Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Alternatief voor aardgas

soapwatersoapwater Livin' and Breathin' PPO
Jaja, het is (waarschijnlijk) zover... We gaan een woning kopen en renoveren. Een stevig projectje waar ik een waarschijnlijk een paar jaar zoet mee zal zijn. Omdat je het maar beter direct goed kan doen, ben ik informatie aan het winnen over de mogelijkheden.
Zo denk ik zeker aan een zonneboiler systeem, fotovolta

Comments

• knutselsmurfknutselsmurf PPO Burner
    edited December 2008
    Biogas? Dat heeft voor zover ik weet bijna dezelfde verbrandingswaarde als aardgas. Misschien dat Tim je hierover wel meer kan en/of wil informeren, want de Jenbachermotoren draaien ook op biogas.
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited December 2008
    Ligt er even aan of je vrijstaand gekocht heb of 1 in een rij. Mogelijkheden bij vrijstaand of semi-vrijstaand zijn natuurlijk veel beter. Denk b.v. eens aan een generator op PPO, die leverd stroom en warmte om je huis te verwarmen. Heb je echter buren dan zal e.e.a. goed geluid geisoleerd moeten worden.
  • TjorqueTjorque Livin' and Breathin' PPO
    edited December 2008
    warmtepomp...

Alles elektrisch is volgens mij de "gemakkelijkste" manier om beter te doen en de afkomst van je energie nog open te houden voor de toekomstige ontwikkelingen.
    Een elektrische machine is niet kieskeurig voor de afkomst van je elektriciteit. :D

Wind, waterkracht, zonnestroom, golfslag, biomassa,... Warmte zal je hebben.
    Bij een eventueel te kort aan ecopower kan je dan ook nog verder.
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited December 2008
    Warmtepomp is alleen interessant als je de beschikking hebt over een enorme plas water in de buurt. Er zijn wel alternatieven hoor maar die zijn duur: leiding werk in de bodem aan brengen enz.
  • RaafRaaf Modding Member
    edited December 2008
    Als ik jou was , Soap dan zou ik voorlopig bij mijn eerste plan blijven.
    Dus HR CV op aardgas maar dan wel een lage temperatuur systeem met vloerverwarming.
    Daarmee hou je je huis op een basis temperatuur en als je extra warmte wil dan stook je de houtkachel.
    Mocht een warmtepomp prijstechnisch interessant worden dan kun je die makkelijk op je lage temp CV systeem aansluiten.
    En het belangrijkste van al ISOLEER !!
    edited December 2008
    [quote=easy rider;43930]Warmtepomp is alleen interessant als je de beschikking hebt over een enorme plas water in de buurt. Er zijn wel alternatieven hoor maar die zijn duur: leiding werk in de bodem aan brengen enz.

Lucht-Water warmtepompen hebben niet dat nadeel van en duur captatienet, maar het rendement ligt beduidend lager.

In eerste instantie moet je eens goed kijken op dov.vlaanderen.be
    Daar kan je met een beetje geluk de ondergrondsoort van je huis vinden.
    Als het geen continu klei of leempakket is heb je veel kans dat je een warmtepomp met hoog rendement kan steken.

Uiteraard blijft eender hoe je je warmte opwekt de boodschap altijd: ISOLEREN ISOLEREN ISOLEREN!
    En ook op een zo laag mogelijk temperatuursregime verwarmen. De classieke regimes 90/70°C zijn voor mijn part vér passé.

In ons huis hier wordt er verwarmd met radiatoren en een uitgaande watertemperatuur van 38°C en maximum 50°C. (temperatuursregeling met buitenvoeler)
    In functie van hoe koud het buiten is gaat de ketel dus de temperatuur verhogen om meer vermogen naar de radiatoren te sturen.
    Zeer energie gunstig! (en dat is al +20 jaar zo, dus absoluut geen spitstechnologie)

Als je een condenserende ketel wilt installeren zorg er dan ook voor dat je water retourtemperatuur niet hoger dan 50°C wordt. Anders gaat de ketel onder bepaalde buitenomstandigheden niet meer kunnen condenseren, waardoor het rendement terug daalt tot dat van een gewone (niet condenserende) ketel.
  • TeakeTeake PPO Wannabe
    edited January 2009
    De prijs van een bodemwisselaar kan nog gedrukt worden, als je een stuk(je) weiland hebt, waar een zogenaamde draineermachine fatsoenlijk kan werken.
    Die machines zijn in staat om in korte tijd, een slang op 1 meter (of dieper) te leggen, zonder de grond eruit te halen.
    Ze tillen met een V vormige "mal" de grond een stukje omhoog, en in die V vorm wordt de slang naar beneden gevoerd.
    Als je geluk hebt, en je perceel is zeer groot, kan zon machine een grote cirkel maken.

Aan het begin (en einde) graaf je de slangen op, en breng je naar binnen.
    Zon machine is goedkoper dan een grondboring.
    Daarnaast heb ik zelf een vijver gegraven van zon 800 vierkante meter, met de bodem op 1,5 meter diepte. Met de bedoeling om op de bodem zon 100 meter tyleen, gevuld met glycol te leggen.
    Alleen is bij bij op dat punt het verhaal gestopt, de lucht/water wisselaar voor de afzuiging van de woning, levert al zoveel rendement op, dat het laatste beetje gas, niet echt meer een rendabele besparing oplevert.
    Ik heb nu nog een tank van 1000 liter Propaan (LPG), die ik eens per jaar bijvul.
    Misschien dat de tyleenslang er nog wel komt, maar dan in de zomer voor topkoeling van de vloer.

Voor een hoog rendement: je moet een watergekoelde dieselmotor hebben, van ongeveer 10 kw. Daarnaast dus een warmtepomp van een kw of 6 a 8.
    En de motor koeling sluit je via een warmte wisselaar direkt aan op je cv instalatie.
    Is de cv op temperatuur, dan mag de motor weer uit.
    Voordeel is dan dat de motor volledig ingepakt kan worden, en alleen de uitlaat nog naar buiten moet.
    Daarnaast is het wel handig om via een driewegklep, ook een buitenkoeling te hebben, voor het geval de stroom eens uitvanlt in de zomer ;)
    Er schijnen ook komplete units te koop te zijn, diesel/warmtepomp als combi, alleen die ben ik nog niet tegengekomen.
    Het grote probleem voor een rendabele instalatie: de aanschafprijs is nogal hoog.
    Je bent voor een goed systeem zo een paar 1000 achterop.
  • RaafRaaf Modding Member
    edited January 2009
    Teake, wat is de COP van een diesel warmtepomp ?
    Dat moet toch wel erg rendabel zijn, want warmte verlies is er bijna niet.

Ik heb op mijn werk een split unit airco staan die ook kan verwarmen, maar als het begint te vriezen krijgt ie het toch moeilijk, dan moet er een elek kacheltje bij.
    Dus daar zal het rendement niet al te best zijn.
  • TeakeTeake PPO Wannabe
    edited January 2009
    Ik kan helaas weinig info van die dingen vinden, alleen een merk: Mitsubishi
    Als je inderdaad de combi hebt, pak je zowel het warmte rendement, als het stuk op de krukas.
    Met het vermogens diagram in het achterhoofd, is dat 30 % voor de krukas, 30% door koeling, en 30% door de uitlaat.
    De laatste 10% zijn de verliezen door wrijving ed.

Het motor rendement krik je op die manier op naar 60%, alleen kom je op een gekke berekening met de warmte: 30% op de krukas, x 4, dan heb je grofweg het rendement van de warmtepomp, en dan de 30% van de koeling er nog bij.

Zou je de motor op gas laten draaien, dan haal je in theorie een warmte rendement van 150% uit je systeem, ipv 90 % van de HR ketel.
    Als je het nuchter bekijkt, is het gewoon een WKK, die van mitsubishi zonder electra aansluiting, en als je hem zelf bouwt, met electra aansluiting.
    edited January 2009
    Ik zou eigenlijk graag een warmtepomp direct op windenergie maken :D:D

En op windloze dagen dan de pelletkachel opzetten ofzo :)
    Op op zulke dagen de pomp met elektriciteit van de zonnecellen laten draaien :)
  • CaddyEdCaddyEd Livin' and Breathin' PPO
    edited April 2009
    Ik sprak gisteren mijn huisbaas. En hij heeft grote plannen en idee
  • Man@workMan@work Livin' and Breathin' PPO
    edited April 2009
    Ed,

Als je bij de oosterburen zoekt op "BHKW" of "BlockHeizKraftWerk" kom je vast wel iets leuks tegen.
  • CaddyEdCaddyEd Livin' and Breathin' PPO
    edited October 2011
    Als alles goed gaat vandaag, wordt de houtkachel cv in bedrijf gesteld.

Het is dus geen WKK geworden, maar alleen warmte uit hout. Zo ziet de kachel er uit: http://www.eta-nederland.nl/img/Downloads/Flyer%20HACK%20E-mail.pdf . Het is een automatisch geregeld systeem, gooi een berg houtsnippers in de bak en de kachel "pakt" wat hij nodig heeft, om het cv systeem op temperatuur en een optimale verbranding te houden. Lijkt bijna de diesel in mijn Caddy, door alle sensoren en regelaars.

Het is de bedoeling dat alle gaskachels en de geiser de deur uit gaan. En de verwarming en warm water worden voorzien uit de energie van de houtkachel. Tot zover, de gaskraan dicht mag :)

Aan hout(snippers) is er geen gebrek, aangezien mijn huisbaas in de bomenlarei zit.
  • Sandman79 PPO Burner
    edited October 2011
    mja, kan, ook anders in zelfbouw, maar via ebay duitsland kan je ook redelijk goedkoop heatpipes krijgen.... ik denk mijn toekomstig huis te gaan verwarmen op een combinatie van zonne-energie (collectoren met een buffertank van verschillende duizenden liters) en als ondersteuning een houtcvkachel. AL is hopelijk die kachel zelfs niet meer noodzakelijk voor de ondersteuning.
Sign In or Register to comment.