Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Attest voor de tweede tank?

Ruud S Livin' and Breathin' PPO
edited December 2008 in Wetgeving Belgie
Zijn er op dit forum Belgen die problemen hebben gehad tijdens de technische keuring omdat ze geen "Europese attest" hadden voor de tweede tank?

Comments

• soapwatersoapwater Livin' and Breathin' PPO
    edited November 2008
    Ik ga in december naar de keuring en ik hoop van harte dat dit 'attest' niet ter sprake komt...
  • ingmaringmar Livin' and Breathin' PPO
    edited November 2008
    [QUOTE=soapwater;42967]Ik ga in december naar de keuring en ik hoop van harte dat dit 'attest' niet ter sprake komt...
    Kwestie van geen slapende honden wakker maken....of gaat dit niet zo in Belgie ?
  • Ruud S Livin' and Breathin' PPO
    edited November 2008
    In het Brusselse werd het volgende formulier meegegeven door de keurende instantie:
    image

De wagen moet binnen drie maanden terug komen ter controle.
  • Man@workMan@work Livin' and Breathin' PPO
    edited November 2008
    Dan ontkoppel je de 2e tank toch voor de keuring en breng je hem er op dino heen?
    Wel even zorgen dat het systeem niet over kan schakelen naar het PPO circuit. ;)

Voor de Xantia wil ik toch naar een easy-removable PPO-tank-opvoerpomp-filter-unit in de kofferbak zodat ik in geval van brede bagage (of keuring) geen probleem krijg. 8-)

Hier in NL moet de auto officieel de APK ondergaan met de brandstof die op het kentekenbewijs staat.
    edited November 2008
    Zullen we maar zeggen....t'blijft Belgie he..maar eerlijk toegegeven op de Duitse Fora wordt er ook regelmatig gediscussierd over de TUV keuring van de tank.

Het lijkt erop dat in Belgie elke aanpassing aan het voertuig onmiddelijk leidt tot een discussie of hierdoor de type-goedkeuring niet opnieuw bekeken wordt. Hier staan de eisen: http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2000:106:0007:0020:NL:PDF
    in Bijlage 1 te gebruiken bij type goedkeuring.

Volgens mij is het altijd nog zo dat het slechts richtlijnen zijn vanuit de Europese Unie, die nog moeten worden overgenomen in lokale wetgeving. In Nederland is dit in ieder geval zo..al kennen we de Permanente voertuigeisen en de APK-eisen waar ook weer verschillen tussen zitten....t'blijft Nederland he !

Maar om een lang verhaal kort te maken, ik zou hem gewoon voor de keuring dan demonteren....voorkomt een hoop discussie en soms heb je daar geen trek in. In Nederland is dit gelukkig niet nodig want naast wetten kennen we gelukkig een gedoogbeleid....
    edited November 2008
    De oplossing van keuren op diesel ken ik. Maar ik wil proberen deze officieel op ppo door de Belgische keuring te krijgen. Heb in de tussentijd wel originele Europese keuringsbewijzen gevonden voor de meeste bestaande tanks.
    edited November 2008
    Kan dat dan, wordt PPO als brandstof op het kenteken vermeld en zijn er andere (aanvullende/gewijzgde) keuringseisen op van toepassing ? Je bedoelt gewoon een dieselauto rijdende op PPO door de keuring krijgen dan toch ?
    edited November 2008
    Belgi
  • pjotterpjotter Banned
    edited November 2008
    [quote=Ruud S;42981]. In Nederland hebben we dat geprobeerd. maar dat wil men niet. ..

mooi laten zo, en nooit weer doen.
    t gaat toch mooi zo.
    edited November 2008
    Pjotter: ik zal het nooooit meer doen;)
    edited November 2008
    [QUOTE=Ruud S;42981]
    In Belgi
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited November 2008
    Hey,

Gaat weer nergens over, regels over regels:

Richtlijn 70/220/EEG van de Raad van 20 maart 1970 inzake de onderlinge aanpassing van de wetgevingen der Lid-Staten met betrekking tot de maatregelen die moeten worden genomen tegen de luchtverontreiniging door gassen afkomstig van motoren met elektrische ontsteking in motorvoertuigen

NVT dus.

Wat betreft de richtlijn 2000/8/EG, dit zijn de eisen die aan reservoirs voor vloeibare brandstof worden gesteld. Gevolg is een normale EG verklaring. Nu is het al een tijd verplicht, wanneer men in de EU een product verkoopt, men er altijd een EG verklaring bij moet kunnen leveren. Sommige mensen noemen het CE, maar dat is wat anders.

Koop je dus een 2e tank bij de botenhandel, of bij een webshop in DL, zal er een EG op staan, waarmee hij getoetst en goedgekeurd is volgens de betreffende norm. Gegevens kun je opvragen bij de leverancier, of staan op de specsheet. Kun je hem er niet bij krijgen, leveren ze niet volgens de wet.

NVT dus.

Hoe je hem vast moet zetten, staat in NL in de APK, deugdelijk vast dus.

Tim
    edited November 2008
    Tim,

70/221/EEG niet 70/220/EEG, de genoemde 2000/8/EG is een wijzigingsvoorstel hierop, dus wel degelijk relevant. De wijziging betreft bijlage I

2000/8 van de Raad betreffende brandstofreservoirs en
    beschermingsinrichtingen aan de achterzijde van motorvoertuigen en aanhangwagens daarvan,met het oog op de aanpassing aan de technische vooruitgang

De bijlage I zegt niet alleen iets over de eisen waaraan de tank moet voldoen, maar ook de plaatsing ervan. Dus alleen EEG goedkeuring van de tank is niet genoeg en dat is nu juist ook waar in Duitsland die discussies met betrekking tot de TUV deels overgaan.

In Nederland moet een voertuig een type goedkeuring binnen de eu-land hebben en dus ook voldoen aan die richtlijn. De APK eisen zijn slechts een ''aftreksel" van de permanente voertuigeisen, er zijn zelfs gek genoeg dingen die volgens APK worden goedgekeurd en niet mogen op basis van de permanente eisen.

Als een tank in Nederland gekoppeld zit aan het brandstofsysteem, dan wordt ie beschouwd als onderdeel ervan,dan moet ie ook voldoen aan de eisen...inderdaad deugdelijk vastzitten. Maar zou je het goed bekijken dan zou ie ook aan de eisen van richtlijn 70/221/EEG moeten voldoen voor de type-goedkeuring te handhaven.

Gelukkig is men in Nederland op dit punt niet zo'n regeltjes uit Brussel volger.......tenzij het natuurlijk financieel voordeel biedt.

Groet,
    Ingmar
    edited November 2008
    Ah,

Leren lezen Tim, gelukkig ben ik niet de enige die daar wel eens problemen mee heeft :rolleyes:.

Zal het vanavond nog eens doorlezen.

Tim
  • wessenduramaxwessenduramax PPO Burner
    edited November 2008
    mijn auto is gekeurd met ppo tank in de bak voor ik deze in spanje heb ingeschreven.

in spanje hadden die mannen van de keuring er geen oog voor.
  • belgbelg PPO Burner
    edited November 2008
    ik ben vandaag naar de keurig gegaan met de citroen met de ganse ombouw onderaan de wagen, tank van 70 liter met zelfgefabriceerde ophanging(heel erg zichtbaar vanuit de put) en brandstofleidingen onder de wagen van gans vanvoor tot achteraan met halverwege een opvoerpomp, geen enkel probleem mee gehad de keurder keek er zelfs niet eens raar naar, geen vragen nix. ze hebben mij dan wel nog afgekeurd wegens speling op stuur en ophanging gewricht en vooral niet te vergeten een barst in de spiegel zorgt ook voor een rood formulier...
    edited November 2008
    Ingmar,

Idd, maar de eisen in bijlage 1 gaan over een brandstof reservoir dat binnen de type goedkeuring past. Als je het naderhand in bouwt, wie controleert het dan? Dat is volgens mij het RDW, net als bij een gastank. Alleen deze wordt niet opnieuw beproefd, als je de juiste papieren (is het niet E3 of zo) bij je componenten hebt, keurt de man het alleen nog op bevestiging en werking/lekkage. Je zet er immers een brandstof tank met keur in.

Echter in kan (nog) niets vinden hoe ze dat keuren, misschien weet iemand hier hoe ze dat bv bij landrovers ed doen, waar ze die long range tanks installeren?

Ik denk dat, wanneer je hem volgens de regels, dezelfde 70/221, (ontluchting, lekkage, vulopening, etc) monteert, er niets aan de hand is.

Tim
    edited November 2008
    Tim,

Idd, maar de eisen in bijlage 1 gaan over een brandstof reservoir dat binnen de type goedkeuring past. Als je het naderhand in bouwt, wie controleert het dan?

Dat klopt, maar blijkbaar is men in Belgie wat kritischer dan in Nederland, alle wijzigingen die men aanbrengt moeten ook binnen dezelfde eisen vallen die er voor de type-goedkeuring gelden. In Duitsland stellen ze weer eisen aan de tank, dus is het ook weer anders, de regelgeving op Europees vlak is wel hetzelfde maar locale regels wijken op punten af. Ook in Nederland zijn er weer verschillen tussen permanente voertuigeisen en de APK...
    Tevens zijn er verschillen tussen APK keurmeesters en de RDW. Ik denk dat als je alles netjes vast heb zitten er geen probleem zal zijn, gezien de ervaring van Belg, maar als je een miereneuker tegenkomt dan kan het nog wel eens anders uitvallen.

Had 2 weken geleden weer eens een "verschil van inzicht" met een lid van ons nationaal bonnenschrijversgilde (je weet wel die met die petten en mutsen)....hij vond dat mijn zwaailicht niet mocht, hij kon 1,2,3 en ook niet 4,5,6 aangeven waar dit nu precies op gebaseerd was...kwam er met een waarschuwing vanaf, maar het kostte me wel weer een kwartier. Ik moest wel weer een bijdrage leveren aan zijn quota, want ik stond wel verkeerd geparkeerd voor het laden en lossen van APO (zucht...zondagmiddag op een verlaten winkelcentrum...waar gaat dat nou over).

Hij gaf aan dat ik bij een grote verkeerscontrole wel de sigaar zou zijn, nou ja we zien het wel...de wet zegt alleen dat je het niet mag voeren en dat het niet mag werken.
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited November 2008
    [QUOTE=ingmar;43305].....Had 2 weken geleden weer eens een "verschil van inzicht" met een lid van ons nationaal bonnenschrijversgilde......

Laten die gasten beter "van der slootjes" gaan vangen i.p.v. de recht gesnaarde burger lastig te vallen, nonsens.
    edited November 2008
    [QUOTE=easy rider;43310]Laten die gasten beter "van der slootjes" gaan vangen i.p.v. de recht gesnaarde burger lastig te vallen, nonsens.

Mijn idee, maar in ieder beroep heeft men doelstellingen tegenwoordig die opgebouwd zijn uit korte, en lange termijn doelstellingen, prioriteiten etc.etc. Helaas voor mij behoort het uitschrijven van zo'n geel papiertje tot de cat. "kakken zonder drukken" doelstellingen en is dus de bekende kat in't bakkie voor "oom agent".
    edited November 2008
    [QUOTE=ingmar;43305]alle wijzigingen die men aanbrengt moeten ook binnen dezelfde eisen vallen die er voor de type-goedkeuring gelden.Dan kan men dus wel ophouden met ombouwen in Belgi
    edited November 2008
    [QUOTE=Tim;43315]Dan kan men dus wel ophouden met ombouwen in Belgi
    edited November 2008
    Het probleem is opgelost. Bij elke tank hoort een attest. De fabrikant van de tank kan deze afgeven. Deze is ondertussen afgegeven. De wagen gaat nu dus officieel op PPO door de keuring.
    edited November 2008
    [QUOTE=Tim;42988]Gevolg is een normale EG verklaring. Nu is het al een tijd verplicht, wanneer men in de EU een product verkoopt, men er altijd een EG verklaring bij moet kunnen leveren. Sommige mensen noemen het CE, maar dat is wat anders.Dat schreef ik dus.

Hoe zit dat met de Elsbett componenten? Ik heb er geen EG verklaring(en) bij. Dit zou dan ook per component moeten, omdat het geen samengebouwd geheel is.

Het is vrij makkelijk. Als Elsbett de componten in de EU koopt, zijn hun leveranciers het verplicht aan te (kunnen) leveren.

Tim
    edited November 2008
    De verklaring is in dit geval (vwb de tank) idd door Elsbett/TUV afgegeven. Ik heb ondertussen ook van andere fabrikanten de verklaringen liggen die gebruikt kunnen worden bij keuringen.
  • belgbelg PPO Burner
    edited November 2008
    het passende antwoord:

in belgie mag nix maar kan alles...(of veel met de nodige portie geluk)
  • soapwatersoapwater Livin' and Breathin' PPO
    edited December 2008
    Wel, op de keuring merkte men mijn tweede tank niet eens op, of ze hebben er in elk geval niets over gevraagd/gezegd... De twee leidingen onder de auto zijn nochthans duidelijk zichtbaar...
Sign In or Register to comment.