Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Renault 1.9D lekke brandstofpomp & oplossing!

hj nijland PPO Newbie
edited September 2005 in Renault
Hierbij een ervaring welke ik de dhz ppo rijder niet wil onthouden.

Wanneer je zonder ombouw op een brandstof rijdt die (iets) dikker is dan normale diesel, loop je het risico dat je brandstofpomp stuk gaat. In het gunstigste geval raakt hij slechts lek waardoor brandstof naar buiten geperst wordt. Een waarschijnlijke mogelijkheid is dan dat de pomp gaat lekken bij de as waar de gasregelschuif aan zit. Bij mijn Renault 1.9D uit 1994 trad dit probleem na ongeveer 500km op 70/30 zonnebloemolie op.
Volgens mij is dit een F8Q motor die je terug zult vinden in R19, Express, Clio en misschien andere renault types.

Garages gooien de deur dicht zodra je over een diesel brandstofpomp begint heb ik ondervonden dus heb ik de pomp zelf maar open gemaakt om te kijken of ik het probleem op kon lossen. Dit blijkt een stuk eenvoudiger dan verwacht.

Hieronder de foto's op volgorde.
1. pomp in elkaar (merk onbekend, niet op gelet. maakt ook weinig uit volgens mij)
2. pomp ontdaan van gasregelschuiven en overige aansluitingen.
3. pomp open
4. de gasregelschuifas (dubbele woordwaarde)

De O-ringen zijn gewoon standaard en de pomp is absoluut dicht na vervanging van deze twee ringetjes die je bij elke autoshop kunt halen!
Reparatie kost ongeveer 1 euro en 1,5 uur werk!

image
image
image
image[/img]

Comments

• vanderstroomvanderstroom PPO Burner
    edited August 2005
    mooie duidelijke foto,s, :!: ik zelf heb deze o ringetjes al 2 keer vervangen bij m,n boschpomp zo,n 6 jaar geleden en ongeveer 2 weken terug, gaat ook steeds sneller slijten omdat er meer speling op het asje komt, maar het busje is ook te vervangen.
  • neronero Livin' and Breathin' PPO
    edited August 2005
    hallo,

Mooie foto's heb je gemaakt van je Lucas-pomp.

Zoals vanderstroom al opmerkte kun je bij vele bosch-pompen best ook het busje vervangen. Dan ben je terug voor jaren gerust.
    Doe je dit niet (enkel dus de O-ringen) dan gaan dit niet zolang meegaan.

Maar bij de lucaspompen zit er geen busje in!! Hier moet je dus ofwel het deksel vervangen, ofwel dus enkel de o-ringen. Wel een geluk hierbij is dat de meeste lucaspompen voorzien zijn van 2 O-ringen integenstelling tot de bosch-versies die er maar 1 hebben.

Groeten,
    Nero
  • hj nijland PPO Newbie
    edited August 2005
    T'is niet eens zo'n gek klusje en het resultaat is bevredigend, namelijk geen zwarte vlekken meer op de straat...

Ik vroeg me trouwens wel af waar de middelste uitsparing tussen de twee ringen op de as voor is...

Overigens werkt deze Lucas bpomp prima met 70/30 zonnebloemolie/diesel (voorverwarmd met warmtewisselaar op koelwater én elektrisch voor de eerste minuten).
    Over één weekje wil ik mijn twee-tank systeem draaiend hebben. Ik ben erg benieuwd wat de pomp gaat doen als ik 'm 100% plantaardige verwarmde olie op laat peuzelen.
  • pieter PPO Master
    edited August 2005
    [quote=hj nijland]

Ik vroeg me trouwens wel af waar de middelste uitsparing tussen de twee ringen op de as voor is...

Is dit mischien een soort olieverzamelgroef waar zich olie in opslaat en dan door het gezamelijke gewicht weer naar beneden loopt??? :?:
  • Martijn PPO Addict
    edited August 2005
    zoiets ja. alle lekolie komt hier bij elkaar en wordt in de groef gelijkmatig verdeeld voor smering en afdichting.
  • EW PPO Newbie
    edited August 2005
    [quote=hj nijland]
    Garages gooien de deur dicht zodra je over een diesel brandstofpomp begint heb ik ondervonden

Vreemd: mijn garage wees mij zelf op het lek en heeft het ook verholpen.
  • hj nijland PPO Newbie
    edited August 2005
    EW said:

[quote=hj nijland]
    Garages gooien de deur dicht zodra je over een diesel brandstofpomp begint heb ik ondervonden

Vreemd: mijn garage wees mij zelf op het lek en heeft het ook verholpen.

Zuinig op zijn! Mijn garage (Renault dealer in Haren - Groningen) wou me een nieuwe brandstofpomp verkopen van 800 euro of de huidige pomp laten reviseren voor ongeveer de helft bij Lasualec in Drachten.
    Ik had ze zelfs nog helemaal niets verteld van mijn alternatieve brandstof project.
  • edited September 2005
    Vraagje. Ik ben al een tijdje verschillende sites aan het doorspitten over PPO. Ik heb een renault clio rn 1.9d(1995). Aangezien ik over dit type weinig lees wat de ervaringen zijn was ik erg blij toen ik dit las.

Vraagje (stelt waarschijnlijk iedere nieuweling): Kan ik met deze auto overgaan op ppo (gemengd met diesel)? Heb al een idee over de meng verhouding maareuh tips absoluut welkom!!!!!!!
  • hj nijland PPO Newbie
    edited September 2005
    Anonymous said:

Vraagje. Ik ben al een tijdje verschillende sites aan het doorspitten over PPO. Ik heb een renault clio rn 1.9d(1995). Aangezien ik over dit type weinig lees wat de ervaringen zijn was ik erg blij toen ik dit las.

Vraagje (stelt waarschijnlijk iedere nieuweling): Kan ik met deze auto overgaan op ppo (gemengd met diesel)? Heb al een idee over de meng verhouding maareuh tips absoluut welkom!!!!!!!

Afgezien van wat kleine probleempjes en problemen die waarschijnlijk toch wel waren ontstaan omdat de auto ook al uit 1994 is, gaat alles goed. Ik rij nu 100% ppo maar ik heb mijn auto omgebouwd. 2 tank systeem, koelwater warmtewisselaar én elektrische verwarmer.

Voordat ik mijn auto ombouwde kon ik tot ongeveer 30% tot maximaal 40% mengen met zonnebloemolie voordat de auto echt startproblemen begon te geven. Je moet trouwens wel buiten de tank mengen want gewoon erbij in flikkeren gaat niet goed. Er zitten schotten in de tank wat voorkomt dat de brandstof mengt!
  • Marco PPO Wannabe
    edited September 2005
    nero said:

hallo,

Mooie foto's heb je gemaakt van je Lucas-pomp.

Zoals vanderstroom al opmerkte kun je bij vele bosch-pompen best ook het busje vervangen. Dan ben je terug voor jaren gerust.
    Doe je dit niet (enkel dus de O-ringen) dan gaan dit niet zolang meegaan.

Maar bij de lucaspompen zit er geen busje in!! Hier moet je dus ofwel het deksel vervangen, ofwel dus enkel de o-ringen. Wel een geluk hierbij is dat de meeste lucaspompen voorzien zijn van 2 O-ringen integenstelling tot de bosch-versies die er maar 1 hebben.

Groeten,
    Nero

Precies, heb ik jaartje geleden ook gedaan. Pomp lekte toen ook (voor PPO verhaal) heb toen bij bosch servicepunt revisiesetje gehaald en de meneer daar was zo vriendelijk t nieuwe busje er even voor me in te persen
  • Clioman PPO Burner
    edited September 2005
    Ik heb zelf een Renault Clio 1.9D met voor zover ik zo kan zien de zelfde pomp, ik heb een tijdje op 50%ppo gereden en dat ging goed bij temperaturen boven de 15 graden maar daar onder en alleen toen ik eens flink door trok begon de pomp op exact de zelfde plek te zweten.
    ik ben eerst weer een keer 100% diesel gaan tanken en toen was de lekkerij bij mijn pomp weer over.
    Nu rijdt ik op 30% en dan gaat het goed.
    Was het op het moment dat hij bij jullie ging lekken ook een wat koudere periode en op hoeveel %ppo reden jullie ?

Marcel
Sign In or Register to comment.