Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Johan's Filterzooi

2»

Comments

• Man@workMan@work Livin' and Breathin' PPO
    edited February 2009
    [quote=easy rider;46492] Er ligt zo een dik kokos tapijt in die ruimte, dat zuigt lekker alle gemorste APO op :D

En wat doe je er dan mee als die kokosmat helemaal vol APO en vet zit :twisted:

Ik zou die mat aan stukjes snijden en volledig verantwoordt bovenop droog haardhoutleggen wat al reeds in de kachel ligt en brandt :wink:
    Allemaal CO2 neutraal :p
  • jgdenholjgdenhol PPO Master
    edited March 2009
    [QUOTE=easy rider;46492]Maakt dat wat uit dan, probeer je alleen een beetje op weg te helpen. Opnieuw het wiel uitvinden kan iedereen he.

Die vlek was uit de tijd dat er nog helemaal geen filterinstallatie stond en het hok alleen opslag was. Er ligt zo een dik kokos tapijt in die ruimte, dat zuigt lekker alle gemorste APO op :D

Ach Easy doe es easy! Ik probeerde je niet boos te maken hoor!
    edited March 2009
    Zojuist bij de favo visboer van mn vader zaken gedaan! Zelf kom ik er ook al een tijdje met regelmaat en afgelopen woensdag toch eens over olie begonnen.
    Zojuist over verder gepraat, Hij vind het helemaal geweldig, kent ook een scheveningse visboer die er zelf mee rijd.
    Ze gebruiken 200 tot 300 liter arachide olie per week. De vetophaler betaalt hem 10 euro voor het hele 120L vat dus dat is een schijntje en hij geeft het met alle plezier gratis aan mij.
    Voorlopig heb ik aan een paar jerrycans per week voldoende voor eigen gebruik. Ik probeer net wat meer dan nodig te halen dan heb ik misschien af en toe wat overproductie ook.

Daar wordt je dus wel even blij van! Eindelijk een lokaal tankstation!

De filterinstallatie loopt weer lekker door. Wel een klein lekje in de onderste bak met de wasbakafvoer. De bodem is eigenlijk net te dun om het putje te monteren, daar moet ik nog maar eens wat op bedenken.

Ben zaterdag nog bij barntools langsgereden en heb daar een olievatenpomp met telescoopbuis aangeschaft voor 17,50. Kan ik mn boormachinepomp tenminste opbergen.

Over een aantal maanden hoop ik te verhuizen van deze flat naar een eensgezinswoning.
    Heeft er iemand wel eens aan gedacht om een IBC in de grond te graven in zijn tuin?
    De filterkast laat ik hier achter, de bakken gaan natuurlijk mee.
    Wellicht dat ik een nieuwe filterkast bouw die buiten komt te staan, het schuurtje is de helft kleiner dan de kelderbox die ik nu heb.
  • pjotterpjotter Banned
    edited March 2009
    [quote=jgdenhol;46752]Heeft er iemand wel eens aan gedacht om een IBC in de grond te graven in zijn tuin?

allereerst proficeat met je gescoorde ruwe APO.
    wbt ingraven: zou kunnen, maar k geef je geen garantie qwa wegrotten frame en aantasten kunstof.

wil je echt wat onder de grond en ben je bereid een paar 100 eurie te investeren, dan zou ik advieseren om een keldertje te gaan storten.
    om daarin die ibc (droog) te plaatsen.

kosten:spitwerk niks, want dat doe je zelf.
    bekisting: weinig, want ER zei in andere Topic dat hout goedkoper is geworden.
    ( misschien kan hij je zelfs matsen met bekistings hout).
    betonijzer (net en draad) ook pinda ,want staal kost geen ene drol meer.
    en kan je bij de schrotboer halen.

graaf m wat dieper zodat een dompelpompje evt optrekkende grondwater kan wegpompen,

maak er een afneembare deksel op.met daarop een paar bloembakken ,of een grote plantenperk.
    hebt vrouwtje ook haar zin, en kan ze wieden en genieten van 1,5 vierkante meter bloemetjes en onkruid:sad::D

en graaf ook meteen een vul en aanzuig leiding onder de sierbestratring naar de filterruimte.:idea:

sucses en grtn
  • ingmaringmar Livin' and Breathin' PPO
    edited March 2009
    Behalve de nuttige adviezen van Pjotter, moet je je wel realiseren dat als je hem een keer wilt schoonmaken, dat het dan wel wat lastiger gaat als ie in de grond zit.

Johan...dat is een grote visboer dan met die volumes....hou wel rekening mee dat arachide eerder stolt...ik heb ook nog 700 liter staan van de oliebollenboer, die is nu nog niet te filteren.
  • pjotterpjotter Banned
    edited March 2009
    Ingmar:dacht ik ook al ,en dan archide in 1 meter in de grond.
    dat zal dr om hangen.( zelfs in de zomer).

dus JGdH); kosten worden bijgesteld.
    nl: ISOLATIE.:rolleyes::p.:shock::confused:

k heb nog wel wat optie s die rendabel zijn.
    maar overdenk eerst maar eens mn vorige post;).
  • ericzwiepericzwiep Livin' and Breathin' PPO
    edited March 2009
    goe bezig maar inspaaien:confused: watch the kidz
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited March 2009
    [quote=pjotter;46754].....kosten: spitwerk niks, want dat doe je zelf......

Kost je gewoon je rug, en ik kan het weten. Ik heb er eens 4 de grond in gewerkt. Ik was halverwege de eerste, ben gestopt, heb een loonwerker met graafmachientje gebeld en die heeft de rest uit gegraven.

Ik heb ze niet geisoleerd in de grond liggen vol met regenwater en toen van de winter de mussen bevroren van het dak vielen was het water in de IBC's niet bevroren.
  • soapwatersoapwater Livin' and Breathin' PPO
    edited March 2009
    [quote=easy rider;46764]Kost je gewoon je rug, en ik kan het weten. Ik heb er eens 4 de grond in gewerkt. Ik was halverwege de eerste, ben gestopt, heb een loonwerker met graafmachientje gebeld en die heeft de rest uit gegraven.

Ik heb ze niet geisoleerd in de grond liggen vol met regenwater en toen van de winter de mussen bevroren van het dak vielen was het water in de IBC's niet bevroren.

Wat geeft dat als er geen water inzit? Komen ze niet omhoog of klappen ze niet dicht? Ik heb hier namelijk ook aan gedacht...
    edited March 2009
    Voorlopig zal ik het maar bij een paar tonnetjes houden dan. En ja die arachide olie is geen winterbrandstof dat is bekend. Maar dan koop ik wel wat koolzaadolie bij OokJan net als ik deze winter heb gedaan. Prima brandstof.
    edited March 2009
    [QUOTE=jgdenhol;46768]Voorlopig zal ik het maar bij een paar tonnetjes houden dan. En ja die arachide olie is geen winterbrandstof dat is bekend. Maar dan koop ik wel wat koolzaadolie bij OokJan net als ik deze winter heb gedaan. Prima brandstof.

Johan,

Ik zou zeggen pak wat je pakken kan, de aanbieding is gunstig zie ik zo, filter het en verkoop op het forum evt. Opbrengsten van jouw ovverschot kun je dan gebruiken om hiermee of Koolzaad kopen bij OokJan of soya in de winter gebruiken met wat diesel of fijne olie. Op die manier heb je een win-win.
    En als je tonnetjes nodig hebt, je weet me wel te vinden toch ?
    edited March 2009
    Nee hoor, bij ons is het keiharde klei grond, die doed niks.
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited March 2009
    Soapy,

Opdrijving kun je gemakkelijk uitrekenen. Neem de hoogste grondwaterstand (meestal de grondwaterstand in de winter). De volume verplaatsing van het gedeelte wat zich onder deze lijn bevindt, moet kleiner zijn dan het gewicht van de lege tank boven dit niveau (dus niet het gewicht van de tank, wat er onder zit is immers ook volume verplaatsing).

Je kan wel rekenen met soortelijk massa die onder dit niveau zit, beton weegt bv onder het grondwater nog 1400kg (soortelijk gewicht beton is ongeveer 2400kg/m³). Maar een ibc is zo licht dat ik niets zou meenemen.

Voor gronddruk: Gronddruk - Wikipedia

Puzzel ze.... sorry voor off topic.

Tim
  • CarloCarlo Livin' and Breathin' PPO
    edited March 2009
    [quote=Tim;46775]De volume verplaatsing van het gedeelte wat zich onder deze lijn bevindt, moet kleiner zijn dan het gewicht van de lege tank boven dit niveau (dus niet het gewicht van de tank, wat er onder zit is immers ook volume verplaatsing).
    Dat klopt niet.
    Het verplaatste volume (in liters) moet gewoon kleiner zijn dan het gewicht (in kilo's) van de lege tank.
    Dat moet jij als surfer toch weten! ;)
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited March 2009
    Carlo,

Als ik een 1m³ IBC onder het grondwater begraaf, en ik stort 1001kg beton door het stalen frame heen tegen het opdrijven. Wat gebeurt er dan?

Tim
    edited March 2009
    Hij zal gaan drijven omdat het beton ook water verplaatst.
    OK, maar een drijvend schip van 10 ton verplaatst per definitie 10 ton water. Maakt niet uit of de massa van het schip zich boven of onder water bevindt.
    edited March 2009
    [QUOTE=Carlo;46829]Hij zal gaan drijven omdat het beton ook water verplaatst.
    OK, maar een drijvend schip van 10 ton verplaatst per definitie 10 ton water. Maakt niet uit of de massa van het schip zich boven of onder water bevindt.

Archimedes draait zich in zijn graf om als die dat leest denk ik zo.......
    edited March 2009
    Even ontopic:
    De filterinstallatie gaat geweldig!
    Goudgeelroodbruin genot komt er uit! Big smile en lekker meuren!
    edited March 2009
    Hoe lang doen de filteraars eigenlijk met een kaarsfilter?
    Mijn installatie is als volgt:
    50, 20, 10 micron door filterdoek en dan een 1 micron kaarsfilter
    De 50 en 20 bak lopen heel snel door, ondanks enkele weken bezinken ligt er toch een beetje gruis op de bovenste filter.
    De 10 micron bak loopt echt een stuk langzamer door, de olie blijft daar echt in staan. Helaas heb ik de bak moeten vervangen en waren de transparante bakken op dat moment uitverkocht dus het is nu een ondoorzichtige. Met een zaklamp kan ik wel door het doek schijnen en dan aan de zijkant zien wat het vloeistofniveau onder het filterdoek is.
    edited March 2009
    [quote=jgdenhol;46841]Hoe lang doen de filteraars eigenlijk met een kaarsfilter?.....

Niet schreewen he :mozilla_wink:.

Die vraag is mij al honderden keren gesteld en er is maar 1 andwoord op:

Dat hangt af van de vervuiling van je olie.
    edited March 2009
    [QUOTE=jgdenhol;46841]Hoe lang doen de filteraars eigenlijk met een kaarsfilter?

Ik ongeveer 2 vaten (250 liter soya 2 weken bezonken), dan zou er nog wel een derde vat mee gefilterd kunnen worden, maar dan loopt het zo langzaam en stromen de bakken er boven over.
    Totaal kost me dit dan 0,7 cent per liter voor de kaarsfilters.....
    edited March 2009
    Gisteren merkte ik het al een beetje en vandaag was het erger, denk dat het filter in de auto weer aan het dichtslibben is terwijl ik die toch niet zo lang geleden vervangen heb... Auto houdt in bij hoge toeren en kan opzich in de stad wel op ppo rijden.
    De gefilterde olie is helder. Ook het sample (buiten in een potje) ziet er goed uit. Geen bezinksel, heldere olie.
    Misschien dat mn tank zelf vervuild is?
    Ik heb nog een voorfilter liggen, die ga ik er ook maar snel tussen zetten, dan kan ik zien of er misschien grotere deeltjes in komen.
    edited March 2009
    (offtopic)
    [quote=ingmar;46831]Archimedes draait zich in zijn graf
    Opwaartse kracht is gelijk aan het gewicht van de verplaatste vloeistof. Dus zal een schip met een gewicht van 500000 N. per definitie 50000 kg. water verplaatsen bij g=10m/s².
    Archimedes krijgt hier een big smile van :idea:
    edited March 2009
    Johan,

Dit is een bekend verschijnsel, is met in het begin ook vaak gebeurd, soms nog geen 2500 Km met een filter. Dat komt doordat de PPO het vuil in jouw tank heeft losgeweekt en dat komt er dus nu uit. Oplossing is of vaker het filter vervangen, of de tank eens goed schoonmaken, en inderdaad zo'n voorfilter met wasbaar gaasje kan al veel problemen verhelpen.
    edited March 2009
    [quote=jgdenhol;46848].....Misschien dat mn tank zelf vervuild is?
    Ik heb nog een voorfilter liggen, die ga ik er ook maar snel tussen zetten, dan kan ik zien of er misschien grotere deeltjes in komen.

Je hebt toch een twee tanksysteem? dan zou je geen last moeten hebben van loswekende meuk vanuit het orginele diesel systeem tenzij je PPO in je diesel systeem hebt natuurlijk.

[quote=ingmar;46851]......en inderdaad zo'n voorfilter met wasbaar gaasje kan al veel problemen verhelpen.

Maar dat houd alleen de grote delen tegen. Grote delen doen een filter niet zo snel verstoppen, kleine wel. Grote delen blijven namelijk aan de buitenkant van het filter hangen waar het oppervlak veel groter is dan binnenin. Het inwendige van het filter pakt de kleiene delen op en doen het filter verstoppen. E.e.a. is natuurlijk wel afhankelijk van het type en opbouw van het brandstoffilter.

Ik heb zelf een 1 micron filter achterin, die spaart mijn grote (dure) filter voorin. Ik heb voorheen ook veel last gehad van het dicht slibben van mijn filters vanwege loskomende troep in mijn tank, dat is nu verleden tijd.
    edited March 2009
    Het is een tweetank systeem inderdaad. De tweede tank is er uit geweest toen mijn eerste filtraat een hard blok vet geworden was. Toen heb ik de tank met water en ontvetter schoongemaakt. Met papier aan de binnenkant afgenomen.
    Vervolgens heb ik er ong. 350L van Ookjan opgereden, moest toen ook al vrij snel het filter vervangen. Daarna een paar weken goed gegaan. Nog ong 40 L van Ookjan en voor de rest ongeveer 150L Soya zelf gefilterd. Is dus erg weinig. Ga straks wel langs de brezan voor een nieuw filter, dan zien we wel weer.
    edited March 2009
    Je hebt dus genoeg PPO in je diesel systeem gehad dan, dan weekt alle oude meuk los in je diesel systeem.

Welk filter ga je nu vervangen, die van de diesel systeem?
    edited March 2009
    Het originele filter heb ik al eens vervangen, op diesel rijden zijn er ook nu geen problemen.
    Het ppo filter ga ik weer vervangen.
    Zou het rotzooi uit de dino tank kunnen zijn, of elders in het systeem die via de KGR in het ppo systeem door het ppo filter worden opgevangen? Zou wel raar zijn maar ik vraag het toch maar.
    Sinds ik dat vet probleem had is het eigenlijk begonnen. Toen heb ik wel de leiding van ppo aanvoer vanaf de tank TOT aan het filter doorgeblazen en het filter vervangen, mogelijk dat er in een andere leiding toch nog wat vetresten zaten die nu loskomen? Zou wel snel opgelost moeten zijn met de warme ppo.
    Maar voor het vetprobleem heb ik op de olie van richard tegen de 15K gereden zonder filterwissel.
  • CaddyEdCaddyEd Livin' and Breathin' PPO
    edited March 2009
    Hoi Johan, heb jij een ontluchter er tussen hangen?

Omdat je een aantal slangkoppelingen los heb gehad, zou het kunnen dat deze niet meer goed afsluiten en lucht naar binnen trekken en blijft de lucht mee circuleren in je KGR.
    Daarmee heb dan je te weinig brandstof over om op volle toeren(lees vermogen) te komen.
    edited March 2009
    Zojuist op de terugweg naar huis nog wat aan het rommelen geweest met de aanvoer / retour. Het zou inderdaad lucht kunnen zijn. Bij de vorige filterwissel heb ik ook de klemmen al langsgelopen. Het is ook een tijdje goed gegaan daarna alleen gisteren was het er ineens weer.
    De tank was wel bijna leeg, goed mogelijk dat dat de oorzaak is van lucht in de leidingen.

Op de terugweg ook nog bij HIA even op de parkeerplaats gestopt en op het pompje op het filter gedrukt met de slang er af. Zat in ieder geval lucht in de slang en waarschijnlijk ook in het filter.
    Tijdens het rijden merk je dat ie even wel, even geen brandstof krijgt.
    Als het geen luchtprobleem was dan zou er olie uit de aanvoerslang tussen filter en magneetklep moeten komen op het moment dat ik die er af trok. Dit was niet het geval.
    Voorlopig hou ik het nog even er op dat er lucht is aangezogen door te weinig olie in de tank.
    Als je dan even scheef sta of een bocht door gaat dan kan het ineens over zijn heb ik wel gemerkt. Er zit een bakje in de tank bij de aanzuigbuis maar als je lang in de file staat op een heuveltje zoals gisteren dan raakt dat bakje leeg en zuig je lucht aan. Ik ga nu meteen nog ff een beetje op dat pompje rammen en ff een kannetje er doorheen jassen en dan zien we morgen wel weer. Heb wel bij brezan al een filter gehaald.
    edited March 2009
    Waarom gooi je er niet meteen een Toc-Uno-N brandstof ontluchter in, Geweldig s-e-x-y machinientje, kabletje prik-prak, heb hem zelf ook :D

Nathan Import/Export B.V.
    Postbus 1008
    NL-6920 BA Duiven
    Telefoon +31 (0)26 445 98 45
    Fax +31 (0)26 445 93 73
    Internet www.nathan.nl

Oventrop „Toc-Duo-N“ / „Toc-Uno-N“

[edit] Ook verkrijgbaar via Ebay, vaak goedkoper [/edit]
    edited March 2009
    Die heb ik in mijn materialenkratje in de kofferbak liggen.
    Moet nog teflondraad op de aansluitingen en hij kan er in.
    Gaat ook gebeuren denk ik. Gisterenavond nog ontlucht en vanmorgen ging het goed totdat ik de files voorbij was en niet harder dan 120 kon op ppo. Ben maar op diesel verder gereden want ik had me verslapen...
    Vanavond toch het filter maar vervangen en van de week de toc uno er toch maar in.
    De reden dat hij er niet in zit is dat ik eigenlijk geen problemen had en wil het toch zo simpel mogelijk houden.
    edited March 2009
    Johan,

Voor dat je hem erin schroeft, is het misschien zinvol om de mod die hier Sam Hottes Poelseite links menu Automatische Entlüfter dan scrollen Schwachstelle "Verschlusskugel" beseitigen staat uit te voeren...ik weet if it ain't broke.....maar beter voorkomen dan genezen. Die onluchters zijn voor deze toepassing niet ontworpen..
    edited March 2009
    Mijn duits is niet geweldig maar als je dat kogeltje laat zitten dan kan het daar gaan lekken en komt er lucht in je systeem? en dat kan gebeuren als je een "Vorförderpumpe" hebt?

An dieser Stelle siffen die Entlüfter gerne mal heraus, schlimmstenfalls verabschiedet sich die eingepresste Kugel sogar auf Nimmerwiedersehen aus ihrem Sitz, sodass der Kraftstoff munter aus der Öffnung heraussprudeln kann (wenn man eine Vorförderpumpe hat) und fleißig Luft ins System gesaugt wird.

edited March 2009
    [QUOTE=jgdenhol;46886]Mijn duits is niet geweldig maar als je dat kogeltje laat zitten dan kan het daar gaan lekken en komt er lucht in je systeem? en dat kan gebeuren als je een "Vorförderpumpe" hebt?

Meinem Deutsch reicht aus...maar er kan inderdaad lucht in je systeem komen omdat die dingen niet ontworpen zijn voor de hetere retour van de inspuitpomp. Ze worden gebruikt voor huisbrandolie......het kogeltje, wat gebruikt wordt om het boorgat af te dichtten komt dan los te zitten et voila lucht naar binnen in de onltuchter...Een opvoerpomp zal in dit geval niets helpen, afhankelijk van de geleverde druk kan ie het kogeltje wel helpen (om eruit te persen).
    edited March 2009
    CaddyED en easy hebben ook zon ding, wat zijn jullie ervaringen met dit kogeltje?
    edited March 2009
    'K heb hem er nog gewoon in zitten, geen centje last mee.
    edited March 2009
    Alleen maar mooi toch, het is alleen maar even een overweging die je kunt maken alvorens in te bouwen. Als ie er eenmaal inzit, niets aan doen, behalve met een probleem.....if it ain't broke......
  • CaddyEdCaddyEd Livin' and Breathin' PPO
    edited March 2009
    Bij mij zit er geen kogeltje in.
    Maar ik heb hem ook anders aangesloten, ergens in mijn draadje over de Caddy staat het schema.
    De tank aansluiting van de ontluchter heb ik afgedopt en heb de ontluchter na de retourklep geplaatst. En daarachter nog een terugslagklepje, om een lichte overdruk te cre
  • Lord DrappoLord Drappo Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2009
    woont in vlaardingen en koopt de ruwe olie in amsterdam .....

lol

tsunamie ?

get used to it ....

wat een chaos in je schuurtje, zo is me hele huis.
    edited May 2009
    Olie komt inmiddels uit vlaardingen. Visboer.
    Gisteren zat er een vissie klem in mijn boormachinepomp. Gevolg: gebroken schoepje.
    Het is de gele van Conrad. Heb het afgebroken schoepje er uitgehaald en het pompje functioneert nog wel. Duurt alleen wat langer voordat de lucht er uit is.
  • pjotterpjotter Banned
    edited May 2009
    een zeef op de aanzuig voorkomt veel schade
    edited May 2009
    Denk dat ik maar eens een sok om de aanzuigslang doe
    edited November 2009
    Het is gewoon grof filteren voordat de olie het opvangvat in gaat geworden.

We zijn verhuisd naar een nieuw adres. De filterkast is natuurlijk meeverhuist.
    Het filteren gaat goed, alleen zou ik denk ik wat langer moeten bezinken. Er ligt steeds een laagje hele fijne drap onderin mijn filter in de auto. Onder het filter zegmaar. Het filter is er zo
Sign In or Register to comment.