Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Waterpomp aandrijving Lite Ace.

Paul Siemons PPO Burner
edited November 2008 in Oosterse merken
Jongens, heb even jullie kennis nodig .
Hoe word de waterpomp aangedreven van een LITE ACE (toyota) diesel uitvoering met motor type 2C .

Is voor een ander forum (normaal daar niks met auto's te maken) waar er discussie is over hoe die pomp wordt aangedreven.

Alvast bedankt voor de komende antwoorden,

Paul Siemons

Comments

• Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited November 2008
    Paul,

Google leverde mij dit op: Liteace Van Repairs 2008, March/April 2008

Zoals ik het kan zien, met de distri riem.

Tim
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited November 2008
    Loopt gelukkig over een V-snaar. Alleen die gasten van Opel zijn zo gek om de waterpomp over de distributie riem te laten lopen dacht ik. Als het lager van de waterpomp er uit loopt komt er te veel speling op dedistributie riem. Daardoor kan de riem er af lopen en vliegen de kleppen door de zuigers.

Deze motor is wat beter verzonnen, op de balans as na dan natuurlijk, 1 tandje fout en de boel is gelijk van slag. Stom idee ook zo een balans as, kunnen ze die motor niet gewoon in 1 keer goed bouwen zonder compromissen/lapmiddelen.
  • penapena Livin' and Breathin' PPO
    edited November 2008
    [QUOTE=easy rider;42839]Alleen .....Opel zijn zo gek om de waterpomp over de distributie riem te laten lopen dacht ik.

....de balans as ....

Hoi ER,

Renault doet het ook. Vriend kocht een 2e hands Scenic met nieuwe dustributie. Binnen 6 mnd waterpomp stuk (was niet mee vervangen) met als gevolg € 3000 schade. Zelfs geen coulance van Renault.

Balans as niet nodig bij een 6 cylinder (in lijn :p).

Mijn 5 cylinder staat inmiddels lekker te schudden :D, maar wel een mooi geluid.

Herman
    300SD
  • carl PPO Addict
    edited November 2008
    Hoi

Mijn waterpomp van mijn toyota corolla 2.0 d van 1994 wordt ook aangedreven door de distributieriem ,daarom bij vervanging riem ook de waterpomp mee vervangen .

groetjes carl
  • Paul Siemons PPO Burner
    edited November 2008
    [QUOTE=easy rider;42839]Loopt gelukkig over een V-snaar. Alleen die gasten van Opel zijn zo gek om de waterpomp over de distributie riem te laten lopen dacht ik. Als het lager van de waterpomp er uit loopt komt er te veel speling op dedistributie riem. Daardoor kan de riem er af lopen en vliegen de kleppen door de zuigers.

Deze motor is wat beter verzonnen, op de balans as na dan natuurlijk, 1 tandje fout en de boel is gelijk van slag. Stom idee ook zo een balans as, kunnen ze die motor niet gewoon in 1 keer goed bouwen zonder compromissen/lapmiddelen.

Worden er bij BMW dan geen balansassen gebruikt,ik weet het niet h
    edited November 2008
    [QUOTE=Paul Siemons;42844]Worden er bij BMW dan geen balansassen gebruikt,ik weet het niet h
  • knutselsmurfknutselsmurf PPO Burner
    edited November 2008
    Tim:
    Ik zie wel de servo pomp bij de dynamo opzitten, die grote geoliede polie lijkt me de aircopomp, dan blijft volgens mij alleen die multiriem (zeg maar de voorste op het blok) over, die van de krukas, links over dat roestige as gaan. Is dat de waterpomp?

Volgens mij zit bij de dynamo een vacuümpomp voor de rembekrachtiging op, bijrijderskant onderste poelie de stuurpomp, de andere grote poelie de airco. Blijft volgens mij over dat de waterpomp via de dist riem loopt. De poelie waar de koelvin op zit is voor zover ik mij kan herrinneren alleen een lager op de afdekkap op het blok, alleen voor de koelvin zonder dat hier verder wat achter zit aan pomp of zo.
    edited November 2008
    [QUOTE=Tim;42845].......Zou je de pomp kunnen aanwijzen ER,........

Tuurlijk Tim. We zien op deze site een afbeelding waar alleen nog maar de distibutieriem te zien is. Tel ik met de klok mee van bovenaf dan zien we: Nokkeas>IP>waterpomp:mozilla_yell:>krukas>loopwiel>balansas>spanrol.

Inderdaad ja, de sukkels hebben de waterpomp gewoon opgenomen in het distributie gebeuren.
    edited November 2008
    Ah,

Je ziet idd alleen op die plek boutjes op het blok zitten, onder de polie. Waarom ook zo moeilijk, airco, vacuum, serv.......

Tim
  • penapena Livin' and Breathin' PPO
    edited November 2008
    [QUOTE=easy rider;42885]Nokkeas>IP>waterpomp:mozilla_yell:>krukas>loopwiel>balansas>spanrol.

Hoi ER,

Als dit de volgorde is dan loopt de waterpomp aan de buitenkant van de distributie mee. Dus als hier de waterpomp in yoghurt loopt dan blijft gelukkig de rest heel :p. Dit in tegenstelling tot de Renault, waarbij hij aan de binnenkant mee loopt :sad:.

Herman
    300SD
    edited November 2008
    [QUOTE=pena;42898].......Dus als hier de waterpomp in yoghurt loopt dan blijft gelukkig de rest heel :p......

Niet helemaal Pena, als het lager van de waterpomp er uit loopt dan krijg je ruimte op de distibutie riem. Die ruimte wordt niet opgevangen door de spanrol omdat die vast staat, je ziet wel een veer aan de spanrol hangen maar die is om hem voorspanning te geven en vervolgens zet je hem vast.

Ruimte op een distributie riem is funest, je loopt het risico dat de IP of erger de nokkenas een tandje over staat t.o.v. de krukas waardoor de kleppen door de zuigers heen kunnen gaan (is niet altijd zo maar meestal wel).

Bij Slopel bijvoorbeeld wordt er geadviseerd om bij 60.000 de distibutieriem te vervangen en dan meteen de waterpomp ook te vervangen. Ik blijf erbij, slecht ontwerp daardoor hoge onderhoud kosten.
  • CaddyEdCaddyEd Livin' and Breathin' PPO
    edited November 2008
    [quote=easy rider;42900]
    Bij Slopel bijvoorbeeld wordt er geadviseerd om bij 60.000 de distibutieriem te vervangen en dan meteen de waterpomp ook te vervangen. Ik blijf erbij, slecht ontwerp daardoor hoge onderhoud kosten.

Klopt, dat was bij mijn oude Astr(m)a'tje (sorry Fury) ook.
    Die van mij liep ook op kruip olie. Wilde niet zo snel :???:
  • neronero Livin' and Breathin' PPO
    edited November 2008
    De distributieriem van zo'n opel gaat 90000km mee.
    En het ontwerp vind ik wel goed: als er iets met de distributieriem gebeurd, breken de lepels boven de kleppen. Dit is de enige kost die je dan hebt, samen met de riem. En die lepels vervangen gaat snel en je moet er enkel het kleppendeksel voor openen. Geen geplooide kleppen ofzo dat je met alle andere motoren zonder die lepels zeker hebt! dan moet cilinderkop eraf en gereviseerd worden.
    Dus kostenbesparende motor vind ik!
    Waterpomp kostte niet veel, maar moest je wel mee vervangen.

Heb zelf 12 jaar met zo'n opels gereden, allen met zelfde principe van motor. 1.6D , 1.7D, 1.7TD
    Zeer tevreden mee geweest.

Maar om op die toyota terug te komen: Das pas ellende om bij de distributie te komen. Motorsteun moet eruit, ruitenwisservloeistofreservoir ook, servopomp eraf, alternator los, motor vastzetten met beugel over de motor, veeeel bouten in distributiedeksels (3 deksels! waarvan middelste in ijzer met zeker 6 M8 bouten in). Remvloeistofreservoir moet er ook uit om motorsteun te verwijderen. enz......
    Ken ze zeer goed die motoren. pfff...degelijk, ja, maar die jappen hebben veel kleinere handen dan wij denk ik.

Gr
    Nero
  • knutselsmurfknutselsmurf PPO Burner
    edited November 2008
    Bij de Lite Ace ( deze topic) ligt de motor in de lengte, dus geen last met motorsteunen. Radiateur er volgens mij naar onder uit en de voorkant van het blok kaal slopen.
Sign In or Register to comment.