Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Is een "sportief" luchtfilter ook zuiniger?

Man@workMan@work Livin' and Breathin' PPO
edited December 2008 in Algemene Techniek
Ik denk er over om de Xantia op korte termijn te voorzien van een “sportief” luchtfilter.

Het papieren wegwerpfilter wordt dan vervangen door een filter (in dezelfde behuizing) wat heel lang mee gaat maar wel regelmatig schoongemaakt moet worden.

Een collega van mij (geen scheurneus) beweert het volgende:
Het binnenhalen van verse kucht kost dan minder vermogen er zijn dan meer pk’s beschikbaar voor de verplaatsing.
Bij gelijkblijvende rijstijl houdt dit in dat er minder brandstof verstookt gaat worden.

De firma Green heeft een vervangingsfilter voor de Xantia voor ca. € 60,-
Dat lijkt me bij bijv. een 5% brandstof besparing snel terugverdiend.
De kosten en tijd voor schoonmaak zullen wel in balans zijn met de wegwerpfilters.

Heeft iemand van jullie ervaring met degelijke fliters van
K&N of Green ?

Comments

• ingmaringmar Livin' and Breathin' PPO
    edited December 2008
    Man@work,

Meer en vooral koelere lucht is beter ja, maar of je dat nu bereikt met alleen zo'n filter is maar de vraag. Pas ook op met de olie die je voor zo'n filter gebruikt de LMM schijnen er niet zo best tegen te kunnen....en ook een gewoon luchtfilter moet je regelmatig schoonblazen.
  • pjotterpjotter Banned
    edited December 2008
    vw transporter t4 turbodruk

laatste allinea: over luchtfilters.

en heb elders gelezen dat t iets zuiniger is
  • Man@workMan@work Livin' and Breathin' PPO
    edited December 2008
    [quote=ingmar;43772]Pas ook op met de olie die je voor zo'n filter gebruikt de LMM schijnen er niet zo best tegen te kunnen.

Ik zal het voor de zekerheid nog even navragen bij mijn garage.

Het lijkt me wel raar dat ze zo'n filter wel aanbieden voor een 2.0 HDI maar dat de te gebruiken olie weking van de lucht-massa-meter be
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited December 2008
    Was zelf ook van plan eens een sportfilter op de Beemer te schroeven, dit is wel een leuke site, scherpe prijzen overgens.
    edited December 2008
    [QUOTE=Man@work;43776]
    Het lijkt me wel raar dat ze zo'n filter wel aanbieden voor een 2.0 HDI maar dat de te gebruiken olie weking van de lucht-massa-meter be
  • wodanwodan Super Moderator
    edited December 2008
    De financiele winst zit hem in het feit dat de geoliede versie van zo
    een filter uitwasbaar is en dus met gemak +100.000km mee gaat.
    Maar papieren filters filteren nog altijd fijner! Ze hebben wel iets
    extra weerstand, maar dat maakt voor een turbomotor weinig uit,
    het verschil in vermogen is mischien wel meetbaar, maar nooit voelbaar.
    Het zit hem meer in het koppeke ;)

Op mijn LPG slurper zat er vroeger een papieren filter, nu een K&N.
    Verbruik is gelijk gebleven.
    Op mijn NA dieseltje zit een papieren filter, met grove mousse filter er rond,
    deze laatse houdt alle grof vuil tegen en is uitwasbaar.
    edited December 2008
    @ER: ik was enkel van plan een een ander filter in dezelfde filterbehuizing te plaatsen.
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited December 2008
    Houd ook even rekening met het geluid, dat wordt ook harder vooral bij turbo's, de fluittoon is dan harder wat op zich wel sportief te noemen is natuurlijk.
    edited December 2008
    Het was niet mijn bedoeling om het reis-comfort naar beneden te halen.
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited December 2008
    Man@Work,

Ik heb zo'n vervangingsfilter van K&N in de Saxo zitten. Geluid is anders, niet per definitie luider. Ik heb het gedaan omdat ik hem op ebay won voor een paar tientjes.

Voor de besparing hoefde ik het niet te doen, de Saxo is er niet zuiniger van geworden. Ook het uitwassen is best lastig, je kan moeilijk de hogerdruk erop zetten. Plus hoe rij je de wagen als je luchtfilter hangt te drogen. Ook het opnieuw olie
  • wodanwodan Super Moderator
    edited December 2008
    Uitwassen: Met benzine, gaat snel en schoonblazen met luchtcompressor
    vanop afstand. Herolien: Ofwel oliebadje en laten uitdruppen ofwel WD40
    ofwel je juiste olie in vernevelingsspuit er vanop afstand erop vernevelen.
    Al bij al 30min werk.
  • CaddyEdCaddyEd Livin' and Breathin' PPO
    edited December 2008
    Op het TDIforum is dit ook voorbij gekomen. Maar word er geen verbetering gemeld, door het vervangen van het luchtfilter. Alleen een vetter geluid.

Wat een verbetering is, om het uitlaat traject ruimer te maken. Dit gaat natuurlijk wel over turbodiesels.
    edited December 2008
    @ Tim: het filter in de Xantia een van het formaat broodplank dus dat is iets makkelijker in een teiltje op spoelbak te proppen. Het Saxo filter is wat dat bedreft echt onhandig van vorm, daar heb je een hele emmer voor nodig.
    Voor de dag(en) dat het gereinigde filter ligt te drogen bewaar ik het oude (wegwerp)filter in een schoenendoos of zo.

@ CaddyEd en ER: Bij een standaard luchtfilterhuis zal het geluid waarschijnlijk niet drastisch meer worden. Ik probeer gewoon een keer in de polder op een mistige (dus stofarme dag) hoe het klinkt zonder filter.
  • MiglowieMiglowie Livin' and Breathin' PPO
    edited December 2008
    Toch jammer he, een K&N open sportfilter laat het ding brullen :) Heb het eens geprobeerd met de Benz toen zonder filter, man wat een dikke vette brul. Alhoewel je er op den duur gek van wordt denk ik :P
    edited December 2008
    Waarschijnlijk hoor ik hooguit wat meet van het "turbo gefluit" :mad:
    edited December 2008
    Als je blow-off valve dan maar sportief is afgesteld :D (zoals op v8power.nl bijvoorbeeld ;))

[offtopic]Als ie nie rookt nie, kan ie ook nie trekken nie[/offtopic]
    edited December 2008
    Ha,

Ik heb ook een tijdje zonder origineel luchtfilter gereden, met zo'n open green filter. Alleen de herrie al heeft me doen besluiten een ander te zetten.

Tim
    edited December 2008
    Als mijn collega het juist heeft heb je bij een vervanginsfilter (wat in het originele luchtfilterhuis gaat) maar een beperkte toename van het inlaat geluid. :)

Als je je inlaat cuitcuit en luchtfilterhuis verwijdert en een open filter installeert heb je meer geluid van de inlaat dan van de uitlaat. :(
    edited December 2008
    [QUOTE=Man@work;43862]
    Als je je inlaat cuitcuit en luchtfilterhuis verwijdert en een open filter installeert heb je meer geluid van de inlaat dan van de uitlaat. :(

Ja nogal wiedus, maar dan is het puur voor de sound...een open filter zuigt ook weer warmere lucht aan, dan heb je er dus vermogenstechnisch geen drol aan toch ?
    edited December 2008
    Precies! Een filter met minder weerstand wat niet te veel extra geluid gaat maken.

Het wordt een kwestie van uitproberen op een mooie lange rit. 8)

Als het een beetje mee zit heb ik al een filter van de firma Green in de Xantia voordat we aan het eind van de maand richting "Südschwarzwald" rijden. :mrgreen:
    De terugweg doen we volgend jaar pas :lol:
    edited December 2008
    Lekker ritje M@W :jealous: Hoop dat er daar nog wel wat door de sneeuw te banjeren is :D
  • TjorqueTjorque Livin' and Breathin' PPO
    edited December 2008
    ik heb in de Evasion ook een K&N vervangfilter zitten... (de kans is groot dat jij dezelfde airbox hebt als ik)

scheelt volgens mij geen ene moer...

Maar jah, de vraag is dan wel of mijn 302 300km oude verstuivertjes daar niet voor iets tussen zitten :lol: :D:D

Heb het uiteindelijk gedaan omdat je zo'n filter herbruikt. Of de chemicalien die je gebruikt om hem te reiningen niet slechter zijn voor het milieu dan de kost om een wegwerpfilter te maken laat ik even in het midden :D:D:D

Ik zou niet kunnen zeggen of er meer of minder lawaai af komt, daar rammelt er teveel ander spul voor in de auto :lol: :lol:
    edited December 2008
    De verstuivers van de Xantia zitten er ook al ruim 260.000 km in.

Hopelijk blijven ze nog lang OK want verstuivers voor zo'n comon-rail zijn een stuk duurder dan voor een 1.9 Turbo D.

Persoonlijk denk ik dat een paar procent lager verbruik opweegt tegen het schoonmaken. Ook heb ik dan v
    edited December 2008
    [QUOTE=Man@work;43937]Persoonlijk denk ik dat een paar procent lager verbruik opweegt tegen het schoonmaken. Dit is nog steeds een aanname?

Tim
    edited December 2008
    Ja, en ik weet wat Easy Rider daarover zegt.
Sign In or Register to comment.