Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

ombouwset voor bosch ve pomp

vanderstroomvanderstroom PPO Burner
edited January 2012 in Professionele toepassingen
Dit is een vraag die nero [of iemand anders] denk ik wel kan beantwoorden:
voor m,n xud 9 [peugeot 1.9 d] zoek ik een ombouwset om er voor te zorgen dat ik bij 1500 toeren meer vermogen krijg zodat de generator die ik met deze motor heb gekoppeld bij zwaardere belasting minder in toeren daalt.
een servo aan de gashendel is eigenlijk geen optie omdat waneer de belasting terugvalt de spanning dan te hoog wordt en de frequentie te ver boven de 50 hertz komt.
dus met andere woorden, zo,n servo is altijd te traag.
als er alleen maar lampen of verwarmingelementen aan hangen is dit nog niet eens zo erg maar alle elektronika is er niet zo gelukkig mee, omvormers, laders, computers tv,s en dergelijke.
«1

Comments

• soapwatersoapwater Livin' and Breathin' PPO
    edited December 2008
    Servo te traag? Als je constant de frequentie en spanning monitored en in finctie daarvan de gas-servo aanstuurt met de nodige logica, dan zou het toch in orde moeten zijn?
    Meer vermogen -> meer gas geven... niet?
  • wodanwodan Super Moderator
    edited December 2008
    Klopt, je hebt een gesloten systeem nodig (iets met een snelle terugkoppeling) EN met een kleine hysteresis.
    Als je servo te traag reageert: steek een snellere.
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited December 2008
    VDS,

Ik zou eerder kiezen het toerental van de motor aan te passen met een overbrenging oid. De xud heeft bij 1500rpm geen koppel, geen pk's en dus ook geen vermogen.

Tim
  • wodanwodan Super Moderator
    edited December 2008
    Kunt ook turbodruk verhogen als er een turboke opzit... dat zal de gasrespons en het rendement ten goede komen, maar overdrijf niet h
  • TeakeTeake PPO Wannabe
    edited December 2008
    Als je de juiste servo neemt, met voldoende vermogen, is elke snelheid realiseerbaar.
    De meeste fouten worden gemaakt door te vergeten dat kracht maal snelheid als uitkomst: vermogen heeft.
    Immers : het vermogen (P) is het koppel (NM) x de hoeksnelheid in radialen per seconde.

Elke servo kan een gasklep aansturen, als ie de tijd maar heeft.
    Het koppel kun je verhogen door de overbrenging te wijzigen.
    En dus de snelheid te verlagen.

De snelheid van (sommige) servomotoren is dermate hoog dat je binnen enkele miliseconden kunt reageren.
    En dus snel te verkiezen boven puur mechanische systemen.
    Die ook nog eens als nadeel hebben dat er door speling in de onderdelen, toch weer afwijkingen kunnen ontstaan.

Ik zou toch de voorkeur geven aan een snelle servo met voldoende vermogen.
  • carl PPO Addict
    edited December 2008
    ik heb ook dat probleem ,ik gebruik een veluxrolluik servomotor die ik aanstuur met een logo die de frequentie meet ,de sevomotor drijft de gashendel van mijn vw passat motor 1600 d aan die dan de alternator aandrijft met v snaar .

dit werkt goed op trage opgaande of afgaande belasting , maar als je gaat lassen bevoorbeeld ,dan loopt het wel goed fout ,want wanneer je stopt kan hij niet snel genoeg het gas terug draaien en draait hij eventjes te snel wat dodelijk kan zijn voor elektronische apparaten.

ik vraag me af of er geen soort modules bestaan die je aansluit op de gas hefboom van je inspuitpomp en waar je de uitgangsspanning van je alternator op aansluit en deze de inspuitpomp aandrijft naargelang de gemeten frequentie.

heb al regelmatig gezocht op het internet maar tot nu toe nog niets gevonden.
    image
  • vanderstroomvanderstroom PPO Burner
    edited December 2008
    Geloof me servo,s zijn voor zoiets altijd te traag, vergeet alle kinetische energie, vliegwiel, massa rotor stamford [zo,n 60 kg] niet, dus als de belasting wegvalt zit je zo door de 250 volt en frequentie boven de 50 hertz.

verder de stamford zit direkt gekoppeld aan de motor, je gebruikt dus ook het hoofdlager van de motor, dus een andere overbrenging is onmogelijk.
    stamford generator heb je voor deze toepassing met 1 lager op het einde van de rotor, er zijn er ook met 2 lagers. op het begin en het einde van deze as.
    edited December 2008
    dus pomp en motor op dit toerental optimalizeren is gewoon de beste optie. [was ik nog vergeten]
    edited December 2008
    Dan is niet de servo te traag, maar je mechanisch systeem (de motor) lijkt me. Die kan niet snel genoeg terugvallen in toerental. Een servomotor met de juiste sturing stuur je in no time van max naar 0 en terug.
    Is je systeem gekoppeld aan het net? Als de belasting plots van 100% naar 0 valt, dan heb je natuurlijk problemen.

De DW8 levert zijn max koppel bij 2500rpm aangezien dit een gevorderde XUD9 is, lijkt me dat voor de XUD9 ook in die buurt te liggen. Max koppel = max rendement...
    edited December 2008
    Dus alle regelingen aan gashendels dus servo,s or whatever onbruikbaar.

Tunen op 1500 toeren is volgens mij de enige mogelijkheid, dus pomp ombouwen, andere tammere nokkenas eventueel, nokkenasverstelling, drukvulling en dergelijke.

maar tnx voor het meedenken
    edited December 2008
    [QUOTE=carl;44238]

dit werkt goed op trage opgaande of afgaande belasting , maar als je gaat lassen bevoorbeeld ,dan loopt het wel goed fout ,want wanneer je stopt kan hij niet snel genoeg het gas terug draaien en draait hij eventjes te snel wat dodelijk kan zijn voor elektronische apparaten.

@carl exacto!

mijn john deere stamford heeft dit niet omdat, de pomp aangepast is, lange slagmotor, en drieliter inhoud onder andere
  • carl PPO Addict
    edited December 2008
    inderdaad Vanderstroom ,jou john deere stamford genset is een professionele generator set en alles is aangepast voor dit soort belastingen.

mijn genset is een samenraapsel recuperatie materialen een vw 1600 blokje een HEEMAF alternator van 7kva 3fazen 380 +neuter ,en door middel van riemschijven draait de motor 1200 toeren om op de alternator zijde 50hz te leveren , de motor is wat overkill want ik kan max maar ongeveer 15%
    van zijn vermogen gebruiken omdat de alternator maar 7 kva is.

dus ik had gehoopt dat er in de handel iets universeel te verkrijgen zou zijn om dit op te lossen.
  • TjorqueTjorque Livin' and Breathin' PPO
    edited December 2008
    Jep, die zijn er wel volgens mij, zet er een hele berg vliegwielen bij op...

Heel simpel en volgens mij de oplossing voor piekbelastingen... en terugvallen
  • carl PPO Addict
    edited December 2008
    vliegwielen zullen de pieken zeker minder extreem maken
    edited December 2008
    krijg je weer een lagerprobleem, gewoon pomp aanpassen, dus nog de vraag, standaard voor de ve pomp ombouwset verkrijgbaar?
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited December 2008
    [QUOTE=vanderstroom;44271]...Tunen op 1500 toeren is volgens mij de enige mogelijkheid, ....

Op elke mechanische dieselpomp zit toch een toeren begrenzer die in te regelen is?
  • carl PPO Addict
    edited December 2008
    is het dan zo dat je over je volledige belasting kunt beschikken tot je ingeregelde toerental bereikt is?
    edited December 2008
    Dat ligt er maar even aan waar het maximale koppel zich bevind. Als dat op 2500 zit draai je dus niet op vol vermogen met 1500 toeren.
  • carl PPO Addict
    edited December 2008
    ghoh ,dat zou niet erg zijn want met mijn huidige configuratie heb ik toch maar max 15% van mijn max vermogen nodig.
    edited December 2008
    Nero weet wel hoe je die toerenbegrenzer in moet regelen, heb hem al even niet op het forum gezien, je zou hem een PB kunnen sturen. Komt ook van Belgie he :D
  • carl PPO Addict
    edited December 2008
    inderdaad is al ff geleden dat we Nero gezien hebben.
    Nu ff een hele domme vraag ,(wat is een pb?) ik ben nl niet zo vaardig met communicatie termen .:mozilla_oops:
    edited December 2008
    Persoonlijk bericht.

Klik hier om Nero een PB te sturen.
  • carl PPO Addict
    edited December 2008
    ok! PB= prive bericht

thanks ,easy rider :D
    edited December 2008
    [quote=carl;44324]ghoh ,dat zou niet erg zijn want met mijn huidige configuratie heb ik toch maar max 15% van mijn max vermogen nodig.
    Maar je haalt ook niet het max rendement uit je brandstof, en dat wil je toch?
  • carl PPO Addict
    edited December 2008
    inderdaad het rendement gaat niet optimaal zijn ,maar
    de uitlaatgassen gaan door een warmtewisselaar en het koelwater van de motor wordt mijn werkplaats ingestuurd voor verwarming en de retourtemp naar het generatorhok wordt niet hoger dan 60 graden bij max alternatorbelasting ,jammer genoeg iets boven condensatietemp maar op halve alternatorbelasting gaat hij weer lekker condenseren dit vertaald zich in een witte waterdamp pluim aan de uitlaatpijp.

dus het slechtere rendement gaat mij iets meer warmte geven in mijn werkplaats.(denk ik )image
  • CarloCarlo Livin' and Breathin' PPO
    edited December 2008
    image
    Met 12 stel je het max-toerental af.
    Die bout zit boven op de pomp, Het is een doodgewone aanslagbout, geborgd.
    Beide tekeningen geven volgas weer.
    Overigens zal dit systeem ook een latency hebben. Je zal het moeten uitproberen.
    edited December 2008
    Dit is makkelijker:
    image
    (1) is max toerental.
  • carl PPO Addict
    edited December 2008
    mooie fotos Carlo !

bedoel je dat ik dan onbelast mijn toerental dan moet afregelen tot ik 50 hz bekom?
    edited December 2008
    Juist, en zal de dinamo belast worden dan zakt het toerental in elkaar en regeld ie het vanzelf bij.
  • carl PPO Addict
    edited December 2008
    dit werkt bij mij niet ,want als ik hem belast dan regelt hij niets bij en blijft het toerental te laag,

mischien intern dat er iets kan veranderd worden?
    edited December 2008
    Dat is de theorie ja. Of het werkt weet ik niet. Ik denk eerlijk gezegd niet :sad:. Maar je kunt het uitproberen.
    EDIT oh sorrie ik ben een half uur te laat zie ik.
  • TjorqueTjorque Livin' and Breathin' PPO
    edited December 2008
    [quote=vanderstroom;44307]krijg je weer een lagerprobleem, gewoon pomp aanpassen, dus nog de vraag, standaard voor de ve pomp ombouwset verkrijgbaar?
    Je kan de vliegwielen ook gewoon afzonderlijk lageren en doorkoppelen h
  • carl PPO Addict
    edited December 2008
    Carlo , je bedoeld toch de schroef die bepaald hoever de gashefboom op de inspuitpomp kan weggetrokken worden door de gaskabel?

want dat is volgens mij te vergelijken ,met op een vlakke weg tegen een bepaalde constante snelheid te rijden en daarna een berg te moeten oprijden zonder gas te kunnen bijgeven met als gevolg dat de snelheid en het toerental van de motor daalt .

nu regel ik dat bij door gas te geven met een velux sevomotor,maar deze kan niet op alle situaties correct reageren
    image
    edited December 2008
    [QUOTE=carl;44427]

mischien intern dat er iets kan veranderd worden?

dat is de beste oplossing al dan niet met aanpassingen aan de motor.

volgens het plaatje denk ik dat je oa item 1 moet aanpassen, [gewicht van de regulateur]

daarna de diverse eindafstellingen, maar ik heb nog geen pb naar nero gestuurd, zal ik straks doen
    edited December 2008
    [QUOTE=carl;44427]dit werkt bij mij niet ,want als ik hem belast dan regelt hij niets bij en blijft het toerental te laag.......

Das logisch he. Je moet niet de maiximale gas handel stand inregelen maar de toeren begrenzer in de pomp, ik weet niet of die van buiten af te benaderen is, misschien dat Nero dat weet.
  • carl PPO Addict
    edited December 2008
    inderdaad ik heb de maximale gashendel schroef al een eind ingeregeld omdat de motor met deze configuratie maar een beetje vermogen nodig heeft op maximum alternatorbelasting ,de overshot van het regelbereik heb ik weggeregeld uit veiligheidsoverwegingen .(hij moest maar eens op hol slaan)
    edited December 2008
    [quote=easy rider;44478]Je moet niet de maximale gas handel stand inregelen maar de toeren begrenzer in de pomp
    Volgens mij bestaat er geen "toerenbegrenzer in de pomp".
    [quote=carl;44435]op een vlakke weg tegen een bepaalde constante snelheid te rijden en daarna een berg te moeten oprijden zonder gas te kunnen bijgeven
    Dat is precies wat ik bedoel. De pomp geeft dan idd zelf gas bij. Dat doen de nrs 1 in de tekening. Maar ik denk niet dat je daar je alternator mee kunt regelen. Niet snel genoeg en niet precies genoeg.
    edited December 2008
    Hier staat vanalles.
    Op pag 136 e.v.
    Komt erop neer dat de regelaar voor een automobiel niet geschikt is voor een alternator.
    Dan moet je eigenlijk een andere regelaar in de pomp bouwen.
  • carl PPO Addict
    edited December 2008
    bedankt Carlo ,nu weten we dat we een andere oplossing moeten zoeken:p
    edited December 2008
    Hier staat ook nog t'een en t'ander.
    Volgens mij moet je het gaan regelen all
  • neronero Livin' and Breathin' PPO
    edited December 2008
    ik heb me nog niet veel willen moeien hierin, maar elke VE-pomp heeft een belastingsregelaar. Neen, niet om te betalen, maar wel om afhankelijk van de belasting op de motor, de inspuithoeveelheid aan te passen.
    Speel eens met deze regeling als je iets wil proberen.

Gr
    Nero
  • carl PPO Addict
    edited December 2008
    is de belastingsregelaar langs buiten toegankelijk Nero?

of moet de pomp daarvoor open.

grtz carl
    edited December 2008
    instellen kan denk ik aan de buitenkant, gewicht verzwaren of andere regelateur, pomp openmaken, al met al gaan we er wel uitkomen.
    edited December 2008
    Bladzijde 139 aggregatsregler, instellingen voor generatoren en stationaire motoren, geeft al wat meer inzicht en oplossingen.

zeer goed en gedetailleerd boek trouwens!!
  • carl PPO Addict
    edited December 2008
    ja zeer interesant boek ,alleen zonde dat mijn duits zo erbarmelijk slecht is.:p
    edited December 2008
    de regeling voor belasting is buitenaf te regelen.
    Contra-moer zit bovenaan pomp, helemaal vooraan. Tussen pomp en motor bijna.
    Moer met sleutel 14 meestal. En de binnenbout (regelbout) is een inbusbout, waar je wel niet goed bij kan. Normaal wordt ze enkel geregeld op de bank. Maar met wat goodwill kan je ze verdraaien. (lichtjes met bektang bv.)

Gr
    Nero
    edited December 2008
    [QUOTE=vanderstroom;44659]Bladzijde 139 aggregatsregler, instellingen voor generatoren en stationaire motoren, geeft al wat meer inzicht en oplossingen.......

Plaats es een fotoke uit dat boek, dan kunnen we weer wat leren.
    edited December 2008
    edited January 2009
    [QUOTE=nero;44688]de regeling voor belasting is buitenaf te regelen.
    Contra-moer zit bovenaan pomp, helemaal vooraan. Tussen pomp en motor bijna.
    Moer met sleutel 14 meestal. En de binnenbout (regelbout) is een inbusbout, waar je wel niet goed bij kan. Normaal wordt ze enkel geregeld op de bank. Maar met wat goodwill kan je ze verdraaien. (lichtjes met bektang bv.)

Gr
    Nero

op een ve pomp is dat sleutel 13 [contramoer] en sleuteltje 6 is de stelbout, ik heb hier 3 pompen en is bij allemaal hetzelfde, of hebben we het over iets anders?

tussen pomp en motor zie ik verder geen stelmogelijkheden.
    edited January 2009
    sleutel 13 kan, meestal sleutel 14. inderdaad inbus 6.
Sign In or Register to comment.