Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Xantia 2.0 HDI "M@W two-tank system"

Man@workMan@work Livin' and Breathin' PPO
edited May 2010 in Citroën/Peugeot
Ja het gaat er dan toch van komen.... :p

Op welke termijn weet ik nog niet maar onze Xantia Break 2.0 HDI (90pk) gaat voorzien worden van een "M@W two-tank system" featuring Dappere Douwe :wink:

Ook Woman@Work staat er achter. :lol: (Mede dankzij Douwe's duidelijke foto's van de situatie in de kofferbak.)

De startbetrouwbaarheid op dino is een belangrijk pluspunt.
En natuurlijk de mogelijkheid om ten allentijde terug te kunnen schakelen op proven technology van de verfoeide dino.

Mijn doel is om enkel de IP voor beide systemen te gebruiken.
Voor de rest wil ik volledig gescheiden circuits.

Deze week nog bestel ik een Haynes waarin ook de HDI motoren beschreven worden.

To be continued :!: :D

PPOwer to the PPeOple :!: :D
«13

Comments

• Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited November 2008
    M@W,

Lees deze eens goed: http://www.ppo.nu/forum/f50/volvo-v70-d2-5-2001-2-tank-systeem-1545/

Jij zult ook een `dure` opvoerpomp moeten kopen, om je HDI IP van lekkers te voorzien. Ook moet je er van overtuigd zijn dat je olie schoon is, dat is namelijk nog iets belangrijker bij een HDI, vanwege de fijne techniek in de nozzles.

Tim
  • soapwatersoapwater Livin' and Breathin' PPO
    edited November 2008
    Opvoerpomp en gewoon met twee sira
  • smulsmul Livin' and Breathin' PPO
    edited November 2008
    [QUOTE=Tim;42890]Jij zult ook een `dure` opvoerpomp moeten kopen, om je HDI IP van lekkers te voorzien.

Duur? Voor mijn Facet opvoerpomp betaalde ik iets van 75 euro. Valt toch wel mee? Een kapotte IP kost meer.
  • ingmaringmar Livin' and Breathin' PPO
    edited November 2008
    [QUOTE=smul;42894]Duur? Voor mijn Facet opvoerpomp betaalde ik iets van 75 euro. Valt toch wel mee? Een kapotte IP kost meer.

Smul,

Die facet van jou zal niet gaan werken met een CR, daar heb je andere pompen voor die wat serieuzere drukken aankunnen. Ik weet er niet exact de prijzen van maar wel een veelvoud van het genoemde.
    edited November 2008
    Smul,

De voordrukpomp van een HDI (dus niet de hogedrukpomp) doet bv bij die van HQracing 1,3 bar. Daar komt bij dat hij bij die druk ook nog flow over moet houden. Dat kan die facet beslist niet, die kan alleen ondersteunen.

Dan kom je bv bij zoiets uit: Zahnradpumpe

CR is zeker niet ingewikkelder dat "oude" diesels, maar het lijkt een beetje hokes pokes. Simpelweg werkt het zo: tank - brandstof voordruk pomp 0-5bar - hogedruk pomp 0-2000bar - rail - retour tank. Vanaf de rail gaan er leidingen naar de verstuivers, die elektronisch open/dicht gestuurd worden.

Ik zou me vooral druk om de hogedruk pomp maken, wat kan wel, wat kan niet. Bv, lucht in brandstof, temperatuur, etc.

Tim
  • Man@workMan@work Livin' and Breathin' PPO
    edited November 2008
    [quote=Tim;42899]Ik zou me vooral druk om de hogedruk pomp maken, wat kan wel, wat kan niet. Bv, lucht in brandstof, temperatuur, etc.
    Yep, that's the main concern.;)
  • CaddyEdCaddyEd Livin' and Breathin' PPO
    edited November 2008
    Hoi M@W, ik ga jou draadje goed volgen. Mijn Pa heeft een Berlinge I met HDI en die probeer ik al tijden over te halen.

Wat is de flow, van wat er door de motor heen gaat. Als die hoog is, raad ik een KGR aan. En een druk overstort via een veerterugslagklep terug naar de retour van de tank.
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited November 2008
    [QUOTE=CaddyEd;42904]........Wat is de flow, van wat er door de motor heen gaat. Als die hoog is, raad ik een KGR aan......

Voor zover ik dat weet is dat niet aan te bevelen bij een HDI. De hogedruk pomp moet namelijk zijn warmte kwijt en dat kan alleen maar als je het teveel aan brandstof loosd naar de tank.
    edited November 2008
    De warmte is toch juist wenselijk? Of schiet de warmte dan door?

Ik zit trouwens te kijken op de site van HQ. Daar zit toch ook een kortgesloten retour op, volgens zijn schema ntb van Elsbeth. Alleen zit de WW niet opgenomen in de KGR, maar er voor.
    edited November 2008
    [QUOTE=easy rider;42910]Voor zover ik dat weet is dat niet aan te bevelen bij een HDI. De hogedruk pomp moet namelijk zijn warmte kwijt en dat kan alleen maar als je het teveel aan brandstof loosd naar de tank.
    Klopt...om die reden zit er soms ook nog een warmtewisselaar tussen, dezelfde warmte wisselaars gebruiken PPO'ers weer om hun brandstof op temp te krijgen...de Audi A8 WT.

A8-WT
    http://www.poelheizer.de/Datenblatt_wta8.pdf
    edited November 2008
    Voordat ik mij laat afschrikken door alle goedbedoelde waarschuwingen zal ik eerst maar eens een Haynes voor de HDI bestellen.:rolleyes:
    edited November 2008
    In plaats van te sturen op koelwater temp wil ik misschien gaan sturen op PPO temp.

Als ik dan toch een tandwielpomp nodig heb om de boel rond te pompen wil ik die meteen na het starten al laten draaien en de PPO rond laten pompen door de WW, het PPO filter en de PPopen retour.

Het schakelen gebeurt dan op de langsstromende PPO vlak voor de 3-weg klep naar de IP. (als er niets naar de IP gaat stroomt het via een terugslagklep terug naar de tank)

Als er een max. brandstof temp zou zijn :???: dan kan ik evt. een temp. geschakelde PPO bypass over de WW maken en/of de koelwateraanvoer naar de WW afsluiten.
    (Persoonlijk zet ik liever kleppen in de PPO dan in het koelwater)
    Bij een veel te hoge temperatuur moet de boel terugschakelen naar dino.
    Het wordt tijd voor technische HDI info, anders wort het te veel luchtfietserij. Zodra ik die heb ga ik een schema tekenen.

Zijn er behalve HQracing nog andere common-rail-PPO-DIY-mensen actief op het forum :?:
    edited November 2008
    [QUOTE=Man@work;43086]..........
    Als er een max. brandstof temp zou zijn :???: dan kan ik evt. een temp. geschakelde PPO bypass over de WW maken en/of de koelwateraanvoer naar de WW afsluiten.
    (Persoonlijk zet ik liever kleppen in de PPO dan in het koelwater)
    Bij een veel te hoge temperatuur moet de boel terugschakelen naar dino.
    ..........

Ik heb natuurlijk geen HDI maar.......

Ik schakel een ventiel (2/3) open over de WW als mijn PPO temp vlak voor de IP en of vlak na de IP boven de 85 graden komt. Dat ventiel laat dan PPO langs de WW lopen i.p.v. er doorheen. Op die manier zorg ik er voor dat de temp. van de IP nooit boven de 85 graden komt. Werkt erg goed moet ik zeggen maar die situatie heb ik alleen van de zomer in de file meegemaakt.
    edited November 2008
    Heb je zowel een clixon voor de IP als in de retour zitten?

Een extra klepje, een clixon en een relais zijn een stuk goedkoper dan een kapotte HDI-IP of verstuivers.

"Better be safe than sorry"
    edited November 2008
    [QUOTE=Man@work;43136]Heb je zowel een clixon voor de IP als in de retour zitten?....

Yep, heb overal clixon's zitten, zelfs op de WW dan kan ik zien wanneer die 65 graden is, dan gaat er een oranje Led uit, Ik houd wel van snufjes maar het moet niet te gek worden, alles kan stuk weet je.
    edited November 2008
    Wat regeltechniek betreft ben ik nog niet zo'n kei maar als ik het goed heb kan een ledje direct op een clixon en een klep maar beter via een relais.

In de grijze massa is het schema van de vloeistofstromen en schakelingen aan het rijpen.
    Alvorens ik ook maar iets ga kopen zal ik zowel het vloeistof- als het electrischschema "ter correctie" posten op het forum.

Als ik het goed heb is CaddyEd een "elektro-pro" die ook kan beoordelen of het geheel wel safe in elkaar zit.
    edited November 2008
    Klep trekt iets van 1A, kan dus wel over Clixon.
    edited November 2008
    Kan een clixon dit onbeperkt volhouden?
    edited November 2008
    Ja hoor, ze worden ook gebruikt om grotere vermogen te schakelen in bv. koffiezetapparaten.
    edited November 2008
    Een beetje clixon schakeld al snel 6 Ampere.

Zie hier.
    edited November 2008
    Vergeet niet dat een koffiezetapparaat op 230V wisselspanning werkt. Met gelijkspanning is de schakelstroom van een schakelaar altijd lager, vanwege het blussen van de vonk.

Dus kijk altijd naar wat een schakelaar kan hebben bij DC.
    edited November 2008
    @ CaddyEd: Alvorens ik ga "electroshoppen" zou ik graag het schema met je doorspreken ;)
    edited November 2008
    Is goed hoor. Laat maar zien. Je kan al wat afkijken van mijn project ;)
    edited November 2008
    Zal ik zeker doen Ed ;)
    edited December 2008
    Vanavond heb ik mijn nieuwe Haynes manual van de Xanita gelezen. :p

Er is een speciaal hoofdstuk gewijd aan het brandstof systeem van de 2.0 HDI motor.:)

Het brandstof systeem bestaat uit een lage-druk en hoge-druk deel.

Het lage-druk deel is als volgt:
    -In de tank zit een opvoerpomp (druk en debiet mij nog onbekend).
    -Hierna gaat de diesel door een brandstof koeler (locatie en temperatuur mij nog onbekend) voordat de brandstof in het
    -filter met waterafscheider komt.

Hierna volgt een hoge-druk systeem met een common rail waarin een kleine hoeveelheid brandstof op een druk van ca. 1350 bar :shock: gehouden wordt.

Het geheel wordt bestuurd door een ECU (electronic control unit) die z'n info van de volgende sensoren haalt:
    -krukas-snelheids/positiesensor
    -nokkenas-positiesensor
    -gaspedaal-positiesensor
    -koelwater-temp.sensor
    -brandstof-temp.sensor <<<< (interessant...)
    -lucht-massa-meter
    -brandstof-druksensor (op de common rail)
    -brandstof-injectoren (4x)
    -brandstof-drukregelklep
    -voorgloei-eenheid
    -EGR klep

:rolleyes: Dat is een flinke lijst.

De brandstofkoeler in het lage-druk deel en de brandstof-temp sensor zijn wel begrijpelijk gezien de druk van 1350 bar. Door de hoge druk (en dus kleine gaatjes/spelingen overal) moet er extra schoon gewerkt worden.

De diesel moet blijkbaar de pomp niet oververhit laten raken. Dit kan met afdichtingen/spelingen te maken hebben. Door het opvoeren van de druk zal de brandstof zeker warmer worden. :oops: (Zweet, zweet)

In geval van PPO ombouw zal hier zeker aandacht aan gegeven moeten worden. De brandstof mag niet te warm zijn maar moet wel een goede viscositeit hebben.

De branstof koeling wordt verder niet beschreven is volgens mij een passief luchtgekoeld iets. Het koelwater van de motor zal veel te warm zijn voor de diesel.

:arrow: Wat mij ok nog opviel zijn de korte gloeitijden bij de HDi: deze verlopen van 20 seconden bij -30 graden (koelwater temp) via 5 sec bij -10, een halve sec bij 0 graden tot niet gloeien boven de 18 graden.

:arrow: De hier op het forum ook wel gebruikte "VW-filterverwarmers" worden door PSA gebruikt als koelers voor motorolie en versnellingsbakolie (alleen automaat)

:?: Peus heeft al eens een Peugeot 306 HDi omgebouwd. Weet iemand hoe ik hem het beste kan bereiken? (e-mail, telefoon, web-site)
    Op een priv
    edited December 2008
    [quote=CaddyEd;42904]Mijn Pa heeft een Berlinge I met HDI en die probeer ik al tijden over te halen.

Misschien een goede reden om "krachten" te bundelen?
    edited December 2008
    Man@work,

[QUOTE=Man@work;43646]

:arrow: Wat mij ok nog opviel zijn de korte gloeitijden bij de HDi: deze verlopen van 20 seconden bij -30 graden (koelwater temp) via 5 sec bij -10, een halve sec bij 0 graden tot niet gloeien boven de 18 graden.

Als je lampje niet brandt, betekent niet dat ie niet nagloeit hoor, het is vaak een ingewikkeld algoritme. Mijn Zafira gloeide nog lang na, bij bepaalde buitentemp nog als de motor nog niet boven 2550 tpm was geweest.

[QUOTE=Man@work;43646]
    :arrow: De hier op het forum ook wel gebruikte "VW-filterverwarmers" worden door PSA gebruikt als koelers voor motorolie en versnellingsbakolie (alleen automaat)

Sterker nog het is een oliekoeler van origine.

[QUOTE=Man@work;43646]
    :?: Peus heeft al eens een Peugeot 306 HDi omgebouwd. Weet iemand hoe ik hem het beste kan bereiken? (e-mail, telefoon, web-site)
    Op een priv
    edited December 2008
    [quote=ingmar;43666]Als je lampje niet brandt, betekent niet dat ie niet nagloeit hoor, het is vaak een ingewikkeld algoritme. Mijn Zafira gloeide nog lang na, bij bepaalde buitentemp nog als de motor nog niet boven 2550 tpm was geweest.

Hier was ik niet expliciet genoeg; het gaat om voorgloeitijden.

[quote=ingmar;43666] Sterker nog het is een oliekoeler van origine.
    Die conclusie had ik ook al snel getrokken.
    [quote=ingmar;43666]
    De site van Peus Telefoon staat er niet op, heb wel het e-mail adres...komt via pb.
    Thanx
    edited January 2009
    We zijn nu een maandje verder...al begonnen met ombouwen? Of...al de onderdelen besteld?
    edited January 2009
    Tot het einde van de maand rijd ik nog in m'n Saxo met 1-tank systeem. :p

Als de verkoop van de Saxo met 1-tank systeem miet wil lukken bouw ik de boel uit voor evt. hergebruik in de Xantia.

Ik heb nog geen tijd gehad om de benodigde getallen bij m'n schema te zoeken.
    Daarna stel ik een boodschappenlijstje op en ga ik eens bekijken wat het me nog extra gaat kosten....
    De juiste temperaturen, voordurk en zuiverheid van de olie moeten wel gewaarborgd zijn.
    edited February 2009
    [QUOTE=Man@work;45430]Tot het einde van de maand rijd ik nog in m'n Saxo met 1-tank systeem. :p

Als de verkoop van de Saxo met 1-tank systeem miet wil lukken bouw ik de boel uit voor evt. hergebruik in de Xantia.

Ha Man@NewWork,

Wanneer gaat dit paardje nou eindelijk eens omgebouwd worden? :-P

Zoveel enthousiasme in het begin....en nu horen we niets meer :(
    edited February 2009
    Ben inmiddels al tot de conclusie gekomen dat ik niet zo bijster veel onderdelen kan overnemen behalve de ww en de filterkop.

Dat is me de moeite van het terugbouwen niet waard.

Met de kredietcrisis als werkgeverexcuus moet woman@work naar het CWI....
    Groots investeren is er dus even niet bij.

Ik durf geen investeringsvoorstel in te dienen zolang we nog twee auto's op de oprit hebben.

Misschien kunnen we in Bierbeek al vast ritueel het mes in de koelwaterleiding van de Xantia zetten om de T-stukken te plaatsen....
    edited February 2009
    [QUOTE=Man@work;46525]Ik durf geen investeringsvoorstel in te dienen zolang we nog twee auto's op de oprit hebben

Mag je geen hobby meer hebben ofso?? Heeft ze jouw goedkeuring ook nodig als ze gaat winkelen? :D
    edited February 2009
    Man@work,

Die auto kost elke maand +/- €200. Als je hem een maand geleden had verkocht voor te weinig, heb je heel misschien over x maanden wel je gewenst bedrag voor de Saxo, maar meer onkosten gemaakt.

Keuring komt er weer aan, de radiator gaat plots lekken, of de servopomp kapt ermee. Trust me, been there......en de automarkt ligt op't gat.

Tim

(smul: talk to you again in a couple of years from now)
    edited February 2009
    [quote=Tim;46551].........de radiator gaat plots lekken, of de servopomp kapt ermee. Trust me, been there......

Shit happens.
    edited February 2009
    ER,

Dat was eerdere Saxo van mijn vrouw. Ik heb ook eens een bus gehad, wou er ook €500 meer voor dan de eerste wou bieden. Uiteindelijk zolang (3mnd) gewacht dat er 2 nieuwe banden en apk op moest. 3 mnd verz, wegenbelasting, nieuwe banden en apk = ook ongeveer die 500 pleuries.

Toen was ik het zo zat dat ik hem bijna weggegeven heb aan een zimbabwanees die hem voor export wou hebben.

Tim
  • pjotterpjotter Banned
    edited February 2009
    kon voor mn vorigen VW variant in november 2008 nog 1000 eurie beuren voor de export.
    maar moest de trekhaak nog draf halen.dus toen niet verkocht.
    maand terug was t bod nog maar 300 eurie.

de handel lig echt op zn gat
    edited March 2009
    @Smul: ff goed lezen twee regels hoger staat een duidelijke omschrijving! op dit moment staat de PPO hobby nog voor de deur en kost al geld zonder dat deze van z'n plek komt.

@ Tim: Ik zit echt niet te wachten op de hoofdprijs voor m'n Saxo.

Dat de handel op z'n gat ligt komt deels door het stimulatiebeleid op schone auto's door onze overheid.
    Op een Citro
    edited March 2009
    EUREKA !!!!

Helaas voor jullie; ik ben niet in mijn geboortekostuum de straat opgerend;)

Maar ik heb gevonden wat ik zocht; offici
  • penapena Livin' and Breathin' PPO
    edited March 2009
    [QUOTE=Man@work;46694]De precieze werking van zaken zoals voorgloeien, bimetaaltjes in het brandstoffliter, grofheid van het filter, de druk van de opvoerpomp, het drukverlies over het brandstof filter etc.:lol:

Hoi M@W.

Dat geboortekostuum ben ik niet zo in geinteresseerd :rolleyes:.
    Maar de rest wel :p.

Morgen regent het :D.

Herman
    300SD
    edited March 2009
    @Pena: je hebt pb.

Omdat de kredietcrisis ook effect heeft op family@work is besloten om de ombouw van de Xantia uit te gaan voeren met "ervaren onderdelen".

Wie heeft de volgende "experienced parts" voor me?
    • Tank minimaal 50 liter (max breed 400mm x hoog 400mm x lang 800mm)
    • opvoerpomp min 2-2.5 bar
    • overdrukventielen 2.25 bar en 1.25 bar
    • 2 stuks 2/3 magneetventielen
    • WW (wt-eckes, wt-a8, elsbett)
    • clixons 30 en 40 graden (maakcontact)
    • filterkop voor "preiswerte filter"
    • PPO bestendige brandstofslang
    • Koelwaterslang
    • T-stukken (afmeting nog onbekend)
    en dan verder nog wat schakelaars en een paar relais en een tijdvertraging om de opvoerpompen (dino en PPO) en de kleppen te kunnen schakelen.
    edited March 2009
    [quote=Man@work;46980]....clixons 30 en 40 graden (maakcontact).......

Die ben ik nog nooit tegen gekomen, bij mijn weten beginnen ze bij 65 graden tot aan 140 graden.
    edited March 2009
    H'm dan heb ik toch iets anders nodig wat bij die temperaturen kan schakelen.

Bij 30 graden koelwatertemperatuur moet de opvoerpomp gaan draaien
    Bij 40 graden PPO-temperatuur moet er overgeschakeld worden van dino naar PPO.

Een HDI verwarmt z'n dino normaal gesproken al tot 25 graden.
    Hierdoor kon Peus zonder extra aanpassingen 'szomers op 50% en 'swinters op 30% ZBO rijden. (dit ben ik niet van plan omdat er voor 270.000 km dino prut in de tank zit en die wil ik niet in m'n filters hebben)
    Om te voorkomen dat de dino te heet wordt zit er een brandstofkoeler in de retour.
    edited March 2009
    Bij mijn Caddy schakel ik ook automatisch over. Dat doe ik niet doormiddel van een clixon, maar met een PTC temperatuur sensor en een comperator.
    En dit werkt ook al weer een jaar zonder problemen bij mij ;)

Het leuke hiervan is dat ik de temperatuur en hysteresus, vrij kan instellen.

Hier kan je zien hoe ik dat vorige jaar heb gemaakt: http://www.ppo.nu/forum/f48/caddy-1-9-tdi-alh-2003-word-2-tank-ppo-apo-slurper-1841/index7.html#post29912

PS: Je kan beter ook je gevraagde onderdelen bij "Vraag en aanbod" plaatsen.
    edited March 2009
    Hey,

Die cixons zijn er wel, zitten ook in je cv. Er staat ergens een webshop op het forum waar je ze kan kopen.

Denk even om je kleppen, de meeste ppo kleppen zijn direct gestuurd, dwz dicht of open gehouden door de spoel. Bij hogere drukken heb je indirect gestuurde kleppen nodig, zoals mijn spoelklepje destijds.

Deze gebruiken de voordruk om gesloten of open te blijven.

Anders gaan je gesloten kleppen open als je het niet wil, zie ook het golf topic van Ookjan.

Tim
    edited March 2009
    edited March 2009
    De WTA8 heb ik bij monopoel gehaald. €64, ik denk dat je ze 2dehands moeilijk of niet kan vinden.

Je gaat de dino-tank toch schoonmaken voor je met het PPO-verhaal begint? En ben je zeker dat er "prut" in zit? Onze Benz was inwendig als nieuw terwijl die ook 230.000km gereden heeft en 20jaar oud is. Heb je al een schemaatje hoe alles alles aangesloten moet worden enz?
    edited March 2009
    Dank M@W,

Over die 30/40/65°.
    Ik ben natuurlijk net begonnen aan het rijden met mijn Sterretje en heb eens bekeken hoe snel deze opwarmt.
    Ik haal:
    60° na 6 min en dat is na 1,2km en
    80° na 8 min en dat is na 4,0km.

Heb je hier wat aan?

Herman
    300SD
    edited March 2009
    Begin temp 11° (garage), was ik nog vergeten.
    edited April 2009
    @CaddyEd: mooi zo'n electronische schakeling maar dat is een vakgebied waar ik mij niet in ga verdiepen. Voorlopig heb ik genoeg aan de reeds bekende clixons etc.

@Tim: bedankt voor je tip. Heten dat soort kleppen niet "servoventielen" oid?

Hieronder twee schema's:[LIST=1]
    [*]het originele PSA HDI schema (als ik het goed in mijn hoofd had zitten in de lunchpauze)
    [*]het Man@work©PPO HDI :idea: schema gebaseerd op de info van "Nepomuk". De rode stippellijnen zijn de electrische verbindingen naar de diverse pompen en kleppen.
    [/LIST]image
    Het elektroschema wordt uiteraard nog wel wat complexer dan dat het er hier uit ziet.
    De diesel opvoerpomp moet natuurlijk bij het uitschakelen eerst voldoende druk op gaan bouwen (ca 20 sec) voordat er overgeschakeld wordt. Hiervoor wil ik een "relais" met tijdsvertraging op zowel in als uitschakelen.

Voor de kleppen en de stuursignalen zal ik een ouderwetse "waarheidstabel" moeten maken. Een "truttebel" noemden wij dit op de MTS.

Dit weekend ga ik bekijken of ik een WT-eckes kwijt kan in het vooronder.
    Dat zou het geheel lekker compact houden.
This discussion has been closed.