Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Gasbesparen

MiglowieMiglowie Livin' and Breathin' PPO
edited February 2012 in Besparing
Stokers,

even een dilemma: Heb een redelijk oud appartement met nog een aantal enkel-glas ramen. Nu heb ik voor de balkondeur in de woonkamer al een gordijn hangen en dat scheelt, maar eigenlijk wil ik beter gaan isoleren. Aangezien de balkondeur erg dun is, net als de deur in de keuken, past daar geen dubbelglas in. Nu zat ik te denken, kan ik er geen acryl(aat) tegenaan schroeven en daarmee het warmteverlies beperken? Oftewel, is dat een goedkopere oplossing dan (hr++)dubbelglas +2 nieuwe deuren? Het gaat totaal om 2 deuren en 5 ramen.

Grtn Mig :twisted:
«1

Comments

• Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited October 2008
    Miggy,

Wij hadden vroeger thuis ook voorzetramen van plexiglas. Dit werkt goed, maar het scheurde op een gegevens moment wel. Ook kwam er soms vocht/condens tussen.

Kijk eens op Nuon.nl, ik geloof dat zij je investering betalen aan de hand van je besparing of zo. Misschien kun je daar iets mee, dan kun je het goed laten doen.

Tim
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited October 2008
    Acrylaat isoleerd als een gek.

Probeer eens een paar tocht strippen te monteren op de buitendeuren (balkon en voordeur). Een handoek steken onderaan de deur maakt ook een wereld van verschil, daar zit meestal een kier.
  • ingmaringmar Livin' and Breathin' PPO
    edited October 2008
    Miglowie,

Weet niet of je eigenaar of huurder bent, maar ik heb een aantal jaren geleden een EPA advies laten uitvoeren (was ik toen okk verplicht voor de zonnepanelen). Destijds was het zo dat je van het EPA-advies de kosten terugkreeg als je ook de maatregelen nam die in het advies naar voren kwamen. Weet niet wat van die regeling nu nog over is, maar wellicht de moeite waard om er even in te duiken.

Gr. Ingmar
  • MiglowieMiglowie Livin' and Breathin' PPO
    edited October 2008
    @Tim: tnx voor het advies, hoor regelmatig de reclame op de radio, maar het kwartje was nog niet gevallen. Heb een formuliertje ingevuld op de site :-)

@Easy-rider: Tochtstrippen zitten er al op, maar er komt nog veel kou van de ramen af. Dat het isoleert is precies de bedoeling...

@ingmar: Ik zal dat eens naar voren brengen als die adviseur van Nuon er is, bedankt voor de tip.

Ik begin op CP te lijken met al die antwoorden in 1 post.
  • NiekNiek Super Moderator
    edited October 2008
    Miggie,
    Overleg even met een Timmerman om te kijken of hij een paar opschroefsponningen kan frezen, dan past dubbelglas wel.
    Kunsstof voorzetraam kan wel, maar heeft een hoge uitzettingscoefficient. Dat betkent veel bewegening in de sponning of bolstaan of scheuren.
    Wil ook wel wat latjes voor je frezen, maar moet dan wel de juiste maten van je hebben. En geen haast. Zit bomvol met werk.
    Niek
  • RaafRaaf Modding Member
    edited October 2008
    Miglo, dubbel glas past over het algemeen gewoon in een houten enkel glas deur, je moet enkel andere glaslatten nemen.
    En als je dubbel glas neemt, neem dan meteen HR++
    edited October 2008
    Raaf, ik heb hele dunne deuren, maar wacht ff af wat zo'n besparingsadviseur ervan denkt.
    edited October 2008
    De standaard dikte maat is 4 cm daar kan gewoon dubbel glas in.
  • pjotterpjotter Banned
    edited October 2008
    wat Raaf zegt klopt: gewoon aanpassen met glas/opdeklatten is de kortste klap voor jou.
    en maakt voor de subsidie niet uit.( op nieuwe kozijnen krijg je geen subsidie)
  • Chicken PowerChicken Power Banned
    edited October 2008
    Beste Miggie,

Het hangt er verdomd veel van af of je huurt of dat het eigendom is.

Het gegoochel met glas is vrij betrekkelijk, in elk geval vrij duur.

Grootste slagen zijn te maken met dak en gevelisolatie, alsmede luchtdichtheid van een bouwkundige constructie (PH en LEW).

Moet je wel rekenen met isolatiediktes van 10 tot 15 centimeter in de wanden, tot 20 a 25 centimeter in het dak.

Het een en ander afhankelijk van je wens tot natuurlijke producten te gebruiken als cel***osevlokken of anders glas- of steenwol. In de hoek van de kunststoffen is er ook meer dan genoeg te beleven, die scoren weer beter in hun 'warmtedoorslag' factor.

Allemaal zeer bijzondere materie; als je het enigzins je eigen wil maken, zijn de volgende site's best leuk (maar je moet wel gaan zoeken):

Klimaatnet > Energieforum - messages
    Of bij ons minder bekende mede- forum lid Kockie:
    Ecologieforum • Forumoverzicht

Allemaal rasidioten, creatieve denkers en wat dies meer zij.

Groet, Cp
    edited November 2008
    Ik heb koopwoning en heb geen dak :) Gaat mij voornamelijk om de ramen waar ik heel veel warmte verlies. Sterker nog, als ik op de bank zit en het is volgens de thermostaat 21° in de woonkamer, voel je gewoon de kou binnenkomen.
  • smulsmul Livin' and Breathin' PPO
    edited November 2008
    [QUOTE=Miglowie;42329]Ik heb koopwoning en heb geen dak :) Sterker nog, als ik op de bank zit en het is volgens de thermostaat 21° in de woonkamer, voel je gewoon de kou binnenkomen.

Ehhhh....is dat niet logisch als jouw woning geen dak heeft?
    edited November 2008
    [QUOTE=smul;42333].....jouw woning geen dak heeft?

Dat heb je wel es als je in een flat woont he :D
    edited November 2008
    [QUOTE=easy rider;42334]Dat heb je wel es als je in een flat woont he :D

Hoe zit het dan met "dakloos zijn"? ;)
  • penapena Livin' and Breathin' PPO
    edited November 2008
    [QUOTE=Miglowie;42329]... Sterker nog, als ik op de bank zit en het is volgens de thermostaat 21° in de woonkamer, voel je gewoon de kou binnenkomen.

Hoi Mig,

Meestal is dit tocht. Als er een beetje wind op de gevel staat en je hebt aan 2 kanten iets open staan (ook al zijn het maar 'gleufjes') dan kan het behoorlijk tochten. Remedie: gleufjes half dicht zetten. Natuurlijk niet alles dicht zetten want dan heb je geen lucht meer, maar dat spreekt vanzelf.

Was laatst op een feestje waarbij de vrouw klaagde over tocht en de man zei: dat kan niet want alles is dicht. Bleek dat op 1 hoog op de slaapkamers de gleufjes helemaal open stonden en in de woonkamer (andere kant van het huis) ook. Als je je hand onder de kamerdeur hielt dan voelde je het meteen.

Herman
    300SD
  • pjotterpjotter Banned
    edited November 2008
    [quote=Chicken Power;42297]
    Het gegoochel met glas is vrij betrekkelijk, in elk geval vrij duur.

bij Mig niet:
    omdat bijna zn hele voor en achtergevel uit glas bestaat.
    dus de enigste besparing die hij kan doen is door thermopane te plaatsen.

renoglas

U bevindt zich: KOSTON.NL / isolatie algemeen / spouwmuurisolatie
    image Spouwmuurisolatie

U kunt het meeste besparen met het isoleren van de spouwmuren van uw woning.
    Een kwart deel van de warmte in huis gaat door onge
  • ppo'rppo'r PPO Burner
    edited November 2008
    mijn ouders hebben laatst gelaagd enkel glas gekregen van de woning bouw
    werkt erg goed. ze hebben een lap van zoon 8 vierkante meter glas soort serre
    daar voelde je ook de kou stralen.nu niet meer
  • ericzwiepericzwiep Livin' and Breathin' PPO
    edited November 2008
    ff aanhaken op het ventilatie/tocht deel.
    Wat mij opviel in het nieuwbouw appartement waar mijn zoontje in duitsland in woont: alles kunststof kozijnen, dubbel glas etc etc maar absoluut geen beluchtingsroosters.
    Het huis is hermetisch afgesloten wat goed te merken was toen ik de afzuiger aandeed tijdens het koken. Als ik naar mijn eigen huurwoning uit begin 80 kijk zie ik de veranderende wetgeving over ventilatie letterlijk terug in het huis door de vele aanpassingen. Zou er in duitsland hiervoor geen voorschriften bestaan???
    edited November 2008
    Eric,

Wellicht een of ander revolutionair concept, zoals deze regelmatig in projecten wordt geintroduceerd, soms vaak niet met idee erachter dat geen een mens gelijk is en de nadelen van het concept niet opwegen tegen de voordelen.

Aangezien dit ook in Nederland voorkomt, zou ik Duitsland op dit vlak ook niet willen uitvlakken. Mijn schoonzusje heeft ook jaren geleden een huis gekocht waar ongeveer een kast van ca. 2 m3 in geplaatst was om de rest-warmte terug te winnen uit de ventilatie van de woning. Ik weet niet of dit concept onder de balans ventilatie gerekend zou kunnen worden, en kan het helaas ook niet meer nagaan. De huizen zijn na 2 jaar al weer afgebroken, dit vanwege fouten die de bouwer heeft gemaakt bij de bouw van dit "unieke concept". Wat ik me wel kan herinneren is dat deze vorm van ventilatie erg veel vermogen vroeg uit elektriciteit en ook redelijk wat lawaai maakte.

Google maar eens op balansventilatie en zie wat er over te vinden is, ik denk dat dit appartement van je zoontje daar ook wel onder zal vallen.

Groet,
    Ingmar...die het toch lekker vindt om af en toe eens een raam open te zetten, dat er dan soms een agrarische lucht naar binnen komt...soit.
    edited November 2008
    Die ventilatiesysteem of WTW systemen hebben vind ik meer na- dan voordelen.
    Ik heb voor ons huis ook zo'n systeem overwogen maar heb er uiteindelijk maar vanaf gezien omdat je de filters om de maand moet vervangen en of schoonmaken.
    Mezelf kennende gebeurt dat toch niet op tijd en dan kun je tegen serieuze gezondheid risico's aanlopen.
    We hebben hier nu gewone traditionele niet mechanische luchtverversing.
    edited November 2008
    [QUOTE=Raaf;42452]
    We hebben hier nu gewone traditionele niet mechanische luchtverversing.

Heee Raaf...we hebben hetzelfde "systeem" dus...!

Heb je ooit eens gekeken wat voor vuil zich opgehoopt heeft in een mechanische luchtverversing...klopt daar wordt in 99 % van de gevallen ook nooit iets aan gedaan.

Groet,
    Ingmar
  • ericzwiepericzwiep Livin' and Breathin' PPO
    edited November 2008
    Balansventilatie....zwaar egatief in het nieuws onlangs.
    Nope, er is GEEN ventilatie in het appartement...behalve het gat van de afzuiger.
    Tis nu gewoon van tijd tot tijd het raam open zetten in verschillende ruimtes, van die kunststoframen die je zowel open kunt draaien als klappen.
    Echt, zelfs in de badkamer.toilet is de enige manier van ventileren door het raam open te zetten. En dat voor een nieuwbouw, verbazing alom dus.
    edited November 2008
    Een balansventilatie kan veel problemen geven maar als de zaak goed in geregeld is kan je veel energie besparen.

Er zit namelijk een lucht/lucht WW in die de warmte in de uitgaande lucht over zet naar de ingaande lucht. Problemen met zulke systemen zijn vaak tweeledig. 1/ filters zitten vaak verstop wat de flow stagneerd en er zodoende niet genoeg frisse lucht het huis word in gepompt, 2/ in elke ruimet moet net zoveel lucht naar binnen gepompt worden als er uit gezogen word en de plaats van de aan en afvoer roosters moeten zorgvuldig gekozen worden.

Als voorgaande niet goed op elkaar afgestemd/ingeregeld is heb je er geen zak aan en kan je er alleen maar ziek van worden.

Ik heb zelfs een balansventilatie (agpo) waar zelfs de uitlaatgassen van de CV doorheen gevoerd worden en daarbij word de restwarmte van de uitlaatgassen weer terug de woning in gevoerd, ik heb dan ook een "koude" uitlaatpijp.
    edited November 2008
    [QUOTE=easy rider;42478]

Als voorgaande niet goed op elkaar afgestemd/ingeregeld is heb je er geen zak aan en kan je er alleen maar ziek van worden.

Ik denk dat er in dit opzicht grote parallellen te zien zijn met de moderne motor(diesel)-technologie, dat is ook vaak een complex proces meet veel parameters die er invloed op hebben, als alles niet in optimale conditie is zal het proces niet goed verlopen en leiden tot vervuiling.
  • CarloCarlo Livin' and Breathin' PPO
    edited November 2008
    Dat balansventilatie ff word afgekraakt kan ik niet begrijpen.
    Continuventilatie zoals open schuifjes en open ramen is funest voor de energiebalans van een huis.
    Mijn ouders hebben ook zo'n WTWapparaat en het werkt prima.
    Dat huis in Dtsl daar zou ik eens in de paar uur een paar ramen wagenwijd open zetten voor GOEDE ventilatie. Schuifjes zijn slecht.
    P.S. ik weet niet hoe het met de uitwasemingen zit van modern beton maar ventilatie blijft natuurlijk belangrijk.
    edited November 2008
    [QUOTE=Carlo;42497]Dat balansventilatie ff word afgekraakt kan ik niet begrijpen.

Als je mij bedoelt, ik kraak een wtw helemaal niet af, het past enkel niet in "mijn system" ;)
    Ik gooi er liever een blokje hout extra op das meer "Raaf style" dan met filtertjes te prutsen en wie weet misschien zelfs nog Co2 neutraler ook :mrgreen:
    edited November 2008
    [QUOTE=Raaf;42512]Ik gooi er liever een blokje hout extra op das meer "Raaf style"

Wat biertjes en eten erbij plus wat PPO-vrienden :)
    edited November 2008
    Ik zou hier graag op reageren maar ik moet zeer extreem hoognodig snel naar de kroeg toe...
    Ik heb namelijk te veel bloed in mijn alcohol... dat is niet goed.
    Daarom reageer ik in het geheel niet, zoals jullie zien :mozilla_foot: :mozilla_wink:
    edited November 2008
    [quote=easy rider;42478]...en kan je er alleen maar ziek van worden.
    Dat mag je nog even uitleggen en bewijzen. :confused:
    edited November 2008
    'T probleem is al langer bekend onder de term "sick building syndrome"

ff googelen en je vind er van alles over.
    edited November 2008
    Blijkbaar is de actie van Nuon een succes, heb gebeld om te vragen waarom ze geen contact met me opnemen en het kan wel tot 3 weken duren voor ze een afspraak maken. Dus wie weet kan ik voor de winter 2009-2010 gas besparen :twisted:
    edited November 2008
    [quote=http://www.psychischenwerk.nl/pw/article.php?id=4511]Uit het onderzoek blijkt dat er geen significante relatie bestond tussen het binnenklimaat (o.a. temperatuur, luchtvochtigheid, bacterie
  • HanM PPO Burner
    edited November 2008
    [QUOTE=easy rider;42478]Een balansventilatie kan veel problemen geven maar als de zaak goed in geregeld is kan je veel energie besparen.

Er zit namelijk een lucht/lucht WW in die de warmte in de uitgaande lucht over zet naar de ingaande lucht. Problemen met zulke systemen zijn vaak tweeledig. 1/ filters zitten vaak verstop wat de flow stagneerd en er zodoende niet genoeg frisse lucht het huis word in gepompt, 2/ in elke ruimet moet net zoveel lucht naar binnen gepompt worden als er uit gezogen word en de plaats van de aan en afvoer roosters moeten zorgvuldig gekozen worden.

Ik heb zelfs een balansventilatie (agpo) waar zelfs de uitlaatgassen van de CV doorheen gevoerd worden en daarbij word de restwarmte van de uitlaatgassen weer terug de woning in gevoerd, ik heb dan ook een "koude" uitlaatpijp.

Precies wat jij zegt, ik werk op dit moment bij AGPO in Breda, problemen bij de lucht/lucht wisselaars zijn dat ze vaak niet goed geinstalleerd/ingeregeld worden. Dan krijg je lucht suisen bij de afzuig openingen en veel mensen zetten dan de afzuiging op een lagere stand. En daarna gaan ze klagen dat het huis muf ruikt en dat het systeem niet goed is.

@easy, heb jij een optifor/megadens combo? of alleen de optifor?
    edited November 2008
    AGPO HR ECONPACT 127A in combinatie met HR OptiFor
    edited November 2008
    Dit is een plaatje v/d Optifor en dat heb ik HIER vandaan.
    image
    Ik zie niet hoe de rookgassen gebruikt worden of heb jij een ander type?

Ik heb ook gevraagd hoe vaak mijn ouders de filters schoonmaken; eens in de 2-3 maanden.
    edited November 2008
    [QUOTE=Carlo;42863]..........Ik zie niet hoe de rookgassen gebruikt.........

K ziet het ook ff niet nee. De uitlaat staat bij mij gewoon op het apparaat aangesloten en komen er koud weer uit. Zal es moeten kijken of ik er nog een boekje van heb.
  • mennomenno Webmaster
    edited November 2008

Stokers,

even een dilemma: Heb een redelijk oud appartement met nog een aantal enkel-glas ramen. Nu heb ik voor de balkondeur in de woonkamer al een gordijn hangen en dat scheelt, maar eigenlijk wil ik beter gaan isoleren. Aangezien de balkondeur erg dun is, net als de deur in de keuken, past daar geen dubbelglas in. Nu zat ik te denken, kan ik er geen acryl(aat) tegenaan schroeven en daarmee het warmteverlies beperken? Oftewel, is dat een goedkopere oplossing dan (hr++)dubbelglas +2 nieuwe deuren? Het gaat totaal om 2 deuren en 5 ramen.

Grtn Mig :twisted:

... was de topicstart.

Zullen we weer ontopic en willen degenen die over WTW's willen bomen dat in een apart topic doen? Bedankt!
    edited November 2008
    De oplossing voor Miglowie's probleem is hier al gegeven, topic ging toch ook over gas besparen?, dat is exact wat een WTW doet.
    edited November 2008
    Ik zou gewoon een trui aantrekken dan is alles opgelost :mozilla_money:
    edited November 2008
    Behalve als je niet alleen woont en de een wel een trui aan wil trekken en de ander niet. Op zich is dat dezelfde oplossing als de kachel minder hoog zetten en gewoon geen last hebben van de kou.
    edited November 2008
    Per 1 januari gaan de gasprijzen met 10 procent omhoog, terwijl de olieprijs juist enorm gedaald is. Hoe kan dat en kan de politiek niet ingrijpen?

En: doordat gas kouder het gasnet ingaat dan het bij de klant binnenkomt, moeten mensen veel meer gas afrekenen dan het gasbedrijf hoefde in te kopen. Waarom krijgen we maar een deel van die meetwinst terug?

Bron: VARA | Redir
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited November 2008
    ER,

Ik weet dat de prijsbepaling van gas achterloop, dus die 10% zal effect zijn van vlak voor de zogenaamde crisis.

Volgens jaar gaat ie dus 50% naar beneden.

Tim
    edited November 2008
    En wat is dan de rede dat die gasprijs achter loopt? als de olie prijs omhoog gaat dan gaat de gasprijs toch direct mee omhoog?

En inderdaad "zogenaamde crisis" allemaal emotioneel geneuzel zonder draagkracht.

Ik ben van nature optimist maar denk toch niet dat de gasprijs volgend jaar met 50% zakt.
    edited December 2008
    Volgens mij heb ik laatst een kereltje op tv horen vertellen dat de gasprijs idd achter loopt en we dus ook zullen profiteren van de lage olieprijs, alleen het jaar erop.

Back on-topic: Heb een beun gevonden voor dubbelglas en dit gaat dan HR+ worden ipv HR++. HR++ heeft heel veel last van condens aan de buitenkant en dit loopt dan in je kitafsluitingen en gaat rotten. HR+ heeft hier weinig tot geen last van. Verder heb ik bij mijn computerhok en kastenkamer aan de buitenkant isolatie geplaatst gisteren, dit kon ik voor weihnug overnemen van de buurman die dit aan de binnenkant van z'n woon en slaapkamer heeft geplaatst, omdat hij geen spouwmuurisolatie toe kan passen en hij toch op de Noord en Oostkant zit met z'n buitenmuren. Het zijn blauwe platen van DOW en het heet Wallmate :)
    edited December 2008
    Miggie,
    dat van meer condens op het buitenblad bij HR++ moet je mij nog eens uitleggen. Ik snap het niet. Ik denk dat het alleen maar kan als het binnen koud is en buiten warm. En dan kan het effect bij HR++ alleen maar kleiner (minder condens op het buitenblad) zijn dan bij HR+
    Niek
  • pjotterpjotter Banned
    edited December 2008
    [quote=Tim;43141]ER,
    Volgens jaar gaat ie dus 50% naar beneden.
    Tim

in januari of mei
    edited December 2008
    Voor wat ik ervan begrepen heb zorgt de warmte reflecterende coating in HR++ ervoor dat het buitenblad van het glas net zo koud is als de omgeving. Daarmee zal de dauw dan neerslaan op het glas, net zoals alle andere vaste voorwerpen 's morgens nat zijn. Dit in tegenstelling tot normaal of HR+ glas dat warmer is dan de omgeving.

Zo hebben ze het mij uitgelegd in ieder geval.
    edited December 2008
    OK Miggie,
    dat betekent dus, dat HR++ in het geheel geen warmte doorlaat !!
    Niek
    edited December 2008
    Stimmt genau. Even snel iets opgezocht
    edited December 2008
    Da's een mooie link!
    Weer wat geleerd :p
    Was het ook niet zo dat er wel eens planten dood gingen achter dat glas?
    Of is dat probleem al lang opgelost?
Sign In or Register to comment.