Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Advies gevraagd dikte brandstofslang!

NeoNeo PPO Addict
edited October 2008 in Algemene Techniek
Ik heb zo'n ding 'gewonnen' op Ebay;

Watvoor dikte aansluitingen zouden jullie kiezen voor een Golf 1?

Ik mag kiezen tussen 6mm, 8mm en 10mm voor de brandstofslangdikte

Ik wil 80image

Vegetable Oil Fuel System - SVO WVO Heater Exchanger bei eBay.de: Other Car Accessories (endet 19.10.08 22:00:00 MESZ)

Comments

• Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited October 2008
    Hey Neo,

10mm!

En ik zou elk van de gloeiers even een relais geven, ipv
  • MiglowieMiglowie Livin' and Breathin' PPO
    edited October 2008
    Vergeet het apparaat niet erg goed te isoleren, anders verlies je er meer warmte mee dan je opwekt. Hou ook vast rekening met een stevige verbruiksverhoging, met name als je veel koude starts heb.
  • CaddyEdCaddyEd Livin' and Breathin' PPO
    edited October 2008
    Is dit de enige warmtewisselaar die je wil gebruiken?

Zo ja, dan zou je ook nog op zoek moeten gaan naar een platen warmtewisselaar. Deze die je nu heb, heeft enkel te weinig vermogen om je PO voldoende dun te krijgen.
    Bijvoorbeeld een Alva Laval 12 platen warmtewisselaar erbij en een KGR zou goed kunnen gaan. Met KGR ben je ook sneller op temperatuur.

Hier op het forum zijn wel een aantal leden die platenwisselaars in de aanbieding hebben.

Over de slangdiameters: Op het "koude" gedeelte heb ik 10mm en op het "warme" gedeelte heb ik 6mm.
    Door 6mm is de doorstroom hoger, ik denk dat de PO dan minder tijd heeft om af te koelen.

Als je interesse heb, wil ik wel een schema in elkaar kleien voor in je ombouw "thread".
    edited October 2008
    Ed, hier zit een koelwaterwisselaar bij in. Ok, geen idee van de capaciteit, maar goed...
  • pjotterpjotter Banned
    edited October 2008
    leuk hebbedingetje: meer niet.
    is ook niet bestemd voor koude start.
    tis gewoon een bijverwarmertje

k zou een platenWW inbouwen.
    dan behaal je echt een behoorlijke temperatuur
    (maar dat weet je zelf ook wel)
    edited October 2008
    [quote=Miglowie;41555]Ed, hier zit een koelwaterwisselaar bij in. Ok, geen idee van de capaciteit, maar goed...

Hoi Mig, heb ik gezien. Aan het formaat dacht ik gelijk al dat deze te weinig capaciteit heeft. Ik schat dat het samen met de gloeipluggen zal op lopen tot ca 700 Watt.
  • NeoNeo PPO Addict
    edited October 2008
    Thanx voor de reply's!

In de advertentie staat wel gewoon dat het een totaaloplossing is voor
    edited October 2008
    Ik heb hem wel in een betere uitvoering gezien: Kombiwt

Mijn conclusie is, dat hij voor een totaal oplossing te klein is. Vandaar mijn advies om er een platenwisselaar bij te gebruiken.
  • ericzwiepericzwiep Livin' and Breathin' PPO
    edited October 2008
    Neo,
    lees je even goed in voor je vragen gaat stellen of dingen gaat aankopen.
    http://www.ppo.nu/forum/f44/voorbeeld-van-een-1-tank-systeem-2211/
    Succes met je ombouw!
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited October 2008
    [QUOTE=Neo;41569]..........Denken jullie dat dit hele product gewoon een wassen neus is?

Tja, wat zal ik zeggen, kijk een ECHTE Polheizung ziet er zo uit.

image

Dat is de echte van Sam Hotte, er zijn diverse copyen op de markt maar deze heeft een labyrint waar de olie door heen loopt en heeft derhalve een goede warmte overdracht en dat is nu juist waar het om gaat, warmte overdracht.

Bij jou warmte wisselaar lijkt mij dat niet echt aan de orde te zijn. Ik krijg met een 12 platen WW uit een CV ketel de temperatuur maar met moeite op peil in de winter.
  • wodanwodan Super Moderator
    edited October 2008
    [QUOTE=easy rider;41584]Ik krijg met een 12 platen WW uit een CV ketel de temperatuur maar met moeite op peil in de winter. Hoe warm wordt je koelwater? Heb je genoeg doorstroom? Wat is voor jou "op peil"? +70°C ?
  • CarloCarlo Livin' and Breathin' PPO
    edited October 2008
    Hey Neo laat je niet ontmoedigen. Ik zou dat ding gewoon aansluiten. In combinatie met een KGR.
    De (koude) aanvoer vanaf de tank 10 mm, Als je je apparaatje vlak voor de ISP zet kun je voor die aansluiting gewoon 6 mm. gebruiken.
    Suc6 er mee.
  • CarloCarlo Livin' and Breathin' PPO
    edited October 2008
    CaddyEd gokte op een totaalvermogen van 700 W.
    Er van uitgaande dat een gloeibougie 150 W. is =>
    Dan heb je bij koude motor dus 300 W verwarmingsvermogen en 400 W afkoelingsvermogen.
    Toch? Ik heb dat nooit begrepen.
    edited October 2008
    Ja, in feite zit je na koude start dus ook direct je koelwater op te warmen, met deze ww. Dus niet geschikt voor een
    edited October 2008
    Zou dat opwarmen met een draaiende diesel niet sneller gaan dan met 2 gloeiplugjes?
  • pjotterpjotter Banned
    edited October 2008
    aub wat leesvoer.uit de oude doos

: de wt2 ervaring van Pieter.http://www.ppo.nu/forum/f48/vw-caddy-1-9-tdi-149/
    Pieter was behoorlijk positief erover.
    alleen jammer dat hij nooit de echte temperaturen gemeten heeft.
    maar dat doen velen hier.

alleen :ja als ik voel wordt ie behoorlijk warm:rolleyes:.

gezien jij de zelfde kilometers maakt als Pieter toen met zn caddy,
    zou deze verwarming mits verstandig mixen wel voldoen voor je.

trouwens: Pieter ging op t laats toch overstag.en bouwde toch nog een platenww in.
    edited October 2008
    [QUOTE=wodan;41586]Hoe warm wordt je koelwater? Heb je genoeg doorstroom? Wat is voor jou "op peil"? +70°C ?

Weet ik niet, naaltje org. temp. meter staat gewoon recht omhoog net als altijd. Doorstroming zat, misschien wel te veel, je moet wel warmte overdracht kunnen bewerkstelligen. Temp PPO Winter 65C, zomer 75C+, heb veel last van rijwind afkoeling met die enorme propellor voor op de motor.

Voor de rest geen problemen hoor, de motor loopt goed wanneer PPO boven 45C.
  • pjotterpjotter Banned
    edited October 2008
    [quote=easy rider;41605] de motor loopt goed wanneer PPO boven 45C..

na dik 3 jaar PPO-en, trek ik de conclussie dat PPO vanaf 45a50 graden is een acceptabele temperatuur.

k weet nog te herrineren dat de dino retour temperatuur zonder bijverwarming , door de motor en frictie behoorlijk op kan lopen.

vanmorgen maar eens weer een sensor op de dino retour geplaats.
    en na de koude start binnen 15 minuten 40 graden gemeten.
    op de snelweg met tegenwind 37 graden.

back on topic.:

maw Neo, optie is: orginele leidingen vervangen door grotere dia,s ( 10mm aanvoer en 8mm retour).
    eventueel een KGR met ook 8 en 10 mm leiding, en jou WW plaatsen.
    de leidingen isoleren zover je erbij kan.
    dan zou je met een 1 tank systeem behoorlijke temperaturen kunnen halen.

blijft over de vraag??

[quote=Neo;41460]Ik ben nog aan het bedenken of ik slechts 30% apo blijf bijmengen of dat ik toch aan voorverwarming ga doen en dan 1 of 2 tank... Ik rij niet zo gek veel km's nu.

[quote=Neo;32350]g) te helpen met het ombouwen naar een 2tank systeem?.

gezien de weinige kilometers die je maakt: is 1 tank met een mix de 1ste optie.
    2tank systeem geeft meer poespas onder je motorkap plus een ruimte inbeslagnemende 2e tank in je koffer.image
  • NeoNeo PPO Addict
    edited October 2008
    Goed punt van het warmteverlies naar de koude koelvloeistof bij de start. Eigenlijk een slecht ontwerp om de electrische voorverwarming in het zelfde alu blok te doen als de koelvloeistof maargoed ik heb m nu toch al.

Wat ik alleen niet snap, domme vraag misschien, maar er zitten 2 T stukken bij maar is dat nodig en kan ik niet gewoon het ding installeren tussen de radiator en het koelvloeistofreservoir? die slang is bij mij trouwens maar 8mm diameter terwijl de set voor 12mm is gemaakt...

image

Link naar de inbouwhandleiding http://www.kopany.de/energie/einbau_umruestsatz_saverbee.htm
    edited October 2008
    Ja, dat is nodig, je waterpomp pompt met een rotgang die koelvloeistof rond, moet je eens indenken wat er gebeurt als je de diameter terug gaat brengen van 16 naar 8 mm... :twisted:
    edited October 2008
    [QUOTE=Neo;42053].............maar er zitten 2 T stukken bij maar is dat nodig en kan ik niet gewoon het ding installeren tussen de radiator en het koelvloeistofreservoir? die slang is bij mij trouwens maar 8mm diameter terwijl de set voor 12mm is gemaakt............

Nee, je kan hem niet installeren tussen de ratiateur en het tankje omdat je daar 1/ geen flow hebt, 2/ omdat je pas warm water op je radiateur hebt staan als de thermostaat open is gegaan en dat is veel te laat.

Hij moet echt zoals op de tekening. Gebruik een zo groot mogelijke slang om zoveel mogelijk warm koelwater door je Polheizung te krijgen.
Sign In or Register to comment.