Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

W.V.O. scheiden en zuiveren

pieter PPO Master
edited September 2005 in Olieen
Hoewel de term biodiesel hier verwarrend kan werken hier een verre tip en werkwijze van een Tasmanier om W.V.O. te scheiden van glycerine etc.
met causticsoda (ook geen lekker spul) en methanol.

www.tasmanenergy.com/bio-diesel.htm

Groeten Pieter

Comments

• Bart PPO Burner
    edited August 2005
    Caustic Soda, a.k.a. gootsteenonstopper. Iemand wel eens dat goedje gebruikt? WAAHH wat een troep is dat! :lol:
  • Toyo PPO Burner
    edited August 2005
    je praat hier over het chemisch bewerken van plantaardige olie. Dit is geen scheiden in de woord van filteren, destilleren etc meer. Het lijkt mij een recept om biodiesel te maken.

groet Toyo
  • Bart PPO Burner
    edited August 2005
    Yep, dat is exact wat het is. De caustische soda dient als reagent om de glycerine in de olie te vervangen door methanol. Biodiesel in 1 regel beschreven :-)
  • pieter PPO Master
    edited August 2005
    Dus worden we er toch wijzer van..... niet doen!!!
  • Ruud S Livin' and Breathin' PPO
    edited August 2005
    Ik heb nog maar één bedrijf gevonden in Europa dat gebruikte olie weer geschikt maakt om er weer op te kunnen rijden. Dus er weer zuivere olie van maakt. Hier wordt WVO alleen gebruikt om er brandstof van te maken om bijvoorbeeld kassen te verwarmen.
  • jeroen PPO Wannabe
    edited August 2005
    De wvo eerst minimaal een week laten staan in bijv een bezinktank, zodat eventueel water, vaste deeltjes en verzadigde vetzuren naar de bodem zakken. Vervolgens bij voorkeur in een filtercentrifuge filteren. Filtercentrifuge is gemakkelijk te bouwen van een oude wascentrifuge door filterdoek in de trommel aan te brengen. Het voordeel van centrifugaalfilteren tov gewoon filteren is dat de olie met een grotere kracht dan 1G door het filter wordt getrokken. Hierdoor gaat het sneller. Voor mengselrijders is het slim om te mengen alvorens te filteren, zodat de olie dunner wordt en gemakkelijker het filter passeert. Verwarmen alvorens te filteren heeft ook een positief effect op de passagesnelheid.
    edited September 2005
    Eindelijk een bedrijf in het verre oosten gevonden dat verschillende machines bouwt om frituurolie te reinigen. Capaciteit tussen de 200 en 18000 liter per uur. Offerte en alle technische gegevens zijn onderweg :D
  • vanderstroomvanderstroom PPO Burner
    edited September 2005
    met een oude centrifuge klinkt in theorie wel leuk, maar in de praktijk lijkt me op termijn de centrifuge nooit meer schoon te krijgen, ik krijg na 2 keer gebruik m,n trechter, vaten, en jerrycans niet eens meer schoon, wat een baggerbende die ppo en wvo :(
  • edited September 2005
    Om vuile plantenolie te filteren is niet zo moeilijk.
    Je moet 4 silo's langs elkaar bouwen.
    De eerste silo van onderuit vullen. (bezinksel zit dan al van onder)
    De overloop van de 1ste silo moet de 2e van onderuit vullen.
    Dat 4 keer na elkaar.
    Iedere silo moet een inhoud hebben van 2 a 3 dagen.
    Op 14 dagen is je olie dus gezuiverd.
    Kijk eens in dit document:
    http://www.folkecenter.dk/plant-oil/efdcpos_ef.pdf
    Pag 48 van het document (pag 46 volgens hun inhoudsblad)
    Probeer eens volgens dit schema.
    edited September 2005
    Bij dat systeem gaan ze uit van plantaardige olie die net geperst is. De vuildeeltjes moeten daarbij neerslaan. Maar zo haal je de suikers en zouten er niet uit volgens mij die in gebruikte olie zitten.
  • RolandRoland PPO Burner
    edited September 2005
    Naast suiker en zout zitten er waarschijnlijk nog een aantal zaken in wvo die we er liever niet in hebben.... anti-schuimmidelen bijvoorbeeld. Volgens mij is het geen slecht idee om net als bij biodiesel fabricatie de gefilterde wvo nog eens te wassen (zout en suiker lossen op) m.b.v. water en luchtbubbels. Maar ik geloof dat hier al e.e.a. over geschreven is in dit forum.
    edited September 2005
    Ben net terug van een rondje Europa, bedrijven bezoeken die iets met PPO te maken hebben. Heb ook een fabriek bezocht die in het groot vervuilde olie weer schoonmaakt. Door middel van water van zo'n zestig graden worden bestanddelen als zouten en suikers eruit gehaald. Heb vrachtwagens gezien die daar al meer dan honderd duizend liter getankt hadden. Bij het bedrijf stond ook een druk bezochte pomp. Aan het eind van elke charge van drie duizend liter worden twee additieven toegevoegd. Eén daarvan is om giftige stoffen in de olie te neutraliseren. Bedrijven als McDonalds maken de apparatuur met aggressieve middelen schoon. Een deel daarvan komt in de olie terecht. Voordat de olie vrijgegeven wordt gaat een monster van elke charge naar een eigen lab.

En ze willen graag een filiaal in Nederland :lol: :lol:
This discussion has been closed.