Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Tank verwarming

easy ridereasy rider PPO Junkie
edited January 2009 in Algemene Techniek
Omdat het weer winter is en ik toch gewoon op APO wil rijden zit ik er over te denken mijn tank te verwarmen. Ik wil geen moelijke toeters en bellen maar gewoon een simpel degelijk systeem.

Zat zelf te denken aan een WW op de retour vlak bij de tank die dan de olie gaat verwarmen.

Wie heeft er een beter/ander idee?
«1

Comments

• ingmaringmar Livin' and Breathin' PPO
    edited November 2008
    Zowel heen als retourleiding uitvoeren als SIS ?
    image
    image
    Bauteile rund um den Umbau von Dieselmotoren auf den Betrieb mit Pflanzenöl of....zelf maken ?
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited November 2008
    Hm.. kan werken, alleen 2X € 61,45 excl verzendkosten is een behoorlijk bedrag. Daar komt dat ook nog een stuk koelwaterslang bij en wat andere meuk, zit je zo op 150 Euries.

Mooiste is dan natuurlijk als je binnen ruimte hebt voor deze slangen.

Voor diegene die zijn brandstofslangen nog niet vervangen (vergroot) hebben sla je dan natuurlijk wel 2 vliegen in 1 klap. image
  • Man@workMan@work Livin' and Breathin' PPO
    edited November 2008
    Goed idee voor in Scandinavi
  • soapwatersoapwater Livin' and Breathin' PPO
    edited November 2008
    Daar heb je wel weinig tot niks aan als je nog niet op PPO bent overgeschakeld (met 2 tank) of bij koude start (met 1 tank).

Die SIS heb ik nooit goed begrepen. Leg je dat onder wagen? en moet je dan retour met een koelwaterslang over de hele lengte? Dat zijn dan twee slangen... En krijg je nog iets van warmte uit de kachel als het een beetje koud is?
    edited November 2008
    [QUOTE=soapwater;43261]Daar heb je wel weinig tot niks aan ....... bij koude start (met 1 tank).....

Dat zou ik niet durven beweren, als je het voor elkaar krijgt om je tank op een graadje of 50 te krijgen dan zal hij de volgende morgen nog best wel warm zijn. Hoe dat gaat als het rond het vriespunt is weet ik niet maar e.e.a. zal proefondervindelijk bewezen moeten worden.

Wat Ingmar bedoeld is dat je 2 X een SIS neemt, die leg je binnendoor van tank naar IP. Je sluit op beide een koelwaterslang aan (over kachelradiator) en bij de tank koppel je de uitgangen van de SIS (koelwaterdeel) aan elkaar zodat je dan een lus hebt. (correct me if I am wrong Ingmar)

Op die manier word de aanvoer en de retour van warm koelwater voorzien.

Ik denk als je de SIS buitenlangs legt je veel afkoeling hebt door de buiten temperatuur en de rijwind koeling.
  • NiekNiek Super Moderator
    edited November 2008
    Easy,
    Waarom een warme tank ?? Er zijn 2 redenen: je APO is te vet of je ledingen zijn te dun om bij lagere temperaturen goed te functioneren.
    Wanneer warme tank afraden: Als hij niet geisoleerd is. Je denkt, dat de tank smorgens nog warm is. Ik denk dat je dat wel kan vergeten. Verder heb je bij een niet geisoleerde tank veel meer condens.
    Ergens in het verre verleden stond hier op het forum een insert in je tank, die de retourleiding vlak bij het aanzuigpunt bracht. Dan krijg je (als de motor warm is) toch ietsje warmere olie in je leiding. Werkt dus alleen als je kan starten op sliesel (voor tweetankers dus).
    Ik heb zelf een verwarmde tank, maar daar zit 6 cm isolatie omheen. Bevalt goed en kan ikzelf te vette olie opstoken.
    Niek
    edited November 2008
    Niek, hoe heb je dat dan gerealiseerd?
  • CaddyEdCaddyEd Livin' and Breathin' PPO
    edited November 2008
    Ik heb nog een Slang in Slang liggen, waar ik niks meer mee gaat doen.

http://www.ppo.nu/forum/f55/slang-slang-3m-2099/

Morgen ga ik btw een simpele tank verwarmer in bouwen. Met behulp van een 12V 150W dompelaar.
    edited November 2008
    Soap:
    Alu tank met een koperen buis in bochten in de tank. Door de koperen buis (15 mm) loopt het koelwater. Isloatie van PUR platen met daaromheen 10 mm triplex. Tank staat dus in de auto. Tankinhoud: 200 liter. Van koud naar warm (=koelwatertemp): 30 km. Zonder rijden na 1 week nog handwarm (37 graden).
    Niek
    edited November 2008
    [QUOTE=easy rider;43265]
    Wat Ingmar bedoeld is dat je 2 X een SIS neemt, die leg je binnendoor van tank naar IP. Je sluit op beide een koelwaterslang aan (over kachelradiator) en bij de tank koppel je de uitgangen van de SIS (koelwaterdeel) aan elkaar zodat je dan een lus hebt. (correct me if I am wrong Ingmar)

Op die manier word de aanvoer en de retour van warm koelwater voorzien.

Ik denk als je de SIS buitenlangs legt je veel afkoeling hebt door de buiten temperatuur en de rijwind koeling.

Yep..... ik heb het blijkbaar goed summier uitgelegd voor de goed verstaanders. Natuurlijk zul je dit bij voorkeur binnendoor leggen of goed geisoleerd aan de buitenkant.
    Soapwater said:

en moet je dan retour met een koelwaterslang over de hele lengte? Dat zijn dan twee slangen... En krijg je nog iets van warmte uit de kachel als het een beetje koud is?

Ja dat klopt een SIS waardoor de aanvoer loopt en de aanvoer van warm water, aan de tankzijde wordt het koelwater dan weer teruggeleid door de andere SIS. De kachelwarmte tja...die staat parallel eraan dus dat zal wel lukken.

Wat denk ik niet geheel onbelangrijk is, en daar heeft Niek gelijk in is de isolatie. Niet alleen zorgt het ervoor dat je tank warm blijft, maar voorkomt inderdaad dat als de tank leger wordt dat de lucht erboven (die vochtig is in deze tijd van het jaar) condenseert en neerslaat in de tank. Isolatie van de tank is gemakkelijk als de tank zich in het interieur bevindt, maar wordt wat lastiger als de tank eronder hangt bv.

Een ander hersenspinsel in de tussentijd gekregen is het maken van een soort buffer-tankje, vergelijk het maar als een soort close-in boiler.......maar dat realiseer ik me ook, daar moet je wel plaats voor hebben. Zoiets als Waermespeicher fur Kfz / Homepage der Firma Ritter GmbH maar dan voor brandstof dus. Ooit heb ik zo'n idee wel eens op fmso.de gezien, maar helaas vergeten te bookmarken.
    edited November 2008
    Mijn tank hangt onder de auto, 80 liter. Hij is van HDPE, dat isoleerd als een gek. Ik heb de auto elke dag nodig en rijdt daarbij minstens 100 km per dag, afgelopen week had ik zelfs 2500 in 1 week. Met deze temperaturen moet het dan toch wel mogelijk zijn om, als ik smorgens weg rijdt, de tank op een graadje of 15 te hebben? of is dat een utopie?
    edited November 2008
    Assumption is the mother .....
    edited November 2008
    Ja lekker is dat...daar heb ik wat aan. Dus jij denkt dat ik na 100 Kilometer rijden de kunststof brandstof tank niet genoeg is opgewarmd zodat ie de andere morgen nog 15 graden is?
  • HQRacingHQRacing PPO Burner
    edited November 2008
    Ik heb zelf met een gewone onder de auto gemonteerde tank (volvo) in scandinavie gereden bij -15C met 30% winterdiesel op totale volume en geen centje pijn gehad. Overigens nacht temperatuur -25C! Volgens mij een beetje onnodig dat verwarmen.....
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited November 2008
    [QUOTE=soapwater;43261]Daar heb je wel weinig tot niks aan als je nog niet op PPO bent overgeschakeld (met 2 tank) of bij koude start (met 1 tank).Stokers,

De SIS werkt alleen als er koelwater flow is. Dus niet voor de koude start, de warme brandstof uit de tank zal sneller zijn weg vinden dan agv je koelwater. Tenzij je er een standkachel op zet natuurlijk.

Niek heeft de tank binnen, en waarschijnlijk de leiding ook. Daar zal dus alleen in Siberi
  • MiglowieMiglowie Livin' and Breathin' PPO
    edited November 2008
    Dan zou ik aan de onderkant van je tank een isolerende deken maken tegen de afkoeling.
  • pjotterpjotter Banned
    edited November 2008
    was ook mijn idee Mig:

dr is armaflex op rol.en dr zijn platen armaflex
    k haal de tank eraf , en lijm de armaflex op de complete tank
    edited November 2008
    Armaflex is super spul, mega licht, maar ook niet echt goedkoop. En dat zal vast niet in de bak bij de bouw liggen toch?
    edited November 2008
    Stokers,

Armaflex kan niet tegen bevriezing. Het ver-kristalliseert dan en brokkelt dan langzaam weg. Ook de vogels vinden het in de zomer uitstekend nest materiaal :mrgreen:

Tim
  • pjotterpjotter Banned
    edited November 2008
    oei;wis ik niet.
    eigen ervaring Tim.?
    is er beter materiaal??
    edited November 2008
    Pjot,

Dat bevriezen heb ik van onze huis-isolatie-boer. Dergelijk leidingen gaan nu in de buitenlucht in 20mm Armaflex, dan glaswol en alu beplating.

Ervaring met vogels heb ik wel, spreeuwen die het zaakje in 2 weken vol gaten vreten....leuk voor oplevering.

Tim
    edited November 2008
    [QUOTE=easy rider;43294]Ja lekker is dat...daar heb ik wat aan. Dus jij denkt dat ik na 100 Kilometer rijden de kunststof brandstof tank niet genoeg is opgewarmd zodat ie de andere morgen nog 15 graden is?

Easy,
    Je zou een proefje kunnen doen om "assumption.."te vermijden:

Neem een plastic vaatje met de halve tankinhoud, warm het zaakje op tot 80 graden en zet het een nachtje weg. Dan weet je het. Ik verwacht (...) dat 40 liter bij bijvoorbeeld - 5 graden al snel is afgekoeld tot - 5 graden. Kan je meteen een condensproefje doen: boor een gaatje van 6 mm in het deksel van het vaatje. Als er smorgen water aan het deksel hangt weet je dat ook.
    Niek
    edited November 2008
    Kijk, daar heb je wat aan.

Ik zal eens 25 liter op het vuur zetten en die opwarmen en vervolgens in een jerrycan gooien en buiten zetten, es kijken wat er de andere morgen van de temperatuur is over gebleven.
    edited November 2008
    [quote=Tim;43326]Pjot,

Dat bevriezen heb ik van onze huis-isolatie-boer. Dergelijk leidingen gaan nu in de buitenlucht in 20mm Armaflex, dan glaswol en alu beplating.

Ervaring met vogels heb ik wel, spreeuwen die het zaakje in 2 weken vol gaten vreten....leuk voor oplevering.

Tim

Moet je het natuurlijk wel goed afwerken. Daarbij nog een stukje eigen ervaring, een beetje WD40 doet wonderen bij het aanbrengen en zorgt er meteen voor dat je het er nooit meer normaal afkrijgt :D
  • wodanwodan Super Moderator
    edited November 2008
    Zonder isolatie gaat dat vlug afkoelen, mark my words.
    MET isolatie, zal dat wel meevallen, alles hangt af van het soort, de
    dikte en de wind...
  • ingmar89 PPO Burner
    edited November 2008
    X-trem isolatie, is hier mischien een optie voor.
    Wordt veel gebruikt in zelfbouw campers.
  • CaddyEdCaddyEd Livin' and Breathin' PPO
    edited November 2008
    Gisteren heb ik de tank-aanzuig-verwarmer in gebouwd in mijn tankje.
    http://www.ppo.nu/forum/f48/caddy-1-9-tdi-alh-2003-word-2-tank-ppo-apo-slurper-1841/index35.html#post43365

Nu nog afwachten op een paar koude nachten. ;)
    edited November 2008

X-trem is niet geschikt voor het isoleren van motorruimtes, enkel voor woonruimtes

Of dit dan weerbestendig is?
    edited November 2008
    Xtrem is prima voor in wanden van campers. Maar je kunt daarvoor ook gewoon PUR platen nemen. Xtrem is goed bestendig tegen vocht (net als PUR), maar is wel erg duur in aanschaf.
    Voordeel van XTREM: goed te buigen !!
    Niek
  • CarloCarlo Livin' and Breathin' PPO
    edited December 2008
    [quote=wodan;43357]Zonder isolatie gaat dat vlug afkoelen, mark my words.
    MET isolatie, zal dat wel meevallen, alles hangt af van het soort, de dikte en de wind...
    Precies.
    Je hebt toch ook iedere morgen een ijskoude motor?
  • kristof PPO Burner
    edited December 2008
    easy rider,

Ik heb een "voorverwarmingsvatje" van ongeveer een 6 liter dat ik elektrisch opwarm. Dit vatje staat in de wagen, achter de passagierszetel en is ge
    edited December 2008
    [QUOTE=kristof;44064]..Ik heb een "voorverwarmingsvatje" van ongeveer een 6 liter dat ik elektrisch opwarm..

En dat opwarmen doe je met een dompelaar of zo?

[QUOTE=kristof;44064].............Als het serieus vriest heb ik ook het probleem dat mijn van van 60 liter stolt. Daarom dat ik er petroleum bij giet om het "vloeibaar" te houden......

Dat doe ik nu ook. Normaal gesproken, als het een graadje of 10 is kan ik met mijn 1 tank systeem starten op een mengsel van 90% GPO/5% Olie van BP/5% Benzine. Maar nu zo rond het vriespunt moet in 3X voorgloeien en 4X starten, dat is me net iets te lang, zo houd ik geen startmotor meer over.

[QUOTE=kristof;44064]...Wat je zou kunnen doen is een klein tankje plaatsen dat heeeel goed ge
  • kristof PPO Burner
    edited December 2008
    De verwarmingsweerstand kan je vergelijken met die in een wasmachine zit. In een wasmachine zit er een van een 2500Watt. Ik heb na een tijdje zoeken een gevonden van 750 watt, het kleinste vermogen dat ik vond.

Ik moet nu ook in de winter iets langer gloeien en starten omdat er toch altijd wat rest olie in de pomp blijft zitten.

Ik heb mijn "start tankje " iets van een 6 liter genomen, kan je dus ongeveer een 50-70 km mee rijden. Mijn tank van 60 liter staat hoger dan het start tankje. Dus de olie "loopt" gewoon over van de eene tank naar de andere. Door de warmte die ik maak in het starttankje verwarm ik ook automatische de leiding naar de grote tank. heb 1 keer gehad dat de olie in de grote 60 liter tank gestolt was. Nadat ik op olie gereden had en thuis wilde bijtanken zag ik dat alles gestolt was, behalve aan de opening waar de verbinding is naar het kleine tankje. Hier was de gestolde olie gesmolten.

Ik weet niet hoe je het bij jouw wagen zou kunnen maken. Ik heb een opel combo. de 60 liter tank staat in de laadruimte. Het kleine vatje zit iets lager.

Als je bij jou ervoor kunt zorgen dat je de eerste 50 km op het kleine tankje kunt rijden en dus met de warmte die je ondertussen met je motor crieert het grote tank kunt verwarmen.
    Tegen dat het kleine tankje zou leeg zijn, zou dan het grote vat al vloeibaar genoeg moeten zijn om over te lopen naar het kleine.

Ik ben ook aan het denken geweest om mijn grote tank op te warmen met het koelwater van de motor. Maar zat er tegen op om al de leidingen te leggen, en dan heb je nog het gevaar dat als er ooit een lek komt in je tank, je water mee in je dieselpomp zuigt.
  • Dappere DouweDappere Douwe PPO Master
    edited December 2008
    Easy Rider,
    Van de Facet wordt gezegd dat hij geen warme olie, warmer dan 50 graden, mag pompen. Is dat niet zo met een Hardi.

Douwe.
    edited December 2008
    Ik heb de Hardi voor dat verwarmingselement staan dus: Tank>Hardi>Element>5"-1Mu-filter> en dan naar voren in een 12 MM leiding binnendoor.
  • Dappere DouweDappere Douwe PPO Master
    edited December 2008
    Ok. Snap ik. Dank.

Douwe.
    edited December 2008
    [QUOTE=Dappere Douwe;44077]Easy Rider,
    Van de Facet wordt gezegd dat hij geen warme olie, warmer dan 50 graden, mag pompen. Is dat niet zo met een Hardi.

Douwe.

De hardi mag tot 80 graden gaan HARDI - Vergaserpumpen, een hardi drukt liever dan ie zuigt, dus tenzij je tank op 80 graden krijgt voorzie ik niet al te veel problemen.

@Kristof...eigenlijk heb jij dus zoiets http://www.waermespeicher.com/
  • kristof PPO Burner
    edited December 2008
    Ja, daar zou je het mee kunnen vergelijken, maar zo goed ge
    edited December 2008
    [QUOTE=kristof;44108] Het zou mooi zijn als je een systeem kon maken waarbij je de warmte zou kunnen afgeven aan de cv van het huis.

Dus als je thuis komt van het werk en je kan de warmte die je opgelagen hebt onderweg afgeven aan de centrale verwarming.

Een soort docking station voor jouw auto dus....hmmmm tja da's nog wel een uitdaging qua engineering denk ik zo. Maar jou oplossing zie ik ook wel wat in, zij het dat het alleen in auto's toe te passen is waar ruimte aanwezig is. Heb je wellicht wat foto's ?
  • kristof PPO Burner
    edited December 2008
    Heb hier enkele foto's van mijn opel combo. Deze zijn in het begin getrokken. Dus nog geen isolatie rond het kleine vatje. Ook had ik toen nog manuele schakelaars. Heb ondertussen alles gemaakt via relais met schakelaars en temperatuuruitlezing op het dashboard.
    De bedoeling is dat ik de relais kan aansturen met een microcontroller en zo de temperatuur exact kan regelen. Maar zo ver ben ik nog niet geraakt.

http://www.cardomain.com/ride/2995018

het vatje zit dus achter de passagierszetel. Bij een opel combo is hier juist plaats genoeg voor. Het grote vat van 60 liter staat dus juist boven het kleine vatje, in de laadruimte.
    ik hoop dat de foto zo wat duidelijk is. Ik heb dan nog een elektrisch verwarmde brandstoffilter. Ook is de kopere leiding die van de brandstoffilter naar de 3/2 ventielen loopt omwikkeld met een verwarmingsweerstand van 150W/12V ( tracing ). Mocht het zijn dat het toch zo hard vriest dat alles zou stollen, dan kan ik heel mijn leiding, mijn brandstoffilter en vatje opwarmen.
    edited December 2008
    Ik zie het interessant, ik heb ook nog zo'n microcontroller liggen voor de ombouw van mijn E290, maar de tijd heb ik gewoon niet om er verder mee te gaan. Tempregeling is natuurlijk leuk, maar voor mij is het meer een gadget in de categorie nice to have. De Software is vrij snel te schrijven en het voordeel is dat je op basis van je ervaring het gedrag van de installatie kun veranderen zonder dat er een soldeerbout aan te pas komt.
    En anders kan ik heb altijd nog gebruiken als koortsthermometer, want de sensor zat onder mijn tong bij deze meting.(Dit voordat mensen verkeerde gedachten krijgen ;) )

image
    image
  • kristof PPO Burner
    edited December 2008
    mooi!
    momenteel heb ik 2 tempertuur metertjes. zal er straks eens een foto van maken.
    Deze geven gewoon de temperatuur van het vatje, en de tempertuur van de olie juist voordat hij de pomp ingaat.
    De bedoeling is met een atmega8 microcontroller en een appart temperatuur sensor de temperatuur te meten en constant te houden. Nu zet ik dus manueel het verwarmingselement op en af met een schakelaar. Kan dan ook nog het vermogen regelen met een dimmer die ik er momenteel tussenstaan heb.
  • CarloCarlo Livin' and Breathin' PPO
    edited December 2008
    Voor een tankverwarming zou je eigenlijk je radiatoraansluiting moeten gebruiken. De warmte die naar de radiator gaat is pas ECHT overtollig. Dus thermosstaat open betekent tankverwarming.
    Dat kan ook icm een elektrisch verwarmd vatje.
    edited December 2008
    [QUOTE=Carlo;44155]Voor een tankverwarming zou je eigenlijk je radiatoraansluiting moeten gebruiken. De warmte die naar de radiator gaat is pas ECHT overtollig. Dus thermosstaat open betekent tankverwarming.
    Dat kan ook icm een elektrisch verwarmd vatje.

Klopt, Maar mijn Tdi heeft een thermostaat die open gaat bij 82 graden, bij deze buitentemp, heeft ie zeker een 30 km nodig om dit te halen.
    edited December 2008
    [offtopic]Microcontrollers... Leuk!! Ik ben ook van plan zo iets te bouwen. Ben momenteel voor mijn werk bezig met PICbasic. PIC's kosten geen drol en zijn h
    edited December 2008
    [QUOTE=soapwater;44192][offtopic]Microcontrollers... Leuk!! Ik ben ook van plan zo iets te bouwen. Ben momenteel voor mijn werk bezig met PICbasic. PIC's kosten geen drol en zijn h
  • carl PPO Addict
    edited December 2008
    knap mannen !!

lijkt me vershrikkelijk interessant wanneer je zulke elektronische zaken in elkaar kunt steken ,en de kennis er van hebt.

respect
  • DyslectieDyslectie PPO Master
    edited December 2008
  • monkee21 PPO Burner
    edited December 2008
    Ivm Docking station voor warmte

met dat idee speelde ik al even maar je moet weten dat je de meeste warmte van je auto verliest langs de uitlaat. Wat er in je koelwater zit is peanuts. Zelfs als je constant het koelwater door de CV ( EVT via WW ) laat lopen.

Bij de wkk heb ik ondertusen een uitlaatkoeler geplaatst. Het werkt nog niet perfekt want ik heb nog veel rookvlucht langs spleten en kieren. Maar ik merk dat ik met mijn 2l dieselmotor bij deze T° veel overschot gekregen heb terwijl dat zonder uitlaatkoeler dikke-truiendag was.

meer info hierover binnenkort.
Sign In or Register to comment.