Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Reportage Zonneenergie

Tim Livin' and Breathin' PPO
edited November 2008 in Zon

Comments

• penapena Livin' and Breathin' PPO
    edited October 2008
    Heren,

Dank voor de link.
    Mijn achterbuurman heeft sinds een paar jaar panelen op zijn dak. Maar hier in NL gaat het jammer genoeg nog heel anders. Hij krijgt enkele centen voor zijn KWh en als hij boven de 3.000 KWh komt krijgt hij nog veel minder (ook over de eerste 3.000 KWh). Dus hij moet de stekker eruit trekken ergens in september/oktober. Het is toch te gek voor woorden.
    Misschien rijden we over 10 jaar wel allemaal elektries. Ergo, nog 10 jaar PPO'en :mozilla_cool:.

Herman
    300SD
  • hanzo PPO Burner
    edited October 2008
    [quote=pena;41938]Hij krijgt enkele centen voor zijn KWh en als hij boven de 3.000 KWh komt krijgt hij nog veel minder (ook over de eerste 3.000 KWh).
    Dus hij wordt beboet voor "teveel" leveren? Erg vreemd.
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited October 2008
    Heren,

Zoals die politicus beschrijft in zijn verhaal, het worden de bedrijven/overheden zelf, die uiteindelijk aan het kortste eind trekken. Over 10-20 jaar zijn we overgeleverd aan een paar grote Chinese of Indische grote elektriciteitsbedrijven, omdat we zelf hebben zitten wachten.

Wedden dat we over 10 jaar weer als innovatief land in de pers staan met nieuwe zonne technologie uit 2008.....

Tim
  • RaafRaaf Modding Member
    edited October 2008
    [QUOTE=Tim;41940] innovatief land

Tim

Balkenendistan bedoel je ;)
  • CarloCarlo Livin' and Breathin' PPO
    edited October 2008
    Leuke film. Ik ben blij dat ik er even de tijd voor heb genomen.
    Wel grappig die vent die stad en land afstruint om daken te huren. Dat idee had ik 10 jaar geleden al maar toen was het nog niet rendabel.
    Als ik het goed begrijp is het nu ineens rendabel omdat Duitsland (en andere landen) gigantische subsidies geeft.
    Van de andere kant vertelden ze in de film over een nieuw paneel dat zijn productieenergie in 8 maanden terugverdient. Hoe lang het duurt voor je de aanschafprijs hebt terugverdient vertelden ze er niet bij. Dat is natuurlijk afhankelijk van de subsidies.
    Hoe dan ook, zonneenergie is de toekomst maar dat wisten wij toch al lang?
    Oh ja, dat Nederland weer eens achterloopt wisten wij ook al lang. Daarom; trek je eigen plan.
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited October 2008
    Carlo,

Er is geen subsidie in DL. Het energie bedrijf moet volgens de wet gewoon 50ct betalen per kW en zelf maar uitzoeken waar ze het geld vandaan halen. Dus gaat de prijs voor een kWh een heel klein beetje omhoog voor iedereen en het cirkeltje is rond.

Tim
    edited October 2008
    OK, je hebt gelijk.
    Dat noem ik harde wetgeving, bijna dictaturiaal.
    In dit geval sta ik er achter :mozilla_tongue:
    edited October 2008
    [QUOTE=Carlo;41969]Dat noem ik harde wetgeving, bijna dictaturiaal.

Inderdaad.
    Dit is wat je nodig hebt om iets te stimuleren.
    Dat 'polderen' van ons klinkt heel aardig maar hier kom je er niet ver mee.

Herman
    300SD
  • carl PPO Addict
    edited October 2008
    Bedankt voor de link

toffe film . ik denk dat de toekomst voor zonne en wind idd veel belovend is.

groetje carl
  • Jor= PPO Burner
    edited October 2008
    Wie heeft er een paar weken terug een tegenlicht uitzending (over oa elektrische auto's) gezien waarin een opel uit 1974 (?) werd getoond die 1 op 158 reed. Men liet helaas niets/weinig van die motor zien en ik kan ook niks op internet erover vinden. Ik vind het toch een sterk verhaal.
  • knutselsmurfknutselsmurf PPO Burner
    edited October 2008
    Ik heb er een klein stukje over gezien. Hetgeen mij opviel, als ik het goed gezien heb, was de kettingaandrijving op de achterwielen die vlak naast elkaar in de laadbak zaten. http://cgi.omroep.nl/cgi-bin/streams?/id/VPRO/serie/AUTO_TEGENLICHTDERACEOMDEAUTOVAN/VPRO_1129500/bb.20081014.asf
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited October 2008
    Player omroep.nl

Dit filmpje is zeker ook het bekijken waard.

Here comes the sun
  • ingmaringmar Livin' and Breathin' PPO
    edited October 2008
    Gelukkig heb ik nog een ouderwetse meter en die draait lekker terug, krijg ik in ieder geval die vergoeding die mij een Kwh ook kost. De terugverdientijd van mijn installatie was enige weken, daar hij vanwege de subsidies destijds maar 1,50 heeft gekost...niet slecht goed ingekocht voor 16 m2 dacht ik zo.

Dus voorlopig blijft die meter hangen waar die hangt.

Groet,
    Ingmar
  • RaafRaaf Modding Member
    edited October 2008
    Wat kosten nu tegenwoordig een beetje zonnepanelen compleet met omvormer ?
    Ik kon een paar jaar geleden een complete set overnemen, maar heb dat toen niet gedaan omdat het veel te duur uitviel.
    Het zou 10 jaar duren eer ik er de kosten uit had.
  • wodanwodan Super Moderator
    edited October 2008
    In Belgie is dat enkel interessant wegens de groenestroomcertifikaten...
  • NiekNiek Super Moderator
    edited October 2008
    @Raaf,
    3500 Wattpiek geheel gemonteerd 20.000 euries.
    Niek
    edited October 2008
    Raaf,

Ik heb in 2003 in totaal 13.561 betaald voor een 2800 Watt systeem, montage heb ik zelf gedaan, de aansluiting op het net is gekeurd door mijn leverancier. Buro Wilders uit Den Haag was destijds de beste prijs/service/kwaliteit die ik heb gevonden. De installatie bestaat uit 16 panelen en een Fronius Inverter, ik had reeds een aparte groep (van de oude boiler) die ik hiervoor kon gebruiken en hoefde dus mijn stoppenkast niet uit te breiden.

Groet,
    Ingmar

Hieronder wat plaatjes van de installatie
  • Jor= PPO Burner
    edited October 2008
    Als je net zo'n terug lever systeem wilt als in duitsland, kan je hier inschrijven

open brief feedin tarief

Wie weet helpt het.
    edited October 2008
    Een druppeltje erbij gedaan, inderdaad wie weet helpt het...t'was een kleine moeite.
  • smulsmul Livin' and Breathin' PPO
    edited October 2008
    [QUOTE=ingmar;42269]Een druppeltje erbij gedaan, inderdaad wie weet helpt het...t'was een kleine moeite.

En heb je ook gemeten hoeveel je tot nu toe aan elektriciteit hebt opgewekt? Pure nieuwsgierigheid wat zo'n investering nou oplevert...
    edited October 2008
    Smul,

Ik beloof dat ik vandaag dit nog even zal gaan bekijken, is inmiddels ook al weer een tijd geleden dat ik het gedaan heb. De eerste twee jaar heb ik het trouw volgehouden en alles in een excell file gezet.....echter deze file ben ik kwijt geraakt. Ik had ook een interface kaart kunnen kopen waar ik het mee had kunnen automatiseren, maar die 300 Euro vond ik te veel voor wat het me extra bracht. De totalen zijn makkelijk uit de inverter af te lezen.

Op 7 december is het 5 jaar geleden dat de installatie in dienst gesteld is, dus die paar dagen op de totale periode maken dan ook niet zo veel meer uit.

Groet,
    Ingmar
    edited October 2008
    Gebeurd,

Opbrengst tot nu toe 11431 Kwh en 6.7444 Ton C02 bespaard.

Met zonnige groet,
    Ingmar
    edited November 2008
    Hoi Ingmar,

Niet slecht :p.
    Kun je het ook financieel uitrekenen? In hoeveel jaar je het terug verdient bijvoorbeeld?

Herman
    300SD
    edited November 2008
    Herman,

Mijn unit staat nog steeds op 17 cent, dan komt het neer op opbrangst tot nu toe in 5 jaar 1943 Euro. Maar de tarieven zijn de afgelopen jaar veranderd, zodat het lastig terug te rekenen is.

Groet,
    Ingmar
    edited November 2008
    image Ingmar,

Herman
    300SD
  • smulsmul Livin' and Breathin' PPO
    edited November 2008
    Ingmar, denk je dat de afgelopen jaren de prijs van zo'n systeem is gestegen of gedaald? Omdat, als het systeem goedkoper is geworden en de prijs van elektra is gestegen, kan zo'n systeem steeds sneller rendabel gemaakt worden. Hoe zie jij dat?
    edited November 2008
    Ik denk dat de prijzen ervan gestegen zijn, het wegvallen van de subsidiemogelijkheden hebben de toepassing ervan gereduceerd tot die mogelijkheden die er nog bestaan voor bedrijven. Ook worden en nog nieuwbouw projecten voorzien van zonne-energie installaties waar nog wel subsidie voor is. Puur voor de particulier zijn de mogelijkheden tot subsidie op dit moment weg. Om er helemaal zeker van te zijn zal ik voor de gein is een mailtje sturen naar mijn leverancier van destijds.

Groet,
    Ingmar
    edited November 2008
    Smul,

Mijn aaname was onjuist, de prijs die op dit moment door mijn leverancier gehanteerd worden is 5,01 Euro per Wp, dus mijn installatie zou nu 12665,28 moeten kosten, tegen 13.526 Euro in 2003. Ik denk dat dit prijsverschil onstaan is door de verbeterde techniek en rendementen in de panelen de afgelopen 5 jaar. Let wel deze prijs is incl. btw exclusief transport (75 Euro) en installatie zoals hieronder aangegeven.

Gr,
    Ingmar
    [Quote=Buro Wilders]
    Beste Ingmar,

Een installatie van een dergelijke grote zou momenteel ongeveer 5,01 euro per Wp kosten inclusief btw exclusief installatie en transportkosten.

Met vriendelijke groet,

Bart Vlaar

edited November 2008
    1)Wat is een Wp? (2800W x 5,01€/W = 14028 €)?
    2)Als je uitgaat van 17 ct/kWh (lijkt me redelijk) heb je in 5 jaar 14,4 % van je investering terugverdient. :mozilla_cry::mozilla_cry:((1943/13561)x100%)
    Dat is zonder rekening te houden met rente die je op de bank zou krijgen.
    Mss moet je je panelen wat vaker wassen?
    edited November 2008
    [QUOTE=Carlo;42459]1)Wat is een Wp? (2800W x 5,01€/W = 14028 €)?
    2)Als je uitgaat van 17 ct/kWh (lijkt me redelijk) heb je in 5 jaar 14,4 % van je investering terugverdient. :mozilla_cry::mozilla_cry:((1943/13561)x100%)
    Dat is zonder rekening te houden met rente die je op de bank zou krijgen.
    Mss moet je je panelen wat vaker wassen?

Carlo,

Wp, is het piekvermogen onder meest gunstige omstandigheden. Ten aanzien van de tijd voor het terugverdienen heb je gelijk normaal gesproken, maar die aanschaf heb ik op 1,20 na geheel gesubsidieerd gekregen. Mijn netto investering is 1,20 + 100 Euro oplever-keuring en die heb ik er dus al ruim uit. Mijn installatie heeft trouwens een piekvermogen van 2528 W.(typo mijnerzijds)
    En wassen, althans ff afspoelen is niet nodig maar doe ik een keer paar jaar, er zit een speciale coating op.

Gr. Ingmar
    edited November 2008
    Niet om te miereneuke hoor maar je schrijft:
    [quote=ingmar;42161]Ik heb in 2003 in totaal 13.561 betaald voor een 2800 Watt systeem
    En wat bedoel je met "typo mijnerzijds"?
    Typo staat niet in mijn Dikke Van Dale uit 1973.
    Of heb je een datalogger die e.e.a. bijhoudt?
    Hier nog een plaatje dat er ook niet mee te maken heeft:
    image;)
    edited November 2008
    [QUOTE=Carlo;42467]Niet om te miereneuke hoor maar je schrijft:

En wat bedoel je met "typo mijnerzijds"?
    Typo staat niet in mijn Dikke Van Dale uit 1973.
    Of heb je een datalogger die e.e.a. bijhoudt?

Carlo,

Die dikke Van Dale uit 1973 is wel wat verouderd hoor, voor zover ik nog ergens een woordenboek kan vinden gebruik ik eerder google: Typographical error - Wikipedia, the free encyclopedia maar het is inderdaad Engels en voor mij jargon dat ik vaak gebruik.

Maar ik bedoelde dus dat mijn installatie 2528 Wp is en niet 2800...vandaar typo dus.

De inverter in mijn systeem is een Fronius IG 30, en je kunt er inderdaad een datalogger op aansluiten door middel van insteekkaarten. Ik heb echter het instapmodel en deze heeft ook een logging functie die via een eenvoudig LCD display is uit te lezen. Je moet hierbij denken aan dag-opbrengst momentaan opbrengst en totaal, niet zo uitgebreid dus. E.e.a staat beschreven in de handleiding
    Handleiding fronius IG 30

PS. Volgens mij staat miereneuke ook niet in de dikke, maar dat even terzijde, t'zou wellicht dus ook een typo kunnen zijn.... ? ":smile:

image
    image
    edited November 2008
    Cool hoor. Die Fronius lijkt me een mooi apparaat!
    Voor 101,20 € wil iedereen wel zo'n setje hebben!!!
    Helaas heb ik op mijn balkon een beetje weinig ruimte :mozilla_cry:
    Ik wens jouw een goede bezonning :)
    edited November 2008
    [QUOTE=Carlo;42494]Cool hoor. Die Fronius lijkt me een mooi apparaat!
    Voor 101,20 € wil iedereen wel zo'n setje hebben!!!
    Helaas heb ik op mijn balkon een beetje weinig ruimte :mozilla_cry:
    Ik wens jouw een goede bezonning :)

Klopt...ik stond er ook versteld van dat er zoveel subsidies binnen te halen waren, verbazing alom ook toen bleek dat de veel kleinere installaties (4 panelen) veel minder subsidie kregen. Omdat ik een vrij grote installatie had, zijn ook de jongens van de Opsporingsdienst van VROM nog komen kijken of ik niet die panelen al verkocht had via E-bay.

Die 100 Euro was een noodzakelijk kwaad, want formeel moest de aansluiting gedaan worden door een erkend installateur, maar destijds waren er geen installateurs te vinden die tijd hadden en heb ik het dus zelf gedaan. Mijn leverancier heeft de opleveringskeuring gedaan, ik heb hem zijn reistijd betaald.
  • pjotterpjotter Banned
    edited November 2008
  • MiglowieMiglowie Livin' and Breathin' PPO
    edited November 2008
    [quote=ingmar;42495]Klopt...ik stond er ook versteld van dat er zoveel subsidies binnen te halen waren, verbazing alom ook toen bleek dat de veel kleinere installaties (4 panelen) veel minder subsidie kregen. Omdat ik een vrij grote installatie had, zijn ook de jongens van de Opsporingsdienst van VROM nog komen kijken of ik niet die panelen al verkocht had via E-bay.

Die 100 Euro was een noodzakelijk kwaad, want formeel moest de aansluiting gedaan worden door een erkend installateur, maar destijds waren er geen installateurs te vinden die tijd hadden en heb ik het dus zelf gedaan. Mijn leverancier heeft de opleveringskeuring gedaan, ik heb hem zijn reistijd betaald.

Het welbekende verhaal van de ppo-stoker die zoveel subsidie aanvroeg dat ze het niet geloofden. Vertel je nog een keer het hele verhaal volgende meeting bij het kampvuur? :D
Sign In or Register to comment.