Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

gpo wassen

riessieriessie PPO Wannabe
edited November 2008 in Filteren van GPO
hoi heren,

het speelt in mijn gedachten om mijn gpo naast het filteren ook te wassen
ik heb gehoord dat je de eiwitten uit de olie haalt en zo je viscositijd iets naar beneden haald en minder ruik hebt met het rijden?!

mijn idee is om in plaats van water op de olie te sproeien en dat er doorheen te laten bezinken( als het wassen zo simpel is),de olie van onder in het water naar boven te laten borrelen.

En zouden hier tevens ook kleine deeltjes wat je normaal moet uitfilteren in het water blijven hangen ?

wat denken jullie hiervan?

gr

Comments

• smulsmul Livin' and Breathin' PPO
    edited November 2008
    Cp en ik hebben hier inmiddels aardig wat ervaring mee opgedaan. Menno heeft mij echter laten weten dat ik hierover niet meer mag posten. Kennis en ervaring wil ik best met je delen. Oscar heeft wel mijn telnr als je interesse hebt.
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited November 2008
    [QUOTE=smul;42718].......Menno heeft mij echter laten weten dat ik hierover niet meer mag posten..........

Dus je mag van Menno niet vertellen hoe je GPO wast. Dat lijkt me stug.

Het doel van dit forum is dat er kennis gedeeld word. Ik ga er gemakshalve maar even vanuit dat je Menno verkeerd begrepen hebt.

Dat nu maar even wat kennis delen.

GPO wassen kan men doen door een hele fijne mist op/over de olie te sprayen d.m.v. een vernevelaar. Het gebruik van een doucekop is af te raden omdat daar druppels uit komen die zo dwars door de olie heen zakken.

Bij het wassen van GPO moet men er wel rekening mee houden dat vaak niet al het water door de olie heen zakt en dat je derhalve een emulsie kan krijgen waar later het water uit gesepareerd moet worden of op een ander wijze onttrokken moet worden aan de GPO.

Ervaringsdeskundigen, correct me if I am wrong.
    edited November 2008
    [QUOTE=easy rider;42720]Dus je mag van Menno niet vertellen hoe je GPO wast. Dat lijkt me stug. Het doel van dit forum is dat er kennis gedeeld word. Ik ga er gemakshalve maar even vanuit dat je Menno verkeerd begrepen hebt.

Ik heb een email gekregen van Menno dat hij het niet wil dat we posten over XW100 op het forum. Ik heb een email teruggestuurd met de vraag om verduidelijking....(inmiddels 3 weken geleden). Sindsdien heb ik 2 herinneringsemails gestuurd, maar vooralsnog geen antwoord gekregen.

Totdat ik antwoord op mijn email krijg, respecteer ik Menno's email. Als ik geen antwoord, dan hebben we het gewoon niet meer over XW100 op het forum. Klaar & uit.
    edited November 2008
    Smul, je hebt het dan over de XW 100, Riessie vraagd gewoon hoe je GPO moet wassen, in mijn beleving is dat iets heel anders.

Maar goed, ik moet denk ik je stelling respecteren.
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited November 2008
    Heren,

Ik mag aannemen dat het om iets anders gaat. Zo niet, ben ik ook erg benieuwd wat de reden mag zijn.

Wellicht kunnen de andere mods opheldering geven?

Tim
  • ingmaringmar Livin' and Breathin' PPO
    edited November 2008
    In de tussentijd ter vermaeck en lering, deze meneer kan het met een ...soms met twee handen in zijn zak duidelijk uitleggen. YouTube - Biodiesel Wash Tank
  • RaafRaaf Modding Member
    edited November 2008
    [QUOTE=Tim;42723]

Wellicht kunnen de andere mods opheldering geven?

Tim
    Voor zover ik heb begrepen is het promoten van XW100 een punt, het beschrijven van het XW100 proced
  • riessieriessie PPO Wannabe
    edited November 2008
    hoi,

het gaat mijn idd alleen om het wassen als een soort voorfilter te zien ,zodat je gewone filters minder snel verstoppen en een betere apo oplevert.

maar als je genevelde waterdeeltjes hebt vormen die toch zo weer druppels
    als ze op de olie terecht komen?
    zo niet dan heeft het geen zin om "grote" druppels apo naar boven te laten borrelen.en stopt hier mijn apo verbetering.

ik heb al geprobeerd doormiddel van een colafles voor driekwart te vullen met water en 1/4 olie en een paar keer gedraait( niet schudden )
    vervolgens met een rietje in een steelpannetje gedaan en toe ging het spetteren,na een paar uurtjes herhaald en toen zat er geen vocht meer in .

ik zit ook te denken in de richting van ,als ik een fijn gaas (horrengaas of zoiets)in het midden van een gevulde buis met water zet en de olie er van onderaf in te laten lopen
    dan valt de olie tegen het gaas aan en worden het kleine belletjes die omhoog vallen ,en eventele kleine deeltjes blijven achter in het gaas en vallen vervolgens van het gaas af naar beneden.
    of ga ik hier te ver haha

gr

thanks smul
    edited November 2008
    Riessie, het wasproces is zeer afhankelijk van je oliesoort en om het goed te wassen (dus dat het ook echt effect heeft), zul je het intensief moeten mengen. Met een centrifugaalpomp bijvoorbeeld. Door van onderaf er weer bovenop te sproeien met een douchkop krijg je een perfecte menging van water en gpo. Je hebt voldoende gemengd wanneer het ibc een volledige emulsie is.

Wanneer je dit doet zonder biodiesel toe te voegen, blijft de ibc in emulsie. Op die manier hebben wij eens een 1000l ibc volledig gevuld met emulsie gekregen die na 2 maanden nog niet verandert was.

Door gewoon water over de ppo te sproeien (of anders om, olie onderaan het water in laten lopen) heeft weinig zin. De "druppels" gpo zijn op dat moment te groot om effectief vervuiling aan het water af te geven. Intensieve menging is hierbij de sleutel.
  • NiekNiek Super Moderator
    edited November 2008
    @ Smul, het gaat inderdaad om het maken van reclame. Beschrijving van het productieproces: vooral blijven doen.
    @ Riessie, Je doel is lagere viscositeit. Dat bereik je niet door hier en daar een eiwitje eruit te halen. Zolang je op 1 mu kunt filteren bij de buitentemperatuur=gebruikstemperatuur heb je geen viscositeitsproblemen. Tenzij het kouder wordt. Olie naar boven laten borrelen door het water: de oliebolletjes blijven te groot, het proces gaat dus te snel. Wat is er mis met een beetje eiwit, zolang het maar mooi opgelost blijft en kleiner is dan 1 mu. Dikke kans, dat er helemaal geen eiwitten is je olie zitten !!
    Niek
  • pjotterpjotter Banned
    edited November 2008
    mn boeren verstand zegt: een stucadoorsmixer in de ibc. of een kleinere uitvoering in een 200Lvat.en dan een half uurtje lang rondhutselen dat zooitje.

las ik net in een andere draad nog ffn:
    [quote=smul;42732] Intensieve menging is hierbij de sleutel.
  • wodanwodan Super Moderator
    edited November 2008
    Eiwitten geven stank, zorgen voor een iets 'zuurdere' verbranding (zwavel) en zijn dus niet echt gewenst.
    (Eiwitjes zorgen ook voor meer stof bij verbranding dan pure olie, dit terzijde.)
    Zolang het maar weinig is, maakt het niet uit. (En als je koud filtert, blijft er een pak in het 'vet' plakken...)
    Ik blijf hier maar adviseren om koud onaangelengd te filteren... waarom proberen er zovelen het anders te doen? :confused:
    edited November 2008
    Stokers,

Daarom noemen ze het "mist" washing. Deze "mist" druppeltjes zijn zo fijn, dat ze ook als fijne drupjes water verspreid door de olie gaan. Dit kun je veel makkelijker forceren, zoals Smul beschrijft.

Ik blijf het gevaarlijk vinden, je zult de ppo goed moeten kunnen ontwateren. Als je niet goed kan wassen, bv doordat de kwaliteit het niet toelaat, krijg je ook geen goede afscheiding van water nadien. Dan zul je moeten verhitten, maar ook dan blijft de olie niet geheel "gewassen".

Tim
    edited November 2008
    [QUOTE=Niek;42737]@ Smul, het gaat inderdaad om het maken van reclame. Beschrijving van het productieproces: vooral blijven doen.Wees dan wel eenduidig, er zijn meer die sluik na sluik erin schieten.

Ik vond dat het, met de toon in CP's posten, wel mee viel :rolleyes:

Tim
    edited November 2008
    [QUOTE=Tim;42755].........Ik blijf het gevaarlijk vinden, je zult de ppo goed moeten kunnen ontwateren..........

Daar komt nog bij dat als je water in je PPO hebt dit ook in de IP terecht komt en dat kan voor flink wat cavitatie zorgen waardoor binnen de kortste keren de IP vast loopt.
  • DyslectieDyslectie PPO Master
    edited November 2008
    [quote=wodan;42753]
    Ik blijf hier maar adviseren om koud onaangelengd te filteren... waarom proberen er zovelen het anders te doen? :confused:

omdat we graag het hele jaar door filteren
    en dat het nu toch al weer wat moeilijker gaat dan van de zomer.

dyssie:rolleyes:

denk dat ik gewoon toch maar de tank ga verwarmen.
  • pjotterpjotter Banned
    edited November 2008
    [quote=Dyslectie;42773]denk dat ik gewoon toch maar de tank ga verwarmen.

daar gaat met de kou t filteren niet sneller door.
    of ga je dan ook verwarmd filteren.??
  • riessieriessie PPO Wannabe
    edited November 2008
    heren,

dank voor de reacties, 0,5 micron filteren is al een verbetering,laat ik het wassen mooi zitten!!!:cool:

gr
  • DyslectieDyslectie PPO Master
    edited November 2008
    inderdaad dan ga ik mijn filterinstallatie verwarmen
    met een aquarium verwarming
    die kan ik instellen op 15graaden
    dus is dan net als in de zomer

hou jullie wel op de hoogte in mijn eigen topic

dyssie:D
  • pjotterpjotter Banned
    edited November 2008
    ben zowiezo benieuwd, maar ook of die aqarium verwarming de APO flow warm kan houden??
    hoeveel watt vermogen heft zoiets??
    edited November 2008
    Pj,

30 watt of zo. Ik heb IBC verwarming dmv waterbed verwarming. Max 300 watt en ook in te stellen. IBC uit het frame, zo'n nopjes matrasje eronder, verwarming erin en IBC terug in drukken. Natuurlijk de boel isoleren met wat plaatjes en PUR.

Tim
Sign In or Register to comment.