Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Peugeot 206 1.9D uit 2000 en andere vragen

edited August 2005 in Citroën/Peugeot
Mensen die hier ervaring mee hebben?
Wat is verstandig. Ik rijd nu nog gewoon volledig diesel. Ik heb 105.000 km op de teller.
Kan ik doorgroeien naar 100 % zonnebloem of slaolie of wat anders?
Ik woon overigens vlakbij de Duitse grens. Heeft dat nog een voordeel om daar ergens te gaan tanken bij zo'n pomp en is het eigenlijk bekend waar deze pompen zijn?

Pff... Genoeg vragen.

Alle mensen die reageren, alvast bedankt!!

Comments

• Multivan GenerationMultivan Generation PPO Addict
    edited August 2005

Ik woon overigens vlakbij de Duitse grens. Heeft dat nog een voordeel om daar ergens te gaan tanken bij zo'n pomp en is het eigenlijk bekend waar deze pompen zijn?

Kijk even via de links sectie, daar staat wel een link van PPO pompen in Duitsland..

Groeten
  • pieter PPO Master
    edited August 2005
    Chris said:

Pff... Genoeg vragen.

Chris er zijn genoeg firma's die door geheel Duitsland bezorgen, bv. www.rmg-rapsol.de mischien biedt dat een oplossing voor je ,kun je het bij een adresje net over de grens laten bezorgen en zelf even "invoeren'' ik denk als je een beetje zoekt dat er redelijk in de buurt ook wel vaste leveranciers te vinden zijn, hoewel ik zelf ook nog steeds aan het zoeken ben naar een adres zo dicht mogelijk in de buurt.
    Als je in het noorden woont kunnen we wel adressen uitwisselen.
    Succes en groeten Pieter
  • pieter PPO Master
    edited August 2005
    Chris said:

Mensen die hier ervaring mee hebben?
    Wat is verstandig. Ik rijd nu nog gewoon volledig diesel. Ik heb 105.000 km op de teller.
    Kan ik doorgroeien naar 100 % zonnebloem of slaolie of wat anders?

Pff... Genoeg vragen.

Onomgebouwd zou ik het houden op 40% zonnebloemolie, daarboven wordt door iedereen geadviseerd om te bouwen m.b.v. warmtewisselaar etc.
    Er staat genoeg op dit forum over ombouw of ombouwfirma's (zie link's)
  • edited August 2005
    okay, bedankt voor de info. 40% zonnebloem olie is nog altijd kostenbesparend. Ik zie het nu niet zitten om aan mijn auto te laten sleutelen.

Is een ouderwetse diesel zoals ik die heb (zonder turbo of commonrail) beter geschikt voor ppo?

Zelf werk ik bij Denekamp. Dat is vlakbij Nordhorn. Ik heb nog niet begrepen dat daar ergens een pomp zit. Ik heb gezocht op internet, maar nog niet gevonden. Maar misschien zijn er mensen die wel wat weten in die buurt? Let me know...
  • edited August 2005
    Gast = Chris
  • edited August 2005
    Welke olie kan je het beste erin gooien?

Slaolie of Zonnebloem? Ik lees overal weer wat anders, of maakt het niets uit.

En maakt het merk wat uit?

Wat is het goedkoopst, het best?
    Welke supermarkt is goed
  • Peus PPO Addict
    edited August 2005
    Chris said:

Welke olie kan je het beste erin gooien? Slaolie of Zonnebloem? Ik lees overal weer wat anders, of maakt het niets uit. En maakt het merk wat uit? Wat is het goedkoopst, het best? Welke supermarkt is goed

Lees wat meer over de techniek en mijn onderzoeken naar de viscositeit. In principe is alle PPO even goed voor een dieselmotor, de dunste (lage viscositeit) zijn het beste te verwerken door de inspuitpomp bij de koude start en het beste te vernevelen in de verbrandingslkamers, m.u.v. olijfolie (veel te dik en te duur). Ik vind Lidl zonnebloemolie het beste, is altijd voorradig in voldoende dozen en het voordeligste (E0,59 per l). :lol:
  • edited August 2005
    Peus said:

Chris said:

Welke olie kan je het beste erin gooien? Slaolie of Zonnebloem? Ik lees overal weer wat anders, of maakt het niets uit. En maakt het merk wat uit? Wat is het goedkoopst, het best? Welke supermarkt is goed

Lees wat meer over de techniek en mijn onderzoeken naar de viscositeit. In principe is alle PPO even goed voor een dieselmotor, de dunste (lage viscositeit) zijn het beste te verwerken door de inspuitpomp bij de koude start en het beste te vernevelen in de verbrandingslkamers, m.u.v. olijfolie (veel te dik en te duur). Ik vindt Lidl zonnbloemolie het beste, is altijd voorradig in voldoende dozen en het voordeligste (E0,59 per l). :lol:
    Ik heb ook wat gehoord/gelezen over het vermengen met terpetine, dat dit een gunstig effect zou hebben. Klopt dat?

Wat ik nu dus begrijp, is dat ik zonder aanpassingen 60 Diesel en 40 PPO kan rijden, zonder dat het schadelijk zou zijn aan de auto.

Is de Zonnebloem olie in Duitsland van de Lidl wellicht nog goedkoper. Veel produkten bij de Lidl zijn in Duitsl. nl. goedkoper dan in NL.

Overigens, heb je ook niet 2 l. pakken Z.B.Olie? Want dit wordt me wel een berg afval zeg. Ook niet bepaald milieuvriendelijk. Hoe lossen jullie dat op. Ik rijd meer dan 30.000 km per jaar. Dat zijn containers vol pakken (en een tank in mijn tuin, daar begin ik niet aan).

Tips?
    Chris
  • Peus PPO Addict
    edited August 2005
    Nee, met terpentine ben je de PPO aan het oplossen, waarbij de viscisiteit niet erg verlaagd wordt, maar er volumevermindering optreedt. Hetzelfde geldt voor mixen met benzine, aceton, e.d. Niet doen dus! Is tevens niet zo voordelig. Alleen met dino of petroleum mixen, dat mengt en verlaagt de visco. En daar gaat het om :wink: .
    In het buitenland (heb ik ontdekt) is de zbo alleen maar duurder dan hier bij de supermarkt, maar ja misschien kun je er toch voordeliger aankomen, ik hoor het wel.....
    Alle grotere verpakkingen hebben helaas een duurdere literprijs (o.a. Makro).
    Er is ook op dit forum veel te lezen over voorverwarmen van de brandstof via een warmtewisselaar op koelvloeistof. Dat is het minste wat je moet doen voor een langere leverduurverwachting van de inspuitpomp en de verstuivers :!: :shock:. Alles draait om die lagere viscositeit.
    Denkt niet : mijn auto rijdt prima op 60/40 dino/zbo dus dat blijft wel goed gaan. Een koude motor draait maar heel even op een wat hogere visco brandstof en bij voldoende voorverwarming draait die dus 99,xx% op die lagere visco brandstof. Pas je niks aan dan neem je risico's die je duur kunnen uitkomen voor je brandstof-toevoersysteem :!:
  • edited August 2005
    Peus said:

Er is ook op dit forum veel te lezen over voorverwarmen van de brandstof via een warmtewisselaar op koelvloeistof. Dat is het minste wat je moet doen voor een langere leverduurverwachting van de inspuitpomp en de verstuivers :!: :shock:. Alles draait om die lagere viscositeit.
    Denkt niet : mijn auto rijdt prima op 60/40 dino/zbo dus dat blijft wel goed gaan. Een koude motor draait maar heel even op een wat hogere visco brandstof en bij voldoende voorverwarming draait die dus 99,xx% op die lagere visco brandstof. Pas je niks aan dan neem je risico's die je duur kunnen uitkomen voor je brandstof-toevoersysteem :!:

Okay, dus je ontraad het mij om nu gewoon 60/40 te gaan doen zonder andere maatregelen te treffen?! De adviezen zijn nogal verschillend hier. Een broer van mij wil overgaan om 100% ZBO zonder enige maatregel te treffen; niet handig dus.

Zelf ben ik verre van technisch :roll:. Wat houdt het in dat voorverwarmen van de brandstof via een warmtewisselaar op koelvloeistof.
    Begrijp ik goed dat je de ZBO eerst moet voorverwarmen, voordat je het erin gooit? Wat is een warmtewisselaar :oops: shame, ik heb weinig met auto's ed. Dus informeer me aub. Bepaalde berichten geven op het forum wel info, maar het is vaak te technisch voor mij om het te begrijpen.

Bedankt voor de info!!

Ik ben wel razend enthousiast over de berichten hier. Idioot eigenlijk dat ik het nu pas aantref.
  • Peus PPO Addict
    edited August 2005
    Chris said:

.....Okay, dus je ontraad het mij om nu gewoon 60/40 te gaan doen zonder andere maatregelen te treffen?! De adviezen zijn nogal verschillend hier. Een broer van mij wil overgaan om 100% ZBO zonder enige maatregel te treffen; niet handig dus. Zelf ben ik verre van technisch :roll:. Wat houdt het in dat voorverwarmen van de brandstof via een warmtewisselaar op koelvloeistof.
    Begrijp ik goed dat je de ZBO eerst moet voorverwarmen, voordat je het erin gooit? Wat is een warmtewisselaar :oops: ik heb weinig met auto's ed. Dus informeer me aub. Bepaalde berichten geven op het forum wel info, maar het is vaak te technisch voor mij om het te begrijpen.......

Chris, je stelt veel vragen. Ik zal proberen deze in volgorde te beantwoorden met nog wat uitleg:
    a. ...De adviezen zijn nogal verschillend hier.... Natuurlijk denken andere forumleden wel eens verschillend, maar in grote lijnen zijn we allemaal VOOR een behoorlijke viscositeitsverlaging van de PPO of PPO-mengsel. En dat doe je met een warmtewisselaar het eenvoudigst.

b. ...dus je ontraad het mij om nu gewoon 60/40 te gaan doen zonder andere maatregelen.... Je kunt gerust een paar weken met 60/40 rijden, het risico dat er dan iets defect gaat is niet zo groot. Kijk ook even op het typeplaatje van je inspuitpomp: als daar Lucas op staat loop je een groter risico dan dat daarop staat Bosch. Bosch pompen kunnen meer hebben als je PPO gaat toepassen. Als je het risico op defecten zo klein mogelijk wil maken, wordt geadviseerd om de brandstof voor te verwarmen in de auto. Dat gaat met een warmtewisselaars, die je standaard kunt kopen (bijv. van Daddy-Caddy of zelf solderen van kopenen pijp-in-pijp, bijv. zoals die van mij, zie de plaatjes hiervan: Fotogalerij Peus 2.0 HDi

c. ...de ZBO eerst moet voorverwarmen, voordat je het erin gooit?... Nee, het voorverwarmen gaat vanzelf, zodra de motor warm wordt. Je tankt gewoon diesel en daarna zbo, wel bijhouden in een boekje hoeveel liters. Je hebt een motor met wervel-voorkamers, dan is die niet zo kieskeuring. Belangrijk is dat je op het mengsel goed kunt blijven starten, ook als het buiten koud wordt. Je kunt langer voorglooien om beter te starten, maar dat moet je zelf ervaren.

d. ...een broer van mij wil overgaan om 100% ZBO zonder enige maatregel te treffen; niet handig dus.... Inderdaad, weinig kans dat de motor gaat starten vooral bij lage buitentemperatuur. Ook het merk inspuitpomp in van belang. Er kunnen bij sommige pompen diverse mankementen en zelfs onherstelbaar defect optreden.

Kortom: Weet waar je mee bezig ben :!: Lees de diverse forums en internet links goed.
    Als je zelf geen warmtewiseelaar kunt aanbrengen, dan weet je misschien wel een automonteur in de familie of kennis die dat wel kan.
    Succes ermee.
    Mvg.
  • edited August 2005
    Peus, het is een Lucas pomp (helaas).

Zonder voorverwarmen (voorlopig) tijdens de zomermaanden waag ik het op 65/35 PPO.

Ik heb er vandaag 15 liter ingegooid (Lidl Nederland).
    Duitsland is idd. duurder (tussen 75-79 cent ZBO bij zowel Lidl als Aldi). Ik kwam in Nordhorn nog een Bio Pomp tegen, maar je kon daar alleen met een pasje betalen van een of ander bedrijf. Maar je ziet dus ook dat het daar opkomt.

Of denk je dat je daar toch een risico meeloopt? Als dat zo zou zijn, moet ik het toch maar anders doen...

Ik heb toch een ouderwetse diesel (1.9). Nieuwe generatie is toch HTI, JTD, DCI, TDI, etc.? Ik begrijp dat je dan dus een groter risico loopt.

Mijn broer heeft een hele oude Daihatsu Charade ik dacht 1.5D en doet zonder aanpassing 100% PPO. Hij is enthousiast. Ik ben benieuwd voor hoe lang. Hij zegt wel dat die erg meurt naar een oliebollenkraam.

Shalom,
    Chris
  • BacchusBacchus PPO Burner
    edited August 2005
    Chris, ik zou je willen vragen de rubrieken onder o.a. techniek nog eens goed te herlezen. "Bijna" alles wat je vraagt is reeds aan bod gekomen.
    Vragen staat vrij, daar niet van, maar... het kan erg overbodig worden.

Heb je die 15 l er zo ingekapt of eerst gemengd? Als het puur is: ben je dan dadelijk daarna gaan tanken of gaan rijden zodat alles goed gemengd werd?
    Kan je pomp kosten (zie een eerdere post).

Een oudere diesel is niet bij uitstek beter geschikt om op PPO te rijden. Nogal wat (understatement) hangt af van het type pomp. Een turbo heeft niks te maken met de rest aan verstuivers en pompen.

Als je specifieke vragen hebt antwoord ik graag, maar er op los vuren zonder eerst een dagje dit forum door te lezen vind ik persoonlijk niet de goede manier van werken.

No offense.
  • edited August 2005
    Hoi Dieter,

Ik dacht dat het een vrij land was en dat vragen vrij staat (zoals je zelf al zei). Als mensen mij adviseren om een bepaald topic in het forum te lezen dan doe ik dat graag. Alle info is welkom. Als mensen op mijn (specifieke) vraag in willen gaan staat hun dat ook vrij. Als mensen niet willen reageren idemdito. Althans, dat lijkt mij...

Ik heb weldegelijk andere forum topcis gelezen. Ook bij techniek. Maar bepaalde adviezen wijken van elkaar af en daarnaast wordt er vaak technische taal gebruikt welke ik niet altijd begrijp (ik ben een leek).

Antwoorden op dit subject hebben me geholpen.

Nog op jou vraag in te gaan. Ik heb niet gemengt en heb het gewoon in de tank erbij gekwakt. Hij loopt prima, maar ik neem je advies voor volgende keer ter harte. Bedankt!

Gt
    Chris
  • Peus PPO Addict
    edited August 2005
    Chris said:

...........Nog op jou vraag in te gaan. Ik heb niet gemengt en heb het gewoon in de tank erbij gekwakt. Hij loopt prima, maar ik neem je advies voor volgende keer ter harte. Bedankt! Gt. Chris

Nog en tip, Chris: het is van belang hoe de vulpijp uitkomt in de brandstoftank. Bij mijn auto komt deze uit op het laagste punt van de tank, waar ook de toevoerleiding naar de motor zit. Ik moet ERG GOED oppassen :oops: dat ik geen zbo als laatste toevoeg aan m'n tank (ook als is het maar 4 liter) en er daarna met de auto 1 boodschapje ga doen, want dan komt het gehele brandstofstysteem VOL te zitten met vrijwel pure zbo. Dat geeft niet bij warme motor, maar de volgende dag lukt het STARTEN ECHT NIET. In het vervolg vul ik eerst de liters zbo en daarna diesel en bij voorkeur voordat ik een lange rit ga maken.
    Maar jou vulpijp kan anders in de tank uitmonden, maar het maakt wel verschil voor de manier van vullen. Tis maar dat je het weet. :o
  • pieter PPO Master
    edited August 2005
    Goeie tip Peus ik denk dat weinig PPO-ers daar bij stil staan ( ikzelf ook niet ) maar hoe kom je er achter waar je vulpijp uitmondt, ik zie dat bv. niet in m'n instruktieboekje staan.
    In een of andere vraagbaak mischien?
    Groeten Pieter
  • Peus PPO Addict
    edited August 2005
    pieter said:

Goeie tip Peus ik denk dat weinig PPO-ers daar bij stil staan ( ikzelf ook niet ) maar hoe kom je er achter waar je vulpijp uitmondt, ik zie dat bv. niet in m'n instruktieboekje staan. In een of andere vraagbaak mischien? Groeten Pieter

Even onder de auto kruipen en kijken hoe die dikke vulpijp eraan zit :wink:
  • pieter PPO Master
    edited August 2005
    Ja maar dan weet je nog niet hoever die in de tank doorloopt :wink:
  • edited August 2005
    Het lastige is natuurlijk dat als je de tank bijvult met ZBO en daarna direct met Diesel, dat je dit dan bij de pomp moet doen. En aangezien het niet volledig legaal is, vraag ik mij af of dat wel wijs is. Uiteindelijk is een pomp hier ook verre bij gebaat en kunnen ze acties ondernemen. Dus bij de pomp ZBO erin gooien vind ik niet meteen wat.... Ook de mensen die je zo aankijken van: ben jij wel lekker, is wel grappig voor een x maar niet altijd.
    Al zijn er natuurlijk ook genoeg onbemande pompen waar het rustiger is en geen pomphouder bij staat te kijken (daarnaast zijn ze vaak ook wat "goedkoper").

Ik zat te denken: wellicht kan je beter de ZBO alvast in een Jerry doen en dat erin gooien bij de pomp. Dat werkt wat beter dan al die flesjes/pakjes
  • pieter PPO Master
    edited August 2005
    Inderdaad Chris ik roep het ook niet hardop bij de pomp dat ik nog even zonnebloemolie moet bijvullen.
    Nu woon ik op 500 mtr. vanaf de pomp dus is het op zich niet zo'n probleem, ik rij even naar huis en gooi het er in maar je hebt er wel een bepaald gevoel bij als je het in het openbaar zou moeten doen, 't lijkt wel een sexverhaal :oops:
Sign In or Register to comment.