Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

filtertoren verwarmen

1246

Comments

  • NiekNiek Super Moderator
    edited December 2008
    Pjotter:
    schone !!
    Niek
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited December 2008
    @Pjotter,

    Boven op het Filterhuis staat "in"/"out", als je nu de kop even omdraaid zie je meteen of je aftap in de in of out kant zit.
  • pjotterpjotter Banned
    edited December 2008
    trouwens vannamiddag de kranen van t bovenste vat opengezet .
    de filters vol laten lopen, en toen de kranen dicht gedraaid.
    om te zien of dr lekkage is.
    na t eten weer gegaan , en de 3 filters lekken niet.
    alle kranen weer open en
    dr loopt nu +_ 40 liter archide naar t onderste vat.

    morgen vroeg t resultaat maar is bekijken

    ER.k begrijp t, maar unit zit vast in beugels, moet ik dus von onder de binnenkant van de filterkop bekijken.
    maar nogmaal k begrijp en t loopt nu lekker met een piesstraal in onderste vat.
    met filterwissel zal ik beter gaan zien die binnenkant.
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited December 2008
    [QUOTE=pjotter;44798]......en toen de kranen dicht gedraaid........

    Bedenk wel dat je ergens (boven) in je systeem lucht moet gaan trekken anders heb je geen flow.
  • pjotterpjotter Banned
    edited December 2008
    http://www.ppo.nu/forum/f76/gesloten-apo-filtersysteem-2611/

    nieuwe schets: zie links de belucht/ontluchting int bovenste vat

    had voor de duidelijkheid de kranen van t filterunit dicht gedraaid, zodat deze ffn vol APO bleef voor lektest.
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited December 2008
    [QUOTE=pjotter;44787]5 stuks aan Tim gedaanBedankt kearel, m'n Combomaat vond ze zo mooi, dat ik ze niet kreeg toen we thuis waren.

    Ik ga toch verhuizen, dus even geen spul verzamelen. Ik steel ze later wel terug :mrgreen:

    Tim
  • pjotterpjotter Banned
    edited December 2008
    Tim:k twijvel een beetje over kwaliteit van t kunstof.
    vooral oplanger termijn.
    hoe denk jij dr over.

    heb dr vandaag een paar gaten in geboord voor een nippel, en vindt bij t vastdraaien ervan t kunststof behoorlijkzacht.

    maaar:
    [quote=Tim;44803], m'n Combomaat vond ze zo mooi,

    ik trouwens ook, vooral t rechthoekige formaat is handig.
    denk dat ik dr nog 10 haal.
    met de achterbank plat van de station druk ik dr wel 15 stuks in.
    watt:18, want dr kunnenmischien nog wel 3 op de voorstoel naast me

    [quote=Tim;44803]. Ik steel ze later wel terug :mrgreen:
    Tim

    dat zeg je goed: je combomaatje heeft betaald nl
  • pjotterpjotter Banned
    edited December 2008
    die aftaptule werkt niet.
    binnenste loopt wel weg, buitenste deel blijft dus vol APO.
    (kliederen dus tijdens losdraaien)
    k zal dus t buitenste gedeelte van de houder ook moeten opboren voor een aftaptule(balen)
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited December 2008
    Ik weet dat je veel afsluiters in je systeem hebt zitten dus ook voor en achter de filters?. Je kan ze dan toch ook even met perslucht doorblazen?
  • pjotterpjotter Banned
    edited December 2008
    ER: is een optie.
    maar ben bezig t hele systeem te veranderen.
    ben gewoon met een dolle kop begonnen te met bouwen met wat ik in voorraad heb.
    en t werkt allemaal wel, maar t filterhok is te smal en kan er binnen niet uit de voeten.
    vandaag begonnen met de ontmanteling:shock: van de instalatie.
    en al een begin gemaakt met t nieuwe bouwplan.
    k heb nu rust in mn kont, en bouw met beleidt.
    vorderingen met natuurlijk foto s worden binnen kort wel geplaats.

    alhoewel binnenkort:2e dochter hebt een nieuwe woning:D, dus pa moet weer in de baan, en komt klussen thuis en PPO weer een tree lager:(
  • jgdenholjgdenhol PPO Master
    edited December 2008
    Goed bezig pjotter. Niet te beroerd om alles uit elkaar te halen en weer overnieuw te beginnen.
    Daar ben ik nogal eens huiverig voor maar toch is het meestal het beste wat je kunt doen.
    En dat bedoel ik met verschillende dingen in dit leven.
    Beter ten halve gekeerd dan ten heele gedwaald!
    Succes!
  • pjotterpjotter Banned
    edited December 2008
    zo is t JG: ben nog lekker thuis, maak dus niet veel kilometers.
    dus neem de tijd( en rust in mn kop ) om toch iets op te bouwen wat naar mn zin is,en dus straks als ik weer voor t werk van huis ben de weekenden met plezier er naar toe ga om te tanken ,de instalatie te vullen en te onderhouden.

    wbt tijd om te bouwen: filterhok is elders en niet bij huis.
    thuis een 1/2 uurtje vrije tijd over en je bouwt een gedeelte.
    dat lig nu anders

    bedankt, en grtn
  • pjotterpjotter Banned
    edited December 2008
    image

    image
    hier komt de nieuwe opstelling.
    alles achter int hok, incl klein werkbankje

    (ps: en nog steeds hout uut de houtcontainer)

    onder de werkbank is ruimte voor 6 x 70 liter vaten.
    bedoeling is om daar de APO in te laten bezinken,om vervolgens van bovenaf te pompen naar de bovenste vaatjes.
    achterop de werkbank onder de bovenste vaten komt t filterunit.

    naast de wand rechts is de werkplaats met een grote werkbank.
    denk onder die werkbank een 200L vat te plaatsen

    ik kan dus door t gipswandje een verbinding maken vanaf filterunit naar t 200 L vat.vanwaar ik kan gaan tanken naar de auto.
    houd dus ook in dat ik met 2 pompen ga werken
  • MiglowieMiglowie Livin' and Breathin' PPO
    edited December 2008
    Pjotter, pjotter, zal je installatie ooit af zijn? Zou bijna willen zeggen, hou het simpel en scheidt je vuile en schone APO met 2 pompen. Met een wat grovere pomp de bezonken APO oppompen, met een andere pomp uit je voorraadvat oppompen naar de auto. Desnoods een 2e ernaast als overloopveiligheid op 80% voor het geval je meer filtert dan je wegstookt en meer hoeft het toch niet te zijn?
  • NiekNiek Super Moderator
    edited December 2008
    Pjotter,
    Elke zelffilteraar heeft het ervaren: de eerste versie is nooit goed. Mijn cruciale vraag: heb je de kaarsfilters al getest en was je er blij mee ?? Als je er blij mee was, gewoon doorbouwen. Als je er niet blij mee bent: verzin wat beters.
    Niek
  • pjotterpjotter Banned
    edited December 2008
    Miglowie, Miglowie: of je hebt niet alle posten van me gelezen, of ik ben niet duidelijk geweest.

    ik wil t juist simpel, maar dat kost tijd om te bouwen.en tijd om t goed te bouwen( Niek is ook nog niet klaar met zn instalatie)
    eindresultaat van mn filter instalatie moet worden.

    zaterdag morgen 08.00 uur deur van werkplaats los: om PPO tank van de auto vullen.
    dan een hoeveelheid bezonken APO naar de bovenste vaten pompen.
    zodat er weer wordt gefilterd naar t schone APO vat voor de volgende zaterdag.

    08.30 uur : deur van de werkplaats op slot, en dan dingen doen die niets met APO te maken hebben, behalve t verfikken ervan natuurlijk.
  • pjotterpjotter Banned
    edited December 2008
    Niek: heb ze getest en t liep er wel lekker vlot doorheen.
    zit nog te tobben met t filterwisselen, dr moet aan buitenkant van de filterhouder ook nog een aftap komen, om t totale nivo in de houder te laten zakken.
    zodat ik dus op een schone manier de patronen kan wisselen.

    wbt dichtslibben ervan : heb nog te weinig APO voorraad om dat te testen.

    wrdtvrvlgt ffn pssn en peukie doen
  • NiekNiek Super Moderator
    edited December 2008
    OK Pjotter,
    gewoon maar een adviesje: test je filterpatronen op vollopen bij jouw omgevingstemperatuur. Mijn ervaring met 1 mu filterpatronen: boven 20 graden loopt goed, slibt dicht na 200-250 liter. Beneden 20 graden: sneller dichtslibben. Nu (-3 graden: geen beweging).
    Niek
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited December 2008
    bij ons staan de filters nu ook vol met gestolde olie. De eerste dagen rond het vriespunt liep het nog wel een beetje maar mate het langer koud is begind alles te stollen, ook de soja en zonnebloem. Het is dan ook een graadje of -1 constant in mijn "filterhok" gelukkig hebben we nog wat voorraad die dan maar aangelengd moet worden met olie van bp om er toch noch fatsoenlijk op te kunnen rijden.
  • pjotterpjotter Banned
    edited December 2008
    [quote=pjotter;44798]trouwens vannamiddag de kranen van t bovenste vat opengezet .
    de filters vol laten lopen, en toen de kranen dicht gedraaid.
    om te zien of dr lekkage is.
    na t eten weer gegaan , en de 3 filters lekken niet.
    alle kranen weer open en
    dr loopt nu +_ 40 liter archide naar t onderste vat.

    .

    situatie was: ruimte temperatuur voor t open draaien van de kranen ongeveer 13 graden.
    na de lektest de thermostaat van de kachel opgedraaid en direkt naar huis gegaan. de volgende morgen was t 25 graden int hok , en de 40 liter zit int onderste vat.
    weet dus niet hoe snel t gegaan is( hoorde voor t wegggaan wel druppelen in onderste vat.

    biedewee allen die meedenken: t interseerd me inprieciepe niet hoe snel t gaat.
    belangrijkste is dat er zatermorgens na een week weg te zijn geweest maar weer genoeg APO int vat zit om voor de de aankomende week de nodige km weer te maken.

    belangrijkste nu is: ben lekker thuis , druk bezig met div dingen,
    en vooral ook instalatie bouwen( terwijl ik zelfs geen dealer heb)
    maar t bouwen geeft me veel skik,en denk vooruit dat de APO stroom wel zal komen.
    (en natuurlijk de drang om eigen gefilterde brandstof te gaan verfikken).
    komt die niet , dan wordt mn instalatie opslag van gefilterde APO die in de aanbieding komt.
    heb nog 2 x1000L ibc staan( thuis) en 1 drvan kan op een kar achter mn 300D en dan ga ik schone halen
  • dyssie pda PPO Wannabe
    edited December 2008
    he pjoter
    als je filtert bij 25 graden dan heb je
    eigelijk wel zomer gpo.

    hoe veel olie heb je per week nodig?

    als je continuiteid wil hebben zou ik gewoon
    elke week je filters vervangen.
    filters kosten 2.50 p/s voor jou dus 7,50
    als je dan 75L filtert kost dat nog geen 0,10 p/l.

    het rijden op eigen gebrouwen gpo/apo is echt een aan rader
    ik rij nog steets met een grijns van oor tot oor
    gewoon omdat hetgaaf is.

    volgen de uitdaging het vinden van olie.

    dyssie
  • pjotterpjotter Banned
    edited January 2009
    Dyssie: hoop 150L ruweAPO per week te scoren.
    ruim genoeg voor mezelf en nog wat voor mn maat.
    en om wat over te houden voor t opslaan vaneen voorraadje.

    lukt t om meer te scoren dan gaat er tegen een beetje meer dan kostprijs APO in de verkoop.
  • DyslectieDyslectie PPO Master
    edited January 2009
    Oja was even vergeten dat je de toren gaat verwarmen dus van vet
    zal je weinig problemen hebben dus filters gaan nog langer mee :p

    ik haal in de zomer makkelijk 150L met een set filters

    maar hoe ga je dat dan in de winter doen?in je auto is het geen 25graden ?

    zomer is geen probleem maar de winter is een uitdaging
    maar dat hoe ik jou zeker niet te vertellen


    dyssie
  • pjotterpjotter Banned
    edited January 2009
    Dyssie: verwarmen is een extra optie om dat ik een geisoleerd filterhok heb, k kan dus voor weinig gaan stoken.in de kouwe periode

    mn echte opzet is om een behoorlijke bezinktyd te nemen,waardoor er veel vet inzinkt.

    maar qwa filteren ervaring ben ik een newbie.
    en heb me zelf qwa fiterbouw inmiddels de handrem dr ffn opgetroknn.

    mn 2e golf hebt ook nog geen PPO aanpassing dus voorlopig dino tanken.
    ( moet wel voor mn 300D op stap voor APO)
    zal is gaan bellen naar noordholland of dr voorraad is,
    en dan gaan halen met aanhanger achter mn 300D
  • DyslectieDyslectie PPO Master
    edited January 2009

    mn echte opzet is om een behoorlijke bezinktyd te nemen,waardoor er veel vet inzinkt.

    steek woorden voor filteren:bezinken filteren en temperatuur.

    bezinken kost tijd verder niets.
    de temperatuur bepaald hoe veel vet is opgelost in de olie
    dus bij 10graaden bezinken geeft meer bezinksel dan bij 15graaden.

    bezonken en gefilterde olie op 10graaden zal weer gaan vlokken bij 5graaden

    als je dus verwarmt filtert moet je ook alles op die temperatuur hebben in je auto

    dyssie

    ps ga eens gouw die golf ombouwen het vriest niets eens vandaag:lol:
  • pjotterpjotter Banned
    edited January 2009
    vanmorgen weer wat vorderingen gemaakt.
    filterunit geplaats en aangesloten op de 2 vaten.

    image

    image


    en Tim: dr blijven kogelkranen over.
    alhoewel met Pjotter weet je t nooit zeker:-o
  • jgdenholjgdenhol PPO Master
    edited January 2009
    Pjotter wat zit er nu in die filters? Gadverdegatver!
  • pjotterpjotter Banned
    edited January 2009
    [quote=pjotter;44858]die aftaptule werkt niet.
    binnenste loopt wel weg, buitenste deel blijft dus vol APO.
    (kliederen dus tijdens losdraaien)
    k zal dus t buitenste gedeelte van de houder ook moeten opboren voor een aftaptule(balen)

    JG: kachel staat er niet meer, staat nu thuis om de beide honden s nachts te verwennen.

    tis gewoon gestolde archide olie.
    die kou is wel handig nu ik de boel demonteer.
    geen lekkkende leeglopende kranen/nippels en slangen:D
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited January 2009
    Pjotter,

    Ziet er mooi uit. [QUOTE=pjotter;45049]en Tim: dr blijven kogelkranen over.
    alhoewel met Pjotter weet je t nooit zeker:-oGeeft niks, ik kom er anders ook wel uit hoor :mrgreen:

    Tim
  • pjotterpjotter Banned
    edited January 2009
    Tim ga jij nog 70L vaten halen.
    je had erover dat je die kant in januarie op ging??

    kan nog wel 5 stuks gebruiken:confused::lol:

    en nog omgezien naar RVS pijp??

    [quote=Tim;45058]Pjotter,
    Ziet er mooi uit.

    dank: vind ik zelf ook wel.
    lekker compact, en de ruimte van t hok wordt beter benut op deze manier
  • pjotterpjotter Banned
    edited January 2009
    wat zijn de ervaringen met zelf aanzuigende boormachine pompjes??
  • ericzwiepericzwiep Livin' and Breathin' PPO
    edited January 2009
    euh dat ze niet echt zelfaanzuigend zijn....je verschillende varianten in hoevelheid hebt..pak een grote maar draai em niet op vol vermogen...en laat ze zeker niet droog lopen, das funest.
  • Dappere DouweDappere Douwe PPO Master
    edited January 2009
    Heb bij de Gamma een gekocht om de Xantia tank leeg te zuigen. Werkte prima. Heb hem daarna met benzine gespoeld en weggehangen. Daarna niet meer naar omgekeken.

    Succes,

    Douwe.
  • jgdenholjgdenhol PPO Master
    edited January 2009
    Gisteren
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited January 2009
    [QUOTE=pjotter;45060]Tim ga jij nog 70L vaten halen.
    je had erover dat je die kant in januarie op ging??Tsja tijd, ik ga eerst nog 4 IBC's van 600L ophalen vlak bij jou.

    [QUOTE=pjotter;45060]en nog omgezien naar RVS pijp??Nee, zal ik nog even doen.

    IK heb de gele en de rode boorpomp van conrad, de gele stierf toen ik er 5minuten dino mee verpompte (gelijk heeft ie). Met de rode vul ik nu het cv systeem op het werk, de waterleidng is bevroren. Met water haalt ie 1,5bar (dan lekt ie wel een beetje langs de asdichting) en een redelijke flow.

    Tim
  • pjotterpjotter Banned
    edited January 2009
    vorig jaar 1tje gehaald van de Lidl.
    na 10seconden draaien kwam dr rook uit ipv APO.:shock::lol:

    dus heb weinig vertrouwen in die dingen.
    dacht dat Nuily toen ik er APO haalde ook problemen mee had.
  • Man@workMan@work Livin' and Breathin' PPO
    edited January 2009
    Met dit type Wolfcraft boormachinepompje ik heb al ruim 1500 liter PPO verpompt (30.000 km :D). Het pompje heeft me ca. €20 gekost; niet de goedkoopste maar ik heb er nog geen enkel probleem mee gehad.

    Het pompje is in mijn thuistapopstelling niet zelfaanzuigend. In mijn thuistap heb ik d.m.v. een T-stuk een balgje op de zuigbuis gemonteerd zodat ik de lucht weg kan pompen zonder dat de aanzuigweerstand voor de pomp toeneemt.

    Zodra het pompje lucht trekt vliegt het toerental van de boormachine omhoog en wordt het schuim. het pompje kan volgens de gebruiksaanwijzing niet tegen drooglopen en moet regelmatig gesmeerd worden :D (er staat altijd een restje olie in dus dat heb ik nog nooit gedaan)
  • pjotterpjotter Banned
    edited January 2009
    tied over op de zondagmiddag: dus maar weer een schetsie gemaakt.

    image

    Tim: toch weer een stuk of 16 kogelkranen:lol:
  • pjotterpjotter Banned
    edited January 2009
    oja bonus foto: ffn een blik op de werkplaats(foto genomen vanuit t filterhok)

    waar nu dat rooie honda barrel staat ( hebt wel ffn 200PK, en loopt de KMteller dr uit)komt nog een 2e deur in de muur.zodat er 2 wagens parralel binnen geparkeerd kunnen worden

    image
  • DyslectieDyslectie PPO Master
    edited January 2009
    leuk he om zo de zondag door te brengen:cool:

    ik zou wel een overloop maken bij de 70L vaten

    en zorgen dat je goed bij het bezink vat kan deze moet je regelmatig schoonmaken.

    zorg dat bij het bezink vat de aansluiting boven de bezinksel komt (logies)

    als het vat 120L is aansluiting dan op ongeveer 100L( Zit je veilig)

    als je bezinking dan ongeveer 10L is hoef je niet elke keer de ton te schonen;)


    tot zo ver

    gr dyssie
  • pjotterpjotter Banned
    edited January 2009
    [quote=Dyslectie;45126]
    ik zou wel een overloop maken bij de 70L vaten

    zit meer te denken aan een soort pijlglas: tule onderin en een transparante slang naar boven t vat

    wbt bezinksel: hangt toch ook af van welke soort APO ruwe gehaald wordt??.
    en kzou regelmatig wat bezinkzel kunnen aftappen zodat er zeker weten een goede kwaliteit bezonken APO naar t filterunit gaat

    dank Dyssie voor meedenken: en hou alle adviesen in mn achterhoofd,en kl ees regelmatig terug in div topics.

    grtn
  • dyssie pda PPO Wannabe
    edited January 2009
    het aftappen van je bezink vat
    aan de onderkand gaat niet werken.
    het bezinksel zal een trechter vormen
    en zo blijft er veel bezinksel over.

    daar om zuig ik mijn bezinkvaten tegen woordig.
    gewoonstukje pijp doorzichtige slang er aan
    en op de boor pomp.
    kan je mooi zien waneer de je vuiligheid pompt
    dit staat ook ergens in mijn topic.
    maar ben op mijn werk dus zal het vanavond nog eens opzoeken
  • pjotterpjotter Banned
    edited January 2009
    ik heb t niet volledig omschreven Dyssie.
    de vaten waarin ik de APO ga aanvoeren zullen geruime tijd gaanstaan te bezinken.
    om daarna vanaf deze bovenaf de bezinksel de APO naar t bezinkvat te pompen,en deze dan nog ffn laat rusten alvorens t door t filterunit naar t onderste vat te laten lopen.
    t echte bezinksel zal dus in de aanvoervaten blijven.

    om de zoveel tijd zal ik natuurlijk wel eens t 120L bezinkvat schoonmoeten maken.
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited January 2009
    En van dat bezinksel, vet en zo, kan je dan weer biodiesel maken.

    Loop al een tijdje te denken over een soort drijver die op de olie drijft in mijn IBC met APO waar een zeer felxibele slang aan zit om de olie af te zuigen die dan al een tijdje heeft staan bezinken.
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited January 2009
    Er,

    Die bestaan al even, meestal worden ze skimmers genoemd. Ook voor de vijver kun je deze krijgen.

    image

    Tim
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited January 2009
    Goeie tip Tim. Deze past alleen niet door het gat bovenin mijn IBC. Zal es het internet af zoeken naar exemplaar wat opgevouwen kan worden of zo.
  • MiglowieMiglowie Livin' and Breathin' PPO
    edited January 2009
    Zou toch moeten passen, ER, beetje draaien en kantelen moet je een eind kunnen komen. Creativiteit ten top :)
  • pjotterpjotter Banned
    edited January 2009
    neem je toch 3 waterstop drijvers uit een wc stortbak.
    aleen ffn een strip lassen in een 3 punt waar je ze opschuift
  • pjotterpjotter Banned
    edited January 2009
    k lijk wel een sissie te worden:

    vanmorgen 07.30 naar de werkplaats om verder te bouwen aan t filtergebeuren,
    heb is wat rondgekoekeloerd,zag alle archide natuurlijk nog steeds stijf in div dingen zitten.
    kdacht bibberend van de kou wat heb ik hier te zoeken.
    ( we hebben nog steeeds geen kachel).
    nog wat opgeruimt hier en daar( 10 minuten), en daarna snel naor huus voor een bakkie leut en plakkie stoet met gebaknn ei en spekkies :cool:

    t zal vandaag wel druk worden in topic DE KOU KOMT
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited January 2009
    [QUOTE=pjotter;45182]....een bakkie leut en plakkie stoet met gebaknn ei en spekkies...

    Maar wel een vet ontbijtje gemaakt, eitje gebakken in PPO natuurlijk?
This discussion has been closed.