Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Stolpunt Plantaardige Olie

easy ridereasy rider PPO Junkie
edited March 2009 in Olieen
Naar aanleiding van deze post denk ik dat het een goed idee is de stolpunten van diverse soorten olieen in kaart te brengen om zodoende te voorkomen dat men Des Winters met een tank vol gestolde olie staat.

Voorbeeld:

Oliesoort: Stolpunt: (in graden C)

Palmolie 5

Als jullie je ervaringen posten op deze site zal ik een PDFje op het net zetten met hier een link naar dat bestand.

Comments

• ericzwiepericzwiep Livin' and Breathin' PPO
    edited December 2008
    Zie daar het nut niet echt van in. In het oude tijdperk van de flesjes had je vaak een homogene olie voor in de tank. Nu hebben de meeste filteraars geen homogene olie en dus wisselende stolpunten. En dan nog reageert olie verschillend. Schone Soja-olie kan de eerste paar keren bij temperaturen tot 0C vloeibaar blijven en nadat het een keer is gestold een ander omslag punt hebben leert de ervaring mij van vorige winters.....
    geef de voorkeur aan de oude wijsheid hier op het forum, zet een sample/staaltje van je xPO swinters buiten en houd dat in de gaten :mozilla_wink:
  • Ruud S Livin' and Breathin' PPO
    edited December 2008
    KZO volgens de DIN norm stolt bij min 17.
  • pjotterpjotter Banned
    edited December 2008
    Eric.Z. mee eens.van de ene kant.

heb soja wel is 3 dagen rond vriespunt buiten gehad,
    zoineens slaat ie stijf in de fles.

hangt ook van af waarin zit t opgeslagen,kanister/60 of 200 vat.
    je moet uitgaan van een situatie zoals t in de brandstofl en verstuiver leiding zit.
    deze zullen met kou t eerst stollen.

van andere kant is t wel intressant om te vergelijken met elkander wat voor APO we hebben,en dus aangeeft hoe intensief er gefilterd wordt
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited December 2008
    [QUOTE=ericzwiep;43734].........zet een sample/staaltje van je xPO swinters buiten en houd dat in de gaten

Dat moet je eigenlijk altijd doen om op safe te spelen

[QUOTE=pjotter;43740]........van andere kant is t wel intressant om te vergelijken met elkander wat voor APO we hebben,en dus aangeeft hoe intensief er gefilterd wordt

Exact, want kennis van de materie brengt ons verder, zeker voor die gene die een 1 tank systeem rijdt.

@Ruud, thanks, hij gaat in de database.
  • soapwatersoapwater Livin' and Breathin' PPO
    edited December 2008
    Heb onlangs KZO in de vriezer gezet (-18) en dat was toch mijn verbazing nog erg vloeibaar. Kouder testen ligt niet binnen mijn mogelijkheden.
    Ik zal binnenkort mijn APO ook eens in de vriezer zetten.
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited December 2008
    [QUOTE=Ruud S;43737]KZO volgens de DIN norm stolt bij min 17.
    [QUOTE=easy rider;43748]@Ruud, thanks, hij gaat in de database.

Dit is geen olie ER, dus kun je er ook niet in zetten. Is slechts een waarde uit een norm, waaraan wellicht elke olie aan zou kunnen voldoen. Ik zou graag eens een sample hebben, om alleen al eens te testen.

Wanneer komt er nu eens een Elsbett tankstation?

Tim
  • Ruud S Livin' and Breathin' PPO
    edited December 2008
    Elsbett is in Duitsland gestart met een eerste tankstation waar koolzaadolie verkocht wordt die stolt bij min 17 graden. Daarnaast is er bij het bedrijf een nieuwe grote Europese partner toegetreden die zijn sporen verdiend heeft in alternatieve brandstoffen zoals ppo. Op zijn initiatief worden er nu ook nieuwe voertuigen (VW en Audi) verkocht die ook op ppo kunnen rijden. Tim: ik had bijna mijn nieuwe pandje met voldoende ruimte gevonden, maar dat is niet door de bouwtechnische keuring gekomen.
  • pjotterpjotter Banned
    edited December 2008
    ffn wachten Ruud:leuke optrekjes boven de rivieren dalen reeds ook al behoorlijk in vraagprijs. en de rente zakt ook nog s .:D
    dino 91 cent/L: dat wordt leuk overwinteren met die stijve APO
  • pieterbell0001pieterbell0001 PPO Addict
    edited December 2008
    heb een aantal liters aracide olie van de oliebollenkraam ,. .... stolt al beneden +5 graden
    gemixt met 20% blijft het tot nu toe nog vloeibaar.
    edited December 2008
    En waar staat die 20% voor, Sliesel neem ik aan?.

Van sliesel is bekend dat het JUIST ppo doet vlokken en olie van BP zou dat niet doen.
  • ookjan PPO Burner
    edited December 2008
    Koudgeperste olie gaat veel minder stollen. omdat het de meest vloeibare fractie is die er uitgeperst wordt.
    olie van de industrie is een mengeling van warmgeperste en geextraheerde olie. APO kan ook wat water opgenomen hebben, = sneller stollen.

Koud filteren helpt ook om het stollingspunt te verlagen, Als de olie niet door de filterinstallatie gaat zou ik hem houden voor de zomer.
  • Man@workMan@work Livin' and Breathin' PPO
    edited December 2008
    ER: zijn die vlokken in de diesel niet afkomstig van parafine-achtige bestanddelen?
    edited December 2008
    @ookjan, en zo leren we elke dag weer wat bij.

[QUOTE=Man@work;43793]ER: zijn die vlokken in de diesel niet afkomstig van parafine-achtige bestanddelen?

Dat weet ik niet. "Het vlokken met diesel principe" komt van onze "Hooft filter piet" Niek, hij vertelde mij dat PPO met een bepaald percentage Sliesel kan gaan vlokken bij lage temperaturen.
    edited December 2008
    Dan doe ik er bij mijn volgende tankbeurt geen dino bij de KZO en alleen maar een procent of 5 benzine. ;)

Leuk om met zo'n naar friet geurende diesel naar het tankstation te rijden en er zonder blikken of blozen een paar liter benzine te doen.:p
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited December 2008
    Hmmm,

Nog even en we gooien methanol in onze diesels..... :(

Tim
    edited December 2008
    Ik heb gistermorgen kort na vertrek een liter benzine op een halve tank KZO-dino gegoten:

[U]De afgelopen anderhalve dag ('smorgens
  • pjotterpjotter Banned
    edited December 2008
    [quote=Man@work;43865]op een halve tank KZO-dino gegoten:

lijkt me niet slim M@:koe::benzine gaat drijven op de KZO,
    vindt dieseltje niet zo fijn.
    ( quote zegt t al: erop gegoten)
    beter is andersom: benzine uit een kanister dr in en daarna dePPO.

ik heb altijd 5 liter bensine op voorraad voor accuute dingen.
  • wodanwodan Super Moderator
    edited December 2008
    Eventjesq rijden en het is zo vermengd... no problemo.
    edited December 2008
    nou mijn AH slaolie is gelantine op het moment....visboer olie no problemo
    edited December 2008
    [QUOTE=ericzwiep;43914]nou mijn AH slaolie is gelantine op het moment

Bij welke temperatuur ging hij stollen?

[QUOTE=ericzwiep;43914]....visboer olie no problemo

Wat voor soort olie is dat en bij welke temperatuur is ie nog vloeibaar?
  • smulsmul Livin' and Breathin' PPO
    edited December 2008
    De XW100 nog altijd heerlijk vloeibaar op het moment. Zojuist heb ik nog even mijn tank volgepompt. Geen enkele stollingen te zien hier, gelukkig gaan dat soort dingen aan ons voorbij :D
    edited December 2008
    stolpunt AH sla-olie treedt op tussen -2<-2> graden
    stolpunt soja olie visboer mij nog onbekend maar gedraagt zich anders als de AH sla-olie.
    edited December 2008
    Ik heb ook het gevoel dat soja olie vrij lang goed vloeibaar blijft, heb hier een flesje soja APO buiten staan en daar zie ik nog steeds geen vlokken in.
  • pjotterpjotter Banned
    edited December 2008
    zal t t zoutgehalte zijn in de APO soja dat t niet stolt nu.
    andere verklaring kan ik niet bedenken
  • NiekNiek Super Moderator
    edited December 2008
    Koud gefilterde soja APO van de visboer: nog steeds geen stolling.
    Niek
    edited December 2008
    Helaas geeft de viscositeits-temperatuur grafiek van Peus maar een paar waarden onder de 20 graden Celcius.
    edited December 2008
    Geef je even door bij welke temperatuur die gaat stollen Niek?

Dan kan ik de waarden in de database zetten.
  • NiekNiek Super Moderator
    edited December 2008
    ER,
    bij min 2 nog niks
    Niek
  • CarloCarlo Livin' and Breathin' PPO
    edited December 2008
    Heren houden jullie er rekening mee dat alleen ZUIVERE olie bestaande uit maar EEN soort molekuul een stolPUNT heeft.
    Alle mengsels en/of gebruikte olie zal niet meer zuiver zijn en daardoor een stolTRAJECT hebben.
    edited December 2008
    Burg zonnebloem vorig jaar gelantine bij -7C...is volgens mij de zonnebloem met laagste stolpunt tov andere zoals bijv euroshopper..-5C?
    edited December 2008
    nadat mijn AH sla-olie fles een tijdje terug al gelantine was geworden is sinds gisteren mijn ruwe monster van de visboer gelantine geworden. Staal met filterverbeteraar erbij is nog vloeibaar. dat schommelen zo rond het vriespunt is de trigger voor soja olie.
    Mooi dat ik nog 150L zbo buffer heb staan voor als het echt gaat kraken van de vorst buiten.
  • pjotterpjotter Banned
    edited February 2009
    [quote=wodan;43884]Eventjesq rijden en het is zo vermengd... no problemo.

mooi niet waar: 2 weken terug s morgens vroeg 15L dino getankt boven op 40l APO mix.
    na 150km kwam de oliebollen geur weer terug.
    ben zelfs onderweg gestopt om buiten boven de uitlaat te gaan snuiven.
    en 0,0 oliebollen.
    dus conclussie bij mij is dat al rijdend er niet of nauwelijks gemixt wordt.
    en dus die 15L mooi puur verfikt is en daarna weer de mix APO/dino
  • ingmaringmar Livin' and Breathin' PPO
    edited February 2009
    [QUOTE=pjotter;46543]mooi niet waar:......
    dus conclussie bij mij is dat al rijdend er niet of nauwelijks gemixt wordt.

Pjotter....wellicht zegt dat meer over jouw rijstijl.....

Nee ff serieus, ik denk dat de temp er ook wel toe bijgedragen heeft dat het niet zo goed gemixt is en ook of een tank ligt of staat.
  • pjotterpjotter Banned
    edited February 2009
    Ingmar: rijstijl doet er smorgensvroeg op de snelweg niet toe.

jaja: pjotter woont in Drenthe 800m van de autobahn A37.:cool:
    ipv van wat jullie denken,dat ik eerst 50km boerenblubberpadjes moet doorploeteren, dan een klinkerweg en dan pas de snelweg
    (wie van jullie onder de rivieren dichter bij een snelweg woont krijgt een tractatie van mij in B-beek).

mn tank lig horizontaal,dus zouden de beide lagen brandstof eerder geklots moeten zijn dan in een verticale tank.
  • CaddyEdCaddyEd Livin' and Breathin' PPO
    edited February 2009
    Hmm, over een week woon ik nog geen 100m vanaf de A27 ;)
  • pjotterpjotter Banned
    edited February 2009
    teld niet,te laat : puffzucht :D
  • CarloCarlo Livin' and Breathin' PPO
    edited February 2009
    [quote=pjotter;46547]800m ... (wie van jullie onder de rivieren dichter bij een snelweg woont krijgt een tractatie van mij in B-beek).
    Da's jammer. luchtlinie voor mij is 900 m.
    edited March 2009
    suzuki van de a50 2 minuten. ik 5 minuten van de a67.
  • pjotterpjotter Banned
    edited March 2009
    CE, EZ, Carlo: net als ik dus mazzelpikken.
    MAAAAR: ik zal dus nooit s morgens of s avonds meemaken op de A37 ,dat ik moet aansluiten aan een file.
    :D.
    ook niet in de toekomst:D.
    ja: wel als Amesfoort aan zee een feit is, en al die brattwursten hier de grupp passeren, opweg naar das meer
  • ingmaringmar Livin' and Breathin' PPO
    edited March 2009
    [QUOTE=pjotter;46547]........dat ik eerst 50km boerenblubberpadjes moet doorploeteren, dan een klinkerweg en dan pas de snelweg
    (wie van jullie onder de rivieren dichter bij een snelweg woont krijgt een tractatie van mij in B-beek).

mn tank lig horizontaal,dus zouden de beide lagen brandstof eerder geklots moeten zijn dan in een verticale tank.

Woonde je daar dan maar dan wordt ie beter gemengd. 800 meter voordat je de snelweg op gaat is al niet veel om te mixen, en op de snelweg houdt het dan helemaal op.
    edited March 2009
    Dan moet je gewoon zo hoekig mogelijk door de bochten gaan dat de boel wel moet k(l)otsen :wink:
    Het helpt natuurlijk alleen als er nog wat klotsruimte bovenin de tank zit.
    Als de tank tot de rand toe vol zit klotst en mengt er natuurlijk helemaal niets.
    Anders via de vulopening even doorroeren met de (accu)boormachine of de vulslang tot op de bodem van de tank drukken.
  • pjotterpjotter Banned
    edited March 2009
    [quote=Man@work;46620]Dan moet je gewoon zo hoekig mogelijk door de bochten gaan dat de boel wel moet k(l)otsen :wink:
    .

newbies posting [EMAIL="M@W"]M@W[/EMAIL].
    deze ervaringen/tips werden in 2005 gepost.net zoals t nut van optimaal isoleren.

maar beiden zijn achterhaald,omdat de praktijk anders is.
Sign In or Register to comment.