Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Dieselpomp op tijd, of niet?

Balmerino PPO Newbie
edited November 2008 in Algemene Techniek
Beste experts,

Ik heb zojuist mijn brandstofpomp (Peugeot 205, 1991, 514.000 km, Bosch) vervangen. Deze lekte op de keerring bij het tandwiel. Ik heb de keerring al 2x vervangen, maar hij lekt steeds opnieuw, zoals jullie al voorspelden.

Ik heb een identieke pomp gevonden en het als volgt gedaan.

Ik heb het tandwiel laten zitten en vastgezet met de twee borgbouten volgens de procedure. Vervolgens heb ik de as van de nieuwe pomp zodanig verdraaid dat het spietje op de goed plek zit tov het tandwiel en de nieuwe gemonteerd.

De pomp moet toch nu ongeveer goed staan? Ik heb niet gekeken naar het merkteken op de krukas. Ik begin een beetje te twijfelen omdat de auto niet wil starten, vermoedelijk is dit een kwestie van lucht maar de accu is nu leeg.

Hopelijk kunnen jullie (Nero?) helpen, anders wordt het lange nacht want de bouw ik de oude lekke pomp weer in, moet maandag weer naar het werk ....

BvD!, Nick

Comments

  • wodanwodan Super Moderator
    edited October 2008
    Veel kans dat het inderdaad lucht is.
    Als je een acculader hebt, haal de accu uit de wagen (opgelet met code-beveiligde autoradio's) en laadt de accu bij. Startkabels en een andere wagen met draaiende motor is aangezewen.
  • MiglowieMiglowie Livin' and Breathin' PPO
    edited October 2008
    Er hoeft maar een klein beetje lucht in je systeem te zitten en je Peugeot start niet. Zorg dat je je IP goed onder druk zet met het ontluchtingsbalgje. Ik neem aan dat je nieuwe pomp brandstofloos was toen je hem installeerde, dus moet je ongeveer een halve liter lucht uit je pomp halen (starten, of extra ontluchten) voor je brandstof in je verstuivers krijgt.
  • Balmerino PPO Newbie
    edited October 2008
    Fijn jongens dat jullie zo snel reageren.

    Hopelijk is het alleen maar lucht.

    Jullie zijn dus ook van mening dat de pomp ongeveer op tijd staat. Het kan niet zo zijn dat hij 180 graden verkeerd staat omdat ik niet naar het merkteken op de krukas gekeken heb?
  • CarloCarlo Livin' and Breathin' PPO
    edited October 2008
    Het inspuittijdstip stel je in dmv de pomp te verdraaien.
    Als jij de oude pomp uitbouwt en de nieuwe inbouwt wil dat niet zeggen dat de timing juist staat. Je zal de nieuwe pomp dan EXACT zo moeten inbouwen als de oude pomp.
    Dat lijkt me onmogelijk.
    Als alles goed op de merktekens staat zou hij wel moeten starten. Afstellen moet daarna alsnog gebeuren met een meetklokje.
    Suc6
  • wodanwodan Super Moderator
    edited October 2008
    Die mogelijke 180° verkeerd maakt niet uit, aangezien bij mijn weten de IP toch aan de helft van het toerental van de krukas draait ;)
  • penapena Livin' and Breathin' PPO
    edited October 2008
    Hoi Wodan,

    Haha, denk daar maar eens over na :p.
    Hint: begin bij de 4-takt, en dan cylinder 1.

    Herman
    300SD
  • evertevert PPO Burner
    edited October 2008
    probeer `m eerst een aan de praat te krijgen met startpiloot of ether
  • Balmerino PPO Newbie
    edited October 2008
    Pffffoe mensen, hij doet het. Even de Volvo van moeders ervoor met startkabels. Wel zijn alle retourslangetjes stuk (verhard door de PPO), maandag maar meteen goeie halen.

    Wel, blijft over het exact op tijd stellen. De motor loopt hardstikke mooi. Moet ik hem nog precies laten afstellen door een specialist? Hoe belangrijk is dit? Kan er motorschade ontstaan als de pomp een klein beetje verkeerd staat? Ik denk het niet, voor het gebruik met PPO wordt de pomp vaak ook flink versteld.

    In ieder geval bedankt allemaal voor de snelle reacties. Heeft me goed geholpen!
  • wodanwodan Super Moderator
    edited October 2008
    [QUOTE=pena;41970]Haha, denk daar maar eens over na :p.
    Hint: begin bij de 4-takt, en dan cylinder 1.

    Nadenken, dat laat ik aan de anderen over... Ik vraag het gewoon aan Nero :)

    @Nero: heb ik gelijk of niet?
  • pieterbell0001pieterbell0001 PPO Addict
    edited October 2008
    je kan ook je pomp vervroegen door konstant met de '' choke '' uitgetrokken te rijden

    bij mij gaat dat automatich met een bimetaal , hoe warmer de pomp hoe minder hij vervroegd.
    dit bimetaal heb ik eruit gehaald. dus rij ik constant vervroegd.
  • Chicken PowerChicken Power Banned
    edited October 2008
    Met behulp van een ander forumlid, kam ik er achter dat de inspuiting van mijn VW T4 meer dan behoorlijk te laat stond.

    Er moest eindenlijk ook een nieuwe distributieriem in, dus het hele zaakje af laten stellen naar onze hobby.

    Resultaat, schatting, meer dan 20% vermogenswinst in het onderste toerental.

    En minstens 10% minder verbruik.

    Overmatig roken is sindsdien ook niet meer aan de orde.

    Groet, Cp
  • CaddyEdCaddyEd Livin' and Breathin' PPO
    edited October 2008
    Hij kijk, toch wel handig dat Vag-Com ;-)
  • neronero Livin' and Breathin' PPO
    edited October 2008
    Wodan , je hebt gelijk en ongelijk.
    Klopt dat pomp helft van motortoerental draait.
    Klopt ook dat je een pomp met spiegleuf niet verkeerd kan monteren in het tandwiel. Maar tandwiel kan je wel verzetten (per tand).
    Dan kan het wel verkeerd zijn, als je de motor bv. 1 toertje hebt verdraaid en pomptandwiel niet. Dan spuit je in, net tussen uitlaat en inlaat. Sommige motoren starten zelfs zo. Ongelooflijk. Maar lekker draaien zal ie niet doen.

    Maar aangezien hij hier het tandwiel had vastgezet t.o.v. de distributie, kan hij niks verkeerd doen.
    Fijnafstelling kan wel nog door pomp in z'n sleufgaten te verzetten.
    Moet afstelling met klokje? Neen. Is makkelijk om zeker te zijn, maar moet niet.
    Op het gehoor af kun je al heel veel.

    Gr
    Nero
  • tyto alba PPO Newbie
    edited October 2008
    Dankjewel Nero, dit waren precies de antwoorden op mijn vragen.

    De nieuwe pomp lekt vreselijk door bij de gashandel. Geen groot probleem want dan zet ik die van de oude pomp erop, deze had ik al een keer laten reviseren.

    Mijn vraag is wel, als er lekkage is op het asje van de gashendel of als de retourleidingen lekken kan ik daardoor lucht in de (doorzichtige) toevoerleiding krijgen. Lijkt me niet logisch.

    Maar dit probleem heb ik nog wel. Was eerst erger maar dat kwam doordat ik de holle bout van het slangpilaartje te hard had aangedraaid waardoor deze gescheurd was. Tja, je bent een amateur of niet.
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited October 2008
    [QUOTE=nero;42101]Fijnafstelling kan wel nog door pomp in z'n sleufgaten te verzetten. Moet afstelling met klokje? Neen. Is makkelijk om zeker te zijn, maar moet niet.Op het gehoor af kun je al heel veel.Bij een dieselspecialist waar Elsbett Germany dit soort dingen doet, heb ik me laten vertellen dat ze het met de stroboscoob doen. Is dat dan nog preciezer dan een klokje?

    Tim
  • wodanwodan Super Moderator
    edited October 2008
    [QUOTE=nero;42101]Wodan , je hebt gelijk en ongelijk.
    Klopt dat pomp helft van motortoerental draait.
    Klopt ook dat je een pomp met spiegleuf niet verkeerd kan monteren in het tandwiel.
    Ik denk dat Pena (herman) nu zelf hard aan het nadenken is :D
  • penapena Livin' and Breathin' PPO
    edited October 2008
    [QUOTE=nero;42101]Wodan , je hebt gelijk en ongelijk.

    Sorry Wodan,

    Niet goed gelezen: Dacht dat alles los geweest was en dan heb je 'de andere 180°' positie ook nog (zie Nero's post). Natuurlijk per tand kan het ook nog, maar dan is alles in de war.

    @CaddyEd,

    [QUOTE=CaddyEd;42096]Hij kijk, toch wel handig dat Vag-Com ;-)

    Ed,

    Kan jij softwarematig de voorinspuiting instellen?

    Herman
    300SD
  • CaddyEdCaddyEd Livin' and Breathin' PPO
    edited October 2008
    Nee, maar wel uitlezen.
    Bij de SDI's en TDI's zit op de derde verstuiver een sensor.
  • neronero Livin' and Breathin' PPO
    edited October 2008
    stroboscoop wordt gebruikt bij benzinemotoren en mss ook bij electronische dieselpompen, maar dat laatste weet ik niet. Heb er geen ervaring mee.
    Niks is nauwkeuriger bij ve pompen dan klokje.(micrometer)

    Lucht trekken via gashendel kan zeker! Pomp kan zelfs leeglopen zo, met slecht starten als gevolg.
    Gashendel moet niet verplaatst worden als ie lekt. Enkel nieuw busje in deksel plaatsen en nieuwe dichtingen.

    Gr
    Nero
  • Multivan GenerationMultivan Generation PPO Addict
    edited October 2008
    [QUOTE=CaddyEd;42157]Nee, maar wel uitlezen.
    Bij de SDI's en TDI's zit op de derde verstuiver een sensor.

    Niet per definitie.
    De motorcode ACV heeft die sensor namelijk op de 4de verstuiver zitten ;-)
  • Balmerino PPO Newbie
    edited November 2008
    Opnieuw bedankt Nero, ik weet nu wat ik moet doen.

    Volgens mij lopen er twee discussies door elkaar heen, maakt niet uit als het maar leuk is!
Sign In or Register to comment.