Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Afstelling antieke Bosch lijnpomp zonder eigen regelaar.

TeakeTeake PPO Wannabe
edited December 2008 in Algemene Techniek
Wie heeft er een montage / afstelhandleiding voor een bosch PES3A lijnpomp?
Dit is het 3 cilinder broertje van de PES4A lijnpomp, die iets vaker voorkomt.

Omdat deze pomp in een klassieke trekker zit, een Guldner van ruim 40 jaartjes oud, en er meer brandstof uitlekte, dan er ingespoten werd, is hij even ter inspectie op de operatietafel gelegd.
Om alle keerringen te vervangen, moet de gasstang eruit, en dan ontkom je niet aan een montage/afstel handleiding.
De "nokkenas" heeft een rauw lager, das geen probleem.
Het versleten keerringetje aan het uiteinde ook niet, maar de juiste montage positie wel.

Daarnaast is het handig om te weten wat de standaard toleranties zijn van de pomp.
En hoe je de hoeveelheid lek olie zo klein mogelijk houdt.
Op warme diesel zal ie natuurlijk meer lekken, dan op PPO, maar hij moet weer goed en lekdicht zijn.

Daarnaast is de pomp nog voorzien van een zeer milieu onvriendelijke overloop leiding aan een zijkant.
Alle overtollige lekolie gaat daardoor rechtstreeks naar buiten.
tot op heden had ik er een emmertje onder hangen, wat de laatste tijd rap volliep.
Omdat we vroeger zon ding thuis ook hadden, en ik me geen plassen dieselolie kan herinneren, vraag ik me af of er bij de nieuwere versies ook betere oplossingen zijn.

Comments

  • soapwatersoapwater Livin' and Breathin' PPO
    edited December 2008
    Als je op PPO rijdt, is die overloop-leiding niet zo milieu-onvriendelijk. Wel een beetje zonde van de brandstof. Heeft hij al op plantenolie gelopen?
    Met de pomp kan ik je niet helpen, maar hier hangen af en toe wel wat dieselspecialisten rond...
  • TeakeTeake PPO Wannabe
    edited December 2008
    Hij heeft nog niet op iets anders gelopen, ik wil een poging doen het stukje geheel rond te krijgen.
    volgens mijn berekeningen, zou ik met 500 vierkante meter koolzaad, voor mijn eigen behoefte kunnen telen.
    Die 500 vierkante meter lukt wel, desnoods zelfs nog 1000 vierkante meter.
    En dan aan het einde van het jaar ploegen met een trekker die op de olie ervan loopt.
    Het is een hobbyprojekt, hij staat al bijna een jaar in de schuur.
    Daaroor heb ik hem gebruikt bij de bouw van het huis, en de herinrichting van het erf.
    Wegens tijdgebrek, gewoon op rode diesel.
  • RaafRaaf Modding Member
    edited December 2008
    Teake,

    Kun je niet gewoon eens bij een bosch center vragen voor gegevens of anders dat zij hem afstellen ?
  • RaafRaaf Modding Member
    edited December 2008
    [QUOTE=Teake;44073].

    Daarnaast is de pomp nog voorzien van een zeer milieu onvriendelijke overloop leiding aan een zijkant.
    Alle overtollige lekolie gaat daardoor rechtstreeks naar buiten.
    tot op heden had ik er een emmertje onder hangen, wat de laatste tijd rap volliep.
    Omdat we vroeger zon ding thuis ook hadden, en ik me geen plassen dieselolie kan herinneren, vraag ik me af of er bij de nieuwere versies ook betere oplossingen zijn.

    Ik heb op mijn Dexta ook zo'n oude IP (Simms) met lekleiding, maar daar heb ik eigenlijk nog nooit olie uit weten komen.
    Ik neem aan als jou IP gereviseerd is dat de boel dan ook droog blijft.
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited December 2008
    [QUOTE=Teake;44078].......aan het einde van het jaar ploegen met een trekker die op de olie ervan loopt....

    Dat is mooi, je eigen koolzaad stoken en daarmee de akker omploegen en zaaien voor een nieuwe lading koolzaad, geweldig gewoon. Over je pomp kan ik je helaas niets vertellen, vind het alleen geweldig dat je trekker op koolzaad olie gaat lopen.
  • TeakeTeake PPO Wannabe
    edited December 2008
    Ik heb bij een bosch center eerst een prijs gevraagd.
    Een pomprevisie kost meer :shock: dan ik voor de hele trekker betaald heb...

    En omdat ik beroepshalve er geen enkel probleem van maak, om zon pomp netjes uiitelkaar en weer inelkaar te zetten, is dat voor mij een logische stap.

    Ik werk bij een machinefabriek, al jaren.
    En heb ik die tijd al de meest vreemde dingen uitelkaar gehald, en weer laten werken.
    Als je maar een montage handleiding hebt, is er niks aan het handje.

    En als je de plunjers en cilindertjes goed wilt bekijken en meten, zal deze eruit moeten.
    En dan ben je direkt de basis afstelling kwijt.
    Overigens, als ik de maat van de gasstang aan het uiteinde heb, terwijl de tandheugels op de cilinder exact haaks staan, ben ik al een heel eind.
    Daarnaast de positie van de tandheugels op het cilindertje zelf, en dan zijn we er al bijna.
    Een derde afstelling is die van de rolnok die over het nokkenasje loopt, maar die hoef je niet per se los te halen.
    Als rolnok, plunjer en cilinder goed zijn, kan hij op dezelfde plek in het huis blijven zitten.
    En voor demontage hoeft die stelbout niet los.
  • soapwatersoapwater Livin' and Breathin' PPO
    edited December 2008
    Stuur eens een pb naar nero, misschien kan jij je aan deze info helpen.
  • TjorqueTjorque Livin' and Breathin' PPO
    edited December 2008
    En plaats eens een fotootje :D:D:D

    Wij zijn allemaal gek op techniek :)
    En ik persoonlijk heel erg op "old simple mechanics" :D:D:D
  • TeakeTeake PPO Wannabe
    edited December 2008
    Dat plaatje heb ik hier:
    image
    en deze is van de donor pomp:
    image
    image
    De pomp ligt inmiddels geheel schoon op de werkbank.

    De oorzaak van het lekken van de brandstof naar het carter is me wel wat duidelijker geworden, er zit geen enkele dichting tussen de gasstang en het carter.
    En de groef in de hoofd as, thv de keer ring, is ook al niet gezond.
    Ook is het opvoerpompje niet voorzien van dichtingen, alles wat langs de bewegende delen door glipt, gaat zo richting pomphuis en overloop pijp.

    Daarnaast had de vorige eigenaar de overlooppijp halverwege een stukje dichtgeknepen, zodat het lekoliepeil tot het nivo van de gasstang kon komen.
    Die leiding moet dus vervangen worden door een open pijpje.

    De donorpomp ligt inmiddels ook uitelkaar, en op de werkbank.
    De plunjers zijn dermate anders, dat het wel duidelijk is dat deze pomp niet bij deze motor hoort.
    De diameter is 6mm, ipv 7.5, en de langsgroef voor het stoppen van de motor ontbreekt.
    Deze plunjer kent 1 exacte stopstand, een kleinstukje verder laat hem al volgas lopen.
    beide plunjer sets zijn niet zo perfect zoals ze zouden moeten zijn, ik moet dus eerst kijken waar ik nieuwe kan kopen.
  • neronero Livin' and Breathin' PPO
    edited December 2008
    Geef eens de nummers door die op je pomp staan. En welke gegevens wil je? Ik ken ze wel, maar de handleiding om ze zelf te demonteren en monteren heb ik niet. Enkel door ervaring.

    Je opvoerpompje lekt via de hendel die door de nokkenas van je pomp op en neer wordt bewogen. Deze MAG NIET lekken. Opvoerpompje best vernieuwen. (kost niet veel) ofwel dichten.

    Als er nog diesel in je pomphuis komt, is dit omdat de plunjers lekken. Hier kun je niks tegen doen. Dit is slijtage. En meestal ga je dit het eerst merken bij het starten. Nieuwe plunjers.

    Afstelgegevens (timing) pomp op motor heb je toch wel. Anders is het geen bijzonderheid. Elke lijnpomp zet je met een druppelaar perfekt. Enkel de graden inspuiting moet je weten. En dat hangt van motor af.

    Geef eens wat mer uitleg over wat en hoe je iets wil.

    Groeten,
    Nero
  • TeakeTeake PPO Wannabe
    edited December 2008
    DE pomp die er waarschijnlijk niet bij hoort heeft de nummers:
    1201B309 PES3A 70C300 RS1037
    Deze heeft een plunjer van 6 mm zonder "stopgroef"
    De andere pomp die op de trekker zat heeft deze nummers:
    50838020 PES3A 75C300 RS1151
    Deze heeft een plunjer van 7.5 mm met stopgroef.

    De eerste pomp heb ik van een guldner sloper gekocht, de tweede zat op de trekker toen ik hem kocht

    Op beide pompen heeft de trekker bij mij gelopen, maar op beide niet fris.
    De stationaire stand klopte in geen van beide gevallen.
    Wel liep hij op beide pompen "egaal" op het gehoor.

    Wat ik nodig ben, is de afstelling voor de plunjers: de gasschuif van 1 van de 2 zat zeker fout geplaatst.
    Van de andere weet ik het niet (zeker).
    Ik moet dus de stand van de schuif, tov de getande klemmen hebben om absoluut zeker te ziijn.
    De lekkage komt bij zowel de plunjers als het geleidestangetje van de opvoerpomp.
    De optie om deze te vervangen lijkt me niet echt slecht, zo duur is hij niet
    En omdat van de beide pompen prima 1 goede te maken is, of met 6 nieuwe plunjers zelfs 2, werk ik het liefste naar die optie toe.

    Ik zat beperkt nog te denken aan een simpele lekkagetest: een afsluiter voor de plunjer, in een accumulator en barretje of 200 dieselolie, en dan de afsluiter pen open, en de drukdalingstijd meten.

    Maar als je geen referentiemateriaal of gegevens hebt, houdt dat op.
    Voor die fabrikant waar ik de testbank voor bouwde, had ik een referentie, en kon ik aan de lekkage helling een goedkeur of afkeur geven.

    De druppeltest is prima, staat volledig beschreven in de servicehandleiding.
    Op de stoters boven de nokkenas, zitten bout en contramoeren, in theorie moet je die ook afstellen na een plunjer wissel.
    Of is dat 1 malig, en nooit meer nodig?
  • neronero Livin' and Breathin' PPO
    edited December 2008
    die rollen met verstelbare moer, moet je normaal niet meer aankomen. Dit is vooral voor de timing. Als bv. bij een 4 cilinder de aparte cilinder geen 90° van elkaar gaan inspuiten, kun je dat daar regelen; Maar in Praktijk moet er bijna nooit aan geregeld worden, ook niet na plunjerwissel (als het dezelde is natuurlijk).

    De maat die jij wil (plunjer t.o.v. tandlat) is niet opgegeven. ZElfs op de testplannen (die ik dagelijks gebruik) staat dit niet. Meestal zijn de tandlatten gemarkeerd. streepje . En de plunjerhoed (waar de buitentandjes op zitten) is meestal ook afgetekend. Als je ze eruit haalt, zie je dit. Altijd opmeten als je 1 element eruit haalt, in welke stand hij stond. Dan is het achteraf des te makkelijker terugsteken.
    En anders gewoon proberen. Is het niet juist, dan schuif je gewoon 1 tandje per keer op. Pomp moet niet volledig open om dit te verzetten. GEwoon deksel aan voorkant eraf, en persklephouders met perskleppen verwijderen. Als je de plunjerbehuizing nu omhooghaalt, dan kan je het verzetten. 1 voor 1 en makken dat ze altijd allemaal gelijk staan.

    PES 3A 70 en 75! tja, dat zie je al dat het geen gelijke plunjers zijn. Op zich niet altijd een probleem. Bijna elke pomp is aan te passen.
    Maar ik zie er ook RS bij staan. Dus rechtsdraaiend en normaal gezien wel met een regelaar uitgevoerd.
    Hoe wordt jouw toerental dan geregeld? Luchtschuif op de inlaat?

    Gr
    Nero
  • neronero Livin' and Breathin' PPO
    edited December 2008
    De pomp die erop stond (PES3A 75C300 RS1151) hoort bij de GUL 19 van bouwjaar 01/1966 tot 05/1969 op een 2,4 liter met 26 KW.
    boschnummer van die pomp : 0 400 413 109

    Andere pomp (PES3A 70C300 RS1037) hoort bij een 2,4 liter maar oudere versie. Van bouwjaar 01/1962 tot 12/1964. Kw 22 of 26 of 28 . Op GUL 5 , 7 en 9. boschnummer : 0 410 473 001

    Hier kun je al iets mee opzoeken als je wil.

    Gr
    Nero
  • TeakeTeake PPO Wannabe
    edited December 2008
    Ik kreeg enkele minuten geleden een plaatje van het onderdelenboek:
    De motor is een 3L79 van Guldner, waar 3! verschillende pompen op geleverd zijn:
    De PES3A 70C 300 RS 1037,
    De PES3A 75C 300 RS 1037
    en de PES3A 75C 300 RS 1151
    Het originele onderdelenboek heb ik vanaf zaterdag ik huis.
    Helaas staat daar de pomp alleen als 1 geheel in vermeld.

    De opgaven in het boek zijn inclusief de motornummers.
    Bij mijn blok hoort de laatste pomp.
    Mijn blok is van juni 1965, en het boek geeft aan vanaf welk motornummer, welke pomp van toepassing is.
    De regelaar zit bij de L79 motoren voor in het blok.
    Bij de regelaar zit ook een opmerking over de motornummers.

    Het bosch nummer ben ik wel blij mee, daar vroeg de lole dealer naar toen ik om plunjers vroeg.
    Maar dat nummer was niet op de pomp te vinden.
  • TeakeTeake PPO Wannabe
    edited December 2008
    Ok, het onderdelenboek is er, zowel op papier als digitaal.
    Lang leve het internet...
    De pomp is gisteren weer in elkaar gezet, de lagers met as , huis en rollen van pomp 2, en de originele plunjers van pomp 1 erin.
    De beste van de 2 toevoerpompjes erop, setje nieuwe verstuivers erin, ontluchten, starten en lopen.
    En nog netjes op 3 cilinders ook.
    Het stationair toerental klopt, en de trekker laat zich ook weer goed uitzetten.
    Zo mooi heeft ie nog nooit gelopen.
    Alleen het typeplaatje op de pomp klopt niet meer, maar een nieuw type plaatje is zo gemaakt.

    De toevoerpomp lekt nog wel, dat wordt dus een nieuwe.
    En voor de originele pomp bestel ik maar een set plunjers en lagers.
    Vooral de lagers waren dermate slecht, dat deze zeer waaschijnlijk invloed op het lopen hadden.
    Als ik alles origineel heb, moet ik maar eens met beide pompen, een uurtje of wat een testbank regelen.
    Voorlopig hoef ik de trekker niet meer door duwen te verplaatsen, maar kan ie het weer op eigen kracht.

    Al doende leert men, en hoe krapper de beurs, hoe groter de inventiviteit.
Sign In or Register to comment.