Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

filtertoren verwarmen

2456

Comments

• pjotterpjotter Banned
    edited December 2008
    image

ffn een schets gekrabbeld hoe t moet gaan worden.
    X zijn kogelkranen.
    zoek zelf maar uit: de diverse mogelijkheden van hoe ik kan spelen met de kranen om de APO naar de div vaten en auto kan pompen:confused:
  • pjotterpjotter Banned
    edited December 2008
    tules bij wildkamp: grijze zuurbestendige voor 9 euro p/stuk.
    en zwarte tules bestemd voor waterbevloeing voor 1,80 p/stuk.

zouden de goedkope APO bestendig zijn.
    (zal haast toch wel, want kzie elders dat ook bouwmarkt gardena gebruikt word)
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited December 2008
    Pjotter,

De zwarte zijn waarschijnlijk HDPE. Deze kun je goed gebruiken voor appo.

Tim
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited December 2008
    Die zwarte zijn meestal van HDPE, dat kan bijna tegen alles.
  • pjotterpjotter Banned
    edited December 2008
    denk zelf ook dat die zwarte van hdpe zijn en veel verschillende voeistoffen inc APO kan verdragen,
    scheelt toch 7 eurie per tule

bedankt stokers.

was deze week ook ffn bij Hennie v/d Most ,Slagharen.
    deze had ook een intressant klein assortiment tules liggen.
    heb daar ook wat van meegenomen( 4 euro p/stuk)

kan dus als t thuisklussen meezit dit weekend weer verder bouwen.

vandaag ook een deal gemaakt met een oliebollenbakker.
    gaat om een paar 100 liter archide olie.
    is een mooie party om proef te draaien.
  • ingmaringmar Livin' and Breathin' PPO
    edited December 2008
    [QUOTE=pjotter;43839]
    vandaag ook een deal gemaakt met een oliebollenbakker.
    gaat om een paar 100 liter archide olie.
    is een mooie party om proef te draaien.

Pjotter,

Gefeliciteerd met je deal...de arachide olie zal wel te filteren zijn, maar pas op want beneden de 5 graden zal ie gaan stollen (ik spreek uit ervaring). Maar mooie schone olie dikwijls, vooral als er in de pers testen te publiceren zijn, dan wisselen ze de olie twee keer in de week. Heb gisteren ook weer 60 liter opgehaald.

image
    image
  • pjotterpjotter Banned
    edited December 2008
    [quote=pjotter;42547]dit hok zit bij onze werkplaats ingebouwd, is rondom geisoleerd en afgewerkt met gipsplaten.
    k verwacht hier met vorst ook te kunnen filteren.
    zoniet, dan is er weinig vermogen nodig om de temperatuur wat op te krikken.
    ??

zal wel achtzaam moeten zijn met t verstoken in deze barre winterse tijd:mozilla_cool:.
    maar zover is mn 2e golf qwa ombouw nog niet.
    zal wel voorjaar worden.
    edited December 2008
    [QUOTE=pjotter;43852]zal wel achtzaam moeten zijn met t verstoken in deze barre winterse tijd:mozilla_cool:.
    maar zover is mn 2e golf qwa ombouw nog niet.
    zal wel voorjaar worden.

Yep...deze olie is niet als winter-apo te gebruiken, even wachtten op warmere tijden, bij mij gaat ie ook de opslag.
  • jgdenholjgdenhol PPO Master
    edited December 2008
    Pjotter, is je installatie zo groot dat je auto er bij in het niets valt? ;-)

Ziet er goed uit allemaal maar met zoveel kogelkranen zou ik wel de weg kwijt raken. Je pakt het wel flink aan. Straks filter je nog meer dan alle wadden eilanden bij elkaar!
  • pjotterpjotter Banned
    edited December 2008
    haha JG : gezicht bedrog is t.
    op de vaten na drop ik de hele mikmak met gemak in VW station.
    vaten opde aanhanger,en stel de instalatie in no time elders op:mozilla_cool:.
    ( ja daar is ook over nagedacht).
    kan m ook zo compleet verkopen.

de vele kogelkranen lijkt complex, maar t stelt niks voor.t omzetten is als je dr voor staat is een simpele logica.
    en in de 4 stuks bezinkvaten komen dr waarschijnlijk ook nog 4 stuks per vat:roll::shock:

waddencapaciteit kan t niet worden.
    maximaal 200l per week
  • Man@workMan@work Livin' and Breathin' PPO
    edited December 2008
    Als je op wilt schalen heb ik nog wel 2 stalen vaten van 60 liter voor je.

(Anderen ge
  • pjotterpjotter Banned
    edited December 2008
    mmm:idea: M@W: bedoeling is 200L vaten, maar k zit met de diameter ervan.
    tis een smal filterhok, en dr kunnen geen 2 vaten naast elkaar opgesteld worden.
    met de dia van 60 liter vaten zou t moeten kunnen.

zit nu acuut te denken of t mogelijk is om van 2 stuks 60 liter vaten de bodem eruit te slijpen, en deze 2 aan elkaar te lassen.
    zo heb ik dus 120L vaten met 2 draaidoppen boven en onder om div kogelkranen en beluchtingstules te monteren.
    plus kan ik via de bodemvrije vaten diverse aftap kranen inbouwen om later trapgewijs bezonken olie af te tappen/pompen naar t 200L vat.

M@W; kun je de vaten slijten : okee.
    blijf je dr mee zitten ,en t aant elkaar lassen ervan is te doen(ga dr naar infoen) hoe ik me terzijne tijd aanbevolen.
    alhoewel die vaten meoten toch bij div garages te scoren zijn,
    ieder geval bedankt,
    grtn
  • pjotterpjotter Banned
    edited December 2008
    image

gedeelte van de pomp naar de 2x200 vaten is fertig.
    alleen ffn een nieuwe slang halen voor t tankpistool.
    heb deze versneden om t resterende aan te sluiten
    ook de 1ste 100L archide gehaald
    image

wie had t over simpel van vat naar de vaten pompen:mozilla_oops:
    stokertje staat al gereed.

ben via PB attent gemaakt dat door t gebruik van 1 pomp er vuile APO in t schone vat kan komen.
    zit t denken om een klein type patroonfilter tussen tankpistool en de kogelkraan te plaatsen
  • pjotterpjotter Banned
    edited December 2008
    image

image

foto onder: was Maja(D.I.P..drijft in vrede) de bezige bij
    image
    : mn dompelaartje in een 15l emmer.
    15 min en twas vloeibaar
    edited December 2008
    Ziet er technisch uit Pjotter, goed bezig.

Ben je niet bang dat als je nu "warm" gaat filteren straks de olie weer terug gaat stollen in de tank van je auto?

Onze filterinstallatie staat nu bij 0 graden mooi stil, de hele zaak is afgestold. Heb wel gemerkt dat een %tje of 5 tot 10 de stolling doet opheffen.
  • pjotterpjotter Banned
    edited December 2008
    ben nog niet in bedrijf E.R.
    had een emmertje mee naar huis genomen om te zien hoe t er vloeibaar uitziet.de rest van de partij APO in t filterhok zit stijf in de emmers en blikken.
    denk wel te gaan opwarmen om alles in een vat te kiepen en dan laten bezinken.
    t was vanmorgen 07.00 uur +7 graden in t hok, dus met een beetje bijstoken zou ik t vloeibaar kunnen houden, zodat t kan bezinken.
    of lintverwarming om t vat en deze isoleren:idea:

[quote=easy rider;43877]Ziet er technisch uit Pjotter, goed bezig.
    .
    dankje: was ook de bedoeling om iets inelkaar te zetten waaar ik geen omzien naar heb.(hoop ik)
    ach: en ik had kogelkranen en fitmateriaal plentie in de loop der tijd verzamelt,en die zooi moest toch eens opgeruimt/benut worden.

kzou de titel van deze draad willen wijzigen ,maar lukt niet.
    zou moeten worden: gesloten APO filter en tank systeem ipv verwarmt.
    modjes: hoe werkt dat????
    edited December 2008
    Stokers,

Voordat PJ z'n titel verandert, kan ik nog net niet topic vervuilen :D Zo ga ik mijn poel verwarmen, voor filteren
  • pjotterpjotter Banned
    edited December 2008
    nog detail foto s:

image

aan de bocht(rechts) zit in t vat de zuigleiding met vlotter.
    Tstuk (links) aanvoer naar vat ,t haakse kraantje is voor controle dat de filters nog wel doorlaten.

image

van de dubbele zwarte kunsstof tule 3/4 boven op de kraan (zit nu voor nop dr op) .komen er 4 stuks op de kogelkranen van de 4 bezinkvaten,en worden zo met slang aan elkaar verbonden.
    zodat per vat afgetapt kan worden."

t fitwerk haaks op de pomp: de kogelkraan die daar weer haaks op zit is t aanzuigen vanaf de bezinkvaten.
    de tule op t eind is voor aanzuigen van ingekochte APO en via deze kunnen de vaten gevuld worden
  • pjotterpjotter Banned
    edited December 2008
    [quote=Tim;43899].
    We komen er wel :-P

ja kzie t: k krijg bijna acuut een harde plssr bij t zie van dat mooie RVS.
    met zoiets moois kun je geen enkel topic vervuilen Tim.

nogmaals mooooi materiaal.
    zelf inelkaar gelast??
    biedewee kun jij toevallig aan 12" rvs pijp komen 2x 600MM??
    (nu je toch bijna bij Pjotter in de achtertuin woont kan iik t zo ffn halen):D

zijn inverhouding wel behoorlijke warmstokers of zie ik dat verkeerd.
    grtn.
    edited December 2008
    [QUOTE=pjotter;43907]nogmaals mooooi materiaal.
    zelf inelkaar gelast??Zekers, krijg langzaam weer tijd :mrgreen:

[QUOTE=pjotter;43907]biedewee kun jij toevallig aan 12" rvs pijp komen 2x 600MM?? (nu je toch bijna bij Pjotter in de achtertuin woont kan iik t zo ffn halen):DKzal het es vragen, 12", dat is 323 toch, volgens mij moet er nog wel wat liggen.

[QUOTE=pjotter;43907]zijn inverhouding wel behoorlijke warmstokers of zie ik dat verkeerd. grtn.Wat bedoel je? De dompelaar?

Tim
  • pjotterpjotter Banned
    edited December 2008
    dompelaars bedoel ik ja.

RVS is voor mn filterzakken houder.zal nog ffn exact nameten.(hoeft gisteren niet klaar)

YouTube - Strawelte- Clip Mem fan Doutzen
    vindt pjotter ok wel koel( heb breede muzikale intresse).
    zal is een beetie Friesse taol gaon leern.
    edited December 2008
    Heren filteraars, was even op het net aan het zoeken naar een thermostaat voor een andere toepassing en toen vond ik dit. Aan deze thermostaat hangt een voeler die je in je olie kan hangen en hij schakeld 16 Ampere, je kan er dus gelijk je dompelaar op aansluiten en je kan temp. van de APO dus gewoon naar zeg 10 graden brengen en houden.
  • CarloCarlo Livin' and Breathin' PPO
    edited December 2008
    Ik kan dat linkje niet openen :neutral:
    edited December 2008
    Nu doet ie 't wel.
    edited December 2008
    Stokers,

Ik gebruik deze: Conrad Electronic - Europa's grootste webwinkel in elektronica en techniek

image

Kost 14 pleuries....

[QUOTE=pjotter;43911]
    vindt pjotter ok wel koel( heb breede muzikale intresse).
    zal is een beetie Friesse taol gaon leern.Jah, Pjotr, is nog uit de tijd dat Tim voor 't eerst probeerde een dopje van een bierfles af te krijgen. Is een lokaal bandje die het toen best goed deed. Nu een reünie, 4 optredens, willepunk (Wille is Fries voor plezier), gister (vanmorgen :oops:) als vanouds plezier gehad.

Tim
  • pjotterpjotter Banned
    edited December 2008
    [quote=Tim;43956]een dopje van een bierfles af te krijgen.

haha: met aansteker ,duimstok of met een ander flesje met dop??
    of met je toen nog melkgebit:D.

komt zeker een dvd van de reunie, of niet.dan wil Pjotter wel een copietje.
    laat ook maar: heb vriend van dochter al laten zoeken om te gaan downloaden voor mij.
  • CaddyEdCaddyEd Livin' and Breathin' PPO
    edited December 2008
    [quote=Tim;43956]Stokers,

Ik gebruik deze: Conrad Electronic - Europa's grootste webwinkel in elektronica en techniek

image

Kost 14 pleuries....

Deze gebruik ik ook aan mijn aanzuigverwarming. Alleen schakel ik het verwarmingselement met een relais.

Ed
  • pjotterpjotter Banned
    edited December 2008
    1ste bezinkvat is bijna gereed.t gaan 4 stuks van deze worden.
    image
    vooral die rooie 1"gatenboor is ideaal.
    moet de nippels en kranen met de bacho dr indraaien (lekker strak dus)
    de vlakke kant op t 6 kant van nippel en de kogelkraan dichten dus lekvrij af.
    had ik vroeger met mn kanister als PPO tank ook

image

drie kranen drin gefit: om in fases af te tappen.
    de vaten en alle kranen worden op ieder nivo verbonden met elkaar.
    zodat ik van 4 vaten na enige tijd bezinken eerst t bovenste nivo kan doorpompen naar t 200 L filtervat..
    kan de rest nog weer een tijd bezinken.

image

in de bodem 2 doorlaten geplaats, wordt verbonden naar 1 kogelkraan om t laatste bezinksel( vet/bagger) dus af te tappen
  • pjotterpjotter Banned
    edited December 2008
    kga van de instalatie een foto reportage met een betere belichting maken.
    en die afdrukken,
    en dan daarmee nog s wat snackboeren bezoeken om te laten zien dat APO rijders/filterraars niet zo maar wat aanklooien.
    misschien trek ik ze hiermee over de streep om aan mij te leveren.
    want tis een stugge boel hier.
    denk ook hier mee naar de gemeente te gaan om een vergunning los te peuteren
    edited December 2008
    [QUOTE=pjotter;44085].......denk ook hier mee naar de gemeente te gaan om een vergunning los te peuteren

Heb je niet nodig Pjotter, als particulier mag je gewoon gebruikte plantaardige olie filteren voor eigen gebruik, je rijdt er toch niet de auto op he.

Als je het bedrijfsmatig wil doen krijg je met de milieudienst te maken en de provincie, die gaan over afgifte vergunningen. Daarnaast moet je ook nog even een diploma beroepsgoederen vervoer gaan halen anders mag je de olie niet eens ophalen. Samen met nog een aantal andere documenten krijg je dan een registratie als vetverwerker en kan/mag je olie ophalen en verwerken.
    edited December 2008
    [QUOTE=pjotter;44085]
    want tis een stugge boel hier.
    denk ook hier mee naar de gemeente te gaan om een vergunning los te peuteren

Wat is de waarde van de vergunning, tenzij je hem wilt inlijsten en boven je bed wilt hangen natuurlijk :)

En als ergens een plek te vinden is waar men stug is....dan is het een gemeente...door het hele gedoe rondom de bouwvergunning van mijn schuur met de gemeente heb ik superlatieve vormen van miereneuken ontdekt afgelopen jaar. Dus zoals een oud spreekwoord luid, maak geen slapende honden wakker, want dan wordt je in je handen gebeten.
  • pjotterpjotter Banned
    edited December 2008
    dan toch nog maar ffn een paar posten van Niek doornemen.
    dacht dat volgens hem je een vergunning kan krijgen voor t zelf filteren van hobbymatig APO.en je dus een snackbarboer een bewijs van afname kan toedoen zodat die de afvoer van ruwe bakolie kan verantwoorden.
  • pjotterpjotter Banned
    edited December 2008
    E.R en Ingmar: men durft hier niet APO te verkopen aan filterraars zoals wij.
    ze zijn als de dood zo bang voor controle.
    en enkelen zeggen: we doen al zolang zaken met de vetverwerker en dat willen we houden.
    ik heb dielaattse groep zelfs 60cent/L geboden en ze gaan niet overstag.

toevallig wel vanavond een snackboer een dorp verder gepolst.
    deze man uitgelegt wat tv allemaal inhoud .
    hoe en wat ik gebouwd heb.
    en deze werd er wel warm voor.( wil zelfs mn instalatie zien, want vind t wel intressante materie)
    hij gaat met vrouwtje overleggen, en misschien mag ik er een vat neerzetten,wat neer komt op gemiddelt 40 liter per week.
    dus kheb hoop.
    edited December 2008
    Ik heb mijn visboer en oliebollenboer er nog nooit om horen vragen...ook hier geldt het advies van de slapende honden denk ik zo, ik heb er wel om gevraagd maar ik neem ook nooit alle olie bij de visboer mee. Bij de oliebollenboer kom ik overigens nooit weg als ik niet ook nog een een zakje warme bollen mee neem..

Ik denk ook dat als ze een bewijs voor hun administratie willen hebben dat een bonnetje van zeg maar een hobby-apo-boer niet voldoende is.

Ik denk dat als ik het bij de gemeente uit moet gaan leggen........ik nog wel even bezig ben, soms in een garage begrijpen ze nog geeneens dat je op PPO kunt rijden met een diesel.
    edited December 2008
    [QUOTE=pjotter;44098]E.R en Ingmar: men durft hier niet APO te verkopen aan filterraars zoals wij.
    ze zijn als de dood zo bang voor controle.
    en enkelen zeggen: we doen al zolang zaken met de vetverwerker en dat willen we houden.
    ik heb dielaattse groep zelfs 60cent/L geboden en ze gaan niet overstag.

Jeemig de peemig......t'is wat je zegt een stugge boel daar dan, zou hun angst "verkocht" zijn door die vetverwerkers ga je je dan afvragen toch ?

Die aanpak in het andere dorp heb ik ook goede ervaring mee, zowel de oliebollenboer en de visboer vinden het geinig, vandaar dat ze met het vel ook niet over de oren willen trekken
  • pjotterpjotter Banned
    edited December 2008
    heb int verleden wel eens gepost dat ze een 1000Lvat neerzetten.
    een prijs afspreken en alvast voor t hele jaar voorruit betalen.
    ( prijzen van 45 cent per kilo:shock: krijgem ze.

dus kom daar maar is tussen.
    edited December 2008
    Da's inderdaad lastig....maar die 45 cent zijn inmiddels niet meer van deze tijd en er zullen niet veel snackbars zijn die zo'n 1000 liter IBC willen hebben staan. Die van mij althans niet.

De visboer heeft 2 vaten van 200 liter, en als ik er een wil leeg maken dan mag dat...de tweede ook nog wel...dan zeurt zijn vetboer wel als ie komt halen maar daar zit ie niet zo mee. Mijn vergoeding is 25 ct de liter op dit moment.
    De oliebollenboer is blij als ik het kom halen, want hij moet het buiten zetten. Als het te lang staat kan het omgegooid worden...en kan hij de meuk opruimen...hij bakt liever oliebollen.
  • pjotterpjotter Banned
    edited December 2008
    Mazzelpik:D
    nee kweet t alles int westen gaat makkelijker.
    daarom werk ik daar altijd liever dan hier int noorden.

maar hoe dan ook: binnenkort is mn instalatie bedrijfklaar,en zal ik toch moeten gaan scooren want ik wil filteren.
    zowiezo eerst voor de test.
    ,dus nog meer energie daar in steken.
    of ik druk t hele systeem vol met water om te zien op lekkage.
    verwacht t niet , want heb al div delen op luchtdruk gezet en afgezeept.
    en tot nu toe geen belletjes.:cool:
    edited December 2008
    De Prijzen van de afgewerkte olie zijn in de afgelopen maand met 50% gedaald. Ik betaalde b.v. eerst bij een visboer 20 cent, nu nog maar 10 cent per liter, 45 cent is geweest. Dat gaat wel weer komen als de Sliesel prijs weer omhoog gaat, en dat gaat ie dat is zeker.

Ik krijg van de visboer elke week een emmer met 25 liter, de rest wordt nog steeds opgehaald door zijn huidige vetverwerker en dat wil hij zo houden zegt ie want hij wil geen gelazer, hij vind het gewoon leuk wat ik er mee doe en... ik koop elke week mijn vis bij hem, snijdt het mes aan twee kanten.
  • pjotterpjotter Banned
    edited December 2008
    ER. je laatste alinia : zoiets stelde die snackbar boer vanavond ook voor.
    zal m 1 deze dagen wat monsterflesjes laten zien van t eidresultaat.
    doe ik een vuile monster en wat schone, ziet ie hoe serieus we bezig zijn:D
    ( moet wel wat recht zetten met m want vroeger was ik zn vaste klant.
    in ons eigen dorp zit dr 1tje die zeker niet minder is)
    en haal daar nu mn vette hap.:confused:
    tja hoe pak ik dat an.maar ik ben recht door zee en zeg t zoals t is.
    edited December 2008
    [QUOTE=pjotter;44106].....tja hoe pak ik dat an.maar ik ben recht door zee en zeg t zoals t is.

Dat valt te waarderen maar.... met stroop van je meer vliegen dan met een hamer.
  • pjotterpjotter Banned
    edited December 2008
    bodem afvoer is ook gereed.
    op twee plekken een aftap gemaakt , zodat de prut op de bodem enigzinds gelijkmatig wegloopt.

image

ook de stelling voor t vat gefix.
    de andere 3 vaten laat ik ffn .
    begin eerst met dit vat om te zien hoe t allemaal gaat werken.

image

image
  • jgdenholjgdenhol PPO Master
    edited December 2008
    Ziet er goed uit pjotter. Hoop dat de drap op de bodem niet al te dik gaat worden zodat je het er uit kan laten lopen. Licht er vast ook aan hoeveel druk er vanaf boven is.
  • MiglowieMiglowie Livin' and Breathin' PPO
    edited December 2008
    pjotter, beetje late reactie, maar in Twente zeggen ze:

Er zijn 2 dingen die je niet moet doen: Tegen de gemeente ingaan en tegen de wind inpissen, daar krijg je het allebei van aan de broek.

Dus gewoon lekker je eigen ding doen en scoren die eulie.
  • pjotterpjotter Banned
    edited December 2008
    JG: zou kunnen, maar dan stook ik t van onder wat op.

MIG: heb van Niek ergens gelezen dat als je bij de gemeente de juiste man treft .je zo een vergunning hebt om APO te halen bij de snackboer.
    zodat als de gemeente betrefende snack boer controleerd deze gedekt is.

de plaatselijke vis boer wil wel leveren aan mij maar dan moet ik tekennen voor t afhalen, zodat hij gedekt is.

daarom

ps: tegen de wind in zeiken doe ik na een feessie op weg naor huus.:)
    l
  • pjotterpjotter Banned
    edited December 2008
    ps: is me ffn ontgaan.

heb div delen met locktide en teflon in elkaar gefit.

wat is t beste op langer termijn??
  • NiekNiek Super Moderator
    edited December 2008
    Nog even over de gemeente en vergunningen. Ik heb het al eerder geschreven:
    1. de visboer moet zijn bedrijfsafval meegeven aan iemand die daar een vergunning voor heeft
    2. de gemeente moet dat controleren
    3. Pjotter mag als particulier de olie zelf verwerken, zolang het maar niet op industruele schaal gebeurt.
    Ergo conclusio: Pjotter je hoeft niet naar de gemeente, want ze kunnen niets met je aan. Ze kunnen wel wakker gemaakt worden en een handhavingsronde bedrijfsafval maken. Dan krijg je dus nooit meer olie van je visboer.
    Niek
  • pjotterpjotter Banned
    edited December 2008
    niet goed gelezen dus Niek.

dank voor de les.
    gewoon bij div boeren wat lospeuteren dus .
    grtn
  • CarloCarlo Livin' and Breathin' PPO
    edited December 2008
    Denk dat Loctite het beste is. (weet het wel zeker)
  • pjotterpjotter Banned
    edited December 2008
    okee dank Carlo: klaat t wel zitten zo en maar zien waar de 1ste druipers komen.
This discussion has been closed.