo) ook wel gewoon voor wat ie is: maar volgens mij ligt 99.9% van ons vanacht wakker of Neo morgen wel op tijd op zn werk komt.
    alleen ik ben de enige die m inpepert met waarom dat morgen misschien t wel geval zal zijn.

verder.Neo: tis weer een leuke soap vanavond met jij als titel.
    over een tijdje dit nalezen: en lach je dr om.
    let wel : te veel en te lang div vingers in je reet wordt je onzeker van.:mozilla_undecided:
    met mij weet je waar je an toe bent:mozilla_cool:

had m verkeerd gepost: staat nu in juiste draad
Sign In or Register to comment.