Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

DIY Filterinstallatie Ingmar

2

Comments

• SinnefjildSinnefjild PPO Addict
    edited December 2008
    [QUOTE=ingmar;43495] filterverbeteraar.
    QUOTE]

prachtterm!
  • penapena Livin' and Breathin' PPO
    edited December 2008
    Hoi Ingmar,

Ik denk dat het tijd nodig heeft (in warme omgeving) om te bezinken.

PS vorige week nieuwe fuseekogels, deze week nieuwe wiellagers :p

Herman
    300SD
  • ingmaringmar Livin' and Breathin' PPO
    edited December 2008
    [QUOTE=pena;43505]
    Ik denk dat het tijd nodig heeft (in warme omgeving) om te bezinken.

Ja...maar het potje was vloeibaar toen ik het buitenzette...het heeft dus bij lage temp (beter)bezonken dan die grote hoeveelheid...rarara ?
    Misschien als ik dus met die dompelaar het vat verwarm en het daarna laat afkoelen ??

Ga je die lagers zelf vervangen...ze kunnen behoorlijk vastzitten....bij de bus heb ik ze in de garage eruit laten persen.
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited December 2008
    [QUOTE=ingmar;43495]......... Je zou verwachtten dat het grote vat dit ook zou hebben, een redelijk vloeibare gedeelte aan de bovenkant en het vaste aan de onderkant. Iemand hier een plausibele verklaring voor ??????

Die laatste foto toont een potje wat buiten heeft gestaan in de kou. Wellicht dat er toch veel (vloeibaar) vet in zit, vet is zwaarder dan olie en zakt naar beneden. En kou daalt en warmte stijgt, ik zeg zo maar even wat hoor.
  • MiglowieMiglowie Livin' and Breathin' PPO
    edited December 2008
    Bij zo'n grote hoeveelheid krijgt het in die grote diepvries aan de andere kant van de deur misschien niet de tijd om te bezinken?
    edited December 2008
    Ja en nee, die grote hoeveelheid koelt volgens mij minder snel af dan het potje...dus dat is het denk ik ook niet. Zal eens even een schepje uit het grote gat gaan lichten...benieuwd wat eronder zit......
    edited December 2008
    Hoi Ingmar,

Denk dat foto 3 (van de 4) al aan het bezinken is. Alleen zie je dit nog niet omdat het 20° is. Nog een nachtje later met 5° is het dan aan het stollen.

Foto 1 ziet er uit alsof het gelijk (helemaal) gestold is.
    Dus (toch :D) 2 dagen in de keuken en dan weer in de schuur. Kan je het ook meteen door een (dubbele) theedoek gooien. Is goed tegen de krenten ;)

Lager (zonder geluid overigens) had een gebroken tonnetje (kegel?). De andere is hoorbaar. Ik hoop dat het lukt.

Herman
    300SD
    edited December 2008
    Ben weer terug...zie je gelijk hoe flexibel mijn vriendin kan zijn...ik mocht zelfs de lepelonderlegger gebruiken

Zo diep ik kon scheppen...alles een appelmoesdikte de rozijnen zitten er zoals je kunt zien nog in...
    image
    image

Terwijl het potje eigenlijk van boven vrij helder wordt.

image
    image

Herman...die lagers bij mij zorgen voor een onaangename trilling boven de 70...hoorbaar waren ze dan ook pas.
  • RaafRaaf Modding Member
    edited December 2008
    Ik heb er ook geen verklaring voor, en ik heb hier ook zoiets aan de hand.
    Ik had een bodem vloeibaar frituurvet staan, al redelijk bezonken, dus met olie afscheiding op vet.
    Ik was naar de visboer geweest en had warme soya olie mee. dat heb ik bij het vet gegooid + verbeteraar, gemixt en ik had het zelfde effect, een dikke drab zonder afscheiding.
    Dit was overigens al 1,5 mnd geleden dus toen was het een stuk minder koud.
    Ik laat dat spul nu maar staan tot het warmer word en hoop dan dat het alsnog vloeibaar word.
    edited December 2008
    Ja vreemd he...misschien komt het toch door de snelle afkoeling ?
    edited December 2008
    Vanmiddag bij de plaatselijke sjorma/pizza tent olie gehaald en die was ook niet helder, wel vloeibaar maar met een witte waas er in. Dus ik even op de nieuwe jerrycan gekeken en daar stond op: zonnebloemolie, palmolie, aragideolie, koolzaadolie, sojaolie. Ik denk dat de palmolie er voor zorgt dat de zaak bij lage temperatuur wit uitslaat. Ik heb hier een vat pure palmolie staan en dat is knetter hard.

Ik laat het eens een tijdje staan en kijken of er nog iets gaat bezinken. Het is wel erg schoon die olie, de man haalt het eerst door een zeef voordat hij het in het vat laat zakken, netjes toch. En de prijs is bijna voor niets, 16 cent per liter (20 Euro voor een vat van 120 liter)
  • DyslectieDyslectie PPO Master
    edited December 2008
    hoi ingmar

het licht aan de temperatuur.
    Bij elke temperatuur is het bezinksel weer andres.
    dus hoe kouder hoe meer vet stolt
    dat verschild al echt per graad

als het 30 graden is dan is al het vet opgelost .
    en bezinkt allen de vaste beelen.
    onder de 5 graden stolt bij mij alles en is filteren niet meer mogelijk
    dit stolen gaat wel heel langzaam .
    onder het vriespunt is ppo ook niet vloebaar meer.

ik haal nu ook veel olie bij olie bollenbakkers
    deze bewaar ik tot in maart en dan heb je gelijk goed bezonken
    olie:cool:

groeten dyssie
    edited December 2008
    Niet slecht ER image,

In het draadje 'dompelaar' (ook van Ingmar) heb ik de suggestie gedaan voor een alles brander.

[QUOTE=pena;43522]Hoi Ingmar,

Ander idee-tje.
    Waarom niet een 'alles' brander. En dan op 'afval' van je filterinstallatie/bezinksel.
    Kan je aanzetten wanneer je wilt en dan ook nog lekker warm sleutelen in je schuur.

Is dit ook niet iets voor jouw nieuwe huis :-P.

Herman
    300SD
    edited December 2008
    @pena,

Ik vind het idee van die allesbrander wel ok maar ik moet een heel groot pand opwarmen en ga zo een kachel niet onbeheerd achterlaten, nee dan maar even wat minder filteren, heb nu toch wel even net genoeg staan, als het weer warmer wordt dan gaan we weer knallen he.

In mijn nieuwe huis komt een generator op APO die stroom en warmte gaat leveren, hier knoop ik dan ook nog even terloops een warmtepomp aan vast :D
  • ZX plantengieter PPO Burner
    edited December 2008
    [QUOTE=Dyslectie;43529]

onder de 5 graden stolt bij mij alles en is filteren niet meer mogelijk

Vanmiddag "frituurolie" bij de visboer gehaald, nooit gezien, een mengsel van soya, zonnebloem en raapolie. Zeer goed vloeibaar en over te gieten, ook onder de 5 graden. Eens kijken hoe dat filtert.

[QUOTE=Dyslectie;43529]ik haal nu ook veel olie bij olie bollenbakkers

Volgens een zeer serieusmetzijnvakbezigzijnde bollenbakker is de theorie: "hoe dikker de olie, des te beter de kwaliteit!" Gel.. of gebak van Krul?
    Wel lekkere bollen overigens, dat wel!
    edited December 2008
    Dat olie stolt bij lage temp dat is klontjes maar het is meer het beeld dat verschilt. In een klein potje staat er op het stolstel nog een laagje olie die evt. te filteren zou zijn, maar in het vat is alles vast...dit terwijl het van dezelfde partij afkomstig was en dat kan ik niet vatten.

Die allesbrander, ja heb ik wel aan gedacht, maar ik heb op het moment even genoeg andere klussen die gedaan moeten worden.
  • DyslectieDyslectie PPO Master
    edited December 2008

Vanmiddag "frituurolie" bij de visboer gehaald, nooit gezien, een mengsel van soya, zonnebloem en raapolie. Zeer goed vloeibaar en over te gieten, ook onder de 5 graden. Eens kijken hoe dat filtert.

.
    stond deze olie buiten ??

dat klopt vis olie is over het algemeen soya, zonnebloemolie
    deze hebben een lager vries punt dan argiede olie
    en die woort veel gebruikt door oliebollenbakkers

gr dyssie
  • ZX plantengieter PPO Burner
    edited December 2008
    [QUOTE=Dyslectie;43553].
    stond deze olie buiten ??

vis olie is over het algemeen soya, zonnebloemolie
    deze hebben een lager vries punt dan argiede olie
    en die woort veel gebruikt door oliebollenbakkers

gr dyssie

Deze olie bevat ook een groot deel raapolie, niet te verwarren met rapsol (koolzaadolie). Het stond binnen met de deuren open, in een ruimte waar de beste man met bakken vis in ijs bezig was. Net boven het vriespunt dus.
    edited December 2008
    Gisteren...door de releatief hoge buitentemp toch maar weer besloten de installatie op te starten. Alle filters vervangen dikke drap eruit in de drapbak en gaan met die banaan. Eerste 15 liter was er vannacht weer doorgesijpeld.
    T'werd trouwens wel tijd, het vulstation had nog maar 100 liter dus er moest flink gezogen worden.
    edited December 2008
    Hier het zelfde, als de temp. boven de 7 graden komt gaat de installatie weer een beetje doorlopen. Ligt ook een beetje aan het soort olie natuurlijk. Olie met soja en koolzaad gaat toch het beste bij lage temperaturen. Als je olie hebt met een deel palmolie kan je het wel schudden, die moet je dan maar voor de zomer gebruiken.
    edited December 2008
    Die arachide ga ik geen eens aan beginnen, het is 300 liter soya, die een week of 4 bezonken heeft....gaat er door als een speer.
  • pjotterpjotter Banned
    edited January 2009
    [quote=easy rider;42392]kunststof boodschappen mandjes maar die wilde ze niet weg doen. Ga van de week nog even verder zoeken.

de action bij ons heeft ouwerwetse stalen boodschappen mandjes.
    edited January 2009
    Die zijn wel gaaf je, zal hier es kijken bij de buurtsuper.
    edited March 2009
    Het is bijna lente.....

Van het weekend alle filterdoeken vervangen en de installatie in bedrijf gezet. Vanavond 2 van de 4 yerrycans met de Cuv
  • jgdenholjgdenhol PPO Master
    edited March 2009
    Ben je al met de arachide olie begonnen?
    edited March 2009
    [QUOTE=jgdenhol;46834]Ben je al met de arachide olie begonnen?

Nee, dit is nog een partij soya van de visboer, ik denk wel dat ie al wat vloeibaar is maar heb sinds vorig weekend nog geen blik in de IBC geworpen.
    edited March 2009
    Pas maar op met die Aragide, het gaat van het weekend weer vriezen.

Goed bezig weer Ingmar.

Ik heb bij het plaatselijke tuincentrum van die geperforeerde mandjes gehaald waar normaal waterplanten in gaan. Ik gebruik er twee per lekbak. Je knipt een stuk filtervlies af (vierkant) en legt dat over het plantenbakje, het plantenbakje ligt op zijn kop. Vervolgens plaats je een tweede plantenbakje er over heen en het geheel gaat op twee latjes in de lekbak en filteren maar.
    edited March 2009
    Ja die arachide blijft nog wel even staan, voorlopig heb ik voldoende soya op voorraad.

Goed idee van die bakjes, maar zijn de mazen wel groot genoeg ivm filteroppervlak dan ?
    edited March 2009
    Ja hoor, je moet alleen even opletten dat die gaatjes goed open zijn als je die bakjes gaat halen. Het wil nog wel eens zijn dat ze troep uit China gehaald hebben en dan zitten de meeste gaatjes dicht. Het is geen doen om die weer open te prikken/boren/smelten.
    edited September 2009
    Hallo stokers,

Op speciaal verzoek eens geprobeerd om een batch soya van de visboer nu niet eens met de alom bekende filterverbeteraar te doen, maar met de brandstof waar onze auto's voor ontworpen zijn. Ik merk dat met name het 5 micron filter en ook het 1 micron kaarsfilter eerder beginnen door te lopen. Ik ga het deze batch nog even aanzien.....
  • udoudo Super Moderator
    edited September 2009
    Dit is bij gelijke mengverhoudingen?
    Zoja: interessant. (hoewel ik de dino-olie voor uitsterven wil behoeden)
    edited September 2009
    Yep...allebei +/- in de orde van 5% zonder daarbiij een apothekersnauwkeurigheid te willen nastreven.
    edited September 2009
    Net als bij het gebruik van olie van boer piet zal bij het filteren met diesel ook in de winter het afgebroken vet terug kristalliseren.

Laat eens een staal (10 liter of zo) staan en kijk of er nog wat uit wil zakken/terug wil kristalliseren.
  • udoudo Super Moderator
    edited September 2009
    [QUOTE=easy rider;50944]Laat eens een staal (10 liter of zo) staan en kijk of er nog wat uit wil zakken/terug wil kristalliseren.
    Dit gedrag zie ik al in een jampotje na enige tijd. De 'kristallen' hebben tijd nodig om te groeien.
    edited September 2009
    We gaan weer eens een staal wegzetten en kijken wat het doet, het voorfilter in de auto vertoont dit gedrag niet.
  • udoudo Super Moderator
    edited September 2009
    'Enige tijd' is dagen in de koelkast. Een week of meer eerder.
    Dus als je vrijwel dagelijks rijdt heb je er met de koelkasttemperatuur geen tot weinig last van. Echter als het kouder wordt...
    edited September 2009
    [QUOTE=udo;50947]Echter als het kouder wordt...
    Dan meng ik er 10 % diesel doorheen....zal jij ook wel moeten doen volgens Elsbett.
  • Man@workMan@work Livin' and Breathin' PPO
    edited September 2009
    Volgens Elsbett zou je op KZO moeten rijden en pas onder de -10 graden bij gaan mengen met dino.
    Mijn ervaring is dat een procent of 5 euro 95 meer effect heeft dan 5 procent dino.
    edited September 2009
    Ton,

Geen ervaring mee, die 5 % toevoeging aan het ruwe grof gefilterde goedje gebruik ik om het filteren gemakkelijker te maken.
  • udoudo Super Moderator
    edited September 2009
    Een collega bevestigde benzine als 'winterdiesel' additief.
    edited September 2009
    Heren...Heren toch ! (zeiden Koot en Bie al)
    Het ging hier om een filterverbeteraar en geen startverbeteraar
  • udoudo Super Moderator
    edited September 2009
    [QUOTE=ingmar;50967]Heren...Heren toch ! (zeiden Koot en Bie al)
    Het ging hier om een filterverbeteraar en geen startverbeteraar
    Niet dat ik dat ander impliceerde maar sluit het een het ander uit?
    edited September 2009
    [QUOTE=udo;50968]Niet dat ik dat ander impliceerde maar sluit het een het ander uit?

Nee dat niet, maar het nu 27 graden, dus .......tegen de tijd dat het echt koud wordt praten we wel verder.:) en verbetering van de "koude"start is naar mijn mening echt meer aan voertuig gekopppeld.
  • udoudo Super Moderator
    edited September 2009
    Het gaat niet zozeer om de middagtemperatuur als wel om de temperatuur om zeg een uur of 5 's ochtends. Tot nu toe blijft die rond of boven de 10 graden dus nog geen ramp.

Was naast diesel de filterverbeterende werking van euro95 al onderzocht c.q. bekend?

Idem voor de effecten op het stollingsgedrag van de GPO?
    edited September 2009
    Udo,

Ik heb hele winter door de apo gebruikt met in de wintermaanden october-april 10 % dieseltoevoeging. Behalve met erg koude nachten een wat lastigere start geen problemen gehad. Euro 95 nog niet onderzocht.
    edited September 2009
    Pure KZO(zonnebloem), staat 2 dagen in de koelkast, begint al wazig te worden. De APO is nog even helder als ie erin ging. In de APO zit 5 % diesel.

image
  • udoudo Super Moderator
    edited October 2009
    [QUOTE=ingmar;51168]Pure KZO(zonnebloem), staat 2 dagen in de koelkast, begint al wazig te worden. De APO is nog even helder als ie erin ging. In de APO zit 5 % diesel.
    Hmmm. Hier krijg ik met de GPO met 5% olie van boer piet toch echt 'kristallen' na een paar dagen in de koelkast. (6-8 graden) Als we er van uit gaan dat onze koelkasten even koel zijn dan zou diesel beter werken om vertroebeling bij lagere temperaturen tegen te gaan.

[QUOTE=ingmar;51108]Ik heb hele winter door de apo gebruikt met in de wintermaanden october-april 10 % dieseltoevoeging. Behalve met erg koude nachten een wat lastigere start geen problemen gehad. Euro 95 nog niet onderzocht.
    Dat klinkt goed, minstens geruststellend. Het verschil met euro95 is zeker interessant.
  • NiekNiek Super Moderator
    edited October 2009
    Heren, heren,
    Stollingstemperatuur is sterk afhankelijk van het uitgangsmateriaal !!! De stollingstemp kun je omlaag krijgen met olie van BP. Met diesel toevoegen heb ik slechtere resultaten. Benzine nooit geprobeerd. Tegenwoordig heb ik dat allemaal niet nodig (2 tank en verwarmde tank)
    Niek
    edited October 2009
    Haha.... uberfilteraar...inderdaad met BP gaat het filteren ook gemakkelijker...de volgende batch gaat dan ook weer daarmee. Van de week even naar Belgie toe:p
  • Man@workMan@work Livin' and Breathin' PPO
    edited October 2009
    Helemaal naar Belgi
Sign In or Register to comment.