Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

ervaringen met roetmeting

pieterbell0001pieterbell0001 PPO Addict
edited November 2008 in Algemene Techniek
Misschien is het verstandig om hier eens een draadje te beginnen over de ervaringen met roetmetingen.

Was gisteren naar de apk geweest met mijn hiace, roetmeting gedaan, ..... veel te hoog.
Mag max 2.5 hebben ,.... had 3.6.
Terwijl ik een week van te voren er nieuwe verstuivers en gloeikaarsen in had gedraaid.
Ik snapte er geen snars meer van daar het de jaren ervoor altijd tussen de 0,9 en 1.5 lag.

Garagehouder vertelde mij dat ik er maar veel meer diesel bij moest doen en 1 a 2 liter benzine en daarmee een tijdje moest rijden.

Ben ik zelf verder gaan zoeken, .... luchtfilter open gemaakt,..... pik zwart van het stof.
dus ik een nieuw luchtfilter ingezet.

volgende dag was ik erg benieuwd , ben toen naar een andere garage geweest voor alleen een roetmeting ( second opinion )
toen bleek bij meting nr1 de waarde 1.05 te zijn.
omdat ik tegen deze garagehouder gezegd had dat ik op slaolie reed, wilde hij nog een tweede meting doen,....... apparaat gegistreerde niets , 3e meting apparaat registreerde weer niets,
zij toen tegen die man dat mijn auto waarschijnlijk helemaal geen co2 meer uitstoot.
Hij geloofde me niet , maar ik ben van menig dat deze roetmetings apparaten bij een te lage roetuitstoot niet meer reageren.

zijn er meer van deze ervaringen?????

Comments

  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited October 2008
    Ik had met de laatste APK een roetmeting van 10!!!!!!

    Rede: uitlaat helemaal vol met roet omdat ik rustig rijdt.

    De monteur heeft nog es een paar keer de plank tot op de bodem ingetrapt totdat de waarde omlaag ging naar 5.2. Toen hij verder wilde planken heb ik hem verzocht dit niet te doen daar de kosten voor een nieuwe motor voor hem zouden zijn.

    We hebben het zo gelaten en de auto is gewoon goed gekeurd.
  • pjotterpjotter Banned
    edited October 2008
    klopt: 1/2 liter benzine op 25 liter dino in de tank.
    deze behoorlijk plankgas opfikken.
    volgende dag een kwartiertje voor de apk de wagen rond om de kerk warmrijden.
    dan nog een rondje flink in zn 2e en3e versnelling tot in t rooie doortrekken.
    en roetmeting is geen probleem.

    bekend is : dat met ppo aanzienlijk minder roet wordt gemeten.
    maar toch moet eerst de motor en uitlaat schoongeblezen worden.
  • ookjan PPO Burner
    edited October 2008
    mijn garagehouder sprak over het loskloppen van de roet in de uitlaat en dan doorblazen (door veel gas te geven veronderstel ik)
    in ieder geval ik ging van 9 naar 2 , als ik het mij goed herinner.
  • hanzo PPO Burner
    edited October 2008
    Ja, het klopt dat je op PPO minder roet uit KUNT stoten.

    Mijn verklaring:

    Omdat de meting het aantal partikels telt, en door de hogere viscositeit het aantal druppeltjes brandstof kleiner is, is het aantal partikels en dus de hoeveelheid roet kleiner.

    (Overigens is de roetuitstoot op PPO ook 95% minder kankerverwekkend, mogelijk door de samenstelling van de roet maar ook doordat het grotere deeltjes zijn. Juist de kleine deeltjes zijn namelijk kankerverwekkend, omdat ze niet door de neus uitgefilterd worden maar diep in de longen doordringen.)

    Echter, als je verbranding zeer onvolledig is, bijvoorbeeld door defecte of verstopte verstuivers (iets waar je met PPO meer kans op hebt voor zover ik heb begrepen), dan stoot je meer roet uit dan op diesel.
  • furyfury Livin' and Breathin' PPO
    edited October 2008
    vaak helpt gewoon een stuk gaan rijden tot de motor warm is...dan aantal keren in een versnelling belast tot het max toerental gaan...zeg maar roetmeting toerental maar dan belast in bijv 3e versnelling...ff aanhouden en weer rustig terug. rij vaak ca 3 blokjes door de polder en dan ist meestal wel goed. gooi vaak voor de zekerheid nog zo'n busje diesel cleaner erin. Dit is welliswaar wel voor dieselwagens...PPO nog nie getest zo. Maar de meeste zijn zo wel door de apk gegaan gelukkig.

    vroeger met moeders wagen....ding niet door de roetmeting te krijgen (werd nooit gas gegeven)...ik een keertje naar antwerpen...heen met 120 - 140, terug met 150 oplopend tot iets boven de 170 en weer terug naar 150...zo het hele stuk..volgende ochtend gelijk goed en door de roetmeting.

    beetje schoonblazen doet wonderen....er vanuit gaande dat de motor ook daadwerkelijk nog in goede conditie is (verstuivers enzo)

    grtz!
  • hanzo PPO Burner
    edited October 2008
    Hoe zit dat eigenlijk met die begrenzer? Ik heb begrepen dat bij volgas onbelast draaien er een begrenzer aanslaat. Toch vind ik het nogal eens angstwekkend, die hoge toerentallen. Weet iemand hoe hoog de gemiddelde begrenzer "in kickt"?
  • furyfury Livin' and Breathin' PPO
    edited October 2008
    Begrenzingen onbelast in de pomp weet ik zo snel niet...hij staat sowiezo zodanig afgesteld dat ie niet zomaar op hol kan slaan enzo.dat ie nie over zn toeren kan gaan...maar een extra onbelast begrenzer weet ik zo snel niet...dat weten de pompen specialisten wrs wel:) De pomp zelf hoef ik normaal niet open te gooien (enkel dekseltje vernieuwen of lagerbusje asje, keeringkje enzo...interne is voor de specialist) Als ik wat met pomp heb, steek ik of een andere pomp of breng hem weg..en tegenwoordig is toch ook alles wel weer anders met de computergestuurde pompen en commonrail systemen. tlijkt tegenwoordig meer op een L-jetronic dan op een diesel inspuit pomp.

    maar als iemand er meer over weet te zeggen...ik leer altijd graag bij:)

    grtz
  • Man@workMan@work Livin' and Breathin' PPO
    edited October 2008
    [quote=fury;41758]Begrenzingen onbelast in de pomp weet ik zo snel niet...hij staat sowiezo zodanig afgesteld dat ie niet zomaar op hol kan slaan enzo.dat ie nie over zn toeren kan gaan

    Hoe zat dat dan bij de Golf 1 diesel die ging soms toch op z'n carterolie lopen?
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited October 2008
    [QUOTE=hanzo;41756].......... Weet iemand hoe hoog de gemiddelde begrenzer "in kickt"?

    Die van mij ging er in bij 6500 toeren, dacht dat de drijfstangen naar buiten kwamen. Ik baal echt als een stekker voor die roetmeting
  • stoterstangen90stoterstangen90 PPO Burner
    edited October 2008
    ik ga naar een garage waar de roetmeting wordt overgeslagen. Veel beter voor je motor.
  • wodanwodan Super Moderator
    edited October 2008
    [QUOTE=hanzo;41749]
    Omdat de meting het aantal partikels telt, en door de hogere viscositeit het aantal druppeltjes brandstof kleiner is, is het aantal partikels en dus de hoeveelheid roet kleiner.
    Neen, deze redenering is fout.
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited October 2008
    Volgens mijn garage is een roetmeting verplicht bij de APK. Als deze niet gedaan word en men krijgt een steekproef waarbij de waarde te hoog is kan het garage bedrijf zijn vergunning kwijtraken. er zijn echter uitzonderingen voor oudere auto van voor 1985, daarbij hoeft men geen roetmeting te doen.

    Het vervelende aan roetmeten is dat men de motor onbelast tot het maximum toerental opvoert gedurende 2,5 seconden. Dat is een situalie die in de praktijk nooit voorkomt. Stel dat in geval van mijn auto het maximum toerental van 6500 aanhoud in de 6e versnelling dan rijdt ik ongeveer 240 kilometer per uur.

    Op onze nederlandsche wegen mag ik maar 120 kilometer per uur. Als ik in de 6e versnelling rijdt dan maak ik 1300 toeren. Het zou zo moeten zijn dat de roetmeting al rijdende moet gebeuren bij 120 kilometer of op een rollenbank.
  • pjotterpjotter Banned
    edited October 2008
    uitzondering geld voor auto s van voor 1979.
    of is t dit jaar met 5 jaar omhoog gehaald???
  • pjotterpjotter Banned
    edited October 2008
    WWW.AUTOBELASTINGEN.NL :: Algemene Periodieke Keuring ofwel APK


    Roetmeting
    Sinds 1 januari 1997 ondergaan auto?s met een dieselmotor ?n met een bouwjaar van 1980 of later bij de APK een roetmeting.

    op wikipeda na geven alle resultaten op google 1979 aan.
    dus zegt genoeg denk ik.
    en zou betekenen dat mn 300D van bj 1980 al 3X voor niets op zn duvel gehad zou hebben
  • CarloCarlo Livin' and Breathin' PPO
    edited October 2008
    [quote=easy rider;41761]Die van mij ging er in bij 6500 toeren
    Kan dat wel kloppen? Waar begint bij jouw het rode gebied? Ik zou het eens navragen bij een BMW dealer?
  • loekieloekie PPO Burner
    edited October 2008
    @pjotter..nee helaas.elke diesel vanaf 1980 moeten roetmeten! dus
    31-12-1979 niet!
    01-01-1980 Wel!

    gz loek


    P.S..Ik weet dat er vroeger wel een uitzondering was voor automaten ivm begrenzing max.toerental ofzoiets..maar dacht dat men daar weer op teruggekomen is..
  • pjotterpjotter Banned
    edited October 2008
    Loekie: dat schreef ik toch.
    dat laatste zei een apk keurmeester ook tegen me.
    had te maken met een keerring die er door de hoge toeren uitvloog.
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited October 2008
    [QUOTE=loekie;41845]........Ik weet dat er vroeger wel een uitzondering was voor automaten ivm begrenzing max.toerental ofzoiets..maar dacht dat men daar weer op teruggekomen is..

    Is nog steeds van kracht, met automaat mag de motor maar 3 keer tot het maximaal toerental opgejaagd worden, meer resulteerd in oververhitten/verbranden van de bakolie.

    Kan men na 3 keer geen goede uitstoot waarde noteren dan moet men even een stukje gaan rijden om de bak af te koelen.
  • smulsmul Livin' and Breathin' PPO
    edited October 2008
    Mijn Caddy is vandaag naar de keuring geweest, glansrijk er doorheen. Wat heb ik van te voren gedaan:

    - Afgelopen zaterdag van Lelystad naar Rotterdam gereden, in Lelystad 20l diesel + 3,5 liter euro95 en volgas teruggereden (behalve natuurlijk waar de flitsers staan en de trajectcontroles).
    - Motorolie + filter voor de keuring vervangen (zat er sinds meeting in Mellissant in, ca 15.000km)
    - Luchtfilter gecheckt
    - In Mellissant nieuwe verstuivers van Nero erin

    No problemos at all.
  • reinout PPO Newbie
    edited October 2008
    Ik ben het volledig met Stoterstangen eens: ik ga gewoon naar een garage waar ze geen roetmeting doen! Als de garage het risico wil lopen, ga ik niet moeilijk doen en mijn motor + automaat onnodig belasten.

    Ik lees hier allemaal trucjes om door de meting heen te komen, uiteindelijk is er niemand die zijn auto wegdoet omdat hij niet door de keuring heenkomt. Na de keuring rijdt iedereen weer gewoon op de oud manier verder, dus voor het milieu hoef je het ook niet te doen!
  • pjotterpjotter Banned
    edited October 2008
    PB me aub een paar adressen door van welwillige APK stations.
    bvb dank.
  • hanzo PPO Burner
    edited October 2008
    Ik kan me voorstellen dat men bezorgd is over z'n motor bij de gebruikte hoge toerentallen, maar ook vind ik dat je als PPO'er niet met een roetbak rond moet rijden. Dat werkt een negatief imago alleen maar in de hand. Als je bang bent niet door de roetmeting te komen zegt dat voor mij genoeg.

    Die garages waar men de wet blijkbaar overtreedt zijn er de oorzaak van dat ik nogal eens van die roetbakken zie rijden - als je erachter rijdt stik je zowat, en je kunt niets zien vanwege de walm. (Overigens zijn dat vaak wat oudere auto's of vrachtwagens die gewoon op diesel rijden, soms zit er een slecht omgebouwde PPO-wagen tussen zo te ruiken.)

    Meteen van de weg halen wat mij betreft, en als zo'n kar net van de APK komt mag de keurmeester die de roetmeting heeft vervalst meteen z'n licentie kwijtraken.

    Eigenlijk zou er ook een roetmeting voor benzine-auto's moeten komen, dan haal je ook die Ford Escorts etc. eruit die 1 op 10 lopen (qua motorolie dan) met kapotte zuigerveren... :)
  • neronero Livin' and Breathin' PPO
    edited October 2008
    roetmeting op zich is eigenlijk een slechte test. Je meet onbelast! Deze waarden zouden belast moeten gemeten worden.

    Anderzijds is het tot maximaal toeren jagen van de motor geen enkel probleem. Het klinkt voor velen niet prettig, maar de motor is ervoor gemaakt.
    Wat NIET goed is en het gevaar is voor vele distributieriemen, is NA het intrappen plots het gaspedaal volledig terug te laten schieten omhoog. Dit moet langzaam gebeuren. Anders gebeuren er ongelukken.
    Maar toerental op zich, no problems.
    Wij testen elke motor op volle toeren, zowel belast als onbelast.

    Gr
    Nero

    Geen roetmeting doen, dat vind ik niet kunnen. Dan heb je iets te verbergen.
  • pjotterpjotter Banned
    edited October 2008
    [quote=hanzo;41928], soms zit er een slecht omgebouwde PPO-wagen tussen zo te ruiken.)


    wat een wijswheid: alsof een goed omgebouwde wagen niet ruikt.:rolleyes:

    wbt jou apk mening: tuurlijk is t niet pluis dat er gesjoemeld wordt.
    maar dat is t risico van de garage als tie gesnapt wordt.
    voor de rest slaat jou post kant nog wal vindt ik.
    omdat je volgens mij deze draad niet met aandacht hebt gelezen.
    en dus gemist hebt waarom er veel roet in t systeem zit.
    en wat je er aan kan doen om t roet gehalte ffn naar beneden kunt krijgen.
    om daarna weer t volle jaar volop te gaan roeten.
    en dan maakt een ouwe barrel of een nieuwe wagen niks uit.


    [quote=easy rider;41742]Ik had met de laatste APK een roetmeting van 10!!!!!!
    Rede: uitlaat helemaal vol met roet omdat ik rustig rijdt.
    .

    mijn enigste angst om met mn afgeragte/slecht motorisch onderhouden station met bijna 5 ton op de klok voor de roetmeting te gaan is de distributie riem.( en die laat ik ieder jaar net voor de APK vervangen)
    en verder vrees ik niets.
    en das voor de meeste stokers t zelfde denk ik.

    en uh Hanzo: hoever is jou reukloze ombouw reeds gevorderd.
    je laatste post in je inca topic is van 06-08??
    je had grote plannen las ik.
  • hanzo PPO Burner
    edited October 2008
    [quote=pjotter;41945]wat een wijswheid: alsof een goed omgebouwde wagen niet ruikt.:rolleyes:(...)
    Ruiken wel, roeten niet. Even goed lezen dus, de roetwalmende auto's zijn meestal gewone dieselslurpers (visueel opgemerkt), en daartussen zit dan hier en daar (visueel
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited October 2008
    Heren,

    Mijn apktje sjoemelt niet, tis een man met verstand. Hij kan na een proefrit beoordelen of de auto een roet risico is of niet. Daarna doet ie wel of geen roetmeting.

    Krijgt een steekproef, voert hij de meting alsnog uit. Nog nooit fout gegaan, zonder middeltjes.

    Tim
  • pjotterpjotter Banned
    edited October 2008
    [quote=hanzo;41928], slecht omgebouwde PPO-wagen

    zo te ruiken.)

    [quote=hanzo;41977]daartussen zit dan hier en daar (visueel
  • hanzo PPO Burner
    edited October 2008
    [quote=pjotter;41985].


    ok..maar die van jou slaat nog steeds geen kant of wal.

    Daar gaan we dus niet op in. Ik begrijp niet waarom je zo giftig wordt van op zich logische opmerkingen. Ik zal nog eens uitleggen wat ik bedoel.

    Wat hier vooral de ronde doet is het idee dat de roet in je uitlaat of zo zit en bij de roetmeting eruit komt. Dat kan zo zijn, als je motor in orde is, de verbranding op zich OK en men rustig rijdt. Een keer goed doorrijden zou dit voor een tijd moeten oplossen.

    Maar hoe komt die roet in de uitlaat? Toch zeker door onvolledige verbranding?! Er zijn genoeg dieselauto's die nauwelijks roet produceren, er zijn er ook waar de roetpluim de hele straat vult. Over die laatste heb ik het. Die hebben gewoon bijvoorbeeld verstopte verstuivers, een slechte verbranding door wat voor oorzaak ook. En volgens mij komt het bij PPO nog even wat kritischer dan bij rijden op diesel. Op het moment dat ik een rookpluim zie en ruik dat dit geen diesel is, weet ik dat het een slecht omgebouwde / afgestelde auto op PPO is. Die ombouw is "slecht" omdat die buitengewoon veel roet produceert. Niet moeilijk toch? Dat is geen visitekaartje voor het hele PPO-gebeuren. Dan krijg je het imago "dat zijn van die stinkende roetbakken, milieuvriendelijk? Ammehoela. Ze doen het alleen maar voor het geld en ontduiken de belasting!" En daar wil ik dus niet aan meedoen. Daarom dus ook geen roetmeting-ontduiking.
  • CaddyEdCaddyEd Livin' and Breathin' PPO
    edited October 2008
    Of een dieselmotor waar de EGR blijft open staan roet ook.
    Of een slecht gechiptune'de motor, die wagens zie je meestal weg schieten met een zwarte walm er achteraan.

    Wat is goed of slecht omgebouwd? Volgens mij blijf je de baklucht altijd wel houden. Maar het ruikt veel:mozilla_tongue: lekkerder dan dieseluitlaatlucht.
  • pjotterpjotter Banned
    edited October 2008
    die wagens met rookpluimen die jij regelmatig ziet op de snelweg.
    weet ik wel zeker dat geen enkele keurmeester t risico neemt om de roetmeting niet te doen,

    ik zie die rookpluimen maar zelden op snelweg.
    en dkke rookpluimen waardoor jij niets meer ziet hebben volgens mij niets met verstuivers te maken,maar meer iets met motorolie dacht ik.

    verstuivers van mn VW zijn ook biijna op zn end.(gebruik soms remreiniger of een deo bus voor een snuifje in de luchtinlaat)
    maar hij rookt niet overdreven
  • CaddyEdCaddyEd Livin' and Breathin' PPO
    edited October 2008
    [QUOTE=pjotter;41991]....dkke rookpluimen waardoor jij niets meer ziet hebben volgens mij niets met verstuivers te maken,maar meer iets met motorolie dacht ik.....

    Daar heb ik ervaring mee ja:( Ik kan je zeggen, dat was ook geen prettig geluid toen die diesel op hol sloeg.
  • pjotterpjotter Banned
    edited October 2008
    [quote=CaddyEd;38274]ZoEr verscheen ook een flinke rook wolk achter de Caddy.
    en t lag niet aan je ombouw. want daar is genoeg aandacht aan besteed.:rolleyes:;-)
  • Man@workMan@work Livin' and Breathin' PPO
    edited November 2008
    Onze Xantia (2.0 HDI) rijdt weliswaar (nog) niet op PPO maar afgelopen week mocht ze voor haar jaarlijkse APK.
    De teller staat inmiddels op meer dan 260000 km.
    Bij de eerste poging was de roetmeting niet OK. :(
    De garagist heeft er een blikje cleanermeuk in gedonderd en een stuk gereden.
    Tweede meting alles OK :)

    Conclusie van de garagist met 40 jaar ervaring:

    "Alles mooi en best met dat nieuwe rijden maar als je rustig optrekt en in de buurt van de 2500 toeren schakelt en niet echt veel onder de 2000 toeren rijdt heb je geen gedonder met alle roet die bij de roetmeting de uitlaat uitrammelt. Als je een paar tankbeurten voor de APK een paar liter benzine in de tank doet heb je met de roetmeting geen probleem"
  • pjotterpjotter Banned
    edited November 2008
    1 tankbeurt met benzine is voldoende.
    wel flink doortrappen natuurijk.
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited November 2008
    Zou het dan niet een idee zijn om altijd (als men op APO rijdt) een procentje of 5 benzine bij te mengen. Hiermee wordt de verbranding van de PPO vollediger zodat er minder roet uitgestoten word.
  • Man@workMan@work Livin' and Breathin' PPO
    edited November 2008
    @Pjotter: overbodige aanbeveling.
    Kreeg vrijdag de rekening (met foto) uit Duitsland: 21 km te hard
  • pjotterpjotter Banned
    edited November 2008
    [quote=Man@work;42600]Onze Xantia (2.0 HDI) De garagist heeft een een stuk gereden.
    "

    zat je er bij in.?? weet zeker dat ie m flink op zn donder hebt gegeven.
    al die middelen helpen alleen als je flink in toeren doortrekt.

    60 euro valt nog mee .( moet zelf nog 240 euri dokken):koe:
    en ook nog dikke bult eigen schuld, want je reed zeker weten niet op de autobahn.of je hebt een snelheid beperking genegeerd.
  • ingmaringmar Livin' and Breathin' PPO
    edited November 2008
    Man@work,

    Gewoon terugsturen met vermelding persoon onbekend op dit adres, tenzij hij van het CJIB komt. Dit heb ik ook met zo'n foto gedaan uit Duitsland een jaar of 3 geleden....nooit meer iets van gehoord.

    Groet,
    Ingmar
  • Man@workMan@work Livin' and Breathin' PPO
    edited November 2008
    @ Pjotter; als een motorblok tegen de hoge (onbelaste) toeren van een roetmeting kan moet hij ook tegen een ritje met een diesel cleaner kunnen.

    Ik reed slechts 21 km/h te hard op een bijna lege snelweg met "Geschwindigkeitsbeschr
  • ingmaringmar Livin' and Breathin' PPO
    edited November 2008
    [QUOTE=Man@work;42629]
    @ Ingmar; boetes uit Duitsland kan ik maar beter niet negeren. We komen er vrij regelmatig. Ik denk dat we dit jaar de ruim 6.000 km in Duitsland zullen rijden.

    Ondanks dat de Duitse boetes van de lokale overheden komen worden ze centraal geregistreerd. Ik heb al meerdere "Punkte in Flensburg".

    Oke,

    Bijkomstigheid was dat het huisnummer verkeerd was 1 ipv 104, ik heb ook zo'n lange straatnaam voor Duitse begrippen. Het kenteken staat niet meer op mijn naam, waarbij dit halsmidsdrijf van 6 km/h te hard was gepleegd, dus ik laat het zo.

    Groet,
    Ingmar
  • Bokkum PPO Addict
    edited November 2008
    [QUOTE=nero;41929]Geen roetmeting doen, dat vind ik niet kunnen. Dan heb je iets te verbergen.
    Hoeft niet zo te zijn Nero.
    In NL is het de keurmeester toegestaan om een visuele roettest te doen.
    Maw: Hij trapt 'm ff op de plank en kijkt of er een pluim uitkomt.
    Is het twijfelachtig, dan komt het apparaat erbij.

    Zo deed de RDW ook bij mijn O303: Een menneke bij de uitlaat en 1 keer ff op toeren.
    "Roettest niet nodig" klonk het geruststellend van achteren.:)

    Scheelt ook weer geld bij de keuring.
    Alhoewel de meeste garages die (niet uitgevoerde) test natuurlijk w
  • Man@workMan@work Livin' and Breathin' PPO
    edited November 2008
    @ Ingmar: Ich habe leider keine Ausrede.

    Let's go back on topic. :cool:

    Roetmeting :rolleyes:

    En al die stoomboten zaterdag dan? :lol:
Sign In or Register to comment.