Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Zelf repareren en testen van inspuitpomp

Dieselbiker PPO Newbie
edited December 2008 in Algemene Techniek
Wordt vaak gezegd dat het voor de doehetzelfer niet te doen is maar is het ook zo?

als test opstelling denk ik dan een aandrijving met een variabel toerental d.m.v. en elektromotor, op de inspuitleidingen dan een electronische druksensor waarmee je met een digitale periodetijd meter de exacte inspuitduur kunt meten. Ook het inspuitmoment valt te meten op deze manier, ook kan ik met een 4 kanaals oscilloscoop de inspuitduur meten. Electronica geen probleem voor mij dus.

De vraag is wat ik nog meer tegen kan komen en wat de eventuele moeilijkheden kunnen zijn.

Comments

  • soapwatersoapwater Livin' and Breathin' PPO
    edited November 2008
    Elektronisch gezien moet het zeker te doen zijn, alles via PC en een data-acquisitie kaart lijkt me dan nog het handigst. Het probleem is de hardware. Juiste sensoren vinden, ze juist opstellen en dan vooral het calibreren van het apparaat. Je hebt een goeie referentie nodig (een gecalibreerd meetapparaat?). Als je het veel nodig hebt, is het de moeite, maar om
  • MiglowieMiglowie Livin' and Breathin' PPO
    edited November 2008
    Als je dat allemaal over heb voor je afstelinrichting, ben je professioneel en geen dhz meer.
  • Dieselbiker PPO Newbie
    edited November 2008
    Het gaat mij meer om de uitdaging, of het zinvol is is niet aan de orde. Ik vind het gewoon leuk om te experimenteren, en graag de mogelijkheden hebben om een pomp te kunnen repareren/reviseren.
    Calibreren lijkt me geen probleem, ik heb genoeg nauwkeurige meetapparatuur beschikbaar.

    Bij de test denk ik aan een sensor per inspuitkanaal waarmee de druk en vooral de lengte van de inspuiting kan worden gemeten.
    Ook een positiesensor is van belang om te kijken of de zaak vervroegd of niet, bij Daihatsu zit er een toerenteller aansluiting welke wellicht bruikbaar is daarvoor.
  • neronero Livin' and Breathin' PPO
    edited November 2008
    De druk van de inspuiting is niet van belang. Dat kun je trouwens simpel meten door de verstuiverleiding los te halen en er een manometer op te zetten.

    Wat is van belang
    1) tegendruk creeren met verstuivers. Geen tegendruk, geen correcte inspuiting en inspuittijd.
    2) Hoeveelheid van inspuiten op bepaald toerental. Misschien wel belangrijkste.
    3) Transferdruk meten in de pomp.
    4) Vervroeging meten per toerental en belasting.
    5) Retourflow meten per toerental en gaspositie.
    6) Vergeet niet dat een pomp per cilinder een harde slag maakt, dus met gewone elektromoter zal je het moeilijk hebben om je toerental egaal te houden.
    7) Afstelling van de belasting. Governorshaft (bij VE-pompen). Naargelang belasting en toerental, een andere inspuithoeveelheid.
    8) Waar zul je in godsnaam aan al die testfiches raken? Vergeet niet dat een gemiddeld testplan van een bv. Ve-pomp een 3-tal bladzijden A4 is. Dit met ongeveer een 30 a 50 stappen die allemaal genomen moeten worden, en in de juiste volgorde.
    9) Toeverdruk op je pomp regelen?
    10) en ga zo maar door.

    Niet te doen zeg ik. Wel als je een oude testbank koopt en deze wat aanpast. En dan nog moet je veeeeel ervaring opdoen. Ik kan het weten.

    gr
    nero
  • wodanwodan Super Moderator
    edited November 2008
    Inderdaad nero, was alles maar simpel... dan waren er geen specialisten meer... of waren we dat allemaal, kwestie van hoe je het bekijkt ;)
  • soapwatersoapwater Livin' and Breathin' PPO
    edited November 2008
    [quote=wodan;43360]of waren we dat allemaal, kwestie van hoe je het bekijkt ;)
    ... wat...? Simpel?
  • audi 80 PPO Wannabe
    edited November 2008
    [QUOTE=soapwater;43444]... wat...? Simpel?
    hoewel het bezoek aan een diesel center natuurlijkl wel steeds duurder wordt he! er staat wel voor een vermogen aan apparatuur,maar daar moet je ook met je oldtimertje flink voor betalen.

    vorige week lekkage aan mijn pomp,bij brandstof hendel,compleet nieuw revisiesetje gekocht
    fl62, 00 euro met dekselpakking.als je de hele handel ziet denk je dat kost 5 euro!

    evt reparatie bij dat bedrijf zou 160 euro gaan kosten!

    het is mezelf in een uurtje gelukt.

    verder denk ik dat je toch weinig zelf aan zon pomp kunt doen.
  • Dieselbiker PPO Newbie
    edited December 2008
    [quote=audi 80;43461]hoewel het bezoek aan een diesel center natuurlijkl wel steeds duurder wordt he! er staat wel voor een vermogen aan apparatuur,maar daar moet je ook met je oldtimertje flink voor betalen.

    vorige week lekkage aan mijn pomp,bij brandstof hendel,compleet nieuw revisiesetje gekocht
    fl62, 00 euro met dekselpakking.als je de hele handel ziet denk je dat kost 5 euro!

    evt reparatie bij dat bedrijf zou 160 euro gaan kosten!

    het is mezelf in een uurtje gelukt.

    verder denk ik dat je toch weinig zelf aan zon pomp kunt doen.

    Als ik het allemaal zo lees is het een ingewikkeld verhaal om zo'n pomp te testen.
    vraag me nu ook meer af van wat kun je WEL zelf doen, misschien ook wel interessant om te weten wat de meest voorkomende problemen zijn (vooral bij een VE pomp).
  • wodanwodan Super Moderator
    edited December 2008
    [QUOTE=soapwater;43444]... wat...? Simpel?
    Nee, specialisten.
  • CarloCarlo Livin' and Breathin' PPO
    edited December 2008
    [quote=Dieselbiker;43469] interessant om te weten wat de meest voorkomende problemen zijn
    Tja die van mij rookt nogal... dat vind ik erg genoeg.
    Ik ga er van uit dat het onverbrandde brandstof is. Brrrrr.
  • TeakeTeake PPO Wannabe
    edited December 2008
    Het "zelf" bouwen van een testopstelling is wel te doen, mits je de juiste middelen hebt.
    Ik verkeer in de omstandigheid, ooit eens zon opstelling gebouwd te hebben voor een fabrikant van brandstofpompen.
    En kan je vertellen dat een simpele DAQ kaart in een PC niet werkt.
    Zeker niet onder wndows.
    Windows besluit op de meest idiote tijden "even" iets anders te doen dan data samplen.
    omdat het "multitasking" is.

    Ik maak gebruik van snelle embedded modules, die weer via een netwerkkaart aan een industriele pc hangen.
    Zon industrieel kaartje is niet goedkoop, maar je bent wel een snelle jongen nodig om alles goed in beeld te brengen.
    Zon industrieel systeem zit zo tussen de 2000 euro en de 4000 euro.
    De low cost drukopnemertjes zijn best te doen, een 2000 bar opnemer van Texas instruments is hier eventueel voor geschikt.

    Kost inkoop zon 80 euro / stuk.
    Echter, alleen te koop per doos vol, ik meende 100 stuks of meer.
    En nergens los verkrijgbaar,

    De iets duurdere en betere drukopnemers koop je voor een bedrag rond de 300 a 400 euro per stuk, of zelfs nog meer. Een redelijke uitgave dus.
    Adressen heb ik wel voor je.
    Denk er wel aan dat de reactietijd van een gemiddelde drukopnemer zon 20 a 25 msec kan zijn.
    Dat lijkt snel, maar is het zeker niet.
    Bij 3000 toeren/min, draait je motor al op 50 hz, en dat is dus 20 msec per omwenteling.
    Bepaal dus vooraf wat je wilt meten.
    Wil je het inspuitplaatje zien, moet je in micro seconden denken.

    Ik denk dat je enkele duizendenden euro achterop bent en een hoop tijd kwijt bent voor je het allemaal redelijk hebt draaien.
    Die fabrikant was enkele tienduizenden euros kwijt voor zijn special, inclusief mijn reis en verblijfskosten.
    Onderschat het dus niet.

    Daarnaast is het verkrijgen van de benodigde data ook flink lastig, ik krijg zelf weinig tot geen reacties op oproepen en vragen. Alleen voorstellen van bedrijven die het wel voor me willen doen.
    Tja, en als je de testopstellingen bouwt voor fabrikanten, wil je ook de data voor je eigen pompje hebben.
Sign In or Register to comment.