Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Trekken van aanhanger.

ingmar89 PPO Burner
edited January 2009 in Wetgeving Nederland
Ik zit even met het volgende:

Als ik een auto heb die 1200 KG trekken mag, en ik hang daaraan een aanhanger met een MTM van 1500 KG, die ik slechts belaad tot 1200, mag je hiermee rijden of is dit verboden?
Dus eigenlijk: Is het nodig om die aanhanger terug te keuren naar 1200 KG? Of mag je er, mits niet te zwaar beladen, gewoon mee rijden?

Groeten

Comments

• ingmaringmar Livin' and Breathin' PPO
    edited December 2008
    [QUOTE=ingmar89;44161]Ik zit even met het volgende:

Als ik een auto heb die 1200 KG trekken mag, en ik hang daaraan een aanhanger met een MTM van 1500 KG, die ik slechts belaad tot 1200, mag je hiermee rijden of is dit verboden?
    Dus eigenlijk: Is het nodig om die aanhanger terug te keuren naar 1200 KG? Of mag je er, mits niet te zwaar beladen, gewoon mee rijden?

Groeten

Dag naamgenoot,

Het is alleen van belang het werkelijke gewicht, dus het gewicht in beladen toestand.
    Maar let op als de ledige massa van de auto minder is dan de 1200 Kg dan heb je een BE rijbewijs nodig. Dus met een B rijbewijs mag je nooit een aanhanger trekken die zwaarder is dan het ledige gewicht van de auto, onafhankelijk wat de auto mag trekken.
    Het terugkeuren heeft dus weinig zin, gelet op de afhankelijkheid van het rijbewijs dat je er voor nodig hebt.
    Ook is het zo dat het maximale treingewicht (auto + aanhanger)voor rijbewijs B nooit meer mag zijn dan 3500 Kg, maar dan heb je al een forse auto nodig.

Soms zijn de regels erg vreemd, ik mocht zo met mijn rijbewijs BE geen auto oplegger besturen die leeg 2200 Kg woog en een bus van 1900 Kg erop. Wel mocht ik een oplegger besturen met een aanhanger van 11 meter waar 9 ton op mocht.
  • MiglowieMiglowie Livin' and Breathin' PPO
    edited December 2008
    Als de aanhanger+bus getrokken mochten worden door de auto was dat geen probleem hoor, Ingmar. Ik vermoed dat het gvw van de aanhanger hoger was dan wat de auto mocht trekken en dat is idd een probleem. De BE-combinatie's zijn mazen in de wet, aangezien je boven de 7,5T totaalgewicht normaal gezien een chauffeursdiploma nodig heb, alleen omdat de trekker geen vrachtwagen is en er op papier alleen een oplegger achter hangt, zou het idd kunnen dat je over de 7,5T gaat, zonder chauffeursdiploma.
  • ingmaringmar Livin' and Breathin' PPO
    edited December 2008
    Ja dat zijn de mazen...de bus mocht niet op de oplegger want dan kwam ik boven de 3500 Kg uit, maar hij mocht wel op een ambulance erachter, het treingewicht komt dan boven de 4 ton uit, maar dat mag wel want de trekkende auto is lichter dan 3,5 ton.
    edited December 2008
    Je mag met BE best boven de 3500kg uitkomen hoor. Zonder BE mag je sowieso niet met een dusdanig zware combinatie rijden.
  • wodanwodan Super Moderator
    edited December 2008
    In Belgie geldt dat de MTM van de aanhang bepaalt of je ermee mag rijden of niet, geladen of niet maakt niet uit.
  • TeakeTeake PPO Wannabe
    edited December 2008
    Troost je, Oom Agent weet het ook meestal niet.
    Op H05-A12. Aanhangwagens toegestane max. massa > 750 kg kun je de regels voor de aanhanger zelf vinden.
    Verder is het van je rijbewijs afhankelijk wat je kenteken gewicht van de aanhanger mag zijn.
    Heb je alleen B, dan kan terugkeuren lonend zijn.
    Vooral als jij de enige bent die met de kar rijd.

Heb je BE, dan maakt het niets uit wat de kar mag wegen, maar wat hij op het moment weegt als je hem achter de auto hebt hangen.
    Daarnaast wordt een 4 wielige schamelwagen door oom agent vaak voor een autonome aanhanger aangezien.
    Ik heb zon ding gehad, kon er gewoon 2 ton opgooien, achter mijn japanner aan.
    1 x aangehouden door een motormuis, met totaal 2000 kg erachter, de auto mocht 1200 trekken, maar agent dorst het niet aan me daarvoor te bekeuren.
    Een bevriende agent dacht zelfs dat je op die manier tot het maximum van de kar mocht gaan, en er rustig zoiets als een suzuki Baleno voor mocht hangen.

Ik kocht een kleinere kar, omdat grote broer leeg al 950 woog, en de Suzuki Ignis van mijn vrouw dat zeker niet mocht trekken
    Karretje nog niet eens thuis, of de eerste aanhouding een feit: kar was leeg 450, maar ze hadden het lef te beweren dat een kar met totaal toegestaan gewicht van 2000 kg, niet achter een personen auto mocht hangen.
    Ze waren vergeten dat dit alleen geld voor een B rijbewijs.

Nog een tip:
    heb je een kar met kenteken, en een B?
    Moet je iets vervoeren wat niet te zwaar is?

Hang je eigen witte plaat op de kar, dan is het gewoon een 750 kilo aanhanger, en mag het opeens wel.
    Zolang het totale gewicht niet boven de 750 uitkomt, en er een mistlamp op zit.
    Zonder mistlamp mag alleen met kenteken, en ouder dan 1997 (zie link)
  • Man@workMan@work Livin' and Breathin' PPO
    edited December 2008
    Op deze wijze is het mij ook uitgelgd door mijn rij-instructeur toen ik drie jaar gleden mijn E achter B rijbewijs haalde.

Kort gezegd:
    Alleen een klein karretje B is OK

Zwaardere karren incl caravans:
    [U]B+E en vooral niet zwaarder slepen cq beladen dan dat volgens de kentekenbewijzen van auto
    edited December 2008
    Dat sowieso M@W, heb eens vreselijk gelachen bij een kennis van me die bij 'n autobedrijf werkt en die een oprijwagen met aanhanger en 2x MB ML400 cdi erop achteruit in de poort wilde steken. Aangezien hij dat niet kon en hij zich te groot voelde om hulp te vragen, wilde hij de aanhanger achteruit duwen, pfff. Nadat hij de (3-assige middenas)aanhanger had afgekoppeld en na een 20cm zweet de aanhanger een kleine halve meter achteruit had geploeterd, heb ik maar aangeboden het even voor te doen :) Dus eerst achteruit de poort in, daarna vragen of hij het gezien had en vrolijk weer de poort uit gereden, nu jij, woehahaha.
  • TeakeTeake PPO Wannabe
    edited December 2008
    Ha, zon grapje had ik eens bij een bouwmarkt.
    Stond ik een pallet vloerplaten te laden.
    Staat er zon gast een minuut of wat te hannesen met zijn tandemasser om hem achteruit te krijgen, zegt ie tegen mij als smoes, eigenlijk is hier te weinig ruimte om netjes achteruit te rijden.

Toen ben ik in mijn auto gestapt, ik had een 6 meter lange 4 wielige schamelwagen achter mijn suzuki Baleno hangen, ben een rondje achteruit om de beste man en zijn auto heen gereden, en ben vertrokken.

Het examen BE is er niet voor niets gekomen.
    Overigens, ik heb aanhanger leren rijden tegelijk met mijn tractor rijbewijs.
    Dat rijbewijs bestaat al 30 jaar, en wordt uitgegeven door het ministerie van landbouw.

sommige jochies van 14, kunnen nu al beter met die grote karren rijden dan een aantal kerels van 50.....

Overigens, toen ik nog in een garage werkte, was ik een van de weinigen die een caravan achteruit op een hefbrug kon rijden. Dat kwam dus gewoon omdat niemand echt rij ervaring had met die dingen, niet omdat ik zoveel ervaring met caravans had.
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited December 2008
    [QUOTE=Teake;44257]....Staat er zon gast een minuut of wat te hannesen met zijn tandemasser om hem achteruit te krijgen, zegt ie tegen mij als smoes, eigenlijk is hier te weinig ruimte om netjes achteruit te rijden.....

Het wel of niet goed achteruit kunnen rijden met een aanhanger heeft ook te maken met de lengte van de dissel.

Als de dissel te kort is vliegt de aanhanger alle kanten op bij een minimale stuurbeweging van de auto die er voor staat. Ik heb zelf een tandemasser met lange dissel, die kan zelfs de meest onervaren automobilist nog achteruit in een parkeervak steken.
    edited December 2008
    Heb op m'n 15e al eens een weekje op een boerderij in Noord-Groningen geholpen met de bietenoogst.
    Dat vond ik toen superstoer dikke trekker met 4wd en een 12 tons kieper met bieten er achter. (zulke trekkers waren er toen bijna niet op de Brabantse zandgronden)
    Het achteruitrijden liet ik toen nog over aan een neefje van 13 ;)
    Hij stond meer achter het stuur dan dat hij zat.
  • TeakeTeake PPO Wannabe
    edited December 2008
    De truc met de dissel ken ik.
    Een vriend van mij heeft zelfs een uitschuifbare dissel op zijn kar, om het achteruitrijden voor enkele gezinsleden te vereenvoudigen.
    Een kleine enkelasser, zon hobby bakje wat je rechtop in de schuur zet, die is vervelender dan een autoambulance.

Overigens, die schamel waar ik het over had, is die op het plaatje achter de trekker.
    Ik heb 2 koppelingen op de trekker, 1 vangmuil, en eronder een kogel.
  • fergie PPO Wannabe
    edited December 2008
    Hello Allemaal,

Even exact volgens de NL wet.

B rijbewijs mag je :

trekken tot 750 Kg of meer indien ledig gewicht trekkend voertuig meer is dan totaal toegelaten massa aanhanger en totaal treingewicht minder dan 3500Kg.

BE rijbewijs mag je :

trekken tot 10 ton treingewicht

Echter, er zijn nog aanvullende regels die los van het rijbewijs staan :

1. Het maximaal toegestane aanhanger gewicht mag het maximaale trek gewicht van het trekkende voertuig niet overschrijden. Dit moet op het kenteken van het trekkende voertuig staan vermeld. (heb je er niets staan max 750Kg !)
    2. Bij 1 wordt ook nog onderscheid gemaakt tussen geremde en ongeremde gewichten !.(De meeste personen wagens mogen tussen de 400 en 500 ongeremd trekken dus onze in nl zo geliefde 750Kg aanhanger zonder oplooprem is ook fout !)
    2. Bij meer dan 3500 Kg aanhanger gewicht mag deze niet meer gekoppeld worden middels een kogel koppeling maar moet dit een vangmuil zijn
    3. Bij meer dan 3500Kg aanhanger gewicht moet deze voorzien zijn van synchroon bediende remmen. (A-synchroone oplooprem mag dus niet meer)

Een auto met een maximaal trek gewicht van 1000 Kg mag dus niet voor een aanhanger staan die massa + lading is toegestaan tot 1650Kg. Is die auto wel geschikt voor 1700Kg maar weegt die zelf minder dan 1650 Kg heb je BE nodig. Weegt die meer dan 1850 Kg heb je ook wee BE nodig (meer dan 3500Kg totaal).

groetjes,

Ren
  • TeakeTeake PPO Wannabe
    edited December 2008
    [QUOTE=fergie;44390]
    Een auto met een maximaal trek gewicht van 1000 Kg mag dus niet voor een aanhanger staan die massa + lading is toegestaan tot 1650Kg. Is die auto wel geschikt voor 1700Kg maar weegt die zelf minder dan 1650 Kg heb je BE nodig. Weegt die meer dan 1850 Kg heb je ook wee BE nodig (meer dan 3500Kg totaal).

groetjes,

Ren
  • knutselsmurfknutselsmurf PPO Burner
    edited December 2008
    [quote=Teake;44556]
    Zolang die kar maar een werkend mistachterlicht heeft,

Als je met een oldtimer auto rijdt is een mistachterlicht op de aanhanger niet verplicht, omdat deze op de auto ook niet verplicht is en/of niet standaard monteerd. Alle aanhangers onder 750 kg moeten bij een auto met mistachterlicht ook voorzien zijn van deze lamp, boven de 750 kg vanaf 1998. Bron: Postbus 51 - Moet een aanhangwagen een mistachterlicht hebben?
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited December 2008
    Goh,

Goed ppo gerelateerd onderwerp trouwens......

Tim
    edited December 2008
    Ik haal mijn PPO altijd op met... Een aanhanger.
    edited December 2008
    [quote=easy rider;44583]Ik haal mijn PPO altijd op met... Een aanhanger.

Met mistachterlicht ???? :D
    edited December 2008
    Nee dat niet... Ben wel een keer aangehouden door oom agent maar die zij er niets van.
  • pjotterpjotter Banned
    edited January 2009
    vandaag trekhaak van 1e VW onder mn huidige gemonteerd.
    gelukkig waren de gaten (standaard) al geboord.
    toch nog een hele onderneming.
    de hele bumperzooi dr af(appeltje/eitje, en later dr weeer op:mozilla_yell:

restv/d week electrisch uitvogelen.
    kenteken opsturen voor een nieuwe met max treklast vermelding.

[quote=Tim;44582]Goh,
    Goed ppo gerelateerd onderwerp trouwens......
    Tim

tja moet APO halen. en verder weg van huis.
    dus moet de aanhanger mee.
    edited January 2009
    Maak je een 7 of een 13-polige aansluiting?
    Met of zonder mistachterlicht :idea: voor de aanhanger cq caravan?
  • pjotterpjotter Banned
    edited January 2009
    net nog ffn de kabelboom van ouwe VW bekeken.
    want had na wat googlen begrepen dat t met stekkers int achterverlichting verbonden was.

is ook wel gedeeltelijk zo, maar div draden zijn weer anders verbonden.
    dus moet ik ffn de tijd nemen om de kleuren en nr op papier te zetten.
    alvorens de trekhaakkabelboom dr af te knippen,en dan weer opnieuw aan te sluiten.
    M@W : maw ik bouw dus t 7 polige systeem om.
    mag met mn golf toch mn sleurhut niet trekken.
    edited January 2009
    Wel uitkijken of je de draden zo weer aan kan sluiten. Bij nieuwe(re) auto's kun je niet zomaar de draden bij de bestaande verlichting opzetten, geeft storing in het systeem. Ik weet dat VW kastjes heeft om er tussen te bouwen, moeten dan ingeleerd worden via de computer bij de dealer anders geven ze geen signaal door. Het zal bij andere merken auto's wel hetzelfde zijn, maar dit heb ik nu zelf een paar keer gezien bij een crafter en een paar caddy's.
  • pjotterpjotter Banned
    edited January 2009
    k bouw over van bj 96 naar 95.
    zal dus wel gelijk zijn verwacht ik
    edited January 2009
    Daar zit dat systeem nog niet op voor zover ik weet. De caddy's waren van de laatse types die uitgekomen zijn en de crafters 1 of 2 jaar oud. Heeft volgens mij te maken met een waarschuwingsysteem voor kapotte verlichting en can-bus systeem.
  • TeakeTeake PPO Wannabe
    edited January 2009
    Voor de knutselsmurfen onder ons, die iets van transistoren weten, is zon tussen kastje voor de trekhaak prima zelf te maken.

Een paar vermogenstorren, voor elke lamp eentje, en dan de stuurstroom ervan aftappen van je originele achterlicht. Er zwalken vast wel een paar schema's rond op het www.
    Dan hebben die "lamp stuk" indicators niet eens in de gaten dat er wat achter hangt.
    Het grootste probleem van het aftappen van de stroom op de ouderwetse methode is dat er plotseling dubbel zoveel stroom door de detector loopt.

En die kunnen daar meestal niet tegen.
Sign In or Register to comment.