Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Opel Astra 2.0 DTL (isuzu) 1999 is rijden op ppo mogelijk ?

blackshiver PPO Newbie
edited August 2005 in Opel
Hey mensen,

Ben recent door een collega lekker gemaakt om op slaolie e.d.
te gaan rijden. Even de prijs van een litertje slaolie nagetrokken en inderdaad zou dit superaantrekkelijk zijn.

Daarnaast is het schijnbaar beter voor het milieu om op ppo te rijden.

Heb recent nog een APK keuring achter de rug waaruit in eerste instantie een roetmetingsuitslag van zo'n 10.2 (mag max. 2.5 zijn ?) had.
De keurmeester was zelf ook aardig verbaast.
Na toevoegen van flesje dieseltoevoeging "antiroet" en een aantal kmtertjes toerenrijden kwam ik op zo'n 1.6 uit.

Maar even terzake,

Ik ben in het bezit van een opel astra 2.0 dtl (1999)met isuzu motor.
Ik kan in geen forum vinden en ook niet op duitse fmso site of deze motor
geschikt is om op een mengsel van diesel en "slaolie" te rijden en zo ja in welke verhouding maximaal zonder echt aanpassingen te doen aan de auto.

Ik hoop dat iemand me verder kan helpen.

Greetz,

blackshiver :lol:

Comments

• Peus PPO Addict
    edited August 2005

...........of deze motor geschikt is om op een mengsel van diesel en "slaolie" te rijden en zo ja in welke verhouding maximaal zonder echt aanpassingen te doen aan de auto. Ik hoop dat iemand me verder kan helpen. Greetz, blackshiver

Probeer eerst 1:2 mengsel van zonnebloemolie - dino, dus tank eerst bijv. 30 liter diesel dan 15 liter zbo. Tank niet geheel vol, maar houd voldoende lucht bovenin je tank, zo kan het goed klotsen en mengen in je tank. :lol:. Ik weet niet hoe groet je tankinhoud is, anders moet je van beide minder indoen, uiteraard. Belangrijk is dat je er goed op kan starten. :D Lees vooral goed over de techniek en de voordelen van een warmtewisselaar op koelvloeistof om de viscositeit te verlagen :!:
    Succes en mvg.
  • blackshiver PPO Newbie
    edited August 2005
    En ja hoor, perfect !!!

Ik heb de zonnebloemolie van de lidl (59 cnt liter) geprobeerd.

Ik heb een 50 liter tank. hiervan was een kwart leeg gereden.

Zeus, ik heb er om te beginnen (iets voorzichtiger dan de 1:2 verhouding) even 10 liter zonnebloemolie in gegooid en de rest aan normale (te dure) diesel bijgetankt. een simpel rekensommetje zegt mij dat dit dan een verhouding is van 20% zonnebloemolie en 80% diesel.
    Door het bijtanken van de diesel na de zonnebloemolie is het dacht ik wel aardig gemixt.

Het is tot nu toe starten en lopen zonder enig verschil, ook met wat hogere snelheden op de autosnelweg.

Ik heb even mn neus in de uitlaat gedrukt bij stationair draaien, de reuk is wat anders maar niet echt storend of vies. Heb ook niet echt klachten gehad van mn kameraad die achter mij gereden heeft.

Ik ga bij mn volgende tankbeurt de verhouding een beetje opschroeven naar 15 liter ( 30% ) zonnebloemolie, en dan even kijken naar wat de resultaten zijn.

Hetgeen wat ik nog moet uitzoeken is of de leidingen en pakkingsrubbers
    bij hogere verhoudingen zonnebloemolie onaangetast blijven.
    Bij niet te hoge verhoudingen schijnt dit wel mee te vallen.

Anders maar ff een doe t zelf kitje halen, dacht ik. maar eerst maar even testen zonder aanpassingen.

Ik maak uiteraard de resultaten bekend !!

Greetz,

blackshiver.
  • blackshiver PPO Newbie
    edited August 2005
    Heb 40% zonnebloem olie en 60% diesel getest.

Nog steeds geen verschil te merken in de rijeigenschappen.
    Het starten gaat nog steeds makkelijk zonder enig verschil.
    Ook het rijden van korte stukken met lage snelheid of langere stukken
    met hogere snelheden gaat zoals het rijden op 100% diesel.

Uit voorzorg ga ik nog niet hoger met het perc. zonnebloemolie

Ik denk erover om eerst een paar aanpassingen in de auto te gaan doen
    voordat ik het perc. ga verhogen.

Ik hoop in iedergeval dat ik meer mensen ervan heb overtuigd om een perc. plant.olie te gaan tanken in hun auto omdat dit zeker milieuvriendelijker is en we zo een stokje kunnen steken voor de hoge brandstofprijzen.

Greetz,

blackshiver. (pascal :)
Sign In or Register to comment.